פתרונות רדיקליים לחימום

טכנולוגיה נאותה

בסופו של דבר, כנראה שחימום לא מסתכם בבחירה בין מזגן, הסקה בעץ, גז או תנור ספירלה. המטרה: לקבל השראה מפתרונות חימום ביתיים שחושבים מחוץ לקופסא. מספר רעיונות רדיקליים אודות חימום הבית, ומחשבות להמשך.

פתח דבר

בסופו של דבר, כנראה שחימום לא מסתכם בבחירה בין מזגן, הסקה בעץ, גז או תנור ספירלה. המטרה: לקבל השראה מפתרונות חימום ביתיים שחושבים מחוץ לקופסא. אלו רק מעט פתרונות שאספתי בשיטוט באינטרנט. אשמח אם תשתפו עוד.

חימום ישיר

רעיון מעניין, והסרטון מדבר בעד עצמו. לדעתי, יש מספר מגבלות ביישום, אבל בכל זאת, שווה לפחות צפייה.

 

וונטה חכמה

בחור בשם אלכס נועם, פרסם את האתר גוגל הזה, שבו רק דף אחד מאוד ממוקד, על שימוש נכון בוונטה לצורך חימום וקירור הבית. שווה לקרוא, ואם יש מישהו שעושה נסיון עם הוונטה בזמן הקרוב, אשמח לשתף את התיעוד שלו.

חלונות כפולים זולים מאוד

קיט ליצירת חלונות כפולים בזולאמנם הקונספט לא נוגע ישירות בחימום, אך שיפור הבידוד מפחית את הצורך בחימום, ועל כן הוא משלים חימום אקטיבי. עכשיו, כולנו יודעים שחלונות כפולים מקטינים בהרבה את הובלת החום החוצה מהבית, אך חלונות בעל זכוכית כפולה הם פשוט יקרים. כאן אפשר לראות פטנט אחד (שלא בדקתי, אך אני מעריך ששווה בדיקה ממשית) ליצירת חלון כפול מחלון רגיל באמצעים זולים. המחיר של המוצר הספציפי הזה ממש נמוך בהשוואה לחלונות כפולים “אמיתיים”. יש כמובן עוד מוצרים, ואין לי שום סיבה לקדם ספציפית את המוצר הזה (כשיש לי סיבה, יש גם גילוי נאות). אם מישהו מנסה מוצר שכזה, או כבר התקין מוצר שכזה, אשמח לדעת ולקבל תגובה על איכותו.

שיפור יעילות הקמין

ה-Ecofan - יושב על הקמין ומפזר את האוויר החם בצורה אופקית, ללא תוספת אנרגיהכאשר אנו מחממים בקמינים למיניהם, בין אם הם עובדים על עץ, גז או נפט, הרבה מהחום מתפזר ישר למעלה. את חום הקמין אנו מרגישים בעיקר בקרבתו, אך היעילות יורדת ככל שאנחנו מתרחקים מהקמין. פתרון חלקי אך מעניין לבעיה הוא הEcofan. מדובר במפזר חום אלקטרותרמי, אותו מניחים על הקמין. בעזרת מנגנון מתוחכם (שאת העקרון שלו ניתן ללמוד באתר החברה) המכשיר ממיר חלקיק מחום הקמין לחשמל, שבתורו מניע מנוע שמסובב מדחף. המדחף מפזר את החום של הקמין בצורה אופקית, ובכך משפר את יעילות החימום של הקמין ב-14% (לפי ניסוי של החברה, שמפורסם באתר). שוב, אני מזמין תיעוד ממי שמחליט לנסות לרכוש את המכשיר ולתעד את השימוש בו.

צינורות אדמה – EarthTubes

צינורות אדמה - Earth Tubesטוב, השיטה הזאת היא לא ישימה ללא עבודות תשתית משמעותיות, שבטח ובטח לא אפשריות בבתים שכורים ובבניינים עירוניים, אך הייתי חייב להציג אותה כי אני אוהב את הרעיון. צינורות אדמה הם בעצם צינורות קבורים באדמה, המובילים אוויר בטמפרטורה גבוהה מהטמפרטורה על פני האדמה באמצעות וונטות קטנות וחסכוניות יחסית. זה הוא בעצם מחליף חום גדול, אשר משתמש בעיקרון שבעומק האדמה (6 מטר זה המקסימום הנדרש, ואפשר גם עמוק פחות), הטמפרטורה היא קבועה, והיא הטמפרטורה הממוצעת השנתית על פני האדמה. זאת אומרת, שאם הטמפרטורה הממוצעת השנתית באופקים היא בין 19-21 מעלות, צינורות אדמה יזרימו למבנה במשך כל השנה אוויר בטמפרטורה זו. חשוב לדעת שקיימות לא מעט בעיות ביישום השיטה, ביניהן התנחלות מזיקים כמו מכרסמים ובקטריות בצינורות עקב לחות מצטברת, ועוד. כמה מילים (באנגלית) על השיטה, כאן.

אחרון חביב

מצאתי את האתר הזה, והרגשתי חייב לשתף. אין כאן רעיון ספציפי, אלא אוסף של מאמרים ומחקרים, הכתובים בשפה מדוברת, אודות השוואה בין שיטות חימום וקירור שונות לסביבה הביתית, יתרונות וחסרונות, והכל דרך פריזמה של קיימות. שווה לעבור ולקרוא. כשיזדמן לי, אנסה לעבור על עיקרי הדברים ולפרסם כאן סיכום.

לתוכן זה נכתבו 44 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן