גן החיים

פרמקלצ'ר

מה זה גן החיים.
מה הסיבה לקיומו. החזון וחמשת הערכים המובילים.

גן החיים הוא יער מאכל / בוסתן אקולוגי השואף להדגים מודל חקלאי שחיובי לכל היצורים החיים (בני האדם ביניהם), יספק ביטחון תזונתי מקומי, רואה בטיפוח האדמה בסיס לחיים והמגוון הביולוגי.

 החזון שלנו: כחלק בלתי נפרד מ*קהילת החיים, אנו פועלים להיות לגורם חיובי, מזין ותורם בתחומי האקולוגיה, קהילה ובריאות, גן עדן עבורנו ומודל והשראה לעולם.

*קהילת החיים זה אנחנו כל היצורים החיים על פני כדור הארץ. (הפטריות, הצמחים, הארנבת, הנמלה, חזזיות, הציפור והאדם) כולנו שותפים בכדור הזה, חיים ביחד ותלויים אחת בשניה לקיומנו.

מבט מבעוד 100 שנה: גן החיים היא נקודה קטנה, כחלק מחגורת חורשי המאכל, שמהווה לפחות 1000000 קמ”ר בכל אגן הים התיכון מסביב לים. כל התושבים מסביב נהנים מביטחון כלכלי ותזונתי המסתמך על היער, המעבר חופשי בין שטח לשטח ואנשים לא מבינים איך פעם היה דבר שנקרא “גבולות בין מדינות” . האדמה פווריה מאד ורוויה במיקרואורגניזמים שמאפשרים למגוון הביולוגי לשגשג. המגוון גדל וזני המאכל והרפואה משתבחים עם השנים. מפלס מי התהום עולה, כולם שותים מהנחלים והבארות המקומיות, יש אוויר צח, תופעת המדבור הופסקה ובמקומה יש תופעה חדשה שנקראת “יעור”…..

כל זה יקרה עוד 100 שנה! כדי שזה יקרה אנחנו רוצים להראות ולהנגיש את האפשרות לדבר הזה ולהוות מודל, כי כל חזון גדול מתחיל בצעד קטן/אבטיפוס.  אנחנו רוצים שכל שצ”פ (שטח ציבורי פתוח), חצר, שטח חקלאי, כיכר, גינה תהיה חלק מחגורת יערות המאכל המזרח תיכונית.

מה זה יער מאכל?
יער מאכל זו מערכת אקולוגית חקלאית, שיטה לגידול מגוון זנים של מזון במערכת מקיימת השואבת השראה מיער מקומי, ולכן יציבה לאורך דורות רבים.

​מערכת של כל יער שביקרתם בו, לא דורשת שום השקעה אנרגטית מצד האדם ועם זאת בכל שנה שעוברת (אם לא נפריע) יהיה יותר שפע, אם זה בביומסה ואם זה במגוון הביולוגי.

אנחנו מתרכזים בגידול אדמה. מתוך הבנה שאם מאפשרים את התנאים הבסיסיים השאר כבר יגדל ויתפתח מעצמו בצורה המיטבית ביותר.

בצורה זאת אנחנו לא רק מצמצמים את טביעת הרגל האקולוגית שלנו אלא יוצרים עוד שפע מסביב ומיטיבים עם סביבתנו.

במינימום נטפח חלקת קרקע, בה נוכל ללקט מגוון רחב של מזון, צמחי מרפא ונעשיר את המגוון הביולוגי הקיים, נשמר זנים בסכנת הכחדה, נעלה את מפלס מי התאום ונייצר אוויר נקי מסביבנו במשך שארית חיינו והדורות הבאים.

 רקע כללי: גן החיים הוא שטח חקלאי המשקיף על נחל יבנאל והכנרת. אנחנו בשלבים מתקדמים של טיפוח יער מאכל / בוסתן אקולוגי, למען הקהילה הרחבה והכדור הכחול היקר שלנו (לבדוק התאמת קהל לוטטי). השטח נקרא “גן החיים” והוא עתיד לתת השראה לחקלאות בת קיימא שחיובית לכל היצורים החיים. בנוסף ליער המאכל שמתהווה פה וריפוי האדמה שעומד לנגד עינינו כדגל, אנו, שואפים להיות מרחב של ריפוי לאנשים שמגיעים. המרחב מתאפשר בזכות האדמה הבריאה, האוכל החי שגדל בכל פינה, היצורים החיים על העצים, מתחת לאדמה ובין הסלעים.

מדוע יער מאכל?

הבנתי שאני יצור אגואיסטי שדואג לצרכים של עצמו!

אני מבין שאני צריך מים נקיים לשתייה, מזון טרי ומזין, אוויר נקי, הרמוניה, שייכות, מרחב “פרא”, כנות, אמת, שלום ועוד מלא מלא צרכים שהבנתי שיער מאכל זה הפיתרון הכי מקיף לכל הצרכים בחיי!

5 ערכים המובילים:

  1. מגוון ביולוגי: אנו פועלים להרחיב את המגוון הביולוגי וקשרי הגומלין עם הסביבה, עושים כמיטב יכולתנו לנטרל את טביעת רגלנו האקולוגית ומשביחים ומשקמים את סביבתנו.

המגוון הביולוגי בשטח גודל כל שנה בצורה מאריכית. שזה אומר *מגוון מינים *מגוון גנטי *מגוון מערכות אקולוגיות. מערכות אלו יספקו לנו כמעט את כל הצרכים והשירותים שנצטרך לחיים.

עושים זאת בעזרת טיפוח יער מאכל בבקעת יבניאל אשר יתפרס ויתרחב באזור בכך שיפרה עצמו ואת המערכת הביולוגית המקומית, יהווה ריאה ירוקה, ויניב מזון לקהילה ולקהל הרחב.

העקרונות המנחים הם: בריאות וחיוניות הקרקע, ניהול מושכל של מקורות המים יצירת מגוון וביסוס מערכות יחסים מועילות בין הצמחים השונים ושאר האלמנטים במערכת.

  1.     ​אפס פסולת: תודעת הפסולת לא קיימת אצלנו, בשאיפה שהכל יהיה בר שימוש וחלק מהמערכת. ההפרשות והשאריות שלנו הופכות לאוצר לאדמה בעזרת הקומפוסט, המים במקלחת והכיורים משקים ישירות את הצמחים שאוהבים הרבה מים. מקום נטול ממסכים קפה, מזון מעובד, סיגריות וכו’. המזון בהשתדלות לכמה שיותר פירות וירקות ושורשים טריים ומקומיים (ככל שיעברו השנים והעצים יתנו פרי זה יהיה יותר נוכח). לפרויקט של בניה מחפשים חומרים מקומיים או שמצאנו כ”פסולת” בסביבה. מי השתיה מפולטרים מפילטר ביולוגי.

עיקרון של מינימום אנרגיה פוסילית (דלקים מזהמים)- מתבטא במחשבה של אם אפשר להימנע אז נמנעים ואם משתמשים באנרגיה הזו אז במחשבה שהיא תהיה חד פעמית ולתווך ארוך, לדוגמא שופל שעושה פעולה בקרקע והפעולה תתמוך לעוד אלפי שנים מעכשיו. השקיית הצמחים נעשית בשנים הראשונות בצורה כזו שעובדת עם הביולוגיה של הצמח, כדי שאחרי בערך 3 שנים הוא לא יצטרך השקייה בכלל. יצירה של כמה שיותר “משאבים” מהמקום.

  1.     שאיפה אוטרקיות וביטחון קיומי (קיום עצמי, אי תלות בכלכלה זרה) -“הציונות החדשה”. ביטחון תזונתי לדרי היער – הן לחיות הבר והן לקהילת בני האדם החיים מסביב. שאיפה להגדיל את כמות הקלוריות והמגוון הקלורי פר שטח. הביטחון הנ”ל מביא חוסן לקהילה מסביב וביטחון אישי בקיום שלנו ושל ילדינו. הביטחון העצמי נוגע ברמה הכי עמוקה של חוסר בעולם הרגשי שלנו היום. האוטרקיות היא כלי להעצמה, מסוגלות, ותחושת סיפוק בעולם. ילדים ומבוגרים שמרגישים ביטחון בקיום ייצרו חברה יותר בריאה.

    בלימת תהליך המידבור, אשר גורם לאיבוד מזון, הכחדת מינים, ותורם לריבוי העוני ובנוסף גוזל מאיתנו אדמה יקרה.

  2.     השראה חינוך, אקולוגיה הלכה למעשה. היער הוא מקום קיבוץ ויצירת קבוצה מחויבת של אנשים שפועלת בהרמוניה וביעילות לתמוך ולהקים מרכז אקולוגי חינוכי בארץ ומודל למזרח התיכון .
  3.     אני חלק מהמערכת- חלק מקהילת החיים

מה נעשה עד עכשיו? 70% מהיער הושלם, בנינו טרסות, חפרנו בורות שתילה וטייבנו את הקרקע לשתילת עצים וצמחים בפרקטיקה מיוחדת שאינה דורשת השקייה בעתיד, הקמנו גינת ירק, לקראת סיום פרויקט הבריכה האקולוגית שתהווה בית גידול למיני חיים מגוונים בסכנת הכחדה, פיזרנו זרעי בר והפקעות, האדמה מחופה בחומר אורגני יבש, יצרנו מרחבי אירוח למפגשים משמעותיים למתנדבים ולקהילה ועוד מגוון של עשייה משמעותית.

 

אני מזמין אתכם להצטרף ולתמוך בהקמת גן החיים  בקמפיין ההדסטארט:

קישור ללינק:

https://headstart.co.il/project/63322

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן