קריאה לשינוי עמוק ורחב

הדפסה  

עיקרי הקריאה:

  • המערכות האקולוגיות, החברתיות והכלכליות מתפרקות
  • אנחנו מתבקשים להשתנות כיחידים וכחברה במהירות ובאופן יסודי ועמוק.
  • אנחנו מתבקשים ללמוד כיצד להגיב לשינוי מתוך מודעות גבוה: ביצירתיות, בשיתוף פעולה, בפתיחות ומתוך שימוש נאות במגוון רחב של אינטיליגנציות ואיכויות.
  • לשם כך עלינו ראשית להפנות את תשומת הלב שלנו פנימה: לרפא ולטפח את האקולוגיה הפנימית שלנו: גוף-נפש-תודעה.
  • מתוך כך פעולות חדשות ינבעו ומסה קריטית של שינוי משמעותי יתאפשר.

 

* * *

 

שלום. זוהי קריאה לשינוי עמוק ורחב אשר נדרש מכולנו בימים אילו.

אני יושב בהרי הגליל העליון, ביום שימשי וחם מהרגיל באמצע חודש ינואר. כבר חודש ימים שלא ירד גשם משמעותי – כאן, באחד האזורים הגשומים בארץ. לפני חודש פקדה אותנו סופת שלגים בהיקף ובעוצמה חסרת תקדים אשר הותירה הרס רב והשביתה מדינה שלמה לכמה ימים. הסופה הזכירה לנו את חוסר האונים שלנו אל מול איתני הטבע ואת שבריריות המערכות בהן אנחנו תלויים לקיומינו: מים, אנרגיה, מזון, תחבורה, תקשורת.

בכל העולם מתרחשות תופעות אקלימיות קיצוניות בסדרי גודל תקדימיים וגדולים. עידן אקלימי מאוזן של 12 אלף שנים אשר איפשר את התפתחות הציויליזציה החקלאית והתעשייתית שלנו מגיע לקיצו במהלך שני העשורים האחרונים. זהו שינוי בקצב ובקנה מידה אשר מעולם, כאנושות, לא עמדנו בפניו.

המוח האנושי לעולם לא נדרש לקלוט, לעבד ולהגיב למידע כל כך מורכב ובכמות כל כך רבה. אנחנו נדרשים להאיץ ולהרחיב את יכולות התודעה שלנו למחוזות חדשים אשר בעבר רק יחידי סגולה חוו בחייהם.

המערכת הכלכלית והתעשייתית מאיצה ומרחיבה את דפוסי פעולתה באופן חסר רסן והרסני אשר מתעלם באופן בוטה מכל ערכי היסוד של החיים באשר הם.

כולנו משתפים פעולה ומזינים את המערכת הזו.
כולנו חיים במטריקס.

ההשלכות הברורות ניכרות מכל עבר ובכל ענפי חיינו: בבריאות הגוף והנפש שלנו, במערכות היחסים שלנו, בתרבות הצריכה הבזבזנית והשטחית ובהתדרדרות הסביבה הטבעית.

ככל שאנחנו פוגעים בטבע אנחנו פוגעים בעצמינו. ככל שאנחנו מפרידים ומבודדים את עצמינו מהטבע אנחנו מפרידים ומבודדים את עצמינו מהטבע הפנימי שלנו ומאבדים את האנושיות שלנו ואת הקשר שלנו אחד עם השני. ככל שאנחנו מאבדים את הקשר הבסיסי שלנו לטבע אנחנו הופכים ציניים, אדישים או מדוכאים.

ועם זאת, משהו בתוכנו מתעורר. בעשורים האחרונים, בכל העולם מיליוני אנשים מתעוררים אל התובנות הללו, שואלים שאלות עמוקות ומחפשים תשובות עתיקות וחדשות.

באופן פרדוקסלי, אותה מערכת אשר יוצרת את הבעיות המורכבות שאנחנו חווים יצרה גם את מערכת התקשורת הגלובלית אשר מאפשרת למילים אלו להשמע (ולהקרא). זוהי תחילתה של מערכת עצבים פלנטרית – מערכת של תודעה קולקטיבית היוצרת את התשתית לשינוי העמוק והרחב הנדרש כעת מכולנו.

אין לנו מה לשאת את עיננו וציפיותינו אל אותם אילו אשר נבחרו או לקחו את תפקידי ההנהגה בעולם, בארץ, במועצות ובמשרדים השונים. רובם כשלו בתפקידם והם נאחזים במשרותיהם ומנציחים את המערכת הקורסת תחת רגליהם ועל ראשי כולנו.

כעת, כל אחד ואחת מאיתנו נדרשות להיות מנהיגות בזכות עצמינו:

מנהיגות לחיינו האישיים,
מנהיגות במקומות עבודתינו,
מנהיגות בקהילותינו
ומתוך כך אנחנו נדרשים לשתף פעולה.

אנחנו חיים בעידן שבו אנחנו מסוגלים ליצור מערכות לשיתוף פעולה רחב היקף באין ספור תחומים: בתקשורת, במדעים, ברפואה, בכלכלה ובמסחר, בפיתוח תשתיות, בבניית ערים, באומנויות וספורט, במדיה, בצבאות ובפיתוח אמצעי ודרכי לחימה.

אנחנו מגייסים ומכשירים את מיטב המוחות והיכולת האנושית לשם כך ומתעלמים באופן נחרץ מההשלכות הרחבות והעמוקות יותר שיש להרבה מהעשייה רחבת ההיקף הזו על החיים ועל בני אדם אשר משלמים בבריאותם, באורחות חייהם ובסביבתם הטבעית בכדי שנוכל להמשיך במירוץ המטורף הזה אל עבר הקידמה והחדשנות, הצמיחה הכלכלית והפיתוח התרבותי. העדויות הישירות על כך כבר לא נסתרות מעיננו ואיננו יכולים להרשות לעצמינו להתעלם, להתכחש או להדחיק. אנחנו מתבקשים להתעורר מהחלום של העולם התעשייתי, הטכנולוגי והוירטואלי בו אנחנו משתתפים.

אותה מערכת אשר מסיחה את דעתינו ומכהה את נוכחותינו היא כלי רב עוצמה אשר מאפשר לנו להרחיב את תודעתינו אל האפשרויות הבלתי מוגבלות של עולם היצירתיות האנושי.

האם נוכל להתמיר את יכולות שיתוף הפעולה, ההתגייסות, היצירתיות והגאונות האנושית אשר הביאו אותנו על הלום, לטובת התמודדות מודעת, אחראית ואינטיליגנטית עם המשבר, האתגר וההזדמנות הגדולים ביותר אשר הונחו בדרכינו עד כה?

יש לנו הזדמנות חסרת תקדים (ויתכן קצרה) ליצור אינטגרציה בין תחומי ידע וניסיון רבים ומגוונים אשר נוצרו וניבנו במשך עידנים של התפתחות תרבותית בכל רחבי הפלנטה – ידע אשר עד לפני זמן מועט היה נסתר ונדיר והיום הוא נגיש לכולנו. אנחנו יכולים ויודעים כיצד לשלב ידע עתיק ומדעים חדשים כבסיס רחב ועמוק לקפיצה ההתפתחותית שלנו כיחידים, כחברה וכאנושות.

האם נוכל לקחת אחריות אמיתית על עתידינו ועתיד ילדינו והדורות הבאים אשר גדלים אל תוך מציאות המשתנה בקצב אדיר?

השינוי הדרוש הינו גדול והוא מתחיל אך ורק מכל אחד ואחת מאיתנו, כאן ועכשיו, בעצם ההסכמה לקבל את כל מה שעולה לנו מההקשבה לדברים הללו.
כל מסע מתחיל בצעד אחד. והצעד הזה הוא מודעות.

ומתוך כך אילו הם הדברים אשר מנחים אותי כמצפן במסעי האישי:

אני עושה כמיטב יכולתי להמנע מפעולות אשר אני יודע שמזיקות לי ולאחרים באופן ישיר או עקיף.
אני אוזר אומץ לוותר על התפל, המיותר, המזיק וההרסני בחיי.
אני לומד להיות נוכח כאן ועכשיו עם כל מה ומי שמסביבי ובתוכי ולא לברוח לאשליות והתמכרויות.
אני לומד להגיב באחריות ובישירות אל מול פעולות של דיכוי, עוול, אלימות, הרס, ניצול, מניפולציה ובורות ולהתמיר את הנטיה לציניות, להכחשות, להדחקה, לכעס ולפסימיות.
אני מבקש עזרה, הדרכה, תמיכה ושיתופי פעולה
אני לומד לדייק ולזקק את פעולותי מתוך כבוד והערכה לאנרגיה שהן דורשות ומחוללות.
ואני יודע שהפוטנציאל שלי הוא אין סופי ושהאחריות הגבוה שלי היא לממשו בשירות לטובת הכלל.

בברכת עשייה טובה ותפילה לגשמים,
גלעד

קישורים

בהמשך לנאמר בהקלטה אני רוצה לשתף בכמה קישורים לתחומים, אנשים ופעילויות אשר תומכים בי באופן ישיר במסע האישי שלי וברבים אחרים ברחבי הארץ והעולם.

כמובן שישנם המון תחומים, מורים, ספרים, סרטים ורעיונות אשר ניתן להעזר בהם לטובת ההתפתחות האישית והקולקטיבית שלנו, וכגודל המגוון כך מתחזקת התנועה והרשת, בדיוק כמו מערכת אקולוגית יציבה ופורייה.

וכמו שאומרים: בסופו של דבר כל הנהרות זורמות לים וכל השבילים מובילים אל ראש ההר.

אשמח לכל משוב, שאלה, קישור או רעיון בהקשר של המאמר והקישורים.

האמת על מה שקורה:

סדרת סרטונים מצויירים קצרים ומאוד קולעים: (בתרגום לעברית)

  • Story of stuff – הסרטון הראשון והארוך יותר נותן רקע כללי על המערכת הכלכלית והשלכותיה
  • Story of electronics – סרטון קצר על השפעות תרבות צריכת האלקטרוניקה שלנו
  • Story of solutions – סרטון מצוייר נוסף המתאר את ההזדמנויות והפתרונות לשינוי
  • Home – סרט דוקומנטרי מושקע ומרהיב המבוסס על צילומי אוויר לאורך ולרוחב הפלנטה ומראה את יופי הטבע שלה ואת השפעות האדם.
  • Black Mirror – סדרת סרטים בריטית הנותנת לנו מראה קשה על העתיד הקרוב עומד בפיתחינו אם נמשיך בנטיב הנוכחי
  • פול הוקן בהרצאה קצרה ומעוררת השראה על התנועה הגדולה ביותר בהסטוריה
  • נבואת ההופי לזמנים הללו – תיאור ציורי ומדוייק של השינוי שאנחנו עוברים מזווית ראייה של הילידים האמריקאיים

כמה מורים חשובים בעולם אשר הפכו את נושא השינוי למחקר חייהם:

איפוא ועם מי אפשר ללמוד, להתמך ולעבור תהליכי שינוי משמעותיים?

  • סימפוזיון מעוררים את החולם – יוצרים חזון חדש: רשת גלובלית של אנשי חינוך והסברה אשר מעבירים סדנאות לקהלי יעד שונים ומעודדים התעוררות ובחירה בשינוי מודע.
  • עמותת תובנה – קהילה גדולה של לומדי ומתרגלי ויפסנת תובנה בישראל
  • ייעוץ הדדי – רשת גלובלית של פעילים למען הבנת ושחרור הדיכוי האנושי על רבדיו ועומקיו דרך עבודת הקשבה ותמיכה הדדים.
  • שומרי הגן – ארגון עצמאי ארצי המלמד מיומנויות וידע של תרבויות האדמה העתיקות כבסיס לשינוי תודעתי ותהליך חינוכי אישי. הארגון מכשיר מדריכים לעבודה עם ילדים ובני נוער – דור העתיד של מובילי שינוי.
  • עידו אופיר – חוקר ומורה לפיתוח התודעה האנושית. כתב את הספר "כה אמר" אשר מתווה דרך שירה עברית מקורית דרך להתעוררות וחיבור למקור הפנימי האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. עובד עם קבוצות קטנות ויחידים.
  • שולמית גובקין – חוקרת ומרצה על סוציולוגיה הוליסטית אשר חקרה במשך שני עשורים את תנועת הHuman Potential ואסטרטגיות הוליסטיות לאקטיביזם פלנטרי. מלמדת במכללות בצפון הארץ, בסדנאות ומטפלת באופן אישי. ליצירת קשר עם שולמית – gubkinsa@gmail.com.
  • רשת הפרמקלצ'ר הגלובלית והארצית – תנועה בין לאומית ומקומית לשינוי יסודי בתפיסת הקיימות שלנו דרך יישומים מעשיים בכל תחומי החיים והחברה. בשותפות עם ברק בן חנן מחברת דרך היער אנחנו מציעים תוכנית ללימודי פ"ק מתקדמים וליווי אישי. אני מציע התלמדויות אישיות וקבוצתיות גם במרחב ללימוד אקולוגי בהרי הגליל. להלן קישורים למאמר נוסף בנושא ההתלמדות האישית והרצאה קצרה נוספת בנושא מימוש הפוטנציאל האנושי ופרמקלצ'ר.
  • קהילת Tamera וPRV – קהילה בין לאומית הפועלת בפורטוגל וישראל-פלסטין וחוקרת ומתנסה במודלים חדשים לשלום פנימי, חברתי ואקולוגי. מציעים סדנאות, מפגשים ותוכניות לימודים עשירות ומגוונות.
  • חכמת המאיה – תפיסת זמן ואישיות עתיקה ומורכבת אשר עובדת תהליך התחדשות ונותנת כלים והדרכה להתפתחות אישית. ניתן ללמוד על חכמת המאיה בהנחיית נועה פלד.
  • תנועת הקונטקט – מה קורה כששמים כמה עשרות אנשים בחלל אחד ומאפשרים חופש לנוע, לגעת, לשחק ולחקור בלי מילים? הרבה תובנות על טבע האדם והיופי בכאוס ובאנרכיה.
  • אקרו-יוגה – תנועה בין לאומית של אנשים הלומדים לתקשר ולבסס אמון דרך תרגילים בזוגות. מומלץ בחום לזוגות, משפחות וכל מי שרוצה להתחבר לילד שבתוכו.
  • לקטים מטיילים וקהילת תבונא – מובילים תהליכי שינוי דרך טיולי ליקוט, טיבעונאות יצירתית ומפגשים חברתיים בכל הארץ.

וכמובן שיש עוד אין ספור תחומים ומורים מעולים! לחיי האנושיות היצירתית והחופשית!

הדפסה

אודותי

פורסם ב מאמרים ומתוייג תחת , , , . שמור את הקישור הישיר.

14 תגובות לקריאה לשינוי עמוק ורחב

  1. לא ברור לי בכלל מה אתה מציע, גלעד. מה לעשות?
    ראיתי את הסרטון הראשון – אנימציה יפה ואישה אסרטיבית, כן, גם אני חינכתי בעלי מכולת לא לתת לי שקיות. זה מה שיציל את העולם?

    לא המשכתי לשאר קישוריך.

    אכן התודעה חסומה, עד כדי כך שאי אפשר אפילו לדבר\להבין
    שפה אמיתית (כמו זו שמתוארת כאן) http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?EntryId=716964&

    יש לך רעיון מה לעשות בעניין, או שזו היתה שאלה?

  2. בלה:

    גלעד היקר! תודה גדולה לך על הבהירות ודיוק, על העומק והעוצמה בדבריך, הולכת להפיץ את הקריאה לכל הכיוונים האפשריים, ממשיכה לתמוך בך מכל הלב.

  3. יעל שרי:

    גלעד תודה, אהבה ואחדות לכולנו.

  4. יעל שרי:

    תודה גלעד,אהבה ואחדות לכולנו.

  5. רוני ברקלי:

    הי גלעד
    יישר כח על העמקות והחזון. כמוני כמוך

  6. אהו
    ותודה
    על מי שאתה ומה שמביא לעולם שלנו

  7. שלומ:

    תודה על האנרגיות לעשייה לבוקר זה.
    הלוואי שאצא מהעיר הזו לכיוונכם לעבוד אדמה ולתת מכל מה שיש בי.

  8. מתי ישפה:

    שלום גלעד אני שכן מצפת
    נראה לי שחסר בציטוטים והמורים את הרב אשלג והארי הקדוש
    תורת ישראל הפנימית המחייבת קיום המשפט״ואהבת לרעך כמוך״ כדי לצאת מהגלות בה אין את ידיעת השם – הבורא
    התהליך הוא או בדרך תורה כלומר על ידי מימוש מצוותיו מתוך הכרה שמטרתם לאחד אותנו מיחידים לקבוצה מגובשת תומכת ואוהבת או בדרך יסורים בה הטבע ומצב המשבר העולמי או מלחמה עולמית תחייב אותנו לפעול בצורה זו
    בתור יהודי בעל כורחי אני מחויב לדרך השם ראה ספרו של הר חל בשם זה וספר נפלא נוסף מסילת ישרים
    בברכת הצלחה בכל פועלך ומעשיך!
    מתי ישפה

    • אמיר:

      בס"ד
      תודה על הערתך
      כלשון חז'ל 'העיקר חסר מן הספר'
      אם מותר לי להעיר על הערתך
      כיוון שהתורה קיימת בעולם שלנו כ3300 שנה אם סופרים מאברהם אבינו ועד הלום . (מלבד מה שנמסר שהיתה קיימת תתקע'ד דורות קודם בריאת העולם). לא הייתי מתמקד באישים (ענקים ככל שיהיו) שחיו בעולמינו ב-400 שנים האחרונות לכל היותר. אם באים לבחון דבר רצוי להסתכל על כולו כמכלול ולא על קטע קטן ממנו, דבר שיכול לתת התרשמות מטעה למי שאינו בקי . הייתי בוחר במעמד הר סיני שהתיר את רושמו על האנושות כולה..
      תזכה למצוות אמיר

      • מתי:

        מסכים ההתמקדות לא באישים אלא במסר שהועבר דרכם שלדעתי מבורר יותר

        • אמיר:

          בס"ד
          התורה אומרת 'על פי רבים להטות'
          לא מדובר בוורסיה דמוקרטית קדומה , כלל וכלל לא. הרבים הללו הם חז'ל, סנהדרין , תוכם כברם, שומעים שבעים לשון. ואין לך אלא חכמי אותו דור , דור דור ודורשיו.
          במצב האופטימלי משה רבינו גדול הנביאים נמצא עם הזקנים , הסנהדרין הראשונה יחד , ובמשך ארבעים שנה חונים ב22 מחנות ו…. לומדים תורה. חלק מפי הגבורה וחלק בי'ג מידות שהתורה נדרשת בה. התנאים אופטימליים : מזונם מן מן השמיים ומימהם מי באר מרים.

          אם מסתפקים באיזו סוגיה שלא ניתנה מפי הגבורה אילו שומעים טענות אילו ואילו טענות אילו
          אם שכנעו והשתכנעו מה טוב ונפסקת ההלכה ל'כולי עלמא' (פה אחד , כל העולם מסכים)
          ולא, מצביעים ואז הינחתה התורה 'על פי רבים להטות'.
          כך זה היה וכך זה צריך להיות וכמו במחלוקת (הרבה יותר מאוחרת ) בין חכמים לר' אליעזר הגדול בתנורו של עכנאי שהוכיח אותם בכל תשובות שבעולם (תשובות מלשון דברים המתיישבים על הלב ) ולא קיבלו ממנו ובאותות ומופתים (אמת המים, עץ החרוב וכותלי בית המדרש ) ולא קיבלו ממנו עד שלבסוף יצאה בת קול מן השמיים והכריזה 'מה לכם מר' אליעזר הגדול שבכל מקום הלכה כמותו ' ואז ענה ר' יהושע שיצג את חכמים (עליו נאמר אשרי יולדתו)
          'לא בשמיים היא ולא מעבר לים אלא בפיך ובלבבך לעשותו' וכך נפסקה ההלכה על פי הרבים

          גם השולחן ערוך מבוסס על העקרון הזה (למרות שההסבר שם יותר מורכב וקצרה כעת היריעה) אבל מה שחשוב לדעת שבפועל התורה מאפשרת לחכמי ישראל לקבוע כיצד תהיה ההלכה כמובן בהתאם לעקרונות המוטבעים בה וכמו שעל אותו מעשה בתנורו של עכנאי ששאלו את אליהו(הנביא) מה אמר הקדוש ברוך הוא בשעה שר'יהושע אמר 'לא בשמיים היא וענה שהקב'ה אמר 'ניצחוני בני ניצחוני' ואינה רק לשון ניצחון אלא גם לשון נצח
          וכידוע נצח ישראל לא ישקר. ומה שנקבע כהלכה ע'פ חכמי ישראל מוסכם גם בבית דין של מעלה. ונכון תמיד היו יחידים שפרשו מהזרם המרכזי , מהדרך הכבושה ע'י התורה ופסיקות חז'ל אלא שמבחן הזמן הוכיח וממשיך להוכיח שמי שדבק בדרך זו שרד את כל תהפוכות הזמן והוא או הדורות היוצאים ממנו עדיין מתקיימים ובפרט 'מאז שחרב בית המקדש שאין לו בעולמו של הקב'ה אלא ד' אמות של הלכה' וכל כך למה הערכתי , על מנת שלא יהיה קל בעיניך שרוב הפוסקים תמימי דעים שאל לא לאדם לגעת בתורת הקבלה לפני שהוא כבן ארבעים ומילא כרסו בשס ופוסקים. ונכון שהאר'י הקדוש אין עליו עוררין אבל גם הוא מעיד על עצמו שלא נגע בתורת הקבלה ביום שלא למד בו כ12-14 שעות של שס ופוסקים ואם הוא כך אז אנחנו על אחת כמה וכמה.

  9. גלעד:

    Yoga of love.org

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להעלות תמונה (למעלה)