המדריך לבניית חוות חלון Window Farm

גינון וחקלאות

כדי לבנות את אב הטיפוס של חוות החלון הישראלית היה צורך בהתאמה לחומרים זמינים בישראל ותרגום של ההוראות. השתדלנו שהמדריך יהיה ברור ככל שניתן. נשמח לקבל עליו תגובות ובמיוחד נשמח לשתעלו תמונות של חוות חלון שאתם בונים ומפתחים – זה R&DIY. זו הזדמנות לכתוב על חדוות העבודה ביחד. זהו אחד הפרוייקטים הראשונים שנעשה בשיתוף פעולה של שני חוקרי ”בידיים”.

לפני עשרה ימים פרסמנו את המאמר כשחלון וחווה נפגשים – לגדל מזון על החלון. במאמר סקרנו את ההיסטוריה והיתרונות של שיטת חוות החלון והסברנו את עיקרון העבודה של החווה (“מעלית האוויר” והידרופוניקה). מומלץ לקרוא את המאמר לפני שממשיכים למדריך הזה.

דיאגרמת חוות חלון

דיאגרמת חוות חלון

כדי לבנות את אב הטיפוס של חוות החלון הישראלית היה צורך בהתאמה לחומרים זמינים בישראל ותרגום של ההוראות. את המסמך המקורי של ההוראות ניתן למצוא כאן.

השתדלנו שהמדריך יהיה ברור ככל שניתן. נשמח לקבל עליו תגובות ובמיוחד נשמח לשתעלו תמונות של חוות חלון שאתם בונים ומפתחים – זה R&DIY.

שלב 1: אספו את הציוד

החומרים הנדרשים לבניית חוות חלוןאת רשימת הציוד המלאה ניתן לראות כאן בצד שמאל. את רוב הציוד ניתן להשיג בחנויות גינון גדולות, מה שחסר אפשר לקנות בטמבוריה. אם אין לכם בבית סיכות ניפוח תצטרכו לקפוץ לחנות ספורט…

שלב 2: הכנת מערכת הבקבוקים

בעזרת פקק של אחד הבקבוקים וטוש סמנו עיגול במרכז התחתית של כל בקבוק. בעזרת הסכין היפני חיתכו את החור שסימנתם בשלושת הבקבוקים. החיתוך עלול להיות לא פשוט בגלל שזהו החלק הקשה ביותר בכל הבקבוק, היזהרו לא לחתוך את עצמכם. מומלץ לעשות את החור בזהירות עם מקדח קוני.

שלב 3: פתחים בבקבוקים

סמנו עם טוש פרמננט חור בחלקו התחתון של כל בקבוק (בשלב ההרכבה הקנקלים מתהפכים, ראו דיאגרמה). חור זה ישמש לצמח לצאת דרכו החוצה. גודל החור בערך כגודל תפוז. חיתכו עם סכין יפנית וחיזרו על הפעולה בשני הקנקלים הנוספים. זה הזמן לוודא שהעציצים שיש לכם מתאימים בגודלם כדי להיכנס לתוך הבקבוקים החתוכים. נחזור אליהם בשלב 11.

סמנו והכינו חור כניסה למיכל האגירה הגדול. החור צריך להיות מספיק גדול כדי להכניס את העמוד התומך ואת הצינורות המחוברים אליו, אך כמה שיותר קטן כדי שלא יכנסו דרכו אורחים לא רצויים.פתח בקוטר של 5-7 ס”מ הוא התחלה טובה. תמיד ניתן להרחיב. להצר אי אפשר.

שלב 4: איטום לאור בשורשים

המטרה בשלב זה היא לא לאפשר כניסה של אור לבית השורשים. אם יכנס אור לאזור השורשים הצמח עלול להתבלבל ובמקום להצמיח שורשים הוא עלול להצמיח גבעולים ועלים. אנחנו כיסינו את החלק העליון של הבקבוק (זה שהולך להיות התחתון מאוחר יותר) באיזולירבנד חבלה (גפה-טייפ). ניתן גם לצבוע את הבקבוק בצבע ספריי. במידה וזה מה שתעשו, יש לעטוף בדבק נייר (מסקינגטייפ לבן) את החלק התחתון של הקנקל, כדי שלא יצבע, יישאר שקוף ויאפשר לאור להגיע לצמח. ניתן לראות איך לעשות זאת במדריכים באתר חוות החלון.

שלב 5: חיבור הבקבוקים

סידור ראשוני של מרכיבי חוות החלון

סידור ראשוני של מרכיבי חוות החלון

חברו את 3 הבקבוקים אחד לשני לכדי שרשרת. פיית הבקבוק העליון צריכה להיכנס לחור שעשיתם בשלב  2 בבקבוק התחתון. זכרו שבשלב ההרכבה הקנקלים מתהפכים ומעכשיו תחתית הבקבוק הופכת להיות חלקו העליון – החלק של עלי הצמח (נוף, במונחים בוטניים). חלקו התחתון של הבקבוק, החלק שאטמנו לאור, פונה כלפי מטה ויכיל את שורשי הצמח. קבעו את מערכת הבקבוקים למוט בעזרת אזיקונים ארוכים. ניתן להשתמש בשני אזיקונים קצרים מחוברים יחד.

מערכת עציצים חוות חלון

שלב 6: הכנות בצינור האוויר

חתך קטן בצינור "המעלית" של האורי כדי שניתן יהיה להכניס דרכו את המחטים

חתך קטן בצינור “המעלית” של האורי כדי שניתן יהיה להכניס דרכו את המחטים

בעזרת הסכין חיתכו שני חורים קטנים בצינור האוויר השקוף (צינור מעלית האוויר), דרכם נכניס את סיכת הניפוח. החורים צריכים להיות במרחק של כ6 ס”מ מקצהו התחתון של הצינור. החורים צריכים להיות בכיוונים מנוגדים כדי שלאפשר הכנסה של שתי הסיכות אחת מול השנייה.

קצה צינור "מעלית" האוויר חתוך בזווית

קצה צינור “מעלית” האוויר חתוך בזווית

חיתכו את קצה התחתון של הצינור השקוף באלכסון כדי למנוע סתימה שלו כשהוא נוגע בקרקעית מיכל האגירה. וודאו שקצה הצינור השקוף לא תעקל. אם הוא קצת עקום, תשחקו איתו קצת עד שיתיישר.

שלב 7: חיבור הסיכה לצינורית 5 מ”מ

בשלב זה נחבר את סיכות הניפוח לצינורית 5 מ”מ (השחורה במקרה שלנו). בסופו של דבר הצינוריות האלו יתחברו למשאבת האוויר ודרך הסיכות יזריקו את האוויר ל”מעלית”.

זה חלק קצת טריקי במיוחד למי שלא עשה שיפצורים בצבא אבל אל תדאגו אנחנו בטוחים שתצליחו… שיטת ניסים (תודה לניסים מפקע):

  1. חממו בעזרת מצית את קצה הצינורית או טיבלו את קצה הצינורית במים רותחים – זהירות לא לקבל כוויות.
  2. הרחיבו את הצינורית עם לדרמן /שפיץ פלאייר/ מספריים.
  3. הבריגו את הסיכה עם קצת כוח לקצה החם והרך של הצינורית.

 

שימו לב, במדריכים באתר חוות החלון הם עושים את השלב הזה קצת אחרת. אתם מוזמנים לנסות גם את השיטה שלהם ולכתוב לנו על ניסיונכם.

שלב 8: חיבור מערכת האוויר

חברו את המשאבה לשני הצינוריות 5 מ”מ.

חיבור משאבת האויר לצנרת

כמה ס”מ במעלה הצינוריות תחתכו אותם ותרכיבו את השסתומים החד כיווניים שמסופקים ביחד עם המשאבה. שימו לב לכיוון זרימת האוויר שמסומן על השסתום. תפקיד השסתומים הוא שהאוויר יזרום רק מהמשאבה למערכת ולא ההיפך (ובכך למנוע תקלות של כניסת מים למשאבה).

עכשיו חברו אל השסתומים את המשך הצינוריות 5 מ”מ. בשלב זה אמורה להיות לכם משאבה שממנה יוצאים שתי צינוריות, בכל צינורית יש שסתום חד כיווני ובקצה סיכת ניפוח.

המחטים דרכם נכנס האוויר בתוך צינור ה”מעלית” של האוויר

הכניסו את המחטים אל צינור “המעלית” בחתכים שעשיתם, אחד מול השני.

צרו מכל הצנרת פקעת אחת ישרה ויציבה. חברו את פקעת הצנרת הזו  אל תחתית המוט. שימו לב שלא הידקתם יותר מידי את האזיקונים לכדי מצב בו חסמתם את תנועת האוויר החופשית בצינור. הכניסו בזהירות את פקעת הצינורות המחוברים למוט לתוך הפתח במיכל האגירה.

הכניסו את הקצה העליון של “מעלית האוויר” לחור שבראש הבקבוק העליון.

צינורות השאיבה בחוות חלון

הכנסת צינורות השאיבה דרך הפתח במיכל האגירה

שלב 9: הרצת ניסיון

לפני שתשימו את הצמחים נבדוק שהמערכת עובדת. מלאו את מיכל האגירה למקסימום (זה חשוב !) והפעילו את משאבת האוויר. הרעיון הוא שבועות האוויר מרימות את טיפות המים במעלה הצינור עד שהם מגיעות לבקבוק העליון. כדי למלא את הצינור במים לפני תחילת השימוש. אם זה לא עובד אתם תשמעו בועות אוויר יוצאות אל מיכל האגירה. זה סימן שהאוויר לא זורם כלפי מעלה במעלה “המעלית”. נסו לנשוף (לא לשאוב) בקצהו העליון של הצינור. זה עוזר למים להיכנס לצינור. חכו בסבלנות עד שהצינור מתמלא והזרימה מתייצבת והופכת לטפטוף קבוע (יתכן שכל הסיפור קרה אצלנו בגלל שחיברנו נמוך מיד את הסיכות, ואצלכם לא תופיע בעיה כזו בכלל).

שלב 11: הכנת הצמחים להידרופוניקה

חוררו את העציצים בעזרת המקדחה מכל הכיוונים, אך אל תגזימו אנחנו לא רוצים שמצע השתילה (טוף) יפול החוצה, אלה רק שיהיה מעבר חופשי של מים לכל בית השורשים וניקוז טוב של העציץ.

מלאו 1/3 מהעציץ המחורר בטוף. טבלו את בית השורשים של השתיל בכוס מים עד שהשורשים יהיו נקיים לגמרי מאדמה. אם צריך תשטפו את השורשים בעדינות בעזרת צינור (ראו סרטון).

פזרו את השורשים בעציץ ומלאו את הכוסית בטוף. הניחו את העציצים עם השתילים בחורים שהכנתם בבקבוקים בשלב 3.

התאמת העציץ לקנקל

שטיפת השורשים מאדמה לצורך שתילה הידרופונית

 

זהו. המערכת מוכנה.

מוזמנים לצפות בסרטון חוות החלון הגמורה עובדת

 

תפעול שוטף ופתרון בעיות

דישון

אחד הקשיים עם הידרופוניקה הוא הצורך בדישון נוזלי קבוע. ניתן לרכוש בחנויות המתמחות בגידול הידרופוני דשן קונבנציונאלי מיוחד להידרופוניקה. ישנם גם דשנים אורגנים שונים כגון גואנו, על בסיס צואת עטלפים ושחפים, נוגרו על בסיס מיצוי צמחי אבל אלה לא זמינים לאדם מן הישוב. דשנים יותר זמינים הם שתן מדולל ומיץ קומפוסט אך יתכן שהם לא יספקו את כל חומרי ההזנה הדרושים לצמח. אנחנו עדיין לא הספקנו לבחון את הנושא בצורה מסודרת (צריך להעמיד ניסוי עם מערכת ביקורת) נשמח לשמוע מנסיונכם.

היווצרות אצות

תוך שבועיים מיום הפעלת המערכת התחילו לגדול במי המאגר ובצינורית השקופה אצות. זה לא שיש לנו משהו נגד אצות, אלא שהם צורכים חמצן וחומרי הזנה מהמים על חשבון הצמחים שלנו. ויותר מזה – בעייתי יותר זה שהאצות סותמות את צינור מעלית האוויר ולא מאפשרות זרימה של אוויר ומים כלפי מעלה. כדי לפתור את הבעיה שטפנו את הצינור עם אקונומיקה וכיסינו אותו עם איזולירבנד כדי שלא יכנס אליו אור.

צריך לקחת בחשבון שחוות חלון נולדו במדינות בהן יש פחות שמש מאשר בישראל, והן בד”כ פועלות בתוך דירות – מקומות חשוכים יחסית. חוות החלון שלנו עבדה בחצר של אייל, ולכן כנראה גם טיפחה את האצות. גידול בתוך הבית, כאשר מיכל האגירה מוגן מקרינת שמש, יאט את תהליך היווצרות האצות, אך לא ימנע אותו. כאמור, החשכה מלאה של הצנרת ומיכל האגירה יעזרו בכך.

יתושים

המים של מיכל האגירה הם בית גידול מושלם ליתושים לכן כדאי לכסות את חור הכניסה עם רשת נגד יתושים. רעיון נוסף שעדיין לא ניסינו הוא לשים במיכל דג גמבוזיה שגם ינשנש את זחלי היתושים וגם יוסיף דשן למערכת. חשוב לסייג ולומר שזה הופך את המערכת למורכבת הרבה יותר, יתכן מאוד שהדג לא יוכל לחיות עם הדשן שנוסיף למערכת וגם יהיה צורך להאכיל אותו כי זחלי יתושים זה לא מספיק. אנחנו מזמינים אתכם להרים את הכפפה ולנסות בעצמכם (במיוחד למי שיש ניסיון עם גידול דגים) .

הערה לסיום על שיתופי פעולה

זו הזדמנות לכתוב על חדוות העבודה ביחד. זהו אחד הפרוייקטים הראשונים שנעשה בשיתוף פעולה של שני חוקרי “בידיים”. השילוב בין חוקר אחד שעובד בעיקר עם המוח לבין חוקר שעובד בעיקר עם הידיים והאינטואיציה – הוא בהחלט מוצלח! (נחשו מי זה מי (: ). ובכלל אנחנו ממליצים בחום לעשות דברים ביחד עם חברים…

לתוכן זה נכתבו 33 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן