השריפות באמזונס – למה ואיך אפשר לעזור גם בלי לקום מהכיסא (חלק א’)

חינוך, חברה וקהילה

לצערנו הרב שריפות ענק משתוללות גם ברחבי אירופה ואפריקה, תנאי אקלים קיצוניים כבר תועדו בכל פינה בתבל, מחקרים המזהירים אותנו לגבי עתידנו מתפרסמים מידי יום ואנחנו בנקודת אל חזור, מדענים מסוימים אפילו נותנים דד-ליין: יש לנו 12 שנה להציל את עצמנו. אבל החשיבות שיש ליערות הגשם באמזונס היא כל כך רבה שהשלכות השריפות הן הרות אסון, הרס חסר תקדים. יערות הגשם באמזונס זכו לכינוי “הריאות של כדור הארץ”, ולא סתם.

בשבועות האחרונים אגרתי מידע רב והפצתי אותו בנוגע לאסון באמזונס, המשבר האקולוגי העולמי הגדול ביותר, לפחות לשנת 2019. בדרום האמזונס בברזיל נרשמו השנה מעל ל- 74,000 שריפות, כאשר כ10,000 מתוכם ממש מהימים האחרונים, השנה הכי בוערת בעשור האחרון. על פי נאסא, חלק מהשריפות כל כך גדולות שניתן לראותן מהחלל! הדיווחים ברחבי הרשת מראים תמונה לא מעודדת במיוחד: איזורים שלמים שלא ניתן להבחין בהם מרוב סמיכות העשן, שריפות יותר גדולות ממגרשי כדורגל, סאו פאולו תחת עננה שחורה באפילה כמעט מוחלטת בשעות הצהריים.

סאו פאולו בחושך ב2 אחרי הצהריים

סאו פאולו בחושך ב2 אחרי הצהריים

 

לצערנו הרב שריפות ענק משתוללות גם ברחבי אירופה ואפריקה, תנאי אקלים קיצוניים כבר תועדו בכל פינה בתבל, מחקרים המזהירים אותנו לגבי עתידנו מתפרסמים מידי יום ואנחנו בנקודת אל חזור, מדענים מסוימים אפילו נותנים דד-ליין: יש לנו 12 שנה להציל את עצמנו. אבל החשיבות שיש ליערות הגשם באמזונס היא כל כך רבה שהשלכות השריפות הן הרות אסון, הרס חסר תקדים. יערות הגשם באמזונס, או בכינויים (ולא סתם) “הריאות של כדור הארץ”, אחראים לפליטת מעל ל20% מהחמצן אותו אנו נושמים ואחראים לספיחה של כ25% מהפחמן הדו חמצני, יותר מכל שאר יערות העולם ושאר יערות הגשם. האמזונס, בגודל של כ5.5 מליון ק”מ רבועים, הוא הכלי החשוב ביותר שנותר לאנושות כדי להילחם בשינויי האקלים ובהתחממות הגלובלית. וזה עוד בלי שניגע במגוון הביולוגי הקיים באמזונס הכל כך חשוב לקיום מערכת אקולוגית יציבה ובריאה, דבר ההכרחי להישרדות האנושות. כריתת עצים ביער הגשם מייצרת 8% מפליטות הפחמן הדו חמצני הגלובליות, יותר מכל האיחוד האירופי.

שריפות טבעיות כמעט ולא קורות באמזונס בגלל מזג האוויר הלח. אז איך בעצם התחילו השריפות האלו?

מדענים ומומחים טוענים לשלוש סיבות עיקריות: כריתת יערות, חקלאות ובצורת.

“קשה מאוד שיהיו שריפות טבעיות באמזונס; זה קורה, אבל הרוב מגיע מידם של בני אדם”, אמר פאולו מוטיניו, אחד המייסדים של המכון לחקר הסביבה באמזונס. מוטיניו, שבילה כמעט 30 שנה בעבודות ביערות האמזונס, אמר כי שריפות משמשות לרוב לניקוי שטחים אדירים לחקלאות או כריתת עצים. השריפות בקלות יכולות לצאת מכלל שליטה, בעיקר בחודשים בהם לא יורד כמעט גשם – בין אוגוסט לנובמבר.

השריפות באמזונס והעננה השחורה מעל סאו פאולו. הקשר ישיר

נשיא ברזיל, ז’איר בולסונארו, זכה לביקורת רבה מצד מנהיגים עולמיים על התנהלותו באמזונס, שם הסירה ממשלתו את ההגנות הסביבתיות כדי לעודד חקלאות וכרייה במכרות.

אנשי איכות הסביבה טוענים כי החקלאים הציתו את היער כדי לפנות אדמות לרעות בקר. לדבריהם, מדיניות הפיתוח של הממשל מאשרת ומעודדת את כריתת היערות לצורכי חקלאות, מרעה בקר וכרייה. תאוריה נוספת, אולי מעט קונספרטיבית, טוענת שהשריפות נגרמו ולא בטעות שבוע לאחר שהילידים הברזילאים באמזונס זכו בתביעת ענק בבית המשפט כנגד אחת מענקיות הנפט.

אלפי ילידים וילידות, אנשי השבטים של האמזונס, נאבקים כבר שנים כנגד מדיניות ממשלות ברזיל השונות לגבי הניצול המסיבי של יערות הגשם, אבל בחודשים האחרונים, מאז מינויו של בולסונארו, המאבק החריף, אלפים מסכנים את חייהם יומיום ויוצאים לרחובות, בין היתר בעיר הבירה ברזיליה, כדי להפגין נגד בולסונארו ולעצור את תופת השריפות ואת תופת המדיניות הממשלתית באיזור. ילידי האמזונס, הם משם ולכן הם הראשונים להיפגע ממדיניות כזאת דורסנית, אך אם המדיניות הזו לא תשתנה במהרה ובאחת, ההשפעות השליליות לא ייפסקו בברזיל, אלא ישפיעו על כל העולם ועל האנושות כולה.

מפגין מול שוטרים

הילידים מפגינים כבר חודשים

בולסונארו מצידו, לא בוחל באמצעים, ביטל את הביקורת והציע, ללא כל עדות או הוכחה, כי השריפות נגרמו על ידי פעילים של ארגונים לא ממשלתיים כגמול על צמצום המימון שלהם וכדי לגרום לו להיראות רע מול הציבור. “אולי – אני לא מאשר את זה – הם מבצעים כמה מעשים פליליים כדי למשוך את תשומת הלב כנגדי וכנגד ממשלת ברזיל”, אמר בולסונארו בתקשורת. “יש מלחמה בעולם נגד ברזיל – מלחמת מידע”, הוסיף לומר.

התובעים הפדרליים באזור האמזונס פתחו בחקירות לגבי הגברת כריתת היערות בחודש האחרון, על פי דיווחים של התקשורת המקומית. התובעים אמרו כי הם מתכוונים להגיש רשלנות אפשרית מצד הממשלה הלאומית באכיפת קודים סביבתיים.

 

מפה של השריפות המתחוללות ביבשת אמריקה הדרומית.

מפה של השריפות המתחוללות ביבשת אמריקה הדרומית.

עידכון: נכון ליום שבת 24.8.19, התחיל לרדת גשם באמזונס. גם בולסuנארו הבטיח לשלוח חילות ופלוגות של הצבא כדי לסייע להילחם באש. לפי מיטב ידיעתי, רוסיה ובוליביה שלחו מטוסים לכיבוי שריפות בשביל להילחם באש. ואולי עוד מדינות יצטרפו למאבק. המאבק הוא לא רק של ברזיל, הוא של כולנו.

נקודה חשובה: שריפות ענק משתוללות גם בבוליביה, פרו ופרגוואי. האמזונס הבוליביאני איבד 1,600,000 דונם של יער טרופי. הרשויות בבוליביה מנסות לקבוע את סיבת השריפות. מחוז סנטה קרוז, בו מתרחשות מירב השריפות בבוליביה, הוא אזור קריטי לחקלאות ולגידול בקר. נשיא בוליביה שכר מטוס כיבוי לביצוע משימות כיבוי אש של האמזונס הבוליביאני. בפרו דיווחו על רמות גבוהות יותר מהרגיל של פחמן דו חמצני בגלל השריפות מברזיל ובולוביה,

מה שהוביל לדאגה לבריאותם של התושבים. דיווחו גם על שריפות בודדות באיזור, אולם הרשות האזורית עידכנה כי אין להן קשר לאלה בברזיל. ממשלת פרגוואי הכריזה על מצב חירום בעקבות שריפות שפרצו במחוזותיה.שריפות גם דווחו בגרינלנד ובסיביר וברחבי אירופה. חודש יולי דווח להיות החודש החם ביותר בהיסטוריה ברחבי העולם. מכל השריפות המשתוללות, אלו ביערות הגשם באמזונס הן המדאיגות ביותר.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן