קריאה לשינוי עמוק ורחב

פרמקלצ'ר

שלום. זוהי קריאה לשינוי עמוק ורחב אשר נדרש מכולנו בימים אילו. האם נוכל להתמיר את יכולות שיתוף הפעולה, ההתגייסות, היצירתיות והגאונות האנושית אשר הביאו אותנו על הלום, לטובת התמודדות מודעת, אחראית ואינטיליגנטית עם המשבר, האתגר וההזדמנות הגדולים ביותר אשר הונחו בדרכינו עד כה? השינוי הדרוש הינו גדול והוא מתחיל אך ורק מכל אחד ואחת מאיתנו, כאן ועכשיו, בעצם ההסכמה לקבל את כל מה שעולה לנו מההקשבה לדברים הללו.

 

עיקרי הקריאה:

  • המערכות האקולוגיות, החברתיות והכלכליות מתפרקות
  • אנחנו מתבקשים להשתנות כיחידים וכחברה במהירות ובאופן יסודי ועמוק.
  • אנחנו מתבקשים ללמוד כיצד להגיב לשינוי מתוך מודעות גבוה: ביצירתיות, בשיתוף פעולה, בפתיחות ומתוך שימוש נאות במגוון רחב של אינטיליגנציות ואיכויות.
  • לשם כך עלינו ראשית להפנות את תשומת הלב שלנו פנימה: לרפא ולטפח את האקולוגיה הפנימית שלנו: גוף-נפש-תודעה.
  • מתוך כך פעולות חדשות ינבעו ומסה קריטית של שינוי משמעותי יתאפשר.

 

* * *

 

שלום. זוהי קריאה לשינוי עמוק ורחב אשר נדרש מכולנו בימים אילו.

אני יושב בהרי הגליל העליון, ביום שימשי וחם מהרגיל באמצע חודש ינואר. כבר חודש ימים שלא ירד גשם משמעותי – כאן, באחד האזורים הגשומים בארץ. לפני חודש פקדה אותנו סופת שלגים בהיקף ובעוצמה חסרת תקדים אשר הותירה הרס רב והשביתה מדינה שלמה לכמה ימים. הסופה הזכירה לנו את חוסר האונים שלנו אל מול איתני הטבע ואת שבריריות המערכות בהן אנחנו תלויים לקיומינו: מים, אנרגיה, מזון, תחבורה, תקשורת.

בכל העולם מתרחשות תופעות אקלימיות קיצוניות בסדרי גודל תקדימיים וגדולים. עידן אקלימי מאוזן של 12 אלף שנים אשר איפשר את התפתחות הציויליזציה החקלאית והתעשייתית שלנו מגיע לקיצו במהלך שני העשורים האחרונים. זהו שינוי בקצב ובקנה מידה אשר מעולם, כאנושות, לא עמדנו בפניו.

המוח האנושי לעולם לא נדרש לקלוט, לעבד ולהגיב למידע כל כך מורכב ובכמות כל כך רבה. אנחנו נדרשים להאיץ ולהרחיב את יכולות התודעה שלנו למחוזות חדשים אשר בעבר רק יחידי סגולה חוו בחייהם.

המערכת הכלכלית והתעשייתית מאיצה ומרחיבה את דפוסי פעולתה באופן חסר רסן והרסני אשר מתעלם באופן בוטה מכל ערכי היסוד של החיים באשר הם.

כולנו משתפים פעולה ומזינים את המערכת הזו.
כולנו חיים במטריקס.

ההשלכות הברורות ניכרות מכל עבר ובכל ענפי חיינו: בבריאות הגוף והנפש שלנו, במערכות היחסים שלנו, בתרבות הצריכה הבזבזנית והשטחית ובהתדרדרות הסביבה הטבעית.

ככל שאנחנו פוגעים בטבע אנחנו פוגעים בעצמינו. ככל שאנחנו מפרידים ומבודדים את עצמינו מהטבע אנחנו מפרידים ומבודדים את עצמינו מהטבע הפנימי שלנו ומאבדים את האנושיות שלנו ואת הקשר שלנו אחד עם השני. ככל שאנחנו מאבדים את הקשר הבסיסי שלנו לטבע אנחנו הופכים ציניים, אדישים או מדוכאים.

ועם זאת, משהו בתוכנו מתעורר. בעשורים האחרונים, בכל העולם מיליוני אנשים מתעוררים אל התובנות הללו, שואלים שאלות עמוקות ומחפשים תשובות עתיקות וחדשות.

באופן פרדוקסלי, אותה מערכת אשר יוצרת את הבעיות המורכבות שאנחנו חווים יצרה גם את מערכת התקשורת הגלובלית אשר מאפשרת למילים אלו להשמע (ולהקרא). זוהי תחילתה של מערכת עצבים פלנטרית – מערכת של תודעה קולקטיבית היוצרת את התשתית לשינוי העמוק והרחב הנדרש כעת מכולנו.

אין לנו מה לשאת את עיננו וציפיותינו אל אותם אילו אשר נבחרו או לקחו את תפקידי ההנהגה בעולם, בארץ, במועצות ובמשרדים השונים. רובם כשלו בתפקידם והם נאחזים במשרותיהם ומנציחים את המערכת הקורסת תחת רגליהם ועל ראשי כולנו.

כעת, כל אחד ואחת מאיתנו נדרשות להיות מנהיגות בזכות עצמינו:

מנהיגות לחיינו האישיים,
מנהיגות במקומות עבודתינו,
מנהיגות בקהילותינו
ומתוך כך אנחנו נדרשים לשתף פעולה.

אנחנו חיים בעידן שבו אנחנו מסוגלים ליצור מערכות לשיתוף פעולה רחב היקף באין ספור תחומים: בתקשורת, במדעים, ברפואה, בכלכלה ובמסחר, בפיתוח תשתיות, בבניית ערים, באומנויות וספורט, במדיה, בצבאות ובפיתוח אמצעי ודרכי לחימה.

אנחנו מגייסים ומכשירים את מיטב המוחות והיכולת האנושית לשם כך ומתעלמים באופן נחרץ מההשלכות הרחבות והעמוקות יותר שיש להרבה מהעשייה רחבת ההיקף הזו על החיים ועל בני אדם אשר משלמים בבריאותם, באורחות חייהם ובסביבתם הטבעית בכדי שנוכל להמשיך במירוץ המטורף הזה אל עבר הקידמה והחדשנות, הצמיחה הכלכלית והפיתוח התרבותי. העדויות הישירות על כך כבר לא נסתרות מעיננו ואיננו יכולים להרשות לעצמינו להתעלם, להתכחש או להדחיק. אנחנו מתבקשים להתעורר מהחלום של העולם התעשייתי, הטכנולוגי והוירטואלי בו אנחנו משתתפים.

אותה מערכת אשר מסיחה את דעתינו ומכהה את נוכחותינו היא כלי רב עוצמה אשר מאפשר לנו להרחיב את תודעתינו אל האפשרויות הבלתי מוגבלות של עולם היצירתיות האנושי.

האם נוכל להתמיר את יכולות שיתוף הפעולה, ההתגייסות, היצירתיות והגאונות האנושית אשר הביאו אותנו על הלום, לטובת התמודדות מודעת, אחראית ואינטיליגנטית עם המשבר, האתגר וההזדמנות הגדולים ביותר אשר הונחו בדרכינו עד כה?

יש לנו הזדמנות חסרת תקדים (ויתכן קצרה) ליצור אינטגרציה בין תחומי ידע וניסיון רבים ומגוונים אשר נוצרו וניבנו במשך עידנים של התפתחות תרבותית בכל רחבי הפלנטה – ידע אשר עד לפני זמן מועט היה נסתר ונדיר והיום הוא נגיש לכולנו. אנחנו יכולים ויודעים כיצד לשלב ידע עתיק ומדעים חדשים כבסיס רחב ועמוק לקפיצה ההתפתחותית שלנו כיחידים, כחברה וכאנושות.

האם נוכל לקחת אחריות אמיתית על עתידינו ועתיד ילדינו והדורות הבאים אשר גדלים אל תוך מציאות המשתנה בקצב אדיר?

השינוי הדרוש הינו גדול והוא מתחיל אך ורק מכל אחד ואחת מאיתנו, כאן ועכשיו, בעצם ההסכמה לקבל את כל מה שעולה לנו מההקשבה לדברים הללו.
כל מסע מתחיל בצעד אחד. והצעד הזה הוא מודעות.

ומתוך כך אילו הם הדברים אשר מנחים אותי כמצפן במסעי האישי:

אני עושה כמיטב יכולתי להמנע מפעולות אשר אני יודע שמזיקות לי ולאחרים באופן ישיר או עקיף.
אני אוזר אומץ לוותר על התפל, המיותר, המזיק וההרסני בחיי.
אני לומד להיות נוכח כאן ועכשיו עם כל מה ומי שמסביבי ובתוכי ולא לברוח לאשליות והתמכרויות.
אני לומד להגיב באחריות ובישירות אל מול פעולות של דיכוי, עוול, אלימות, הרס, ניצול, מניפולציה ובורות ולהתמיר את הנטיה לציניות, להכחשות, להדחקה, לכעס ולפסימיות.
אני מבקש עזרה, הדרכה, תמיכה ושיתופי פעולה
אני לומד לדייק ולזקק את פעולותי מתוך כבוד והערכה לאנרגיה שהן דורשות ומחוללות.
ואני יודע שהפוטנציאל שלי הוא אין סופי ושהאחריות הגבוה שלי היא לממשו בשירות לטובת הכלל.

בברכת עשייה טובה ותפילה לגשמים,
גלעד

קישורים

בהמשך לנאמר בהקלטה אני רוצה לשתף בכמה קישורים לתחומים, אנשים ופעילויות אשר תומכים בי באופן ישיר במסע האישי שלי וברבים אחרים ברחבי הארץ והעולם.

כמובן שישנם המון תחומים, מורים, ספרים, סרטים ורעיונות אשר ניתן להעזר בהם לטובת ההתפתחות האישית והקולקטיבית שלנו, וכגודל המגוון כך מתחזקת התנועה והרשת, בדיוק כמו מערכת אקולוגית יציבה ופורייה.

וכמו שאומרים: בסופו של דבר כל הנהרות זורמות לים וכל השבילים מובילים אל ראש ההר.

אשמח לכל משוב, שאלה, קישור או רעיון בהקשר של המאמר והקישורים.

האמת על מה שקורה:

סדרת סרטונים מצויירים קצרים ומאוד קולעים: (בתרגום לעברית)

  • Story of stuff – הסרטון הראשון והארוך יותר נותן רקע כללי על המערכת הכלכלית והשלכותיה
  • Story of electronics – סרטון קצר על השפעות תרבות צריכת האלקטרוניקה שלנו
  • Story of solutions – סרטון מצוייר נוסף המתאר את ההזדמנויות והפתרונות לשינוי
  • Home – סרט דוקומנטרי מושקע ומרהיב המבוסס על צילומי אוויר לאורך ולרוחב הפלנטה ומראה את יופי הטבע שלה ואת השפעות האדם.
  • Black Mirror – סדרת סרטים בריטית הנותנת לנו מראה קשה על העתיד הקרוב עומד בפיתחינו אם נמשיך בנטיב הנוכחי
  • פול הוקן בהרצאה קצרה ומעוררת השראה על התנועה הגדולה ביותר בהסטוריה
  • נבואת ההופי לזמנים הללו – תיאור ציורי ומדוייק של השינוי שאנחנו עוברים מזווית ראייה של הילידים האמריקאיים

כמה מורים חשובים בעולם אשר הפכו את נושא השינוי למחקר חייהם:

איפוא ועם מי אפשר ללמוד, להתמך ולעבור תהליכי שינוי משמעותיים?

  • סימפוזיון מעוררים את החולם – יוצרים חזון חדש: רשת גלובלית של אנשי חינוך והסברה אשר מעבירים סדנאות לקהלי יעד שונים ומעודדים התעוררות ובחירה בשינוי מודע.
  • עמותת תובנה – קהילה גדולה של לומדי ומתרגלי ויפסנת תובנה בישראל
  • ייעוץ הדדי – רשת גלובלית של פעילים למען הבנת ושחרור הדיכוי האנושי על רבדיו ועומקיו דרך עבודת הקשבה ותמיכה הדדים.
  • שומרי הגן – ארגון עצמאי ארצי המלמד מיומנויות וידע של תרבויות האדמה העתיקות כבסיס לשינוי תודעתי ותהליך חינוכי אישי. הארגון מכשיר מדריכים לעבודה עם ילדים ובני נוער – דור העתיד של מובילי שינוי.
  • עידו אופיר – חוקר ומורה לפיתוח התודעה האנושית. כתב את הספר “כה אמר” אשר מתווה דרך שירה עברית מקורית דרך להתעוררות וחיבור למקור הפנימי האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. עובד עם קבוצות קטנות ויחידים.
  • שולמית גובקין – חוקרת ומרצה על סוציולוגיה הוליסטית אשר חקרה במשך שני עשורים את תנועת הHuman Potential ואסטרטגיות הוליסטיות לאקטיביזם פלנטרי. מלמדת במכללות בצפון הארץ, בסדנאות ומטפלת באופן אישי. ליצירת קשר עם שולמית – gubkinsa@gmail.com.
  • רשת הפרמקלצ’ר הגלובלית והארצית – תנועה בין לאומית ומקומית לשינוי יסודי בתפיסת הקיימות שלנו דרך יישומים מעשיים בכל תחומי החיים והחברה. בשותפות עם ברק בן חנן מחברת דרך היער אנחנו מציעים תוכנית ללימודי פ”ק מתקדמים וליווי אישי. אני מציע התלמדויות אישיות וקבוצתיות גם במרחב ללימוד אקולוגי בהרי הגליל. להלן קישורים למאמר נוסף בנושא ההתלמדות האישית והרצאה קצרה נוספת בנושא מימוש הפוטנציאל האנושי ופרמקלצ’ר.
  • קהילת Tamera וPRV – קהילה בין לאומית הפועלת בפורטוגל וישראל-פלסטין וחוקרת ומתנסה במודלים חדשים לשלום פנימי, חברתי ואקולוגי. מציעים סדנאות, מפגשים ותוכניות לימודים עשירות ומגוונות.
  • חכמת המאיה – תפיסת זמן ואישיות עתיקה ומורכבת אשר עובדת תהליך התחדשות ונותנת כלים והדרכה להתפתחות אישית. ניתן ללמוד על חכמת המאיה בהנחיית נועה פלד.
  • תנועת הקונטקט – מה קורה כששמים כמה עשרות אנשים בחלל אחד ומאפשרים חופש לנוע, לגעת, לשחק ולחקור בלי מילים? הרבה תובנות על טבע האדם והיופי בכאוס ובאנרכיה.
  • אקרו-יוגה – תנועה בין לאומית של אנשים הלומדים לתקשר ולבסס אמון דרך תרגילים בזוגות. מומלץ בחום לזוגות, משפחות וכל מי שרוצה להתחבר לילד שבתוכו.
  • לקטים מטיילים וקהילת תבונא – מובילים תהליכי שינוי דרך טיולי ליקוט, טיבעונאות יצירתית ומפגשים חברתיים בכל הארץ.

וכמובן שיש עוד אין ספור תחומים ומורים מעולים! לחיי האנושיות היצירתית והחופשית!

לתוכן זה נכתבו 14 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן