מאוורר לפיזור חום הקמין בחלל החדר

טכנולוגיה נאותה

מדריך זה מתאר בניית מאוורר לקמין שתפקידו לפזר את חום הקמין בחלל החדר וכך להגביר את יעילות החימום. על פי טענות שונות, שאינני יודע לאשש או לסתור, מתקן כזה יכול לשפר את יעילות החימום במספר אחוזים. מעניין יהיה לגלות עד כמה זה נכון באמת. הבעיה המובנת בחימום בית בעזרת קמין היא שהחום עולה כמעט באופן ישיר למעלה בזמן שאנחנו צריכים אותו למטה. יש הגיון בטענה שערבול האויר, אפילו בצורה מינורית, משפיע לטובה על פיזור החום בחדר.

מדריך זה מתאר בניית מאוורר לקמין שתפקידו לפזר את חום הקמין בחלל החדר וכך להגביר את יעילות החימום.

על פי טענות שונות, שאינני יודע לאשש או לסתור, מתקן כזה יכול לשפר את יעילות החימום במספר אחוזים. מעניין יהיה לגלות עד כמה זה נכון באמת. הבעיה המובנת בחימום בית בעזרת קמין היא שהחום עולה כמעט באופן ישיר למעלה בזמן שאנחנו צריכים אותו למטה. יש הגיון בטענה שערבול האויר, אפילו בצורה מינורית, משפיע לטובה על פיזור החום בחדר.

אנחנו עברנו לשימוש בקמין עץ עקב עלויות הנפט הגבוהות. אנחנו נעזרים בענפים וגזעים שגם ככה נגזמים ונכרתים. במסגרת מאמר זה אינני מתכוון להיכנס לדיון על יעילות וכדאיות השימוש בקמין, אם כי הדיון עצמו מבורך כמובן. רק אציין לחיוב שהקמין מייצר חום גבוה ונעים, ההתעסקות בנושא טובה לכושר ואש בוערת בקמין בבית מוציאה מרובנו את הפירומן החבוי בנו ומנתבת אותו לכיוון חיובי.

הבסיס למתקן זה הוא ניצול החום של הקמין ליצירת זרם חשמלי מזערי שמפעיל מאוורר קטן. כל ה”טריק” מבוסס על רכיב חשמלי שנקרא Peltier שיודע להפיק זרם מהפרשי טמפרטורות (או להיפך: לייצר הפרשי טמפ’ ע”י קבלת זרם). הפרש הטמפרטורות נוצר מהבסיס החם של הקמין שמחמם את תחתית הרכיב החשמלי וזרועות הקירור שמקררות את החלק העליון שלו. למעשה פעולת המכשיר תורמת להמשך הפעלתו, מעין היזון חוזר חיובי.

לא הצלחתי למצוא מכשיר כזה במחיר שנראה לי הגיוני ולא מצאתי אף מדריך בעברית. המדריכים שראיתי באנגלית היו לא מספקים בעיניי.

אציין שבניית המכשיר הרבה יותר פשוטה ממה שחשבתי, הקונספט באמת עובד בלי בעיה ועלות החומרים נמוכה, כ- 75 שקלים.

כמו תמיד, כייף לבנות דברים לבד, זה נותן תחושת סיפוק, התנסות מעניינת חדשה וזה קצת מרגיע את המצפון האקולוגי שלי. עלי לציין שההבנה שלי בחשמל שואפת לאפס, התבססתי בבניה על מדריכים אחרים שיש ברשת ורק ניסיתי לפשט ולשפר.

 

החומרים:

  • פיסת מתכת שתשמש בסיס, תעמוד על הקמין ותקלוט את החום. אני השתמשתי בשתי חתיכות זהות בגודל 110x60x3 מ”מ (הסבר בהמשך). צריך להקפיד שהמתכת לא תהיה מצופה או צבועה במשהו שיושפע מהחום הגבוה של הקמין.
  • רכיב מסוג TEC1-12706 Thermoelectric Cooler Peltier 12V. שילמתי 3.38$ עבור שניים כולל משלוח מ-Aliexpress.
  • מאוורר ל-CPU עם זרועות קירור גדולות. קניתי ב-Ebay תמורת 10.1$ כולל משלוח. את המאוורר עצמו פירקתי, אנחנו צריכים רק את זרועות הקירור.
  • מנוע חשמלי זעיר RC300-FT-08800 DC Micro Motor for CD Player / Game Machine RC300FT 1.5-9V. שילמתי 6.19$ עבור שניים, כולל משלוח מ-Aliexpress.
  • מדחף (פרופלור) קטן כלשהו, את שלי פרקתי ממכשיר מיקרוגל שהשכן שלי זרק. הנה שימוש חוזר מיטבי (מבחינתי המדחף הקטן מתקן עכשיו את הקארמה הרעה שלו אחרי ששימש במיקרו). הוא עשוי מפלסטיק, עדיף למצוא ממתכת.
  • כמה ברגים ואומים בגדלים שונים.
  • כמה חתיכות מתכת לצורך קיבוע המנוע במקום הרצוי.

המנוע והרכיב התרמואלקטרי (Peltier)

המדחף (פרופלור) בו השתמשתי

המדחף (פרופלור) בו השתמשתי

באחת מפיסות המתכת חתכתי עם דיסק מגרעות שבתוכן יהיו ראשי הברגים שמחברים את הכל ואז ריתכתי את שתי החתיכות ושיפצרתי אותן עם דיסק. עכשיו קדחתי חורים לברגים. מיקום החורים נקבע ע”י החורים המובנים שיש בבסיס זרועות הקירור.

המשטח מלמטה - חיבורי הברגים והכל

המשטח מלמטה - חיבורי הברגים והכל

מניחים על הבסיס את ה-Peltier, ומניחים על ה-Peltier את זרועות הקירור ומחברים לבסיס עם ברגים ואומים. החלק הכי קשה בכל הבניה היה למצוא בסיס יציב למנוע שיהיה חלק מהמבנה. אני השתמשתי בברגים ארוכים שמחזיקים שתי פיסות מתכת שעוטפות את המנוע.

מחזיק המנוע מלפנים

מחזיק המנוע מלפנים

השלב הבא הוא חיבור המנוע ל-Peltier. צריך לחבר באופן זמני בהתחלה, אדום לאדום ושחור לשחור. חיבור בהלחמה יעשה רק בסוף, אחרי שהכל בדוק ועובד. בהפעלה הראשונה תגלו אם המדחף מסתובב לכיוון הנכון. אם לא (כפי שקרה לי), כל מה שצריך לעשות הוא להצליב בין החוטים.

 

חיבור חשמל. הקטבים יקבעו את כיוון הסיבוב של המדחף

השלב הסופי הוא חיבור המדחף למנוע. אני השתמשתי בקצת אפוקסי בגלל שהקדח של המדחף היה גדול מהזרוע של המנוע.

המדחף על ציר המנוע

המדחף על ציר המנוע

לסיכום

כל החלקים מתפרקים בקלות רבה למקרה שצריך להחליף משהו. בתמונה שלמטה ניתן לראות תרשים של כל חלקי המערכת.

בהצלחה.

המדחף על ציר המנוע

תרשים חלקי המערכת

לתוכן זה נכתבו 11 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן