יערות זה הכי אכי(ל)

גינון וחקלאות

ברחבי העולם קיים ניסיון מוצלח בעיצוב מערכות חקלאיות כחיקוי של מערכות אקולוגיות טבעיות. הרעיון פשוט ואלגנטי: על ידי יישום עקרונות אקולוגיים בחקלאות נוכל לעצב מערכת אשר מתנהלת באופן בר קיימא כמו מערכת אקולוגית טבעית, ויחד עם זאת מניבה תוצרת מועילה לאדם כמו מערכת חקלאית. סער אוסרייכר פורס חזון גדול.

יצירת מודל לחקלאות בת קיימא בהשראת החורש הים תיכוני

“Take a look at any natural ecosystem, such as a prairie, and you will see a remarkable system of food production: productive, resilient, self-enriching, and ultimately sustainable.”(1)

“…כשמתקרבים לטיקופיה מהים, האי נראה כמכוסה ביער גשם מקורי גבוה, רב-שכבתי… רק כאשר יורדים לחוף… מתגלה כי … רוב שטח האי הוא בעצם מטע… המטע הרב-שכבתי הוא מראה מיוחד במינו באוקיינוס השקט, בדמיונו המבני ליער גשם- מלבד זאת שכל צמחיו ראויים למאכל, שעה שרוב צמחי יער הגשם אינם כאלה.(2)

מה זה חורש מאכל?

ברחבי העולם קיים ניסיון מוצלח בעיצוב מערכות חקלאיות כחיקוי של מערכות אקולוגיות טבעיות. הרעיון פשוט ואלגנטי: על ידי יישום עקרונות אקולוגיים בחקלאות נוכל לעצב מערכת אשר מתנהלת באופן בר קיימא כמו מערכת אקולוגית טבעית, ויחד עם זאת מניבה תוצרת מועילה לאדם כמו מערכת חקלאית. הרעיון מיושם בהצלחה באזורים טרופיים וממוזגים, ומטרתנו היא להתאים את הרעיון לתנאים המקומיים: ליצור מודל לחקלאות בת קיימא בהשראת החורש הים תיכוני. חורש המאכל יורכב מפוליקולטורה של צמחייה רב שנתית ורב תכליתית המעוצבת במודע לתועלת האדם.

מהם מאפייניו הרצויים של חורש המאכל הים תיכוני?

  • תוצרת גבוהה ומגוונת של מזון, דלק, סיבים, מספוא, דשן, תרופות וחומרי גלם.
  • אספקת שירותים אקולוגים, כושר נשיאה גבוה ושימור מגוון מינים.
  • יכולת התחדשות עצמית, דישון עצמי ותחזוקה עצמית, ויחס מעולה של תשומות-תפוקות.
  • עמידות גבוהה לבצורת, מזיקים ומחלות.
  • ערך אסתטי: סביבה מגוונת ועשירה בעלת מראה טבעי.

החזון שלנו – חגורת חורשי מאכל כבסיס לכלכלה בת קיימא

בחזוננו אנו רואים רשת של אתרים בהם מטופחים חורשי מאכל, המהווים יחד רצף אקולוגי של חגורת חורשי מאכל. החגורה תהווה נדבך בדרך אל כלכלה בת קיימא: היא תספק תוצרת בת קיימא ומקומית, עבודה מלאת משמעות, בית גידול למגוון מינים ושירותים אקולוגיים חיוניים אחרים. לאחר ביסוסה היא כמעט ואינה תדרוש תשומות של מים ושל אנרגיה פוסילית, ולכן תהווה אסטרטגיה מצוינת בניסיון להתמודד עם משבר מרובע: אקלימי, אנרגטי, אקולוגי וכלכלי.

מטרות הפרויקט

על מנת להגשים את החזון אנו פועלים להקמת גוף אשר יקדם את הנושא ברמה המחקרית, החינוכית והיישומית. מטרותינו הן:

  • יצירת מודל לחקלאות בת קיימא בהשראת החורש הים תיכוני.
  • פיתוח אתר המחקר שלנו (בן 17 דונם) לכדי אתר למחקר והדגמה של חורש מאכל, תוך שילוב פרקטיקות של שיקום אקולוגי וחקלאות בת קיימא.
  • הקמת פלטפורמה פתוחה להפצה, תיעוד, מחקר ויצירה.
  • רישות בין אתרים, אנשים וארגונים הפועלים למחקר ופיתוח הנושא בארץ ובמדינות נוספות בהן שורר אקלים ים תיכוני.
  • הכשרת מעצבי וגגני חורש מאכל.
  • יצירת מודל להסבת משקים חקלאיים (בדגש על משקים מוזנחים) לכדי חורשי מאכל.

באילו דרכים ניתן להצטרף או לסייע לפרויקט?

במידה ואתם מעוניינים לקחת חלק פעיל במחקר ובעשייה ניתן להצטרף למפגשים שלנו או לשלב את המחקר בעבודת המחקר האישית שלכם. במידה ויש לכם ניסיון רב שנים בתחום רלוונטי ייתכן ותרצו להצטרף לוועדה מייעצת.

אנו מחפשים מימון לפרויקט, ואפשר כמובן גם פשוט לקבל מאיתנו עדכונים במיילים. בסתיו הקרוב עומד להיערך קורס בנושא באתר המחקר שלנו- מוזמנים להצטרף!

פרטים ליצירת קשר: סער אוסטרייכר saarost@gmail.com , 0526169239

1 Biomimicry Institute website
2 ג’ארד דיימונד, התמוטטות, פרק 9

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן