שמירת זרעים… והפעם – בזיל, שעועית, במיה, חסה וטבק

גינון וחקלאות

היום אני רוצה לתת לכם כלים פשוטים לעיבוד יבש – עיבוד של זרעים המצויים בפירות שמושכים קצת פחות תשומת לב ושיש שאפילו אינם מייחסים להם את התואר הנחשק פרי! מבחינה בוטנית פרי הוא האיבר הצמחי המכיל את הזרעים ולכן אף תרמיל יבש של שעועית או הלקטי הטבק הינם בבחינת פרי.אז איך אנו מפרידים את הזרעים מאותם פירות? כיצד מנקים אותם ושומרים כדי לגדל בעונות הבאות וכדי לחלוק את הזרעים בקרב הקהילה?

במדריך הקודם עסקנו בעיבוד רטוב של זרעי סולניים (פלפל, חציל ועגבניה). עיבוד רטוב משמעו עיבוד של זרעים המצויים בתוך פירות עסיסיים למניהם. היום אני רוצה לתת לכם כלים פשוטים לעיבוד יבש – כלומר עיבוד של זרעים המצויים בפירות אחרים, שמושכים קצת פחות תשומת לב ושיש שאפילו אינם מייחסים להם את התואר הנחשק פרי! אולם, ידידי, מבחינה בוטנית פרי הוא האיבר הצמחי המכיל את הזרעים ולכן אף תרמיל יבש של שעועית או הלקטי הטבק הינם בבחינת פרי. אז איך אנו מפרידים את הזרעים מאותם פירות? כיצד מנקים אותם ושומרים כדי לגדל בעונות הבאות וכדי לחלוק את הזרעים בקרב הקהילה?

למען שימור משאב זרעי המורשת שלנו, שהינו משאב גנטי ותרבותי השייך לציבור, לנו ולדורות הבאים עלינו לטובה –  להלן מספר דוגמאות מעשיות הנותנות פתרון למגוון רחב של זרעים של מינים שונים שניתן לעבד בצורה דומה.

נתחיל בבזיליקום

הבזילזהו בזיל מתוק מזן ג’נובה (Genovese) האיטלקי. הבזיל מבשיל את זרעיו באופן מתמשך וניתן לאסוף את ההלקטים היבשים מהצמח במשך תקופה ארוכה, פשוט ע”י קיטום הגבעולים היבשים בעזרת מזמרה. את הגבעולים עם ההלקטים היבשים נשים במסננת ונמחץ אותם עם היד כנגד המסננת על מנת לשחרר את הזרעים הכלואים היטב בתוך ההלקטים. את הזרעים הקטנים שיאספו בכלי ניתן לסנן פעם נוספת ולנפות בנשיפה קלה על מנת להגיע לרמת ניקיון טובה משאריות ההלקטים. נארוז בשקית נייר, נתייג ונביא למפגש החלפת הזרעים הקרוב לביתנו ואף ניזום אחד אם אין כזה בסביבה!

קיטום הגבעולים היבשים בעזרת מזמרה

קיטום הגבעולים היבשים בעזרת מזמרה

 

הגבעולים עם ההלקטים היבשים נשים במסננת ונמחץ אותם עם היד כנגד המסננת

הגבעולים עם ההלקטים היבשים נשים במסננת ונמחץ אותם עם היד כנגד המסננת

 

 

את הזרעים הקטנים שיאספו בכלי ניתן לסנן פעם נוספת ולנפות בנשיפה קלה

את הזרעים הקטנים שיאספו בכלי ניתן לסנן פעם נוספת ולנפות בנשיפה קלה

 

זרעי הבזיל המנופים

זרעי הבזיל המנופים

במיה

במיה ארוכת תרמילכך נשמור זרעים של במיה ארוכת תרמיל. תרמילי הבמיה מבשילים על הצמח לאורך העונה וניתן בהחלט להנות מפירות הבמיה בתחילת העונה לפני שמשאירים את הפירות לזרעים. את הפירות ניתן לאסוף מהצמח כשהם יבשים או כשהם ירוקים/חצי יבשים ולתת להם לסיים להתייבש במקום מוצל ומאוורר. את זרעי הבמיה קל מאוד לחלץ מהתרמילים ע”י הפרדת פרודות הפרי וניעור התרמיל מהזרעים שלא השתחררו מיד. את שאריות הלכלוכים הקטנים ניתן לנפות בנשיפה או בסינון הפוך (שימוש במסננת בעלת חורים הקטנים מעט מן הזרעים כך שהזרעים נשארים במסננת אך כל החתיכות הקטנות נופלות מבעד לחורים). זהו. ניתן לאסף לשקית נייר, לתייג, לשמור, לגדל ולחלוק…

 

 

לחלץ מהתרמילים ע"י הפרדת פרודות הפרי וניעור התרמיל מהזרעים שלא השתחררו מיד

לחלץ מהתרמילים ע”י הפרדת פרודות הפרי וניעור התרמיל מהזרעים שלא השתחררו מיד

 

התרמילים הפתוחים והזרעים

התרמילים הפתוחים והזרעים

 

רק הזרעים

רק הזרעים

שעועית

שעועית הלבלבזן לבלב הינו זן מיוחד ומעניין אשר פחות מאיכותו הקולינרית (הזרעים והתרמילים עלולים להיות רעילים ללא הכנה נאותה). הוא מצטיין בצימוח מהיר, פריחה מרהיבה, רב-שנתיות וכמובן קשירת חנקן. את הזרעים ניתן לאסוף מהצמח עם התרמילים היבשים. את התרמילים (לאחר שהם התייבשו לגמרי ונהיו פריכים) נכניס לשקית חזקה או שק בד (ציפית ישנה של כרית…) ונמחץ בכח לשבירת התרמילים היבשים. ניתן גם לדרוך בחוזקה על מותגים מתיימרים ודורסניים ולשחרר כעסים תוך כדי התהליך – להרגעת הנפש וחיזוק הגוף (-: את התוצאה נשפוך לכלי. הזרעים יתגלגלו לתחתית הקערה וניתן יהיה בקלות להסיר את שאריות התרמילים הגדולים. את השאריות הקטנות נעיף בקלות מהדרך ע”י ניפוי בנשיפה חזקה שתעיף את הקליפות ותשאיר את הזרעים הכבדים נקיים בתחתית הקערה. נאחסן בשקית נייר ונהרהר בכל מה שעבר עלינו כרגע…

את הזרעים ניתן לאסוף מהצמח עם התרמילים היבשים

 

את התרמילים (לאחר שהם התייבשו לגמרי ונהיו פריכים) נכניס לשקית חזקה או שק בד

את התרמילים (לאחר שהם התייבשו לגמרי ונהיו פריכים) נכניס לשקית חזקה או שק בד…

 

...ונמחץ בכח לשבירת התרמילים היבשים

…ונמחץ בכח לשבירת התרמילים היבשים

 

ניתן גם לדרוך בחוזקה על מותגים מתיימרים ודורסניים ולשחרר כעסים תוך כדי התהליך - להרגעת הנפש וחיזוק הגוף (-:

ניתן גם לדרוך בחוזקה על מותגים מתיימרים ודורסניים ולשחרר כעסים תוך כדי התהליך – להרגעת הנפש וחיזוק הגוף (-:

 

הזרעים יתגלגלו לתחתית הקערה וניתן יהיה בקלות להסיר את שאריות התרמילים הגדולים

הזרעים יתגלגלו לתחתית הקערה וניתן יהיה בקלות להסיר את שאריות התרמילים הגדולים

 

בנשיפה...

בנשיפה…

 

שעועית הלבלב

שעועית הלבלב

חסה

חסה ערביתחסה ערבית, פורחת, שופעת בפרחים צהובים, מורכבים ותיכף בלי שנשים לב, ציציות לבנבנות פורחות ברוח ונושאות את מאות הזרעים הלאה, הרחק מבלי להשאיר כתובת, אל המרחב. רומנטי. אז איך שומרים את הזרעים של החסה אתם שואלים?! ככה – נהנים מהחסה במהלך העונה ע”י קטיף מתמשך ומתחשב של העלים החיצוניים מבלי לכרות את הראש כולו. כשהחסה תבשיל לבגרות היא תתחיל להרים ראש ולעלות לפריחה. הניחו לה, טעימה היא כבר לא. הפרחים הצהובים יפרחו ויואבקו ויתפתחו לציצית לבנה. כשיש כמות יפה של ציציות לבנות ניתן להשקות, לעקור את החסה עם השורשים והאדמה שצמודה עליהם ולתלות הפוך כשהפרחים אסופים בתוך שקית נייר. הפיכת הצמח והשארת השורשים יאפשרו לצמח עוד מספר ימים להבשיל עוד זרעים. שקית הנייר תאסוף את כל הזרעים שייפלו בצורה ספונטנית. לאחר שהצמח יבש ניתן לקטום את ראשי הפריחה ולחלוב אותם לתוך שקית הנייר וכך לשחרר את שארית הזרעים. כתישת הזרעים על גבי מסננת תפריד אותם מהשערות הלבנות שיתעופפו להם הלאה בנשיפה עדינה. הזרעים הקטנים יפלו דרך חורי המסננת וישאירו מאחורם שאריות צמח יבשות. רמת הניקיון הזאת די בסיסית ותספק את רוב שומרי הזרעים הביתיים. לשיפור הניקיון ניתן לעשות סינון הפוך על מסננת צפופה שלא תאפשר מעבר של זרעי החסה אבל תפריד את השאריות ואבקת הצמח מן הזרעים.

חסה ערבית פורחת

 

לעקור את החסה עם השורשים והאדמה שצמודה עליהם ולתלות הפוך כשהפרחים אסופים בתוך שקית נייר

לעקור את החסה עם השורשים והאדמה שצמודה עליהם ולתלות הפוך כשהפרחים אסופים בתוך שקית נייר

 

לאחר שהצמח יבש ניתן לקטום את ראשי הפריחה ולחלוב אותם לתוך שקית הנייר

לאחר שהצמח יבש ניתן לקטום את ראשי הפריחה ולחלוב אותם לתוך שקית הנייר

 

כתישת הזרעים על גבי מסננת תפריד אותם מהשערות הלבנות שיתעופפו להם הלאה בנשיפה עדינה.

כתישת הזרעים על גבי מסננת תפריד אותם מהשערות הלבנות שיתעופפו להם הלאה בנשיפה עדינה.

חסה ערבית

זרעי חסה ערבית נקיים בצורה מספקת

טבק

טבק לבןולסיום נשב במעגל נדליק מקטרת שלום ונשמור זרעי טבק, טבק אינדיאני, בעל פריחה לבנה. שפע זרעים זעירים נשפכים מההלקטים הדביקים. העבודה קלה ופשוטה – מחיצת ההלקטים לשחרור כל הזרעים. סינון במסננת להפרדת שאריות ההלקטים. תיוג ושיקוק. וזהו – אלפי זרעים בכף ידי, שהתפזרו תוך מספר דקות בין עשרות האנשים שבאו למפגש הזרעים שהתרחש בחווה ואדם ב 23.9.13. ונסיים באתנחתא חינוכית – עישון כפייתי הוא הרגל מגונה ומזיק. לא מומלץ.

שפע זרעים זעירים נשפכים מההלקטים הדביקים

שפע זרעים זעירים נשפכים מההלקטים הדביקים

 

סינון במסננת להפרדת שאריות ההלקטים - טבק לבן

סינון במסננת להפרדת שאריות ההלקטים

 

תיוג ושיקוק. וזהו - אלפי זרעים בכף ידי - טבק לבן

תיוג ושיקוק. וזהו - אלפי זרעים בכף ידי - טבק לבן

תיוג ושיקוק. וזהו – אלפי זרעים בכף ידי – טבק לבן

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן