מפגש החלפת זרעים בחווה ואדם – סתיו 2013

גינון וחקלאות

פעמיים בשנה אנו נפגשים לחלוק את השפע ואת המסורת של המשאב הציבורי יקר הערך הזה – זרעי המורשת. אני תמיד שמח ונרגש לפגוש את המעגל, את האנשים ואת זרעי הירקות שמופעים – חלקם מוכרים וחלקם חדשים, רב-גוניים ומסקרנים.

פעמיים בשנה אנו נפגשים לחלוק את השפע ואת המסורת של המשאב הציבורי יקר הערך הזה – זרעי המורשת. אני תמיד שמח ונרגש לפגוש את המעגל, את האנשים ואת זרעי הירקות שמופעים – חלקם מוכרים וחלקם חדשים, רב-גוניים ומסקרנים.

20130923_173153למעגל הזה כולם מוזמנים, חקלאים וותיקים וגננים מתחילים כאחד, לכולם יש מה לתרום ומה לתת. גם כשאדם בא בידיים ריקות – אותם ידיים מלאות באפשרות – בפוטנציאל – ממש כמו הזרעים עצמם, להרבות ולהתרבות ולחזור בעונה הבאה עם מספיק זרעים לעצמו ולכולם.

במעגל קיימים רק שלושה חוקים/מידות:

א. מידת הצניעות – לקחת רק כמה שביכולתך לגדל, בצורה אחראית ומודעת על מנת שיהיה מספיק לכולם. זרעים הם חיים ואין טעם לאגור אותם אם אין יכולת לגדל אותם. דבר עצוב הוא כשזרעים מזדקנים ומתים בתוך שקית באיזה ארון נידח ולא פורצים החוצה מן האדמה להעניק פירות.

ב. מידת האחריות והסבלנות – לגדל את הזרעים שנלקחו ולגדל אותם למטרה שלשמם הם ניתנו – למען ריבוי הזרעים. מפגש החלפת הזרעים אינו מקום לקבל זרעים חינם על מנת לשתול שדה אבטיחים או גינת מזון חד פעמית. עם מעט אחריות וסבלנות, מכמה זרעים בודדים יהיו לבעל המידות תוך עונה אחת – מספיק זרעים לגדל שדות שלמים, זרעים לשמור לשנים הבאות וזרעים לחלוק עם כולם.

ג. מידת הנתינה חזרה – כל מי שנהנה מהזרעים שקיבל בנדיבות מתבקש לחזור במעגל הבא ולחלוק את השפע שיצר עם אנשים נוספים בשמחה ובנדיבות למען הרחבת מעגל השפע עכשיו ולדורות הבאים.

20130923_171148

IMG_2333אירוע החלפת הזרעים הוא אירוע שמח צבעוני ומגוון  – מלבד לב ליבו של האירוע (החלפת הזרעים), הקהילה לוקחת אחריות ליצירת תוכן מוסף לאירוע: מוסיקה חיה וספונטנית בג’אם חופשי מוסיפה קצב וצליל; לחמים, מאפים ומזון טבעי ומקומי; מרקחות מרפא טבעיות ביתיות; מעשי אומנות ומלאכה – כולם מוזמנים לבוא ולהציע את פרי ידם במחיר הוגן ובתאום מראש. חברי הקהילה מוזמנים ליזום הרצאות קצרות בנושאים רלוונטים, לקחת במה ולספר על יוזמות ורעיונות ברוח הקיימות והסביבה. (תודה לאריה בן-דוד על הרצאה בנושא כלכלה אקולוגית).

כמובן שבתור המארחים גם הזמנו את המעוניינים בסיור מקיף בחווה שיצא כל שעה עגולה. תודה לכל האנשים היקרים שבאו ולקחו חלק במעגל, לכל מי שתרם ועשה ונתן והביא.

20130923_173107החזון מאחורי מפגשים אלה הוא ליצור קהילה רחבה, יציבה ומקושרת שתשמר בין חבריה את המגוון הגנטי הרב ויקר הערך של מקורות המזון שלנו כך שהם יהיו פתוחים וזמינים לציבור (ממש כמו בקוד פתוח). הערך החברתי בשימור מקורות המזון בידי ציבור הגננים והחקלאים ביחד עם הערך האקולוגי של שמירת מגוון המינים יגבירו את ביטחון המזון שלנו בתקופה זו של שינוי וחוסר וודאות חסרי תקדים.

IMG_2486שמירה והחלפת זרעים אינם דבר חדש ואינם “ניו אייג'”, זוהי מסורת עתיקת יומין שהלכה ונעלמה מהחברה שלנו ככל שהתנתקנו מאמא טבע וממקורות הקיום שלנו. יש לשמר את המסורת, לקחת אחריות ולהחזיר את העצמאות לידנו ובכך לבטל את התלות שלנו בתאגידי הענק ובמוסדות שלטון.

הרבה שואלים אותי מתי המפגש הבא ומצטערים על שהחמיצו את המפגש הקודם, והתשובה שלי זהה – המפגש הבא יכול להיות שבוע הבא, אצלכם בסלון, בחצר או בגינה הקהילתית. כל אחד יכול ליזום מפגש כזה בסביבה הקרובה לו, בתוך הקהילה שלו והיום זה קל מתמיד בעזרתם של הרשתות החברתיות.

ההזדמנות מונחת לפניכם. קחו אותה.

מי יתן ונתראה שנית במפגש הבא לחלוק, לצחוק, לאכול ולשמוח יחדיו.
סתיו מרגש ונעים,
עידן.

20130923_172931

 

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן