שיקום מחזור המים כצעד קריטי בדרך לשגשוג בר קיימא: דוגמאות מופלאות מרחבי העולם

פרמקלצ'ר

למערכות שימור הנגר יש אפקט מדהים בעוצמתו: שיקום מחזור המים הטבעי מוביל להאצת תהליך השיקום האקולוגי אשר מתרחש מעצמו. זה מתחיל בכוונה אנושית טובה, תכנון מדוייק ועשייה נכונה, ומוביל לשפע בר קיימא, בטחון תזונתי, יצירת כלכלה מקומית משגשגת, ולא פחות חשוב – שיקום של חיי הבר והמערכות הטבעיות.

החורף הגיע, ואיתו הגשמים העזים. כמו כמעט כל חורף, כולם מופתעים מעוצמת הגשמים. סופות עוצמתיות הן הזדמנות מצויינת להזכר בחשיבות שימור הנגר. מזג האוויר הים תיכוני תמיד אופיין בתנודות חריפות – בסופות חזקות ובעיתות בצורת. והתחזית לעשורים הקרובים היא להקצנה באירועי מזג האוויר ברחבי העולם: “בראייה לעתיד, מסביר פרופ’ פנחס אלפרט, המודלים האקלימיים מעריכים כי בעשר עד 30 השנים הקרובות תהיה ירידה משמעותית בכמות הגשמים ועלייה במספר האירועים של גשמים קיצוניים – גשמים כבדים שמשמעותם ריבוי שטפונות.” (מתוך: “התחזית: תנודות קיצוניות, national geographic’ אפריל 2009).

מערכות שימור נגר וקרקע אשר מתוכננות ומבוצעות כהלכה מסוגלות להמיר את הבעיה למשאב. קיומן יכול להיות ההבדל בין אסונות כבדים לשפע ושגשוג, בין רעב לבטחון תזונתי, בין ברכה לקללה.

הדבר המפתיע הוא שלא מדובר רק בשימור הנגר. למערכות שימור הנגר יש אפקט מדהים בעוצמתו: שיקום מחזור המים הטבעי מוביל להאצת תהליך השיקום האקולוגי אשר מתרחש מעצמו. זה מתחיל בכוונה אנושית טובה, תכנון מדוייק ועשייה נכונה, ומוביל לשפע בר קיימא, בטחון תזונתי, יצירת כלכלה מקומית משגשגת, ולא פחות חשוב – שיקום של חיי הבר והמערכות הטבעיות.

הנה מספר סרטונים מעוררי השראה מרחבי העולם שמדגימים את התופעה:

1) ג’ף לויטון מבקר במערכת קציר נגר בת 80 שנה (יש להרשם לרשימת התפוצה כדי לצפות בסרטון). מדהים לראות את ההשפעה של מערכות אלו, 80 שנה לאחר שהן נוצרו, וללא כך התערבות אנושית מאז. אגב, קק”ל עשתה ועושה עבודה מרשימה מאוד בהקשר הזה ברחבי הנגב, וגם התחנה לחקר הסחף עושה עבודה מצויינת בנושא.

שיקום רמות הלס של סין

שיקום רמות הלס של סין

2) פרויקט שיקום רמות הלס של סין: אחד מפרוייקטי השיקום האקולוגי המרשימים ביותר שנעשו בעולם. גם כאן זה מתחיל במערכות שימור נגר וקרקע ומסתיים ביצירת עושר ושגשוג בר קיימא לבני האדם בפרט ולקהילת החיים בכלל.

 

3) וזה אפשרי גם בקנה מידה קטן, וגם בתוך העיר או הפרבר. בראד לנקסטר האנרגטי והמקסים מראה לנו כיצד.

 

ומה אצלנו? מוזמנים לצפות בסקירת מערכות שימור הנגר ביער המאכל בקדרון ובאופן תפקודן בסופה של החודש האחרון. אנשים רבים צפו התרשמו והופתעו שדברים כאלו קורים גם בארץ, חצי שעה נסיעה מתל אביב :)

 

אז מוזמנים לנצל את החורף הקרוב כדי להזכר ש”מים הם המלך“, ללמוד על תבניות הזרימה בשטח, ולהתחיל את תכנון מערכות שימור הנגר בשטח הקרוב למקום מגוריכם.

הלימן המלא, איזה יופי טופי

הלימן המלא, איזה יופי טופי

לתוכן זה נכתבו 7 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן