שמירת זרעים… והפעם סולניים!

גינון וחקלאות

המדריך הבא הוא פועל יוצא של העונה ומפגשי החלפת זרעי המורשת הקרבים ובאים ב”חווה ואדם” ומקומות אחרים. חודש אוגוסט הוא זמן מצויין לשקוד על מלאכת איסוף הזרעים בגינה. במדריך הזה נתנסה בשלושה סולניים אהובים ופופולאריים – חציל, עגבניה ופלפל. ניגש מיד לעבודה.

המדריך הבא הוא פועל יוצא של העונה ומפגשי החלפת זרעי המורשת הקרבים ובאים ב”חווה ואדם” ומקומות אחרים… למי שלא בטוח על מה אני מדבר, כדאי שקודם תבדקו את המדריך המצויין מאת יותם קיי.

ועכשיו לעסקיננו – חודש אוגוסט הוא זמן מצויין לשקוד על מלאכת איסוף הזרעים בגינה. במדריך הזה נתנסה בשלושה סולניים אהובים ופופולאריים – חציל, עגבניה ופלפל. ניגש מיד לעבודה.

החציל

חציל 1שמירת זרעים מחציל זן מורשת Rosa Bianca המשובח, כל מי שאי פעם ניסה לשמור זרעים מחציל ולחלץ אותם אחד אחד יעריך מאוד את השיטה הזאת. בוחרים חצילים משובחים מהגינה (לפחות 6, למען השונות הגנטית) – קוטפים אותם כשהם כבר הרבה אחרי השלב האכיל שלהם והם נראים קשים וצהובים. חותכים לריבועים ועושים – שייק חצילים! כן, כן. לאחר הטחינה מוסיפים לשייק המון מים וחתיכות החציל צפות למעלה בעוד הזרעים שוקעים מטה. מוציאים את החרצפים. את הזרעים שוטפים ומעבירים לסינון המים ומשם לייבוש כרגיל – במקום מאוורר בצל.

קוטפים אותם כשהם כבר הרבה אחרי השלב האכיל שלהם והם נראים קשים וצהובים.

קוטפים אותם כשהם כבר הרבה אחרי השלב האכיל שלהם והם נראים קשים וצהובים.

חותכים לריבועים ועושים...

חותכים לריבועים ועושים…

...שייק חצילים!

…שייק חצילים!

מוסיפים לשייק המון מים וחתיכות החציל צפות למעלה

מוסיפים לשייק המון מים וחתיכות החציל צפות למעלה…

...בעוד הזרעים שוקעים מטה

…בעוד הזרעים שוקעים מטה

את הזרעים שוטפים ומעבירים לסינון המים

את הזרעים שוטפים ומעבירים לסינון המים 

אכלתם פלפל? שמרו זרעים!

תוסיפו קצת פלפל לחיים וגדלו לכם פלפלים חריפים בגינה!
פלפליםלהלן תמונות של שני סוגי פלפל חריף שגדלו בחווה – פלפל חאלפינו Jalapeno (אדומים קטנים) ופלפל פאסייה Pasilla, ירוק כהה מאוד. שניהם מצויינים ובמקסיקו נחשבים כנכס תרבותי-קולינרי כשלכל אחד שימושים מגוונים וייחודים משלו במטבח. הפלפלים האלה הוכרו לנו בחווה לראשונה בעזרתו הנדיבה של אלדד שמואלי המוכשר מהמטבח של “צפון אברקסס” בתל אביב שהיו קונים מאיתנו שפע ירקות ייחודיים מזני מורשת. הם נזרעו לפני שנתיים והצמחים המדהימים האלה עדיין מככבים בגינת חווה ואדם. כן כן, הפלפל רב שנתי וגם עובר את החורף יפה. בעיקר הפאסייה שצימח צמחים בריאים גבוהים ונדיבים. ההנחיות לשמירת זרעים מפלפל חריף הן די פשוטות – איסוף הפלפלים בשיא בשלותם אך לפני שהם נרקבים, חיתוך זהיר מתחת לכתפיים של הפרי והסרת הבשר. עכשיו ניתן להחזיק בעוקץ הפרי, ולגרד בקלות את הזרעים מן השלייה בעזרת סכין. המלצה – מומלץ לעבוד עם כפפות בעיקר אם אתם רגישים. בנוסף, יש להיזהר בגינה מהכלאה ספונטנית בין זנים מתוקים לחריפים – זה תמיד מפתיע לתת ביס גדול לפלפל גמבה ולגלות שהפה עולה באש (-:

לשמור זרעים של פלפל

לשמור זרעים של פלפל

 

ועכשיו למלכה – העגבניה

Egg yolk

Egg yolk

לעיבוד יעיל ואיכותי של זרעי עגבניות נשתמש בטכניקה של עיבוד רטוב והתססה. להלן שני זני עגניה חביבים במיוחד בחווה – עגבניית Egg yolk ו Large red cherry. השלב הראשון הוא איסוף העגבניה מהצמח. נבחר פירות עגבניה בשלים (בשלב בו אנו אוכלים אותם). Egg yolk הן עגבניות צהובות/כתומות שלא יאדימו וזה שיא הבשלות מבחינתן. את הפירות נחתוך באמצע (עדיף בחתך רוחבי שלא ישפריץ). את חצאי העגבניות נסחט לתוך צנצנת. את בשר הפירות לא לזרוק! ניתן לייבש או לייצר רסק עגבניות איכותי.

את הצנצנות עם הזרעים והמיץ של העגבניה נניח בצד למספר ימים עד אשר הטבע יעשה את שלו ויתסיס את העיסה. אתם תדעו כשזה מוכן, הריח המסריח יגיד לכם. אך אל דאגה, התסיסה עוזרת להפריד את הזרעים מהציפה הדביקה על גבי הזרעים ובנוסף עוזרת לחטא את הזרעים מפתוגנים של זרעים בתהליך של דחיקה תחרותית. התהליך בעצם מחקה את התהליך הטבעי שקורה בטבע כשפרי בשל נופל על האדמה ונרקב. אל תדאגו, הזרעים לא ינבטו ממיץ העגבניה מאותן סיבות שמונעות את נביטת הזרעים כשהם מצויים בתוך הפרי. לאחר התסיסה נותר לנו רק לשטוף במים את העיסה ולנקות במסננת. נגבו היטב את שאריות המים מתחתית המסננת והניחו את הזרעים לייבוש כרגיל – בצל במקום מאוורר. אז יאללה חברים לשמור זרעי מורשת.

את הפירות נחתוך באמצע (עדיף בחתך רוחבי שלא ישפריץ)

את הפירות נחתוך באמצע (עדיף בחתך רוחבי שלא ישפריץ)

את חצאי העגבניות נסחט לתוך צנצנת

את חצאי העגבניות נסחט לתוך צנצנת

התססה

התססה

 

שטיפה במים

שטיפה במים

 

אם מערבבים הזרעים שוקעים

אם מערבבים הזרעים שוקעים

סינון מי השטיפה

סינון מי השטיפה

ייבוש בתבנית

ייבוש בתבנית

איסוף מהמגש

איסוף מהמגש

 

ולתוך מעטפה לשמירה

ולתוך מעטפה לשמירה

לתוכן זה נכתבו 7 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן