הגיעה השעה לחקלאות בת קיימא

גינון וחקלאות

כבר הרבה שנים שאני עושה, מנסה לומד ומלמד פרמקלצ’ר לבוגרים ולילדים, אבל תמיד היתה לי תחושה שמשהו חסר… תנועת הפרמקלצ’ר הצליחה במידה לא מבוטלת להכניס חלק מעקרונתיה למיינסטרים, לאקדמיה (תמיד בשמות אחרים ומתוחכמים) ולגינון, שם אפשר לראות אלמנטים ורעיונות מעולם הפרמקלצ’ר. רק בתחום אחד גדול וחשוב לא ראינו את הפרמקלצ’ר משגשג – בחקלאות האמיתית! והלא זה הרי מהות המילה permanent agriculture – חקלאות (וגם תרבות) בת קיימא

כבר הרבה שנים שאני עושה, מנסה לומד ומלמד פרמקלצ’ר לבוגרים ולילדים, אבל תמיד היתה לי תחושה שמשהו חסר… תנועת הפרמקלצ’ר הצליחה במידה לא מבוטלת להכניס חלק מעקרונתיה למיינסטרים, לאקדמיה (תמיד בשמות אחרים ומתוחכמים) ולגינון, שם אפשר לראות אלמנטים ורעיונות מעולם הפרמקלצ’ר. רק בתחום אחד גדול וחשוב לא ראינו את הפרמקלצ’ר משגשג – בחקלאות האמיתית! והלא זה הרי מהות המילה permanent agriculture – חקלאות (וגם תרבות) בת קיימא. אז זהו, מסתבר שבעולם הגדול מתחילים לצוץ ולהתפתח משקים של חקלאות בת קיימא (restoration/regenerative agriculture) המצליחים מבחינה כלכלית, מרשימים ביופיים ומעוררי השראה. אך לפני שנגיע אליהם כמה מילים על החקלאות הקונבנציונאלית…

החקלאות המודרנית כיום נראית ומתפקדת כתעשייה עתירת טכנולוגיה. בתי צמיחה מבוקרים ושדות מונוקולטורה (גידול יחיד) של ירקות ודגנים חד שנתיים, המתוחזקים באופן שוטף בשילובים שונים של חומרי הדברה קוטלי עשבים, קוטלי פטריות, קוטלי חרקים. זוהי חקלאות המנסה לשמור על רמות יבולים מכסימליות על ידי הזרמת דשנים כימיים בצינורות ההשקיה, ללא התחשבות בהשלכות הסביבתיות לכך. אלפי דונמים של גידולי שדה צריכים לעבור אתחול על ידי קוטלי עשבים וחריש עמוק, בכדי לשמור על האדמה נקייה וערומה, לקראת הזריעה של העונה הבאה. בטבע לעולם לא נמצע שטחים כה נרחבים בהם גדל גידול אחד בלבד. זהו שורש כל הבעיות של החקלאות המודרנית, ההתבססות על מונוקולטורה של חד שנתיים להזנת האדם וחיות המשק. עשבים “רעים”, מחלות צמחים וחרקים מזיקים, זוהי דרכו של הטבע לנסות ולהחזיר את המערכת לאיזון. לטבע יש כיוון מאוד ברור, להגיע לחברת השיא של הסוקסציה, ואף אחד לא יצליח לעצור אותה, החקלאי יכול לנסות לעכב את חזרתו של הטבע אך זה יעלה לו (ולכולנו) בבריאות וביוקר.

gmopesticides600-400x240

מונוקולטורה זה מאוד נח

הדרך להגיע לחקלאות בת קיימא היא להתבונן בטבע ולתכנן את החקלאות שלנו בהתאם. באזורים טבעיים לא מופרים בצפון הארץ למשל, מתקיימת מערכת אקולוגית מאוזנת של יער פארק פתוח. זוהי תצורת צומח שבה חבורת הצומח העיקרית היא של אלון תבור ואלה אטלנטית, המבנה המרווח של צמרות העצים מאפשר צימוח של מגוון חד שנתיים עשבוניים שמהווים מקור מזון לבעלי חיים אוכלי עשב. הפרות הכבשים והעיזים, ניזונים מהעשבייה המגוונת, מפזרים צואה ושתן סביב העצים ויוצרים ברגליהם גומות המשפרות את קליטת מי הגשמים באדמה.

בואו ניקח את העקרונות שעל פיהן עובדת המערכת הטבעית ונתכנן בהתאם למיכון חקלאי מודרני ולצמחים בחירי ליבנו, נבחר גידולים המתאימים לכמות המשקעים, סוג הקרקע, תוואי השטח ולתוכנית עסקית מגוונת ויצירתית. מערכות שכאלה נכנסות לתחום הרחב של חקלאות יערנית (Agro-Forestry) שהיא שיטת ניהול שטח וגידול חקלאי משולב של עצים עם דגנים, ירקות, ומוצרים מן החי. בשיטת גידול זו נעשה שימוש בפרקטיקות של יערנות וטכנולוגיות חקלאיות מתקדמות, ליצירת חקלאות רווחית, מגוונת, בריאה ובת קיימא. קיימות מגוון שיטות של חקלאות יערנית ברמות מורכבות שונות, החל מגידול חד שנתיים בין השורות (Alley Cropping) גידול משולב של מטעים ובעלי חיים (Silvopasture) וכלה במערכות חקלאות יערנית רב שכבתית (Restoration Agriculture), המורכבות ממספר רב של גידולים ובעלי חיים במרעה – זוהי חקלאות פרמקלצ’ר.

חלקת מחקר חקלאות יערנית בצרפתchkns-11

אבל רגע האם זה לא יער מאכל?? גם יערות מאכל וגם חקלאות יערנית יכולים להיות מתוכננים במגוון צורות ולצרכים שונים. חקלאות יערנית תהיה תמיד מתוכננת לעבודה עם מיכון חקלאי ולכן יהיו שבילים בין השורות של העצים (עדיף על קו גובה או על keyline) כדי לאפשר מעבר טרקטורים, בעוד שיער מאכל לרוב מתוכנן ושתול בתפזורת כמו בתצורה של יער טבעי. בנוסף על כך חקלאות יערנית היא לרוב בקנה מידה גדול יותר והתוצרת שלה מיועדת למכירה ומעט לתצרוכת עצמית.

אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר בתחום זה היא חוות  New Forest Farm. בסרטון זה מציג מארק שפרד (הספר שלו מומלץ בחום!) מערכת חקלאות יערנית מסחרית על שטח של 440 דונם המותאמת לאקלים ממוזג בארה”ב. המרכיבים העיקריים במערכת החקלאית (הגילדה): ערמונים, תפוחים, אגוזי לוז, דלעות ואספרגוס בין השורות, חזירים בקר ותרנגולות לבשר.

דוגמא מאלפת נוספת באקלים טרופי בברזיל. המרכיבים במערכת לפי סדר כרונולוגי של התפתחות הסוקסציה: ירקות בין השורות, בננה, פאפאיה ואקליפטוס לעצה. כאשר העצים מתחילים ליצור צל רב לגידול ירקות מתחילים לשתול גידולי צל מוכרים וממכרים – קקאו וקפה. בשיטה זו נעשה שימוש נרחב בטכניקת גזום ושמוט Chop and Drop. טכניקה שעליה מעיד החקלאי שיצרה את השינוי הגדול בפוריות הקרקע ולהצלחת המערכת החקלאית.

אך מה קורה אצלינו באקלים ים תיכוני? ובכן המצב לא מזהיר, קיימות דוגמאות מעטות של חקלאות יערנית באגן הים התיכון כאשר העץ המרכזי הוא הזית (לא מפתיע:) עץ הארגן במרוקו ואלון השעם בפורטוגל. אך לרוב מדובר במערכות פשוטות יחסית של גידול משולב (alley cropping) ולא מערכות רב שכבתיות בתכנון פרמקלצ’ר. האתגר בחקלאות יערנית הוא לתכנן את המערכת כך שיווצרו יחסי הדדיות בין המרכיבים במערכת (עצים גדולים, עצים קטניים, חד שנתיים ובעלי חיים במרעה) ולמנוע תחרות על המשאבים (אור,מים, מינרלים בקרקע). באקלים שלנו הקיץ הארוך והיבש לא מאפשר לגידולים רבים להצליח ללא השקיה. תוספת השקיה בחקלאות יערנית אקסטנסיבית ניתן לעשות בסווילים (שיכים) על קווי בגובה או בשיטה הנקראת קו המפתח -keyline התורמת לפיזור מי הגשמים בצורה אחידה על פני כל השטח (השיטה תקבל מדריך שלם בפעם הבאה) וכמובן ניתן לתת השקיה בטפטוף אם קיימת תשתית לכך. בנוסף, נשתול את העצים במרווחים הגדולים מהמקובל בחקלאות הרגילה ואף נבצע גיזום שורשים תקופתי כבר בשנים הראשונות כדי למנוע תחרות בין המינים.

הגיעה השעה לפיתוח חקלאות יערנית בת קיימא רווחית לחקלאי ורווחית לאדמה, זה לא יהיה פשוט באקלים ובבירוקרטיה הישראלית אך זה בהחלט אפשרי. אני מזמין אתכם להיות שותפים להקמת פרוייקט הדגל של חקלאות יערנית ים תיכונית. למען יראו חקלאי ישראל כי טוב הדבר… אם יש לכם גישה לשטחים חקלאיים רציפים מעל ל60 דונם ו/או אפשרות להשקעה כלכלית משמעותית. כתבו אלי לדואר האלקטרוני medagroforestry@gmail.com או דרך האתר http://www.sustainable-agri.co.il/

חקלאות יערנית בת קיימא

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן