חוות חלון – מערכת הידרופונית עם משאבת מים

גינון וחקלאות

הבעיה עם מערכת חוות חלון הרגילות הינה משאבת האוויר בעלת 2 יציאות, שהינה הקטנה וחסכונית אך אין ביכולתה להזרים מים לגובה רב (המקסימום שהצלחתי זה 12 בקבוקים למשאבה כזו אך המערכת עדיין בהרצה). הפתרון לכך הוא משאבת מים. שיש בכוחה להזרים מים לגובה של 6.3 מטר אך היא בזבזנית באנרגיה יחסית לחברתה האוורירית. אולם לעניות דעתי צריכת האנרגיה בטלה בשישים כאשר אני מצליח לגדל עם משאבה אחת כ – 50 צמחים (לא, זוהי לא טעות דפוס) ואפשר לגדל אפילו יותר.

מדי שבוע אני מלמד תכנית מיוחדת בשם “מאיפה בא האוכל?” במרכז למחוננים “מעלות” במודיעין מכבים רעות. במסגרת התכנית רציתי להדגים לתלמידים כיצד ניתן לגדל כמות גדולה ומשמעותית של ירקות וצמחי תבלין בסביבה עירונית ללא אדמה (וגם ללמוד על צמחים, תכונות של מים ומשאבות על הדרך).

הבעיה עם מערכת חוות חלון הרגילות הינה משאבת האוויר בעלת 2 יציאות, שהינה הקטנה וחסכונית אך אין ביכולתה להזרים מים לגובה רב (המקסימום שהצלחתי זה 12 בקבוקים למשאבה כזו אך המערכת עדיין בהרצה). הפתרון לכך הוא משאבת מים. שיש בכוחה להזרים מים לגובה של 6.3  מטר אך היא בזבזנית באנרגיה יחסית לחברתה האוורירית. אולם לעניות דעתי צריכת האנרגיה בטלה בשישים כאשר אני מצליח לגדל עם משאבה אחת כ – 50 צמחים (לא, זוהי לא טעות דפוס) ואפשר לגדל אפילו יותר.

על מנת לחסוך באנרגיה ניתן להוסיף למערכת מאגר עילי כפי שמופיע בשירטון מאתר www.our.windowfarm.org. תוספת פשוטה למדי שמפחיתה את צריכת האנרגיה בחצי היא שעון שבת, המערכת עבדה 15 דקות לסירוגין התעוררה עם הנץ החמה והלכה לישון עם שקיעתה. מערכת זו קיבלה תחזוקה מילוי מים ודישון קל פעם אחת בשבוע… התוצאות לפניכם. מידע נוסף על פרוייקט חוות חלון או לבניה של מערכת קטנה יותר (3 צמחים) ופשוטה במאמרים קודמים שלי ושל יואב אגוזיכשחלון וחווה נפגשים – לגדל מזון על החלוןהמדריך לבניית חוות חלון Window Farm, או המדריך של מייקעוד על חוות חלון – הגירסא הלוטנ-ית.

 חוות חלון מעלות בשתילה מוגן

 שמישהו יתקן אותי אם אני טועה אך נראה כי זוהי חוות החלון הגדולה ביותר במזרח התיכון !

אז מה השתנה?

הכינו את עמודות הבקבוקים

  1. מסקינטייפ: תפקידו להגן על הבקבוק בזמן הצביעה. עיטפו סביב החלק העליון של הבקבוק (יהיה החלק התחתון בחוות חלון) על מנת לצבוע עם ספריי צבע לבן.
  2. צביעה: התיזו בזווית של 45 מעלות 2 שכבות כדי להגיע לרמת אטימות מירבית (השורשים של הצמחים לא רוצים לראות אור, ואתם לא רוצים לראות אצות שיסתמו לכם את המערכת) ניתן לצבוע עם צבע אקרילי אך התוצאות פחות אסטטיות.
  3. סימון: יש לסמן 3 סימונים, חורים לתליה בצדדים, חור עליון וחור להכנסת הצמח.
  4. חיתוך: חיתכו לפי הסדר הבא, חורים צדדיים – בצורת X עם סכין יפני, חשוב שיהיו בדיוק אחד מול השני. חור עליון – חיתוך קצת קשה כי הפלסטיק יותר עבה בתחתית הבקבוק, ניתן לבצע חור רחב עם סכין יפנית או חור בגודל של הפקק עם מקדח כוס. אחרון חביב חיתוך רחב בצידי הבקבוק לצמח ולעציץ.
  5. בקבוק אחד לדוגמאתלייה: מעבירים עיפרון (מוצר נפוץ וזמין מאוד בבית הספר) או כל מוט אחר דרך 2 החורים הצדדיים. התחילו מלמעלה למטה עם חוט ניילון וקישרו קשר מוט סביב העפרונות. יתרונו של הקשר הזה שהינו חזק פשוט וניתן לכיוונון לאחר התלייה של כל הבקבוקים (אם אתם לא יודעים לעשות קשר מוט פנו לשבט הצופים הקרוב למגוריכם או לגוגל)
צביעה בספריי

צביעה בספריי

 

עמודת הבקבוקים

עמודת הבקבוקים

פקק עם מחבר 7 ממ

פקק עם מחבר 7 ממ

חברו את המערכת

  1. התקינו ווי תליה על הקיר: נרצה להרחיק את הבקבוקים כמה שיותר מהקיר, כדי לאפשר מקום לגדילת הצמחים שיגדלו לכיוון החלון. השתמשו בקורת עץ עבה ווי תליה ארוכים.

2. התקינו את הצינור על הקיר סביב החלון: צרו מסלול לשאיבת המים בעזרת צינור 20 מ”מ או צינור 16, חיבור לטפטפות וניקוז של המים חזרה למאגר. חשוב מאוד להוסיף ברזון לאחר הירידה מהטפטפות, כדי ליצור לחץ ולשמור על רציפות עמודת המים בשביל המשאבה.

3. חברו את הטפטפות ואת צינורות הניקוז: לכל עמודת בקבוקים חברו טפטפת 1 ליטר לשעה עם צינור 5 מ”מ. בחלק התחתון של עמודת הבקבוקים יש לחבר צינור ומחבר ישר של 7 מ”מ כדי למנוע סתימות

4. חברו את המשאבה לצינור: בכדי לחבר את המשאבה יש לקנות מעביר מ-1.5 צול ל3/4 ולחבר אותו לצינור 16 העולה למעלה.

5. הרצה: יתכן שיקח למים כמה דקות לעלות בפעם הראשונה. ניתן להוריד את הצינור לגובה נמוך יותר ולקבע אותו מעל ווי התלייה לאחר מכן. גובה הבקבוקים המירבי תלוי בעוצמת המשאבה. תנו למערכת לעבוד כשעה לפני שתילה, וודאו שכל הטפטפות תקינות ושאין נזילות או סתימות. עכשיו זה הזמן לקבע את הצינור לקיר.

6. הכנת עציצים ושתילה: השרו את שורשי השתיל בדלי מים. נערו בעדינות את הקרקע והניחו את השתיל בעציץ מחורר עם טוף או כדוריות חרסית להידרופוניקה. ניתן גם לראות סירטון מהפוסט הקודם.

מערכת מוכנה לשתילה

מערכת מוכנה לשתילה

עציץ חוות חלון

בדיקת מליחות מים

בדיקת מליחות מים

חסה בבקבוק

תודה מיוחדת לתלמידים המקסימים של כיתות ד’ (כבר עולים לה’) במרכד המחוננים מעלות, לאב הבית יוחנן, למזכירה חמדה וכמובן לדפנה המנהלת שבלעדיה כל זה לא היה קורה…

לתוכן זה נכתבו 10 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן