קמין מסה לטיפי בשילוב מדורה פתוחה

טכנולוגיה נאותה

כשהחלטנו לעבור לגור בטיפי, דווקא בחורף שהולך בוודאי להיות גשום וקר יותר ממה שאנחנו רגילים, התחיל הדיון לגבי אפשריות החימום שלנו. חברנו הטוב, שי, שהוא שוכן טיפים רב ניסיון, ניסה לשכנע אותנו שרק מדורה פתוחה באמת תיתן לנו את חווית הטיפי במלואה. חבר אחר, טים, שהוא בנאי מושבע של קמיני מסה (Rocket Stove). ניסה לשכנע שמדורה פתוחה זה טרוף ורוקט סטוב, שקל יותר לתפעל אותו, ועם מספיק מסה גם ישמור את החם ללילה, הוא הפתרון ההגיוני היחיד.

כשהחלטנו לעבור לגור בטיפי, דווקא בחורף שהולך בוודאי להיות גשום וקר יותר ממה שאנחנו רגילים, התחיל הדיון לגבי אפשריות החימום שלנו.

חברנו הטוב, שי, שהוא שוכן טיפים רב ניסיון, ניסה לשכנע אותנו שרק מדורה פתוחה באמת תיתן לנו את חווית הטיפי במלואה. חבר אחר, טים, שהוא בנאי מושבע של קמיני מסה (Rocket Stove). ניסה לשכנע שמדורה פתוחה זה טרוף ורוקט סטוב, שקל יותר לתפעל אותו, ועם מספיק מסה גם ישמור את החם ללילה, הוא הפתרון ההגיוני היחיד.

הטיפי שלנוהלבטים היו קשים, הרי לשבת בערב סביב המדורה ולהתבונן באש החיה עם כוס תה ביד זה אחד התענוגות הגדולים של החיים בטיפי. מצד שני לקום כמה פעמים באמצע הלילה כדי להאכיל את האש זו משימה שנשמח לוותר עליה. וכמובן שמתווספים שיקולים כמו ההשקעה הראשונית לעומת ההשקעה לתווך רחוק, כמות ואיכות העץ הדרושה ועוד.

אז בסוף החלטנו שהכי כדאי לנו זה גם וגם וגם, וזאת התוצאה.

רוקט סטוב ומדורה

גם מדורה פתוחה שנותנת לנו חום קורן ומהיר, אור, יופייה של האש ואווירה שממלאה את ליבנו; וגם קמין מסה שמספק לנו מסה תרמית שמחזיקה חום לשעות רבות בכמות עץ קטנה.

מבשלים על המדורהשני האלמנטים מתאמים לבישול בסירים ומחבתות, גריל, ולחימום מים.

מיקום האלמנטים בחלל הטיפי: העיצוב המסורתי של הטיפי מיועד מראש לטיפול יעיל בעשן. כל עוד המדורה ממוקמת באמצע המעגל, מתחת לפתח, העשן מתמר למעלה ולא מתפזר סביב. אפשר לומר שהטיפי בעצמו הוא ארובה מאוד גדולה.

אחרי שמיקמנו את המדורה הפתוחה במקום הראוי לה בלב הטיפי, עדיין היינו צריכים למקם את קמין המסה ולהחליט איך לטפל בארובה שלו. היו שיקולים לכל מיני כיוונים עד שנפל האסימון – אם הטיפי הוא ארובה, למה לבנות עוד ארובה בתוכו? וכך נולד העיצוב הסופי- מדורה וקמין מסה משולבים.

איך זה עובד

לאחר שהאש והעשן סיימו את מסלולם בקמין, הם נפלטים הישר לתוך מעגל האבנים של האש המרכזית. אם האש דולקת, עשן מצטרף לעשן וגם אם היא כבויה, הכל מתמר מעלה בדיוק באותה דרך נאמנה שבה הטיפי מתאוורר מאז ומתמיד.

היו לנו הרבה התלבטויות לגבי החומרים בהם נשתמש והגודל של הקמין. בהתחלה היינו די מכוונים להעביר את הארובה שיוצאת מהקמין דרך ספסל קוב שבעצם הוא בסיס למיטה, כך המיטה שלנו הייתה נשארת חמימה לשעות רבות. למרות הפיתוי הרב, ושאספנו את כל צינורות הארובה שהיינו צריכים, החלטנו שזה פרויקט שגדול עלינו כרגע, שקטן זה יפה, ושעדיף שנתרכז במשהו פשוט שנוכל לסיים מהר כדי שנוכל לעבור לגור בטיפי יחסית מהר ושתמיד אפשר יהיה להמשיך את הבנייה באביב.

עם המחשבה שאנחנו רוצים הרבה מסה דחוסה במרחב קטן, החלטנו להשתמש בהרבה לבני ארובה אדומות שאספנו, הרבה מעבר לבניית תא הבערה, אלא בנוסף להשתמש בהן לעבות את המבנה שלו, ולהשתמש בהן במקום החבית המסורתית! כך שבעצם בחרנו לא להשתמש בקמין להקרנה של חום בכלל. היינו צריכים לאלתר די הרבה דברים, אבל בסוף זה הצליח.

מתחילים לבנות את הרוקט סטוב

הליבההצורה הסופית של הליבה

הליבה מטויחת טיח גסאת לבני הארובה חיברנו בטיט בוץ, לטיוח הסופי הכנו טיח (Plaster) של חרסית-חול ים-קמח ועשבים יבשים.

בחלק העליון של תא הבעירה, מקמנו מלבן ברזל עם חלק עגול שנשלף (שהגיע מתנור עצים ישן), אנחנו מניחים סיר מים גדול או כל דבר אחר שאנחנו רוצים לבשל. כשהוא סגור אז הגזים והחום ממשיכים עד ליציאה שליד המדורה חור לסיר, נלקח מתנור עצים ישןוהבישול איטי, כשאנחנו מסירים אותו אז אנחנו יכולים למקם את הסיר במקום לבישול מהיר יותר, אם או בלי רווח למעבר של גזים. כשאנחנו מתחילים להדליק את הדרקון אז אנחנו משאירים את החלק העליון פתוח, כשהבעירה מתבססת אנחנו סוגרים אותו כדי שיותר חום יעבור למסה.

בכל מקרה, הבעירה מאוד נקייה די מההתחלה, לא משנה מאיפה יוצאים הגזים, ומה שנפלט בארובה לא מכיל עוד גזים דליקים.

הרוקט, המדורה והסיר שממעל

הרוקט, המדורה והסיר שממעל

אנחנו מתכוננים לעבור חורף נעים בטיפי, עוד מדריכים על בניית הטיפי בהמשך.

לתוכן זה נכתבו 4 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן