על מזון-על בתרבות-העל, ובלעדיו

גוף בריא

ברגע שאנו פוגשים פתרונות-על אנחנו רוצים עוד, מתמכרים לקסם, אנחנו חייבים אותם כי הפכנו להיות תלויים בכוחות הפלא, אותם הפתרונות הזמניים לבעיות הקבועות שלנו. כך מרגישים שהחיים מצליחים להמשיך כרגיל. בעיניי יש להבין שבריאות האדם משמע איזון של מערכת אקולוגית עדינה, היא תהליך של חיים שקורים במשך השנים ולא נקנים ברגע

קסם

אנחנו אוהבים קסמים. כמו ילדים קטנים היושבים מול הופעת קוסם בפה פעור. מאיין יצא השפן? ולאן נעלמו הקלפים שלפני רגע היו בידו? אנחנו אוהבים התרחשויות מיידיות, אין לנו סבלנות לתהליכים, רוצים כאן ועכשיו, רוצים מנה חמה. רוצים תקציר לספר, רוצים לעלות לאוטובוס כולם בבת אחת, אין פנאי לעמוד בתור. אין לנו זמן. אנחנו חיים בקצב מהיר, כמעט לא נמצאים בבית, פחות הולכים, יותר נוסעים, כי אין זמן. ממהרים לבית הספר כי צריך ללמוד את תכנית הליבה בזמן, לעבודה כי צריך לקבל משכורת בזמן, שנוכל לעשות קניות ולשלם חשבונות ולהתחיל מההתחלה… הכל צריך להיעשות – בזמן קצר.

בקצב כזה המון פרטים הולכים לאיבוד, הרבה רגעים מתפספסים כי – “צריך להספיק” וזו המטרה. נכון, שכשמספיקים התחושה היא נהדרת על שהצלחנו לעמוד בכל המשימות.
האם נצליח לעצור רגע לשאול את עצמנו מהו מחיר ההֶספֵק?

פתרונות העל

מזון-על לגיבור-עלכאשר אין לנו זמן לפתור בעיות, טוב שמופיעים גיבורי העל. הם יצילו את המצב. את הפושע הם יתפסו (אבל האם ינסו לחשוב מה גרם לאותו בן אדם להפוך לגנב?) יש להם כוחות-על שיאפשרו להם לעשות את מה שאנחנו, בני האדם הרגילים, לא יכולים, לפתור את הבעיה בין רגע, כמו בקסם. כי זמן, אין לנו.

גיבורי-העל מחסלים את האויב התורן, פותרים את הסימפטומים אבל לא את הסיבות של הבעיות ולכן הבעיות יוצרות סימפטומים חדשים.
ברגע שאנו פוגשים פתרונות-על אנחנו רוצים עוד, מתמכרים לקסם, אנחנו חייבים אותם כי הפכנו להיות תלויים בכוחות הפלא, אותם הפתרונות הזמניים לבעיות הקבועות שלנו. כך מרגישים שהחיים מצליחים להמשיך כרגיל.

בריאות בעידן תרבות-העל

אין לנו זמן להבריא, אנחנו מעדיפים לקחת כדור פלא “שיפתור” את הבעיה. לחץ דם גבוה? זו לא בעיה, כדור אחד ליום וסגרנו עיסקה. רמות סוכר גבוהות בדם? מזריקים אינסולין, אין לנו זמן לנסות להבין מה הם הסיבות שגורמות לתחלואות ולמכאובים.

אין תכנון או מחשבה מונעת, קופות החולים מלאות בבני אדם עם כוונות מאוד טובות, רופאים וגם מטופלים, מה הם כבר מחפשים? הראשונים לעזור והשניים מרגוע והפסקת הכאב. רק ש… הכאב הוא מנגנון משוכלל של הגוף, להודיע לנו שעלינו לנוח ולא להשתמש באיבר הכואב, כדי שאולי, אם התנאים יאפשרו זאת, נוכל להבריא. אבל אין לנו זמן, חייבים לחזור לתפקד, למשפחה ולעבודה. לוקחים תרופה, והופ! הסימפטום נעלם ואנחנו חיים באשלייה ששבנו לבריאות. עד לפעם הבאה.

פופאי והתרדטוב, אז הבנו מה זה רפואה מונעת, אבל האם יש לנו זמן לנוח מספיק? לבלות בחוץ בשמש ובאוויר הצח? לא לאכול ג’אנק אלא מזון מאוזן ובריא?

אבל מדוע לטרוח? מזונות-העל יספקו הכל בביס אחד בלבד. אז מה אם מזון זה הובא מהקצה השני של העולם? מגיע לנו להיות בריאים! אז מה אם זה עולה יקר? כנראה זה איכותי! חבל על אלו שלא יוכלו להרשות לעצמם…

האומנם?

התועלת העיקרית של מזונות אלה היא אצל היבואנים והמוכרים אותם. שוב, מתוך כוונות טובות.
בעיניי יש להבין שבריאות האדם משמע איזון של מערכת אקולוגית עדינה, היא תהליך של חיים שקורים במשך השנים ולא נקנים ברגע. אין מזון-על שיכול להפוך בבת אחת את הפגיעות שהן תוצאה של אורח החיים שלנו.

אין להתייאש, יש גם חדשות טובות!

על מירב מצבי החולי ניתן להתגבר. זה דורש רצון להיכנס לתהליך של שינוי הרגלים.

ובאשר למזונות העל…

בואו נפרט קצת:

גוג’י בריס

סוג של גרגיר הגדל בשיחים שמקורם בסין. מייבאים פרי זה לארץ בצורתו היבשה. מיוחס לו תחולה גבוה של נוגדי חמצון. הוא יקר: 22.90 שקל ל115 גר’, זה אומר 199.13 שקל לקילו.
דעתי: בכל הפירות והירקות יש נוגדי חמצון. סוגים שונים של פירות יספקו סוגים שונים של אנטיאוקסידנטים. יש לזכור שפירות עדיף לאכול טריים, בצורה זו הם יותר קלים לעיכול ומכילים מים טהורים שאנו מפספסים על ידי הייבוש.
פירות יבשיםמצד שני, הייבוש מאפשר לנו איחסון ושימור לאורך זמן. אם פירות יבשים טעימים לנו אפשר לייבש ענבים או לצרוך צימוקים, אפשר לייבש כל מיני פירות כמו בננות, תותים, תפוחים, משמשים, מנגו, תאנים או לקנות אותם יבשים ומוכנים לאכילה. מומלץ להשרות במים את הפירות היבשים כדי להקל על העיכול.

קקאו

הקקאו הוא הזרע של שיח ירוק עד שמוצאו באמריקה הטרופית, אך היום מגדלים אותו גם באזורים טרופיים אחרים כמו אפריקה.
הטענה: קקאו מכיל אנטיאוקסידנטים.
דעתי: הזרע אכן מכיל אנטיאוקסידנטים, אך יחד איתם מכיל גם חומרים ממריצים כמו קפאין, חומרים רעילים לגוף האדם, כמו theobramin, המכווץ ומרחיב את כלי הדם וגורם אצל הרבה אנשים לצרות צרורות כמו כאבי ראש, מיגרנה והתמכרות. (ניסיתם חרובים? (: )
באשר לנוגדי החימצון, ניתן לקבל אותם מאכילה מגוונת של פירות וירקות טריים שכאשר אוכלים אותם בשלים וחסרי ריסוסים, הם מזינים ביותר. בנוסף, הם גדלים כאן אצלנו ואין צורך להטיס אותם מהצד השני של העולם.

אבקות ירוקות למיניהן (ספירולינה, קלורלה ועשבים)
ישנם עלים ירוקים הטובים לבריאותנו, בזכות הכלורופיל, הויטמינים והמינרלים, הסיבים והאנזימים הזמינים.
חוביזה יש עונות בהן אין לנו מספיק ירוקים, אנו יכולים לדאוג מראש לייבש כאשר יש – על מנת לצרוך כאשר אין. אם לא הספקנו/ יכולנו לייבש, אפשר להבין את הרצון לצרוך אבקות ירוקות.
אך בעונות השפע של הירוקים: סוף הסתיו, חורף ואביב, הם נגישים מאוד ואלה שהכי מזינים הם בחינם! חוביזות, למשל, הן בעלות ערך תזונתי אדיר! הן גדלות בכל מקום כמעט, דרוש רק לצאת לטיול ולקטוף כמות יפה (עדיף לא ליד כבישים). נוכל להשתמש בעלים לשייק ירוק או לסלט, מרק, או תבשיל. חסות, סלרי, פטרוזיליה, כוסברה, השילוב בינם מזין וטעים. גם הם מתאימות לשייק ירוק (:
מזון יבש הוא בעיני פיתרון טוב לזמנים בהם אין זמינות למזון טרי.

ועוד, כאשר אנחנו קונים אבקה ירוקה בצנצנת – יוצרים קשר עם צנצנת (אולי גם עם כסף, חנות/ יבואן). כאשר אנחנו קוטפים את הירוקים שלנו, אנו יוצרים קשר עם האדמה, עם הסביבה בה העלה הירוק הזה גדל. אנחנו בוחרים, מתנסים, חווים את חווית השגת המזון שלנו בעצמנו. אנחנו משתמשים במה שממילא יש לידנו ויוצרים קשר ישיר עם המזון. צמח בר הוא צמח שנחשב לעשיר בנוטריינטים, הרי הוא “בוחר” לגדול רק איפה שטוב לו להתפתח.

אם אנחנו בוחרים לקנות את הירוקים שלנו (או את הירקות והפירות) מומלץ ליצור קשר ישיר עם חקלאי באזורינו. בדרך הזאת נחשף קצת לעולם החקלאות, לעונות השנה, לקשיים ולהצלחות בשטח, ולאדם עצמו שמגדל לנו את האוכל. כך אנחנו גם יוצאים מהסופר!

באופן כללי, כמו “גיבורי-על”, גם “מזונות-על” קשורות לאופנה וככזו הן משתנות מעת לעת. אם אוהבים את טעמם של “מזונות על” ורוצים לצרוך אותם אל אף המחיר הכספי והסביבתי שכרוך ברכישתם (כיוון שמייבאים אותם מארצות רחוקות) – בבקשה.
חשוב שלא נתלה בהם את האחריות לבריאותנו! לא מוצרים אלה ולא אחרים יעשו את העבודה שיש על כל אחד מאיתנו לעשות: לדאוג להרגלי חיים המעודדים בריאות ולא מחלה.

לסיכום

פירות וירקות טרייםחשיבותם של תוספים פלאיים לבריאותנו הוא שולי ביחס לאופן שבו אנחנו חיים את חיינו. תפריט פשוט ומאוזן מאפשר חיים יותר בריאים.
איכלו פירות וירקות טריים, עלים ירוקים, אגוזים וזרעים, שורשים (כמו גזר, בטטה, שורש סלרי, תפוחי אדמה) קטניות מונבטות, דגנים מלאים.
המנעו מעודף מלח ועודף שומנים, אלה מטשטשים את חוש הטעם וגורמים להתמכרות. היחשפו לאוויר צח, לפעילות גופנית ולאנשים טובים (:

בואו נהייה גיבורים בכך שנוותר על כוחות העל שיפתרו לנו את הבעיות ונהנה מחיים פשוטים ומאוזנים.

איך להתחיל?

שייק ירוקישנם מתכונים קלים וטעימים להפליא, כמו השייק הירוק, שיספקו לנו את אבות המזון, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון קלים לספיגה, ממזון מקומי ובהישג יד. אל לשכוח! החלה עונת החוביזות :), מזון בר מזין במיוחד הגדל בכל פינה!

במבט-על (: ניתן להסתכל על חיינו ולומר שכל מה שהבאנו איתנו לעולם, זה זמן. ומה שניקח איתנו, כנראה, זה הזמן שחיינו.
זמן חורף נעים ובריא,
דבי.

לתוכן זה נכתבו 11 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן