איך אוכלים מקומי?

גוף בריא

כולנו אוכלים. איך נשתמש בפעולה השגרתית הזאת כדי לשמור על הסביבה, לעזור לקהילה שלנו ולהיטיב עם בריאות המשפחה? יש כמה מילים ששווה להיזכר בהן, להכיר אותן ולגגל – שוק, קואופרטיב, גינה קהילתית, מכולת ועציץ!

כולנו אוכלים. איך נשתמש בפעולה השגרתית הזאת כדי לשמור על הסביבה, לעזור לקהילה שלנו ולהיטיב עם בריאות המשפחה? יש כמה מילים ששווה להיזכר בהן, להכיר אותן ולגגל – שוק, קואופרטיב, גינה קהילתית, מכולת ועציץ!

ליקוט

הסביבה שלנו (גם העירונית) מלאה בצמחים טובים למאכל. אנחנו קוטפים אותם בשלים, אוכלים אותם בתוך זמן קצר מהקטיף ולא עושים שימוש בחומרי דישון והדברה כדי לגדל אותם – לכן הם גם מזינים ובריאים לנו יותר.
בנוסף לכותב שורות אלה, יש מדריכי ליקוט רבים שעורכים סיורי ליקוט שונים ברחבי הארץ. כדאי להתחיל עם מדריך בעיקר כדי ללמוד כיצד ללקט את הצמחים באופן שיאפשר להם להמשיך ולשגשג גם בשנים הבאות.
אפשר גם לעשות שימוש במדריך צמחי בר למאכל (הוצאת מפה).

גידול אוכל בעציצים

גינה מזינהאפילו אם אתם גרים בקומה שלישית בלי מעלית, אפשר לגדל חלק מהאוכל בבית. הכי קל להתחיל בירוקים. תבלינים כמו נענע לחליטת תה, פטרוזיליה בחורף ובזיליקום בקיץ ישמחו לכל אדנית ודורשים מעט השקעה. עגבניות ושעועית קל מאוד לגדל בקיץ, ברוקולי וכרוב בחורף.

אפשר לגדל אוכל בכל מקום ותנאים, את ההוכחה מספקים אייל ובני שעוזרים ומייעצים למי שרוצה לטפח גינה עירונית בכל תנאי (באיזור המרכז) – ליצירת קשר: 0523-588350
באיזור השרון אפשר להיעזר בחברי “גינה לי” שמסייעים בהקמת גינות מאכל אורגניות. ליצירת קשר – 03-6496036

גינה קהילתית

אלה הן גינות בשטחים ציבוריים שמטופחות על-ידי תושבים. יש עיריות שמשכירות שטחים, יש תושבים שהתארגנו לטפל בגינה משותפת מוזנחת ויש מקומות בהם משוגע אחד לדבר מטפח גן ירק בשטח שהיה עזוב.
יש שטח מוזנח באיזור שלכם? תוכלו בקלות להפוך אותו לגינה עם שני חברים ומעדר.
כדאי להתחיל בקטן – לקחת מעדר ולהפוך את האדמה. לזרוע שורת זרעים או לשתול כמה שתילים ולהביא כל יום-יומיים מים.
אחר-כך אפשר לתכנן את השטח, להזמין חברים נוספים, לרכוש ציוד נוח יותרגינות קהילה בישראל ולהעביר השקיה.
אבל ההתחלה – בקטן. ממה שבא  הכי הכי בקלות.
אם אתם רוצים ייעוץ, רעיונות או הפנייה לגינה קיימת באזורכם אפשר למצוא מידע רב באתר “גינות קהילה בישראל“.

קואופרטיב

קואופ הוא התארגנות משותפת של צרכנים לקנייה מרוכזת במחיר סיטונאי. אם תחברו את כל הקניות שאתם עושים ביחד עם עוד כמה חברים תגיעו לכמות שתאפשר לכם לקבל מהיצרן את המחיר שהוא נותן לסופר.
כל מה שנשאר הוא להזמין ואח”כ לחלק את השקים לחברים לפי ההזמנה.
באתר מזון טוב תוכלו למצוא רשימה של חלק מהקואופים הקיימים בארץ.

שוק “רגיל”

זוכרים את השוק? הוא עדיין שם. בכל עיר יש אחד כזה.
זה אולי פחות נוח מקנייה בסופר, אבל זה הרבה יותר טרי, צבעוני וקרוב למקור המזון.
בכל שוק יש בסטות שקונות את התוצרת ישירות מהחקלאים ויש כאלה שקונות מחברות שיווק. חפשו דווקא את הדוכנים הפחות “יפים” ומסודרים, אלה שבהם הסחורה מוצגת בתפזורת – יש סיכוי גדול יותר שהאוכל שלהם בשל וטרי יותר כי הגיע הבוקר מהחקלאי ולא מהמחסנים של חברת השיווק.
חלק מהבסטיונרים האלה הם אפילו חקלאים בעצמם, שאוספים תוצרת גם מחקלאים אחרים ופותחים באסטה בשוק.
כדאי לדבר עם הבאסטיונרים וללמוד להכיר אותם, זה נכון שהשוק הוא מקום של מיקוח ואולי לעיתים לא מקום נעים. השיחה, ההיכרות והאמון הופכים אותו למקום נעים יותר.

שוק איכרים

היום הצטרפו אל השווקים ה”רגילים” גם שוקי-איכרים. שם המגדלים עצמם באים למכור את התוצרת, רבים מהם מציגים תוצרת אורגנית.זו דרך טובה להכיר את החקלאים באיזור שלכם, לעיתים  אף תצליחו “לדוג” שם יצרנים שיסכימו להביא לכם סל שבועי של ירקות הביתה.

משלוח מהמשק

פערי התיווך הגדלים גורמים לכך שלחקלאים הישראלים עדיף לייצא מאשר למכור את התוצרת בארץ, לעיתים הם אפילו מעדיפים לא לקטוף בכלל כי חברות השיווק מציעות להם מחיר כל-כך נמוך. חלק מהמשקים גילו שאפשר לשרוד אם מגדלים תוצרת מגוונת יותר, מחלקים אותה לארגזים ומסיעים אותה עד לבית שלכם. בינתיים אנחנו מכירים רק חקלאים אורגניים שעושים את זה, אבל התופעה מתרחבת.
איך מוצאים חקלאי מקומי? ובכן, צריך לשאול באיזור בו אתם גרים.
חלק מהחקלאים האורגניים שמוכרים ישירות ללקוחות מופיעים באינדקס המקומי.

לקנות אצל החקלאי

יש משקים חקלאיים שפתחו חנות במקום. בעונות המתאימות אפשר גם לגלות באסטות שמתעוררות לחיים בשולי השדות. גם אם אתם קונים במשלוחים – גשו לעיתים לבקר במשק, אם יש באסטות עונתיות באיזור שלכם – עצרו שם ושוחחו עם המגדלים. כך תלמדו להכיר מאיפה מגיע האוכל שלכם וכיצד הוא מגודל, וגם תתמכו בחקלאות מקומית.

עסקים קטנים

קונים רק בעסקים קטניםהדרך הטובה ביותר להכיר את אנשי המקצוע בקהילה הקרובה לכם, לתמוך בהם ולהשקיע במקום בו אתם חיים עוברת דרך העסקים הקטנים במקום מגוריכם. חפשו את המכולת, הקצב והמאפייה שסביבכם, חפשו גם את הסנדלריה, המתפרה, חנות הספרים העצמאית ועוד.
כל קנייה שלכם בעסק קטן תומכת בבעל עסק שחייב את עזרתכם כדי להתפרנס.
כל רכישה בעסק קטן מעבירה כסף לידיים שיעבירו אותו הלאה בתוך הקהילה הקרובה.
זו השקעה ישירה בסביבת החיים שלכם.

צאו אל הרחוב בו אתם מתגוררים. הביטו סביב – אלה האנשים בהם כדאי לכם להשקיע.
העסקים הקטנים, היוצרים והיצרנים, החייט, האופה, השכנים.
לכל אדם סביבנו יש חלום, אנחנו יכולים לעזור לחלק מהחלומות הללו להתגשם אם נחליט שאנחנו מפסיקים לבחור לפי ‘מה שזול’ ומתחילים לבחור במה שבונה, יוצר ומחזק את החיים סביבנו.
אנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף בימי חיינו, בואו נוודא שהוא משרת אותנו ליצירת סביבה טובה יותר לחיים ולחיזוק הקהילה שלנו והאנשים שחיים בה.

(נכתב בשיתוף עם טלי מאיר-צ’יזיק ועם רעיונות מליאת טאוב)

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן