איך אנחנו הופכים את העיר ליער? ואיך נהיים אזרחי עיר־יער?

גינון וחקלאות

בשנים האחרונות חבורה של אנשים אמיצים הקדישו את ליבם וזמנם לפיצוח אחד האתגרים הגדולים של זמננו. העיר!
בחודש האחרון יצאנו לקמפיין לאומי נרחב שקורא לתרבות שלנו להפוך את הערים שלנו ליערות שוקקי חיים.

לפני שנה וחצי ד”ר אלון אלירן ותמי צורי כתבו מאמר לתחרות רעיונות בשם “רדיקל” – מתוך מאות רעיונות שהוגשו – עיר־יער לקח את כולם בסיבוב וזכה לרעיון שישנה את פני האנושות.

“חזון עיריער (Forest City) מציע פתרון הוליסטי רדיקלי. חזון עיריער מגלם תפישה חדשה של העיר כסביבת מחיה שהטבע משולב בה כחלק בלתי נפרד ליצירת מכלול חדש. במקום מרחבים אינסופיים של בטון ואספלט, הערים מתכסות בירוק של צמחייה עשירה ורבת תועלות. עיריער היא מרחב בטוח, משובב נפש ופורה, שמתקיימת בו הרמוניה.” ד”ר אלון אלירן.

לפני שנתיים הקמנו עמותה בשם “ונטעת” – החלטנו להקדיש את עצמנו להפיכת הארץ שלנו והערים שלנו בפרט – למרחבים ירוקים ושוקקי חיים. הרעיון שאפתני מאוד – ודרך סדרה של קמפיינים נולד ארגון חדש בישראל. ארגון שבצורה יומיומית מביא פעילים מכל הארץ לנטוע עצים במרחבים עירוניים.

התחלנו ממוסדות השיקום. מוסדות פסיכיאטרים, פנימיות, מקלטי נשים – התחלנו ממרחבי הטראומה של התרבות שלנו. למה? כי זה ניצחון לכל הכיוונים. אנחנו עושים יער במקום שאנחנ והקרובים אלינו מגיעים אליו ברגעי המשבר של חיינו. אנחנו מביאים את הקהילה למקומות הללו – מפיגים בדידות ומביאים אור למקומות שיש בהם המון חושך וייאוש. במוסדות האלה אנחנו שומעים רק “כן – בואו לנטוע, בואו לשתול”.

איך השגנו מימון לפעילות? אירועי הנטיעה היו ימי גיבוש לעובדי חברות וארגונים – חברות שבחרו להשקיע כסף בנתינה ופתיחת לב. בעשייה ירוקה.

בנוסף יצרנו סדרה של הרצאות וסדנאות וירטואליות שהגיעו לעשרות אלפי אנשים במהלך הקורונה. לימדנו אלפי משפחות להנביט זרעים ולגדל צמחים בבית שלהם ועברנו יחד עם הקהילה שלנו תהליך למידה מעמיק ומרגש.

אחרי שנתיים של פעילות ראינו שיש לנו קושי כלכלי להחזיק את מפעל החיים הזה. הקורונה יצרה טלטלות רבות, ואז פרצה מלחמה באביב. לוקח לארגונים הרבה זמן לשלם וישבנו החבורה וניסינו להבין ביחד – איך עושים את הקפיצה הבאה שלנו כארגון ושל עיר־יער כרעיון?

ופתאום נולד לנו הרעיון של מנוי הזרעים של עיר־יער – מדובר במנוי חודשי ב35 שקלים ומעלה – שבו מקבלים כל חודש מעטפה של זרעים בדואר – סדנת זום ואתגר סביבתי למשפחה.

קלטנו פתאום את הכוח המדהים שיכול להיות אם 3000 אזרחים בישראל ייכנסו לתכנית הזו. תדמיינו רגע שבמהלך שנה כזו כל מנוי ינביט זרעים של 33 עצים על הגג והמרפסת. את חלקם יגדלו בעצמם ואת חלקם יתנו למשפחה וחברים כחלק מהאתגרים החודשיים.

3000 אזרחים כפול 33 עצים = 100 אלף עצים חדשים בישראל – תוך שנה!

זה מדהים ומרגש. החלטנו לצאת לקמפיין גיוס המונים – לקידום של חזון עיר־יער דרך הפעלה של תנועה עממית נרחבת שפועלת בבתים ובשכונות.

אותי זה מאוד מרגש. כאחד שגדל עם החלום על המהפכה הירוקה אני מנסה כל יום למצוא את קצה החוט של איך הופכים את התקופה המאתגרת הזו להזדמנות לשינוי גדול.

אני רוצה להזמין אתכם להצטרף כאן – https://bit.ly/2Uq5laj – כנסו לקרוא על זה – פרוייקט מרגש כל כך.

אני רוצה גם להזמין אתכם – לפנות לעמותת ונטעת וליצור רשת של שותפויות שתיצור את העיר הירוקה – את עיר יער – היא מרחב יצירתי ומגוון – היא אוסף של אלפי אלפי יוזמות שונות שיוצרות יחד פסיפס שנראה ממש כמו ריף אלמוגים.

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן