יערות מאכל בישראל – תמונת מצב

גינון וחקלאות

בשנים האחרונות החלו לקום יערות מאכל בכל רחבי הארץ והרעיון הולך וצובר תאוצה. חלקם קמים בשטחים ציבוריים ע”י קהילות וקבוצות שונות, וחלקם בשטחים חקלאיים ע”י אנשים פרטיים שהחליטו לרתום את אדמה עליה קיבלו זכות למטרות של שיקום אקולוגי, שמירה על שטחים פתוחים ויצירת בטחון תזונתי בר-קיימא וכלכלה אלטרנטיבית. היום נסקר ארבעה פרויקטים: שניים בשטחים ציבוריים ושניים בשטחים פרטיים.

בשנים האחרונות החלו לקום יערות מאכל בכל רחבי הארץ והרעיון הולך וצובר תאוצה. חלקם קמים בשטחים ציבוריים ע”י קהילות וקבוצות שונות, וחלקם בשטחים חקלאיים ע”י אנשים פרטיים שהחליטו לרתום את אדמה עליה קיבלו זכות למטרות של שיקום אקולוגי, שמירה על שטחים פתוחים ויצירת בטחון תזונתי בר-קיימא וכלכלה אלטרנטיבית.

לפני קצת יותר משנה יצרנו מסמך גוגל דוקס פתוח שמאפשר לכל מי שמקים יער מאכל למלא פרטים ולהצטרף למאגר מידע אודות אתרים הקמים בארץ. מטרת מאגר המידע היא למפות את כל הפרויקטים ולקבל “תמונת מצב” על הנעשה בארץ וגם ליצור שיתופי פעולה והקשרים בין הפרויקטים השונים.

בסיקורים הבאים אכתוב בהרחבה על כמה מהפרויקטים שכבר קורים, מתוך כבוד גדול לאנשי השטח שיוצרים מציאות אחרת והזדמנות לשיתופעולה.

היום נסקר ארבעה פרויקטים: שניים בשטחים ציבוריים ושניים בשטחים פרטיים.

היער של זהר כץ

זוהר1מי?  זוהר כץ

איפה? מושב בן- שמן

מה קורה שם? מדובר בקרקע חקלאית פרטית. מתוך 20 דונם חקלאיים זמינים, 3 דונם נטועים. מדובר בבוסתן שננטע בשנת 77′ והוזנח, ונותרו ממנו רק 10 עצים. התחלנו לשקם אותו בשנת 97′ ומאז שתלנו כ- 100 עצים נוספים ומס’ דומה של שיחים ובני שיח, וצמחייה ים- תיכונית.

זוהר2למה אני עושה את זה? מתוך אהבת העיסוק בבוסתנאות. החזון הוא לחזור ולהתפרנס מחקלאות ובוסתנאות בקנה מידה קטן\ בינוני.

מה אני מבקש? מקורות לשתילים

מה אני מציע? אשמח לחלוק את הידע שצברתי בנושא ב-16 השנים האחרונות

צרו קשר! zoharcatts@yahoo.com

זוהר3

היער של רינה ויוסי יחיאלי

איפה? כפר בן- נון, באזור לטרון.

מה קורה שם? משק חקלאי ב”בעלותנו” משנת 1988.חלקה א: לא מעובדת מלבד כ-20 עצי פרי (בר ומושקים) וגינת ירקות. לפני 1988 חלקה ב’ היתה נטועה ברובה בשקדים, שלא טופלו זמן רב, ואז נעקרו. מלפני מספר שנים חלקה ב’ עובדה בגידול חיטה קונבנציונלי, ובשנה האחרונה מעובדת ע”י חווה אורגנית (תבלינים וגד”ש שונים).

כל עוד חלקה זאת נמצאת “בשליטתנו” אנו מרגישים רצון להתחיל להינזן ממנה וגם מחוייבות  לרפא באמצעותה.חשוב לנו לנטוע כמה שיותר עצים ושיחים מקומיים וליצור מקום שליו לתועלת בני אדם ובעלי חיים אחרים כאחד. וגם לחפור שלולית חורף. הכל עד כמה שאפשר לפי עקרונות ה-Permaculture.

בהמשך יש לנו רעיון להקים מרכז לקיום פרויקטים, טרם גובש אם בכיוון חינוכי, רוחני, כמקום מפלט, הכל ביחד, או מה שיתהווה.

לפני חצי שנה התחלנו בתהליך תכנון של השטח עם הדס הוכברג וסער אוסטרייכר, ועכשיו יש בידינו תכנון מושקע ליער יפהפה, ואנחנו יוצאים לדרך!

בשבוע הבא נתחיל לבצע עבודות עפר לשימור נגר (סוולים ושלולית חורף) ובסתיו נתחיל בשתילות.

יש לנו בית קטן נוסף בשטח, אותו הצענו כברטר למי שירצה לבוא ולהקים איתנו את היער. לשימחתנו מצאנו זוג מקסים שעבר לגור בבית עם שני ילדיהם ובקרוב יתחילו את עבודת ההקמה.

צרו קשר: אנחנו נהיה בחו”ל עד אוקטובר, אחרי זה אתם מוזמנים ליצור קשר במייל, rysiegel@gmail.com

IMG_3550

 היער הבוגר רינה

יער מאכל קהילתי בקדיתא

מה קורה שם?  מדובר על שטח בגודל 30 דונם בניהול קק”ל. אזור מרעה אשר גודר והוסב ל”יער פארק” לשיקום. האזור גודר וניטעו בו כמה עשרות עצי אלון בוגרים אשר הועתקו מהקיבוץ צבעון. לקראת ט”ו בשבט 2012 פנינו, קבוצת חברים מקדיתא, לקק”ל ביוזמה להקים יער מאכל קהילתי והתברכנו בשיתוף פעולה מופלג: מאות שתילי עצי ושיחי חורש, מאכל ורפואה, מערכת השקייה, רסק עץ ועוד. עשינו בליץ תכנון פרמקלצ’ר לשטח ושתלנו את כולו ביום עבודה אחד באירוע עם עשרות משתתפים. לאחרונה נוצר קשר עם מהנדס רשות הניקוז ואנחנו במגעים להגיש הצעה לפרויקט איסוף והשהיית נגר ושימור קרקע בחסותם על שטח היער מאכל.

למה אנחנו עושים את זה? מה עוד אפשר לעשות באזור כ”כ שחוק ומותש אקולוגית וחברתית?

חזון הפרויקט: שיקום אקולוגי – חברתי וכלכלי של הישוב והאזור כולו ע”י יצירת רצץ של שטחי יערות מאכל, משקי פ”ק, ואזורים לשיקום אזור 5 משולי נחל עמוד דרך קדיתא – רמת דלתון ועד גוש חלב.

מה אנחנו מציעים? בעיקר לבוא לימים מרוכזים עונתיים של עבודה משותפת

מה אני מבקשים? בעיקר תחזוקה ופיתוח כרגע. בעתיד תכנון יותר מפורט לסוקסציה ופיתוח רבדים נוספים של האתר וממשקים אחרים

צרו קשר! giladmargalit2@gmail.com

קדיתא 1

קדיתא 2

 קדיתא

יער מאכל עירוני – קהילתי בשכונת ‘מעוז אביב’ בתל אביב

מעוז אביב 2מי? הפרויקט מתבצע בשיתוף כל גורמי הקהילה הסובבים דוגמת: התושבים, ועד השכונה, בית הספר השכונתי, גני הילדים ועוד.

מקדם את הפרויקט צוות מוביל מתושבי השכונה, במסגרת התכנית למובילי קיימות של הרשות לאיכות הסביבה בריכוזה של נעה רגב ויהודית ווסט ובליווי מקצועי של אדריכל הנוף ליאב שלם.

איפה? “השדה והיער שלנו” ממוקם מערבית לשכונת מעוז אביב, מעבר לרחוב רפידים. השטח משתרע צפונית לחניון רפידים ועד לבית ספר ונצואלה ומסתכם ב-25(?) דונם.

מעוז אביב 3

מה קורה שם? לאחר הפסקת הריסוס בשטח בוצעו פעולות זריעה, הטמנת פקעות ונטיעת מיני עצים שיהוו את תחילתו של יער המאכל. בחורף ובאביב חווינו פריחה מרשימה של קחוון החוף, ציפרניות, תורמוסים , נרקיסים, עיריות, פרגים, בן חצב יקינטוני ועוד.

כעת מבוצעות עבודות תשתית בשטח להנחת קווי השקיה לשיחים ולעצים שינטעו במהלך שנת הפעילות הבאה.

חזון פרויקט השדה והיער שלנו הינו: יצירת פארק טבע קהילתי ויער מאכל, שבמסגרתו אנו פועלים להשבת מגוון מיני חי וצומח, שנכחדו ונעלמו עם הבינוי והריסוסים.

מעוז אביב 4מה אנחנו מבקשים? מאוד נשמח לפעילים נוספים ולידיים עובדות שיוכלו לתרום וליישם רעיונות כמו יצירת פינות ישיבה מחומרים טבעיים, שילוט, וכל רעיון אפשרי נוסף.

צרו קשר: ברק בן חנן, barshoshan@gmail.com

יער תל אביב

יער תל אביב2

לתוכן זה נכתבו 6 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן