מדריך להכנת דשן ביתי מצמח הבר הידוע לשמצה ה”סרפד”

גינון וחקלאות

בדיוק בתקופה הזו שהאביב כבר פה ניתן לעשות זאת בקלות רבה, כמעט וללא עבודה ובטח שללא הוצאה כספית מיותרת. המדריך הבא יסביר כיצד, בכמה פעולות פשוטות, ניתן להכין דשן ביתי שהגינה שלכם תודה לכם, ואתם לה, אחרי השימוש.

מדריך להכנת דשן ביתי מצמח הבר הידוע לשמצה ה”סרפד”.

כמעט שכל בעל גינה חושב לעיתים תכופות איך ניתן לשפר את הנראות שלה ואת כמות היבול מבלי לבקר במשתלה הקרובה לבית ולבזבז כסף. 

בדיוק בתקופה הזו שהאביב כבר פה ניתן לעשות זאת בקלות רבה, כמעט וללא עבודה ובטח שללא הוצאה כספית מיותרת. המדריך הבא יסביר כיצד, בכמה פעולות פשוטות, ניתן להכין דשן ביתי שהגינה שלכם תודה לכם, ואתם לה, אחרי השימוש.   

מהו דשן עפ”י ויקיפדיה:

“דשן הוא חומר המשמש בחקלאות להעשרת הקרקע במינרלים לשם שיפור הצמיחה של גידולים”.

“… בטבע הקרקע מקבלת את המינרלים מעלים וחלקי צמח נבולים המוסיפים רקבוביות לקרקע”… “בחקלאות המודרנית”… “אינם מטייבים את הקרקע ולכן נדרשת התערבות חיצונית. התערבות זו יכולה להיות על ידי זבל (חומר אורגני) או הוספת דשן כימי (חומר אן-אורגני)”.

הדשן שנייצר הוא בעצם מיצוי של הצמח הידוע כאחד ה”האויבים” הגדולים של הגנן/המטייל והוא הסרפד, לא רבים יודעים אבל מסתבר שהסרפד הוא בעל יכולות רפואיות עתיקות ובעבר השתמשו במיצויים השונים של הסרפד לטיפול בבעיות החל מדלקות במערכת השתן, הפרעות בנשימה ועוד. ובחזרה לנושא שלנו, כיום אנו יודעים שהסרפד שנובט בתחילת הסתיו ומגיע לבגרות לקראת סוף החורף (באביב מתחיל לפרוח) הוא עשיר במינרלים כדוגמת: ברזל, סידן אשלגן נתרן, חנקן ועוד. 

ארבעה מיני סרפד מוכרים שונים באזורינו: סרפד הכדורים, סרפד צורב, סרפד קרומי וסרפד חולה אותם ניתן למצוא בשולי שבילי טיולים, ביער ואפילו בגינות פרטיות.

***חשוב לזכור כי הסרפד מוכר בשל השיערות הצורבות שעל העלים והגבעולים שלו ולכן לאורך כל התהליך מומלץ מאוד לעבוד עם בגדים מתאימים וכפפות בד עבות.

שלב 1 - איסוף

נגיע למצבור הסרפדים הקרוב לבית מצויידים במזמרה, כפפות ושק מתאים לנשיאת היבול הביתה.

 

 

שלב 2 - גיזום

נקצור את הסרפדים הרצויים (במקרה שלי “הסרפד הכדורי”) קרוב ככל הניתן לקרקע ונשים בשק, בשלב זה כדאי להיות זהירים שלא יהיה מגע בין הסרפד לעור החשוף (מניסיון, זה לא נעים בכלל).

 

 

 

שלב 3 - מיכל

שלב 3 – את תכולת השק שאספנו נכניס למיכל אטום בעל מכסה מתאים, רצוי שהמיכל יהיה גדול מנפח כמות הסרפדים בכדי שנוכל למלא אותו מים ולסוגרו מבלי שישפכו.

 

שלב 4 - מילוי מים

מילוי המיכל עם תכולת הסרפדים במים, כך שהסרפדים כולם יהיו שקועים במים ניתן להניח אבן כדי להבטיח את שקיעתם. נכסה את המיכל שלא יוכלו להיכנס חרקים שונים אבל שכניסת האוויר לא תיחסם (לא אטום לחלוטין) ונמקם אותו באזור מוצל.

 

שלב 5 - סינון

 לאחר המתנה של שבועיים בו רוב החומר האורגני האצור בסרפדים התפרק לתמיסה המימית נפתח את המיכל ונערבב את התכולה שלו (אני מזהיר מראש, שלב זה הוא שלב קשה לאנשים הרגישים לריחות אז נא לעצור נשימה). לאחר מכן נפריד את החומר המוצק מהמים (ניתן להשתמש בכל מסננת, אני השתמשתי בכובע צמר ישן שמצאתי בפינת המיחזור הקרובה לביתי) למיכל אחר.

את השאריות המוצקות ניתן לשים בערימת הקומפוסט או בשולי הגינה. ואילו את הדשן נאחסן במיכל מתאים באזור מוצל.

 

 

שלב 6- דילול

שלב השימוש בדשן, נדלל את הדשן עם מים ביחס של 1 ל -10 ונשקה את האזור הרצוי.

לסיכום

תהליך הכנת הדשן דורש מינימום השקעה ובעיקר סבלנות ניתן להשקות אותו ישירות לגינת הנוי/ירקות או לרסס אותו על עלוות הצמחים (לאחר סינון נוסף מחמיר יותר), כדאי להשתמש בדשן בכל השקייה שלישית או רביעית כאשר חשוב לזכור לדלל את הדשן. אני כבר התחלתי להשקות את הגינה שלי, חכו לעדכונים…

לתוכן זה נכתבו 5 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן