מים אפורים בדרך הטאו: כיצד לתכנן ולבנות פילטר ביולוגי למטבח – חלק א’

פרמקלצ'ר

בעולם הבנייה הירוקה וגם ברוב קורסי הפרמקלצ’ר נושא המים האפורים הוא אולי המורכב והמסובך מכולם ולכן גם מרתיע רבים: אגנים ירוקים, בריכות חצץ, מפרידי שומנים, צמחיית מים מתאימה לטיהור, אגירה במיכלים עם משאבות, מסננים יקרים, עלויות הקמה גבוהות, ריחות רעים, שכנים זועמים, שאלת איכות המים להשקיית הגינות, פקחי משרד הבריאות… כל אילו רובצים על מתכננת הפרמקלצ’ר האומללה.

כיצד לתכנן ולבנות פילטר ביולוגי פרמקלצ’רי לכיורי מטבח ולשלבו במערכת בית- גן? – חלק א’: רקע ושימוש בעקרונות הפ”ק.

שאלת המים האפורים במערכות פרמקלצ’ר נראתה לי במשך שנים מורכבת מידי: עניין טכני למהנדסים וגיקים של מים.

בעולם הבנייה הירוקה וגם ברוב קורסי הפרמקלצ’ר נושא המים האפורים הוא אולי המורכב והמסובך מכולם ולכן גם מרתיע רבים: אגנים ירוקים, בריכות חצץ, מפרידי שומנים, צמחיית מים מתאימה לטיהור, אגירה במיכלים עם משאבות, מסננים יקרים, עלויות הקמה גבוהות, ריחות רעים, שכנים זועמים, שאלת איכות המים להשקיית הגינות, פקחי משרד הבריאות… כל אילו רובצים על מתכננת הפרמקלצ’ר האומללה.

בשנות ה-90 הגיע ארט לודוויג (oasis design) הקליפורני לעזרתינו והציג בגאווה את גינתו המפוארת המבוססת כולה על תיעול מים אפורים ומי גשמים ישירות אל אגני חיפוי וצמחייה רב שנתית. התוצאה: גן עדן בפתח הבית ומגוון טכניקות פשוטות ואפקטיביות. מומלץ לקרוא באתר שלו, של תלמידו ברד לנקסטר, ובמאמרים של אסף צ’רטקוף בנושא זה באתר.

בתחילת שנות ה-2000 התלמדתי אצל טום וורד במדינת אורגון, ארה”ב. עזרתי לטום לבנות את מנזר הפרמקלצ’ר שלו עמוק בהרים, כקילומטר מכביש ודרכי גישה להבאת חומרים. מגבלה זו הובילה ליצירת טכניקות מתוך גישה “טאואיסטית” של פשטות וזרימה: בתכנון ובהקמה, שימוש בחומרים מקומיים ככל הניתן, ופשטות בתחזוקה. טום הציג בפני את הפילטר הביולוגי אשר מסנן מים אפורים. בפילטר חיים בשלום ושמחה מגוון יצורי אדמת יער: תולעים, פטריות, חיידקים מועילים ומפרקים מסוגים שונים. בזמנו, גם זה עדיין היה נראה לי כמו מדע בדיוני… אבל הזרע הנכון נזרע בתודעה…

הנה תרשים זרימה סכמטי מקורס של טום וורד לגבי הנחיות תכנון כלליות לשימוש במים אפורים:

תרשים זרימה סכמטי - הנחיות תכנון כלליות לשימוש במים אפורים (טום וורד)

מערכת לדוגמא

מערכת לדוגמא

כשחזרתי לארץ למדתי עם מלקולם באר זכרונו לברכה, אוסטרלי ותיק מהג’מעה של מוליסון אשר טיפח גינת פרמקלצ’ר פורייה ויפיפיה על שטח קטנטן בישוב אשחר בגליל התחתון. הסוד… נחשו… מים אפורים בהשקיה ישירה אל עבר שכבות חיפוי קרקע עשירות בהומוס. שורשי עצי הפרי לא היו יכולים להיות שמחים יותר…

מלא בהשראה, המשכתי להתנסות בטכניקות הללו בהצלחה במשך שנות עבודתי בחווה ואדם ובצבעון וראיתי במו עייני את ההתפחות המואצת של מרחבים אקולוגיים על בסיס מים אפורים. לדוגמא, מקלחת חוץ בחווה ואדם אשר הזינה צימוח אדיר של במבוקים, תאנים, כליל חורש ומרבדי נענע… הכל באפס תחזוקה.

מקלחת חוץ, מזינה צימוח אדיר של במבוקים, תאנים, כליל חורש ומרבדי נענע, חווה ואדם

אך במקביל תמיד נותרה שאלת החומר האורגני והסבונים כסימן שאלה אשר האפיל על ההצלחות..

נושא הסבונים והמלחת הקרקע נחקר היטב במאמר של אסף ולא אפרט כאן ברמה הטכנית- כימית – ביולוגית. אתייחס לכך בהמשך ברובד התפעולי.

מאמר זה מוקדש לנושא השימוש בחומר האורגני אשר נפלט עם מים אפורים, בעיקר מכיורי המטבח. הצטברות של חומר אורגני, שאריות המטבח, במקום אחד (מכלי אגירה, מפרידי שומנים, או קרקע חשופה), יוצר מפגע אקולוגי ותברואתי. לשם כך נחלץ לעזרתינו פתגם הפרמקלצ’ר הידוע: הבעיה היא הפתרון… או לפחות הזדמנות לפתרונות יצירתיים…

בין השנים 2016- 2010 חייתי בכפר קדיתא בגליל והתנסיתי בפיתוח ותחזוקה מתמשכים של פילטר ביולוגי לשימוש ביתי אשר אותו אני מכתיר כמערכת הפרמקלצ’ר הכי מוצלחת שיצרתי. המערכת הצנועה למראה הזו (אשר עם קצת חוש אסטטי והשקעה ניתן לשלבה בעיצוב נופי מוצלח) מיישמת הלכה למעשה עקרונות פרמקלצ’ר רבים דרכם אתאר אותה:

מים אפורים מכיור המטבח עשירים בחומרים אורגניים משטיפת הכלים. חומרים אלו הם בעצם מזון אשר מחכה להיאכל על ידי יצורים רעבים ושמחים. כשחושבים איפה בטבע קיימים תרחישים שבהם מים שמגיעים בנפח ותדירות משתנים אך עשירים בחומרים אורגניים מגיעים מהר לאדמות חורש ויער, שאר התשובות מתקבלות בקלות (התבוננות ואינטראקציה ולתכנן מדפוסים לפרטים).

וכך, עקבתי במשך חודשים אחר הממשק בין כיור המטבח שלנו לבין ערימת רסק עץ מיער קק”ל הסמוך בתוך אמבטיה ישנה (שימוש במשאבים מקומיים ומתחדשים ולא לייצר פסולת). התוצאה מפתיעה ומרגשת: הרסק היבש והמאובק הופך די מהר לאדמת יער ריחנית ופורייה, מלאה ברשתות פטריות ומפרקי קרקע מבסוטים. אך עדיין משהו היה חסר לי… רציתי להשיג עוד תנובות חוץ מסינון המים האפורים. מה יכול גם לאכול את שאריות המטבח וגם לתת תוצרת?

תולעים אדומות, כמובן!

וכך, בפשטות התפתחה מערכת אינטנסיבית, קטנה ואיטית (פתרונות איטיים וקטנים) המניבה 7 תוצרים עיקריים מפעולה אחת (יצירת שוליים פוריים ומגוונים, לשלב ולא לבודד):

  1. סינון המים אפורים מחומרים אורגניים
  2. הרביית תולעים אדומות להפצה, מזון תרנגולות ויצירת קשרים עם השכנים
  3. הומוס תולעים לקציר
  4. הומוס תולעים מסיס לדישון מימי של המים אפורים
  5. גידול מזון וצמחייה מועילה בתוך הערוגה העשירה
  6. קומפוסט לחיפוי קרקע ובניית ערוגות מרסק העץ הרקוב
  7. והכי חשוב… מוקד עניין ומחקר לילדי הבית והשכונה (לעיתים אכזרי לתולעים האומללות)

בחלק הבא, אסביר בפירוט כיצד לבנות ולנהל מערכת כזו.

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן