עוד על חוות חלון, הגירסא הלוטנ-ית

גינון וחקלאות

אחרי שהתלהבנו כל כך מהרעיון של חוות החלון, התחלנו להתנסות איתו ביחד עם הסטודנטים לפרמקלצ’ר אצלנו. מהר מאוד למדנו כמה דברים בכדי להפוך את התהליך לפשוט יותר, זול יותר, וללא דרישה לציוד מיוחד. רציתי לחלוק איתכם את המסקנות והלקחים שלמדנו עד כה מחוות הירקות ההידרופונית שלנו העשויה מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים ונמצאת במרכז לאקולוגיה יצירתית בקיבוץ לוטן.

רציתי לחלוק איתכם את המסקנות והלקחים שלמדנו עד כה מחוות הירקות ההידרופונית שלנו העשויה מבקבוקי פלסטיק ממוחזרים ונמצאת במרכז לאקולוגיה יצירתית בקיבוץ לוטן.

אחרי שהתלהבנו כל כך מהרעיון של חוות החלון, התחלנו להתנסות איתו ביחד עם הסטודנטים לפרמקלצ’ר אצלנו. מהר מאוד למדנו כמה דברים בכדי להפוך את התהליך לפשוט יותר, זול יותר, וללא דרישה לציוד מיוחד.

אם לא קראתם את שני המאמרים הקודמים בנושא, שווה לקרוא אותם קודם בכדי להבין לחלוטין את הרעיון ולראות את השינויים שאנו עשינו. כדאי להתחיל במאמר הפותח, ואז במדריך הבנייה, שניהם נכתבו ותועדו על ידי אייל ברקן ויואב אגוזי.

שיטת מחבר ה-T לשאיבת הנוזל המזין לחלק העליון של הבקבוקים

אנו מצאנו את השיטה הזו כפשוטה מאוד וקלה להתקנה, במקום להשתמש בשיטת מחט ניפוח השתמשנו במחבר הטי (ראו תרשים). כך צינורית האוויר מהמשאבה עוברת ליד הצינורית עם הדשן הנוזלי ולאחר מכן על ידי אפקט ונטורי נשאבות כמויות קטנות של נוזל למעלה עם הזרימה של האוויר בצינורית. זה מאוד פשוט, אבל זה כרוך בסוג שונה של מיכל מאשר בשיטה הרגילה. יש לקדוח או לחתוך חור בחלק העליון של פקק הבקבוק ולהדביק את הצינורית בחור, אך להשאיר כמה סנטימטרים עודפים מהצינוריות העוברות דרך הפקק (ראו תמונה) ולכן כל המוצקים בדשן הנוזלי ישקעו מתחת לחור יציאה של הצינורית.

תרשים חוות חלון, קונפיגורציית לוטן

תרשים חוות חלון, קונפיגורציית לוטן

 

מבט מלמעלה - רואים את האל-חזור, את מחבר ה-T ואת המשאבה

מבט מלמעלה – רואים את האל-חזור, את מחבר ה-T ואת המשאבה

 

לפניכם מיכל אגירת דשן נוזלי גדול עם 3 חורים: 2 חורים לבקבוקים ואחד נוסף למילוי דשן

לפניכם מיכל אגירת דשן נוזלי גדול עם 3 חורים: 2 חורים לבקבוקים ואחד נוסף למילוי דשן

 

צינורית של מיכל אגירת הדשן הנוזלי מודבקת בפקק - הצינורית בכוונה בולטת החוצה בכדי שבוצת הדשן הנוזלי תשקע והצינורית תצא מעליה

צינורית של מיכל אגירת הדשן הנוזלי מודבקת בפקק – הצינורית בכוונה בולטת החוצה בכדי שבוצת הדשן הנוזלי תשקע והצינורית תצא מעליה

משתיק

יש לא מעט רעש גרגור שיוצא מקצה הצינורית בבקבוק הראשון בחלק העליון של חוות החלון. זה פשוט מאוד לשים את קצה הצינוריות בבקבוק קטן עם חור בכדי לעזור להשתיק את קול הגרגור. זה לא לגמרי משתיק את הרעש, אבל משנה את הטון והופך אותו לפחות מעצבן.

המשתיק - בקבוק קטן שבצידו האחד נכנסת צינורית כדי לעזור להשתיק את הרעש ובצידו האחר חור ליציאת הנוזלים

המשתיק – בקבוק קטן שבצידו האחד נכנסת צינורית כדי לעזור להשתיק את הרעש ובצידו האחר חור ליציאת הנוזלים

עציצים

במקום לקנות עציצים מיוחדים שמתאימים לבקבוקים אנו שיחקנו קצת עם גדלים שונים של בקבוקי פלסטיק שיוכלו להיכנס אחד בתוך השני. קדחנו חורים רבים בחלק התחתון של העציצים למען ניקוז ווידאנו שהתחתית לא קטנה מדי מבחינת הגובה בכדי שהשורשים יוכלו להתפתח ולתפוס את החצץ. אנו לא קנינו את כדורי החימר ההידרופוני המיוחדים, אבל התנסנו עם חצץ מקומי פשוט ונדמה שזה עובד. כדאי להשיג כמה כדורים הידרופונים מיוחדים ע”מ להשוות ולראות מה יעיל יותר.

אנו צבענו את בקבוקי הפלסטיק השקופים ואת את העציצים שמתאימים בתוך הבקבוקים עם צבע אקרליק בכדי שהשורשים יוכלו לגדול בחושך.

הצבת הבקבוקים אחד על גבי השני

היה קשה מאוד לקדוח חור גדול בחלק התחתון של בקבוק הפלסטיק בכדי שצוואר הבקבוק הבא ישתלב בנוחות בתוכו. המקדחה מתחממת מאוד ובמקומה דרוש מקדח מיוחד – קוני. לכן החלטנו באב טיפוס השני פשוט לחתוך את החלק התחתון של הבקבוק. זה כן אומר שצוואר הבקבוק לא מתמקם בנוחות אחד על גבי השני כמו גרסת חוות החלון הקלסית אבל במקום זאת הוא תלוי על ידי מייתר, בקבוק אחד מעל לשני. זה חוסך את השימוש במקדחה ולקנות מקדח קוני מיוחד.

כדי לסייע לשמור על הלחות בבקבוקים בכדי שהשורשים לא יתייבשו כל כך אנחנו שמים ספוג קטן (או פיסת מזרן ישן) בתוך צוואר הבקבוק. זה גם עוזר לעצור לכלוך הזורם מבקבוק אחד לשני ולכן הוא פועל גם כמו ספוג מסנן.

זה הדגם הראשון - שימו לב שהעציץ הוא בקבוק חתוך קצור מדי ואין מספיק מקום לפיתוח השורשים.

זה הדגם הראשון – שימו לב שהעציץ הוא בקבוק חתוך קצור מדי ואין מספיק מקום לפיתוח השורשים.

 

דגם 2 - יש הרבה יותר מקום לשורשים להתפתח. והחלק התחתון של הבקבוק צבוע.

דגם 2 – יש הרבה יותר מקום לשורשים להתפתח. והחלק התחתון של הבקבוק צבוע.

 

סוגי בקבוקים לעציצים השונים

סוגי בקבוקים לעציצים השונים

 

בקבוק קטן מחורר למטה יושב בתוך הבקבוק הגדול

בקבוק קטן מחורר למטה יושב בתוך הבקבוק הגדול

 

דוגמא חדשה עוד בפיתוח - העציץ ארוך יותר. הבקבוק עוד לא נצבע כדי שתוכלו לראות את כל השלבים

דוגמא חדשה עוד בפיתוח – העציץ ארוך יותר. הבקבוק עוד לא נצבע כדי שתוכלו לראות את כל השלבים

הצטברות אצות בצינוריות ומיכל הדשן הנוזלי

אנחנו הבחנו בהצטברות גוברת של אצות שחסמו את זרימת הדשן הנוזלי בצינוריות השקופות וכמו כן במיכל השקוף התחתון של המערכת. המיכל בתחתית היה בקבוק שקוף של ½ 1 ליטר שהיה קטן מדי ולעתים היה מתרוקן לפני שהספקנו למלא אותו אז החלפנו אותו לבקבוק סבון נוזלי ישן בצבע לבן של ½2 ליטר, כך שאור לא נכנס לבקבוק המיכל, ולכן אין אצות. צבענו את הצינוריות השקופות בלבן על ידי צבע אקריליק, גם כדי לעזור לעצור את הצטברות האצות.

בקבוק דשן קטן מדי, ושקוף כך שאצות מתפתחות בתוכו ובתוך הצינורית

בקבוק דשן קטן מדי, ושקוף כך שאצות מתפתחות בתוכו ובתוך הצינורית

דשן נוזלי

אנו משתמשים בתה קומפוסט כדשן הנוזלי שלנו. המתכון שלנו הוא ¼ דלי של קומפוסט מוכן ל ¾ דלי מים. אנו משארים אותו לחלוט לכמה ימים, לאחר מכן מסננים את תוכן הדלי, שמים את הנוזלים בדלי סגור ואת החומרים המוצקים שמים לכל צמח או עץ הזקוק לצ’ופר .

תחזוקה

כל שבוע או שניים נקו את הצינוריות כך שלא תצטבר פסולת בפנים,הוסיפו דשן נוזלי לפי הצורך ובדקו בכל יום את הטפטוף השותף מבקבוק אחד לשני , תוך כדי ווידוא שאין משהו שחוסם את העציצים והבקבוקים. אם הטפטוף יפסיק והשורשים יתבשו,הצמחים יכולים למות במהירות.<br />

עלויות וחומרים

משאבת אוויר של אקווריום , צינוריות , מחבר זרימת אוויר לכיוון אחד, מחבר טי , חוטים, דבק וצבעי אקרליק. יעלו לכם בין 100 ל150 שקלים.

הצמחים אותם אנו מגדלים

אנחנו התנסנו בגידול עגבניות, עשבי תבלין ועלים ירוקים.

סיכום

עד כה כל הניסויים שלנו היו בחוץ, אבל מתחיל להיות קר וסוער לכן כדאי למצוא מקום ולהזיז אותם פנימה, כפי שהם אמורים להיות. התחלנו לעשות ניסויים עם תערובת שתילה פשוטה, במקום חצץ בכדי לראות אם יש שיפור בגידול צמחים ותשואתם. אנו מקווים שנתנו לכם מעט השראה להתנסות בבית ולשתף את התוצאות שלכם כך שיחד אנו נוכל למצוא מודלים של חוות חלון ישראליות יעילות ולאמץ את הרעיונות של פיתוח ומחקר של עשה זאת בעצמך.

גידולי חווה מהנים,
מייק קפלין.

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן