על קיימות ועסקים חברתיים

חינוך, חברה וקהילה

לקראת תחרות ”היוזמה הירוקה” – אירוח חד פעמי של ביה”ס לעסקים חברתיים ב”בידיים”, שהגיע לספר לנו קצת על עסקים חברתיים, על התחרות ועל למה עסקים חברתיים הולכים לכבוש את העולם.

לקראת תחרות ”היוזמה הירוקה” – אירוח חד פעמי של ביה”ס לעסקים חברתיים ב”בידיים”, שהגיע לספר לנו קצת על עסקים חברתיים, על התחרות ועל למה עסקים חברתיים הולכים לכבוש את העולם.

בכל עסק חברתי ישנו מימד של תפיסת קיימות – שכן אחת מהאמירות החזקות ביותר של עסקים חברתיים (או המגזר הרביעי, עליו נרחיב בהמשך) היא שצורת ההתנהלות הפוגענית בה מתנהלים עסקים רבים כיום – ניצול עובדים, זיהום רב לסביבה, הגדלת הפערים החברתיים וכדומה – אינה אפקטיבית ואינה מקדמת אותנו לקראת חברה טובה יותר. לעומתם, עסקים חברתיים שמים להם למטרה לנהוג בצורה שאינה פוגעת בחברה ובסביבה, ולהיפך – אלו ארגונים אשר המטרה שלהם היא בדיוק זו – להתמודד עם אתגרים חברתיים וסביבתיים, וליצור שינוי אמיתי המתקן עוולות קיימות. הייחוד במודל העסקי-חברתי הוא בכך שהמטרות האלו מושגות בד בבד עם יצירת רווחים פיננסיים, אשר ישמשו להמשך הפעילות החברתית/סביבתית ולהרחבת פעילות הארגון.

עסק חברתי מתנהל תחת השאיפה לאיזון בין שורת רווח כפולה (ואף משולשת) – פיננסית, חברתית (וסביבתית – אשר לעיתים נכללת בתוך שורת הרווח החברתית ולעיתים זוכה למקום נפרד). עסקים חברתיים מאפשרים לפעול למען מטרות חברתיות ללא תלות במימון חיצוני ומתוך התנהלות ארגונית המאמצת מתודות עסקיות של יעילות וחדשנות בעשייה.

“מה רע בכסף?”

פעילים חברתיים רבים נרתעים מהעיסוק בכסף. מהדיבור עליו, מההגדרה שלו כחלק מפעולתו השוטפת של הארגון. אותם אנשים מקשרים בין כסף לניצול, ורואים ניגוד בין עשיית רווח לעשיית טוב. חברות עסקיות, שמטרתן העיקרית הינה להשיא רווחים, נתפסות בעיניהם כנצלניות ודורסניות. ארגונים חברתיים, שמטרתם עשיית טוב ותיקון חברתי, צריכים לדעתם לברוח מעיסוק בכסף כמו מאש. כסף הוא מעין רע הכרחי, שצריך לגייס כמה ממנו שמצליחים – מקרנות פילנתרופיות, ממשלה או אנשים פרטיים – אבל מעבר לכך – צריך לנסות לעסוק בו כמה שפחות, כי הוא משחית.

אני מאמינה שיש כל כך הרבה דוגמאות ש”מאששות” את הטענה הזו – עד שאנשים שוכחים שכסף גם מאפשר, ושאולי כדאי לעשות את המאמץ ולצאת מהמקובעות הזו אליה כולנו הגענו – שיש מגזר פרטי, עסקי, עשיר ונצלני, ולעומתו מגזר שלישי של עושי טוב נקיי כפיים, אך עניים מרודים וחסרי משאבים.

דמיינו עולם בו כל העסקים חברתיים

עסקים חברתיים (הנקראים גם המגזר הרביעי) מביאים את האפשרות לקחת את הטוב מכל אחד מהמגזרים – הפרטי והשלישי – לא רק במבנה הארגוני, אלא גם בהתייחסות לנושא הכספי. המגזר הרביעי שואף לשלב בין מתודות עסקיות השייכות למגזר הפרטי לבין המטרות המאפיינות את ארגוני המגזר השלישי, ולייצר עסקים-חברתיים.

החזון שלנו כבית הספר לעסקים חברתיים הוא שיום אחד כל העסקים בעולם יהיו חברתיים.

המשמעות של החזון הזה היא עצומה – עסקים וחברות ימדדו לא רק על פי העוצמה הפיננסית שלהם, אלא גם על ידי הערך החברתי שהם מספקים לעולם! זו תפיסה מרגשת מאוד שיש לה השלכות משמעותיות על היכולת שלנו להוביל את האנושות לקראת חיים משותפים ומקיימים.

כדי להפוך את חזון החשיבה החדשה הזו למציאות קיימת נדרשת מסה קריטית של אנשים אמיצים, יצירתיים, שמסוגלים להכיל את המורכבויות של החשיבה החדשה הזו, שפתוחים להבין את ההזדמנות האדירה של יצירת הלימה ביו הכוחות הכלכליים והחברתיים. בנוסף, נדרשים גם רעיונות חדשניים, יצירתיים, מרהיבים ומלהיבים שיאפשרו לחשיבה החדשה הזו להיתרגם למציאות ארגונית חדשה שתסחוף אחריה את ה”מיינסטרים” של אנשי העשייה החברתית ואנשי העסקים, של הממשל ושל הציבור ככלל.

יש לכם רעיון ירוק?

כל עסק נולד מרעיון אחד ראשוני. זו ההתחלה של כל המיזמים ששינו את העולם במשהו. (רוצים דוגמא?)

גם הרעיון שלנו להקמת בית הספר לעסקים חברתיים, התחיל כמחשבה של מה תהיה הדרך הטובה ביותר לקדם את העולם המרהיב שמייצרים עסקים חברתיים.

כיזמים בעצמנו למדנו שלשיתוף יש חלק מאוד משמעותי בהגשמת החלום. פתיחת המחשבות והלב, ועצם הדיבור על הרעיון עם אנשים שונים מאפשרים אינספור דרכים וצורות חשיבה שלא היינו יכולים להגיע אליהם לבד. אגב, זו דרך נהדרת לרתום עוד ועוד אנשים לרעיון שלכם – מהר מאוד תגלו שהם יהיו הכוח המניע יחד אתכם בהמשך.

אז אם גם אתם מרגישים שמשהו שבוער בכם, שהלב שלכם נמצא בתוכו, ואתם רוצים (פשוט חייבים) לעשות משהו כדי לפתור בעיה סביבתית שמפריעה לכם – והיא ממש לא לחייבת להיות אדירת מימדים, דווקא לבעיות ה “קטנות” אין עדיין פתרון – זה המקום להתחיל בו!

תחרות “היוזמה הירוקה” של בית הספר בשיתוף NRG ירוק יצאה לדרך.

אנחנו מזמינים אתכם, יזמים “ירוקים”, להשמיע את הקול שלכם, ולספר לעולם מה הם היו רוצים לשנות? התחרות תאפשר ליותר ויותר אנשים להיחשף לרעיון, לתמוך בו, ולדבר עליו. ככל שתשתפו יותר, הרעיון שלכם יתקדם בתחרות ויהיו לו סיכויים גבוהים יותר להגיע לשלבי הגמר.

הרעיון שיבחר (על ידי צוות השופטים שבראשו עומד מיקי רוזנטל) יקבל את ההזדמנות הנכספת להשתתף בתכנית הדגל של בית הספר לחדשנות, מנהיגות ויזמות עסקית-חברתית, ולהגשים את החלום שלו!

עכשיו הבמה שלכם, בהצלחה.

צוות בית הספר לעסקים חברתיים.

לתוכן זה נכתבו 6 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן