ממשיכים לנטוע – יערות מאכל חדשים בישראל

גינון וחקלאות

לפני כשנה (יערות מאכל בישראל- תמונת מצב), סיקרתי יערות מאכל חדשים בארץ, בשלבי הקמה שונים. חלפה שנה ועכשיו אני שמחה לספר על פרויקטים נוספים – שניים מהם מחברים בצורה יפהפיה בין הרוח לחומר, והשלישי צומח כפרויקט עירוני קהילתי מעורר השראה ביותר.

לפני כשנה (יערות מאכל בישראל- תמונת מצב), סיקרתי יערות מאכל חדשים בארץ, בשלבי הקמה שונים. חלפה שנה ועכשיו אני שמחה לספר על פרויקטים נוספים – שניים מהם מחברים בצורה יפהפיה בין הרוח לחומר, והשלישי צומח כפרויקט עירוני קהילתי מעורר השראה ביותר.

יער מאכל ‘עלי אדמות’ ביישוב לוזית, לילה קמחי ויואב אפטוביצר

עלי אדמות

עלי אדמות, בלוזית

‘עלי אדמות’ קם מתוך חזון של חיים הרמונים בין אדם לאדם ובין אדם לאדמה. אנחנו מבקשים לעודד ולאפשר חיים מלאים המשלבים לימוד רוחני, אקולוגיה, אומנות ועבודת אדמה. כיום אנחנו בשלבי הקמה ראשוניים- התחלנו בהקמת תשתיות למגורים, גינת ירק, משתלה קטנה. עברנו תהליך תכנון של יער המאכל עם הדס הוכברג וטלי מכמנדרוב וכיום התחלנו לשתול במקום עצי חלוץ, עצי פרי, שיחי תבלין ועוד.
אנו מקיימים ימי עבודה פתוחים וריטריטים ואתם ממש מוזמנים להצטרף אלינו ולהתעדכן באתר שלנו (קישור).

יער מאכל “הדב המרקד” בגן יאשיה, אייל קופליס

אייל קופליס, ויער "הדוב המרקד"

אייל קופליס, ויער “הדוב המרקד”

החזון של היער הוא להביא ריפוי דרך האדמה והטקסים, חינוך הדורות הבאים למודעות לאמא אדמה וקיימות.

את החזון להקמת היער קבלתי באחד מ”מסעותיי השאמניים” לפני כ-6 שנים. בעיני רוחי ראיתי מערכת שמשרתת את הפעילות האינדיאנית הרוחנית שאני מקיים. את החזון קיבלתי בלי לדעת דבר על יערות מאכל. במשך ה5 שנים עד שהעזתי להתחיל את הפרויקט הכרתי אנשים יקרים (חיים פלדמן, גלעד מרגלית)  והפרויקט המשיך להתקיים בעיני רוחי כך שבין המרחבים הטיקסיים והאחרים ינטע יער מאכל וחקלאות אורגנית הנתמכת בזרמי הקיימות השונים (פרמקלצ’ר לדגומא). לפני כשנה וחצי עלה שופל על השטח ועבודות התשתית החלו. הקצב מהיר כך שהיום היער נראה כאילו הוא בן 3 שנים לפחות.

לפני כחודש ביקרה אותי הדס היקרה מקדרון שמכירה את המתחם מתחילתו ולאחר שהצליחה להחזיר את ליסתה למקומה שאלה”מה אתה נותן לצמחים? הם כל כך גדולים” תשובתי היתה “טקסים, ריפוי ועבודת לב עמוקה”.

ביער נשתלו עצי פרי וחורש, קקטוסים, וסוקולנטים. הוקמו ערוגות הוגלקלצ’ר עליהם צומחים ירקות ועלים.
ביער גם מרחב טקסי המעוצב על פי גאומטריה מקודשת, ובו שילבנו צמחים המתקשרים לטכסים ואיכויות אנרגטיות שונות. הוקמו מרחבי מגורים אקולוגים – יורט, טיפי וראונדהאוס, ונחפרה שלולית חורף. כיום אני עובד עם שני מדריכים נמרצים בעלי ידע ומרץ רב – ירון אלגזי ואסף רוגינסקי.

מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק שלי.

"הדוב המרקד"

יער מאכל קהילתי בירושלים, קבוצת “יערות מאכל עירוניים”

מבט על, יער מאכל קהילתי ירושלים

מבט על, יער מאכל קהילתי ירושלים

הקבוצה קמה בעקבות קורס מבוא ליערות מאכל שעברתי (אדי רוזנבאום, משלים בימים אלו דיפלומה בפרמקלצ’ר) אצל הדס וסער ביער המאכל בקדרון.
מתוך הקורס הבנתי שהמודל של יער מאכל מאוד מתאים לעיר:

  1. התזוקה הנמוכה מאוד מתאים לאורח החיים העירוני
  2. יער מאכל יכול להוות מערכת אקולוגית וריאה ירוקה אשר חסרה התוך הערים שלנו בארץ
  3. יצירת מערכת חקלאית בתוך העיר תקטין את התלות של העיר במזון מבחוץ.

נפגשתי יחד עם יהוא אזרחי וביחד החלטנו על הקמה של קבוצת למידה כדי לראות איך מובילים פרויקט כזה בעיר. המטרה הייתה להקים מספר רב של יערות מאכל בתוך העיר אשר יהיו זמינים לקהילה. הקבוצה קמה לאט לאט. אנשים התחלפו על ימין ועל שמאל, ולאחר 4 חודשים של מפגשים, התגבשה קבוצה יציבה שאיתה היה אפשר לעבוד. למדנו ביחד, העלנו רעיונות ביחד, ותכננו ביחד.

שיקום אחרי שריפות

שיקום אחרי שריפות

נקודת המפנה הגיעה כאשר מספר חברים מהקבוצה השתתפו בדיון בנושא שיקום יער ירושלים באזורים שעברו שריפות בשנים האחרונות. בדיון בו היו נוכחים נציגים של קק”ל ושל העירייה. הצגנו שם את נושא יערות המאכל בתור אופציה לשיקום יער ירושלים, וזה עורר התלהבות גם מצד קק”ל וגם מצד העירייה.

לאחר מפגש נוסף בעירייה בו קיבלנו רוח גבית מהעירייה להקים יערות מאכל בתוך העיר, החלטנו לשנות את מבנה הקבוצה – חלוקה לקבוצות עבודה. קבוצה שמחפשת שטחים מתאימים, קבוצה שאחראית על הפרסום, קבוצת למידה שגם אחראית על התכנון של השטח וכו’.
החלטנו שמטרת הקבוצה היא לתמוך בקהילות מקומיות ואו בקבוצות של אנשים אשר מעוניינים להקים יער מאכל בעיר. אנחנו נתן להם את הכלים המקצועיים, התקציבים והליווי, והם יעשו את העבודה בשטח.
כרגע הדברים די מתקדמים. קיבלנו כמה עשרות דונמים מקק”ל להקמת יער מאכל ביער ירושלים. קיבלנו תמיכה ואולי גם תקציב מעיריית ירושלים. אנחנו במגעים עם קבוצה של נשים בשכונת קטמונים אשר רוצות לטפח שטח של 600 מ”ר צמוד לבניינים שלהן, וכנראה שזה יהיה הפרויקט הראשון שלנו.

לא האמנתי שזה ימריא כל כך מהר, אבל מסתבר שעם קצת נחישות הדברים זזים.
אם אתם מעוניינים להצטרף אלינו ניתן ליצור איתי קשר ב- adyrosenbaum@gmail.com.

* * *

כיף לשמוע חדשות טובות בימים לא קלים אלו.

אתם מוזמנים להיכנס למאגר המידע על יערות מאכל בישראל ולראות איזה עוד פרויקטים מעניינים קורים בארץ, ואם אתם מקימים יער מאכל משלכם והוא לא רשום במאגר המידע, אנא כנסו לטופס זה והצטרפו גם אתם!
שיהיו ימים שקטים ומבורכים,
הדס.

לתוכן זה נכתבו 8 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן