כל הספרים בעולם ב-150 שקל

טכנולוגיה מתקדמת

מצער ככל שזה יישמע, קריאת ספרים מנייר נהיה סוג של פטישיזם מסוכן. עם נזק סביבתי של כ-30 מיליון עצים בכל שנה עבור תעשיית הספרים האמריקאית בלבד, מדובר בסכנה אנושה לאנושות. אבל לא באתי לכאן כדי לתת לכן בראש… 

אני מציע במסמך הזה מעבר אל שימוש יומיומי בקורא ספרים דיגיטלי, יד שנייה, הנטען על ידי מאגר של ספרים פיראטיים. זה בעיניי הפתרון האקולוגי והאקונומי ביותר שיש. אם זה משהו מציק לכם מבחינה האתית – החלק האחרון של המסמך מתייחס לזה. בשני החלקים הראשונים אתייחס להיבטים טכניים בלבד של ההצעה.

1. חומרה

יש מגוון די גדול של מכשירי קריאה המבוססים על דיו אלקטרונית שניתן לרכוש באינטרנט. אלו מכשירים עם מסכים שאינם בוהקים, שלא מעייפים את העין. הם למעשה מתפקדים כמו נייר, כלומר בלתי נראים בחשכה. ניתן לטעון עליהם עשרות ספרים במקרה הגרוע ביותר. ובמקרה הטוב – מאות טקסטים, מהקדומים ביותר, כמו עלילות גילגמש, ועד החדשים ביותר, כמו ספרים שיצאו לאור בשנה האחרונה.

אני ממליץ על רכישה של קינדל 4 יד שנייה, וזאת מכמה טעמים –

  1. זול בטירוף, בדר”כ קצת פחות מ-180 ש”ח כולל משלוח מחו”ל. זה המחיר של 2-5 ספרים בצומת ספרים.
  2. קל למצוא באיביי כמה עשרות אנשים שמנסים למכור את הסוג הזה.
  3. המכסה התחתון, ובעצם כל המכשיר, מולחם ולא מוברג. הצד השלילי כצרכן: אי אפשר לתקן אותו בקלות. הצד החיובי למי שקונה יד שנייה: רוב הסיכויים שאין שום הפתעות בפנים, לא ליכלוך ולא נוזלים שישבשו את פעולת המכשיר.
  4. יש לו בטריה חזקה שמחזיקה לנצח ובקושי מתבלה גם אחרי עשור של פעילות. זה לא מכשיר דורשני מבחינה אנרגטית ולכן גם אורך החיים שלו מרשים מאוד.
  5. הוא קל מאוד. אפשר להכניס אותו אל תוך שקית אטומה למים ולהשאיר בתיק לנצח נצחים.
  6. קל להעביר ספרים למכשיר מהמחשב. מחברים ליואסבי ומעבירים את הקבצים. זה עובד בלי יותר מדי קונצים ועניינים.
  7. בסך הכל, השיפורים שהוכנסו לדגמים הבאים לא משמעותיים. זה מכשיר קטן ובסיסי, אבל לא צריך יותר מזה.

אז איך קונים? מחפשים באייבי (Ebay, אתר למסחר בין אנשים) ‘kindle 4th’. אני ממליץ שלא להיכנס למוצרים שצריך להציע עליהם מחיר ולהתחרות בקונים אחרים על המחיר הגבוה ביותר (מה שנקרא Bidding). עדיף לשלם אקסטרה 20 שקל ופשוט לבצע רכישה מהירה. אם תיצרו פרופיל באתר ותזינו את הכתובת שלכם, האתר יראה לכם כבר בחיפוש את המחיר הסופי כולל המשלוח, מומר לשקלים. יש עדיפות לרכוש מסוחר שמוכר מכשיר ‘מחודש’ (Refurbished) ועדיף כזה שמוכר מספרים מכשירים בבת אחת – הוא כנראה קנה סטוק של מכשירים ישנים ותיקן בהם את מה שהיה צריך לתקן. זה לא מדע מדוייק, לקנות באיביי, אבל אלו הכיוונים החשובים לעניות דעתי.

על כל פנים, זה לינק לחיפוש שהצעתי באיביי.

שימו לב שיש לכן כבל של סמסונג 2 ליואסבי. זה כבל די פופולארי. תצטרכו אותו כדי להטעין את המכשיר וכדי להעביר אליו קבצים. אם אין לכן והמכשיר שקניתם לא הגיע עם אחד, לא נורא. קל למצוא את זה בחנויות הפלאפונים המקומיות.

(תוספת מאוחרת: הובא לידעתי שאפשר למצוא כל מיני מכשירי קריאה זולים ביד שנייה מישראלים בקבוצת קהילת קודש קינדל. שימו לב שיש לפעמים שם גם רמאים שמנסים למכור מכשירים שרוטים או סתם דפוקים.)

אחרי שקיבלתן את המכשיר, זה הזמן למלא אותו בספרים…

2. תוכנה

אוקיי, אבל קודם, כמה מילים על קריאה בעברית.

יש שתי בעיות בקריאה של עברית בקינדל 4:

  1. המכשיר עצמו לא בנוי כל כך לזה.
  2. הוצאות הספרים לא בנויות כל כך לזה.

הפתרונות לבעיה מספר 1 נמצאים בפורום קהילת קודש קינדל. שם יסבירו לכם איך להוריד פונטים (כמו הפונט החינמי הנהדר אלף) ולהתקין אותו בספריית הפונטים של הקינדל.

הפתרונות לבעיה מספר 2, לא באמת קיימים. כרגע (תחילת 2020) רק מעט הוצאות מוציאות ספרים לקינדל: גטבוקס של סטימצקי, הוצאת 9 נשמות, לוקוס, וזהו בערך. כמובן שישנם הרבה יוצרים ישראליים עצמאיים שמוציאים את הספרים שלהם בגרסאות דיגיטאליות, וזה מבורך (לדוג’: ליאור פרנקל, תה והבחור מתנועת ההאטה). יש את אתר ‘עברית’ לספרות דיגיטלית, אבל הם בברוגז עם אמזון אז אין התאמה לקינדל. 

בכל אופן, בחזרה לעניין התוכנה והקבצים.

יש שתי דרכים להכניס ספרים למכשיר – דרך המייל ודרך היואסבי (USB). את המייל מסדרים באתר של אמזון, ויש מדריך קצר ומפורט לזה באתר של תאגיד האימה. זוהי דרך חיונית לחלוטין למי שרוצה לרכוש ספרים באתרים של ההוצאות שמניתי, וכמובן גם באתרים של אמזון או של בוק דפוזיטורי – BookDepository – שגם היא כבר נרכשה על ידי בזוס. הדרך השנייה להכניס ספרים אל הקינדל שלכן היא דרך העברה של קבצים לספריית ה-documents באמצעות כבל היואסבי. 

כאן כדאי להכיר את ליב-ג’ן: LibGen בקיצור, או Library Genesis באירוך, זהו בעצם מאגר פיראטי של כל הספרים הדיגיטליים בעולם. זה די קול.

כמה דברים שצריך לדעת על ליב-ג’ן:

  1. כדי להתחמק מהרשויות, הכתובת של האתר משתנה כל הזמן. כדי למצוא את הכתובת העדכנית ביותר, או את אחת מהן (לפעמים האתר מתקיים במקביל תחת כמה כתובות), פשוט כנסו אל עמוד הויקיפדיה של ליב-ג’ן. אתן יכולות לשמור את הכתובת שמצאתן בסימניות של הדפדפן, אבל פעם בחודשיים בערך האתר ייעלם, כנראה, ואז צריך לחזור לויקיפדיה.
  2. חשוב לשים לב באיזה קטגוריה של האתר מחפשים – שתי העיקריות הן פרוזה וספרות מדעית. ספרים של ברונו לאטור תמצאו בקטגוריה השנייה, ספרים של אורסולה לה גווין – בראשונה.
  3. יש לשים לב בתוצאות החיפוש לשפת הספר ולסוג הקובץ. את כל הקבצים יש להמיר לקובץ MOBI לפני ההעברה לקינדל. מומלץ להוריד קבצים או בפורמט MOBI, או בפורמט הפופולארי יותר EPUB, ואז להמיר אותם ל-MOBI. לא מומלץ להוריד קבצים מסוג PDF, אלו לא קריאים במיוחד על הקינדל, או על אף קורא דיגיטלי מלבד הגדולים והיקרים, כמו הרימרקבל.
  4. אם יש לכן VPN (אני ממליץ על Mullvad כי הם באמת שומרים על פרטיות) אז כדאי להדליק אותו בזמן הגלישה באתר, אבל אם לא – לא הייתי דואג מדי. הרשויות רודפות אחרי מי שמפעיל את השרת (ברוסיה כנראה) ולא אחרי מי שמוריד ממנו. ויפיאן זה דרך להסוות את הזהות שלנו באינטרנט, וזה מומלץ מאוד לכולם. כולנו צריכים לשמור על האינטרנט שלנו חופשי. 

כמובן שיש כל מיני אתרים עם ספרים בחינם וזכויות יוצרים פתוחות, כמו פרוייקט בן יהודה או הספרייה האנרכיסטית. אם בכל זאת העניין מציק לכם, אני מציע כמה מחשבות בחלק האחרון של המדריך הזה…

3. אתיקה

זה לא מגניב בכלל לגנוב ספרים בזמן שבו עולם הספרות קורס ממחסור בכספים. מצד שני, כל הרעיון של ספרים מנייר הוא מיושן וצריך ללכת לפח הכתום (או הכחול? נדמה לי שזה הכחול). אז מה עושים?

אני קורא הרבה, ואני מתייחס לליב-ג’ן כמו ספרייה ענקית. כשאני אוהב ספר אני לפעמים קונה את הגרסה הדיגיטלית שלו באמזון. זה קצת מוזר, כי אני לא צריך את הקובץ, אבל זה בעצם העניין – קנייה עבורי בשבילי היא רק אקט של תמיכה בעשייה היצירתית של אנשים אחרים. לפעמים אני רוצה לשלם יותר מהעלות שמוצעת באתר, אז אני אקנה את הספר כמה פעמים, או שאני אלך לחנות, אקנה אותו ואחזיר למדף. מוזר? יותר מוזר בעיניי לקנות מלא ספרים, שעשויים ממלא עצים, ולתת להם להיערם בדירה שלי, אז לקרוא אותם פעם אחת ולשמור עליהם לנצח כמו פרס (כל הכבוד לי על זה שקראתי ספר, כל הכבוד). זה יותר הגיוני בעיניי מאשר לקנות ספר, לקרוא את הפרק הראשון ולהבין שביזבזת 40 שקל סתם על משהו שלא רצית לקרוא באמת. אני באמת חושב שהדפוס הצרכני שלי הוא טוב יותר בטווח הארוך: אני בסופו של דבר מגיע ככה ליותר ספרים, קורא יותר, מתעניין יותר, מעורב יותר – ואולי גם משלם יותר, תומך יותר, נותן בחזרה יותר מעצמי. 

אבל אתן תחליטו מה הדרך הטובה ביותר עבורכן. אני רק נתתי כאן הצעת הגשה. להית. 

נ.ב. הערה בדבר DRM

אמזון שומרת לעצמה את הזכות להציץ לתוך הקינדלים שלכם ולמחוק את מה שאינו לרוחה. אם אתן רוצות להיות בצד הבטוח של הדברים, כדאי לנתק לאלתר את המכשיר מהוייפיי או אפילו לשבור פרמננטית את המודם. מדובר במכשירים מושלמים למעט הבעייה האחת והמטרידה הזו.

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן