כשחלון וחווה נפגשים – לגדל מזון על החלון

גינון וחקלאות

כבר כמה שנים מסתובבים ברשת סרטונים של היוזמה המיוחדת של חוות חלון. אחרי זמן רב מידי שהרצון לבנות כזו חווה ”שכב במגרה” אצל אייל ואצלי (יואב), החלטנו להזיז אחד את השני ולבנות את חוות החלון – אב הטיפוס הישראלי (לפחות למיטב ידיעתנו). במאמר הזה, ניתן מעט רקע סביב הפרוייקט ומתודולוגיית הפיתוח שלו, ובעוד שבוע וחצי נפרסם את התיעוד הראשון של מערכת חוות חלון בישראל, ככל הנראה.

כבר כמה שנים מסתובבים ברשת סרטונים של היוזמה המיוחדת של חוות חלון. אחרי זמן רב מידי שהרצון לבנות כזו חווה “שכב במגרה” אצל אייל ואצלי (יואב), החלטנו להזיז אחד את השני ולבנות את חוות החלון – אב הטיפוס הישראלי (לפחות למיטב ידיעתנו). במאמר הזה, ניתן מעט רקע סביב הפרוייקט ומתודולוגיית הפיתוח שלו, ובעוד שבוע וחצי נפרסם את התיעוד הראשון של מערכת חוות חלון בישראל, ככל הנראה.

אז מה הקשר בין חווה וחלון?

חוות החלון הן מערכות גידול צמחים/ירקות הידרופוניות (הידרופויניקה היא טכניקה לגידול צמחים ללא אדמה, תחת זרם של מים ודשנים). חוות החלון הן מערכות בקנה מידה קטן/ביתי, פשוטות להרכבה ומורכבות מחומרים פשוטים, נגישים או ממוחזרים.

הדגם הראשון פותח ע”י בחורה בשם בריטה ריילי, מניו-יורק, שרצתה לגדל בדירתה חלק מהירקות שהיא אוכלת. לא הייתה לה אדמה לגדל בה וגם שמש היתה לה מעט, רק בחלון אחד. היא התחילה לפתח את חוות החלון ונעזרה בחברים. ביחד הם העלו אתר שעוסק בנושא.

כאן נכנס הדבר הראשון שאני מאוד אוהב בחוות החלון – בריטה וחבריה קבעו מושג שאני מאוד מעריך ומאוד מתאים לרוח המעבדה הוירטואלית (בעצם, אפשר לומר שאנחנו עושים בדיוק את זה פשוט עד היום עוד לא קראנו לזה כך) – R&D I.Y, שאומר – מחקר ופיתוח עשה זאת בעצמך.

הרעיון הוא ליצור מסד נתונים של מחקר ופיתוח, לא במעבדות סגורות, אלא על ידי הציבור הרחב והסקרן. הם הבינו את ההזדמנות הגדולה בשיתוף במחקר, ובכך שצירוף עוד חוקרים מרחבי העולם יעזור לקדם את החוות. כל זה הולך יד ביד עם העובדה שההוראות, הטכניקה והתיעוד זמינות במקור פתוח ברשת, לרווחת כולנו . עוד על בריטה ועל הR&D I.Y בהרצאה הקצרה שלה בTED.

בהקשר זה חשוב לציין שלמיטב הבנתי, מותר לבנות חוות חלון ולהפיץ את המידע, אך אסור להשתמש במודלים שלהם לצורכים מסחריים (לגיטימי לא?!) – מה שמוגדר כרשיון Creative Commons Not Commercial Sharealike. (למי שמתעניין במתודולוגית הפיתוח, כדאי בהקשר הזה לקרוא מחשבות על המקור הפתוח של חוות החלון, כאן, באתר שלהם).

הדבר השני שאני מאוד אוהב בחוות חלון, – ולדעתי זה ממש רעיון פורץ דרך – הוא השימוש במשאבות אוויר במקום משאבות מים במערכות הידרופוניות. רוב המערכות ההידרופוניות נעזרות במערכות שאיבה המבוססות על משאבות מים. למשאבות מים, טובות ככל שיהיו, תמיד יש נטייה להיסתם ולעשות רעש. משאבות אוויר לעומתן עובדות באופן הרבה יותר שקט, רציף, ללא סיבה מיוחדת לתקלות, וצורכות פחות חשמל (אולי מישהו מקוראי “בידיים” יוסיף למערכת פאנל סולארי שיפעיל את המשאבה ללא חשמל מהרשת).

עקרון העבודה של חוות החלון

בדגם שלנו של חוות חלון יש שלושה עציצים אחד מעל השני. כל אחד מהם בתוך בקבוק פלסטיק. מתחת לשרשור הבקבוקים יושב מאגר המים. צינור דק שיוצא ממאגר המים – “מעלית האוויר”, עולה עד לבקבוק העליון ומטפטף לתוכו. המים יורדים בכוח המשיכה בטפטוף מהעציץ העליון, דרך העציצים הנוספים, בחזרה למאגר. כדי להעלות את המים לעציץ העליון, “מוזרק” אוויר לתוך “מעלית האוויר”. האוויר שעולה למעלה יוצר תת-לחץ בתחתית הצינור וכך שואב טיפה של מים. לחץ האוויר הקבוע דוחף את הטיפה הזו, ואחרות כמוה כלפי מעלה, אל העציץ העליון.

כדי לבנות את אב הטיפוס של חוות החלון הישראלית היה צורך בהתאמה לחומרים זמינים בישראל ותרגום של ההוראות. את המסמך המקורי של ההוראות ניתן למצוא כאן.

האם תצליחו להתאפק שבוע עד לפרסום המדריך המלא? או שתתחילו להתנסות בעצמכם?
כדי לעורר את בלוטות ה D.I.Y שלכם, הנה סרטון של המערכת שבנינו בפעולתה הראשונה:

 

כרגיל, אתם מוזמנים לשתף בהתנסות שלכם ובידע שלכם כאן ב”בידיים” ובאקו-ויקי, כי גם אנחנו מפתחים במקור פתוח.

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן