איך לבנות ג’קוזי ממקרר ישן

טכנולוגיה נאותה

כיצד בנינו אמבטיה חמה מתחת לכיפת השמיים ממקרר שוכב וחבית ברזל, בפחות מ250 ש”ח ובלי לדעת יותר מדי פיזיקה או מסגרות. לפניכם מדריך שלב אחרי שלב איך לבנות פינוק כזה לעצמכם בחצר, או בכל ספוט בטבע שתבחרו.

ההשראה הגיעה ממש מזמן, לא ברור מתי, אבל כנראה הסרטון הזה שפורסם בדף הפייסבוק של בידיים לפני המון זמן היה הטריגר הראשון. אולי גם הרצון להיות בורגני כמה שיותר במסגרת העשה זאת בעצמך והמיחזור, שנהפך כבר מזמן לאומנות. המטרה שהצבנו לעצמנו היתה ליצור ג’קוזי, או מעיין אמבטית-חוץ חמה, עם כמה שפחות עלויות וכמה שפחות הסתבכויות. לכן אני גאה להצהיר כבר בתחילת המדריך הזה 2 דברים:

א) יכול להיות לכם אחלה ג’קוזי בפחות מ-250₪.
ב) אתם לא צריכים לדעת לרתך בכלל
ג) נדרשות יכולות אלתור ותושייה

את ההבנה והתכנית למדנו מסרטונים ביוטיוב, כמו הסרטון הנ”ל או הסרטון הבא:

ההגיון של מערכת החימום פשוט ועובד כך:

  1. צינור נחושת מסולסל במעגלים בתוך קמין עצים מלמטה למעלה (מעין ספירלה אנכית, או צורה דמוית קפיץ)
  2. שני הקצוות של צינור הנחושת יוצאים מהקמין ומחוברים לאמבטיה
  3. מים עוברים מהאמבטיה אל הספירלה מתוקף חוק הכלים השלובים
  4. כאשר המים מתחממים בתוך הספירלה הם מתרחבים ולכן זורמים במעלה הצינור
  5. המים החמים יוצאים מהקצה העליון של צינור הנחושת אל האמבטיה
  6. המים שיצאו מהספירלה יצרו מקום למים נוספים להיכנס אליה (חזרנו לשלב 3) וכך נוצר מעגל חימום וזרימה.

 

בחירת האמבטיה

האמבטיה יכולה להיות מכל מיכל, לדוגמה “כלוב” המים שבסרטון. אנחנו בחרנו במקרר כי הוא לא סתם מיכל, אלא מיכל מבודד. מה שמבודד קור מבודד גם חום, ולכן מקרר שכזה ייאפשר לאמבטיה להתחמם בקלות ולשמור על חומה ביעילות רבה יותר.

המקרר שלנו הוא מקרר שוכב, 500 ליטר פלוס מינוס – כזה שיש בהרבה חנויות ומטבחים גדולים. כמובן שאפשר לבחור גם במקרר גלידות, או מקרר בשר ענק כזה של סופרמרקט ולבנות ג’קוזי לכל המשפחה. מצאנו אותו בג’אנק-יארד של השכן.

 

מקרר או מקפיא מוכן לשדרוג

ניקוי ואיטום האמבטיה

פירקתי את המנוע וכל הרכיבים המיותרים מהמקרר, ואז ניקיתי אותו היטב.

המקרר לפני ניקוי

מלוכלך משהו...

מנוע המקרר

פירקתי את המנוע והחזרתי לשכן אספן הג'אנק

עכשיו הגיע השלב הפחות כיף – איטום החורים. מלבד חור לניקוז מים עודפים בתחתית, מקרר אמור להיות אטום, אבל כשאתה מוצא אותו בערימת זבל הוא לא בדיוק. הייתי צריך לעבור נקב נקב ולסתום עם סיליקון סופר-7, למלא את המקרר במים כדי לראות שאין נזילות, לרוקן ולתקן איפה שצריך, וחוזר חלילה. סופר-7 בדיעבד הסתבר כפתרון לא מושלם, בטבילה ראשונה במים החמים היתה ריח עדין שלו שהשתחרר לאוויר. אולי סיליקון-סיקה יהיה טוב יותר, נסו ותעו…

איטום חורים בסיליקון

סיליקון סופר-7 שקוף על כל מה שחשוד כחור

אל פתח הניקוז שבתחתית חיברתי (בעזרת דחיסה והרבה סיליקון) חתיכת קצרה של צינור גינה. את הצינור אני מקפל ולוחץ בקצהו (עם חוט ברזל) כשאני רוצה שהניקוז יהיה סתום, ופותח כדי לרוקן את האמבטיה.

סגירת צינור הניקוז

סגירת צינור הניקוז עם חוט ברזל, לפתיחה מהירה.

מערכת החימום: החבית

בחרנו בחבית ברזל 55galon שמצאנו. אפשר גם לבנות קמין קטן מבלון גז ריק (כמו בסרטון למעלה), או מדוד מים ישן, אבל זה דורש הרבה יותר עבודה. היות ויש לחבית פתח קטן למעלה, כל מה שנדרש לעשות הוא לפעור לה פתח בצד.

סימנתי מלבן גדול ודי מדויק בחזית החבית, חתכתי בעזרת משחזת זווית (דיסק), ואת המלבן שיצא שמרתי בצד כדי לחבר אותו בהמשך כדלת. על מנת לשמור על רמה כלשהי של גימור השקעתי עוד 3 דקות ולהוריד את הגראדים שנוצרו בחיתוך בעזרת דיסק שיוף (פלאפ).

 

חבית ברזל לפני חיתוך

לפני

חבית ברזל אחרי חיתוך

אחרי

עשיתי מדורה בתוך החבית כדי לשרוף את שאריות השמן בתוכה, ואת הצבע שלה מבחוץ. שימו לב לא לנשום את העשן, זה מסריח ובטח גם רעיל.

שריפת החבית

מתחיל הכיף!

כדי ליצור לתנור דלת השתמשתי בציר דלת רגיל וזול מטמבוריה. חיברתי אותו עם 4 ברגים+אומים גדולים וחזקים שנשארו מפרוייקט אחר. ללא ריתוך וללא בלאגן, רק עם מקדחה ומקדח ברזל.

ציר לחיבור הדלת

הציר מחובר

ידית מאולתרת

כל הפרוייקט מאולתר, אבל הידית היא שיא השיאים: בורג + שני אומים.

החבית עם הדלת מוכנה

החבית עם הדלת מוכנה

בניית מערכת חימום המים - הצינור

הצבתי את החבית במרחק של כמטר אחד מהמקרר, כדי שהחום שיפוזר ממנה בעתיד לא יתיך את הפלסטיק שעל המקרר, או יחרוך אותי כשאני טובל באמבט. עכשיו מגיע שלב הספירלה.

צינור הנחושת שקנינו הוא בקוטר 12 מ”מ. היה כדאי לקנות רחב יותר כדי לזרז את תהליך החימום, אך לאחר התלבטות חפוזה בחנות נפל הפור לטובת האפשרות היקרה פחות.
10 מטר בערך של צינור נחושת עגול עלו 160₪. זו ההוצאה העיקרית בפרוייקט. קחו בחשבון שככל שהצינור רחב יותר, הוא בהכרח גמיש פחות ולכן קשה יותר לכופף אותו לצורה המבוקשת.

צינור נחושת

הצינור כפי שקנינו אותו

סימנתי וחוררתי 4 חורים: 2 במקרר אחד מעל השני, אבל מתחת לפני המים; 2 בחבית בגבהים מקבילים לאלו שבמקרר.
מספיק שהחבית תעמוד על משטח לא גבוה לעומת אמבטיה והסיפור צריך לעבוד.
את החורים עשיתי עם מקדחה ומקדח ברזל 13מ”מ (50₪ בערך).

אל תחזרו על הטעות שלי – מקמו את חור כניסת המים החמים (מה שיוצא מהקצה העליון של הספירלה) בנקודה רחוקה מהמקום בו אתם מתכוונים לשבת בתוך האמבטיה. אחרת תקבלו זרמים מפתיעים של מים רותחים על גופכם.
כמו כן, כדי למנוע חימום חוזר של מים שכבר חוממו, כדאי להקפיד על מרחק מכובד בין יציאת המים הקרים וכניסת המים החמים באמבטיה.

בשלב זה הכנסתי את צינור הנחושת לתוך החבית. דחפתי החוצה קצה אחד שלו דרך החור התחתון בה, יצרתי ממנו ספירלה עולה בתוך החבית, ואת הקצה השני שלו דחפתי מהחור העליון. זה די מסובך להסביר במילים, אבל הייתי מתאר את הפעולה בתור עיקום->משיכה->יישור וחוזר חלילה. הכי טוב זה להסתכל בתמונות וזהו:

הצינורות עוברים מהחבית למקרר

הצינורות עוברים מהחבית למקרר

הספירלה בתוך החבית

ככה נראית הספירלה בתוך החבית בשלב זה

חיבור הצינור למקרר

ככה זה נראה מתוך המקרר, כולל סיליקון בשני הצדדים.

ניסוי ראשון

נשאר עכשיו רק לאטום (בסיליקון, או דבק איפוקסי למים) סביב צינורות הנחושת המחוברים לאמבטיה ולהתחיל בניסוי:

המסקנות העיקריות מהניסוי הראשון הן:

  1. המערכת עובדת!
  2. כשהאש חזקה אפילו יוצא קיטור. אדיר!
  3. לוקח כשעתיים לחמם את כל המים לטמפרוטרה רצויה, ובמהלך חצי שעה רביצה במים המים רק ממשיכים להתחמם וזה ממש תענוג.
  4. אין צורך אמיתי בארובה.
  5. מיקום החור העליון גבוה מדי ביחס לפני המים שמשתנים בכל כניסה ויציאה של אדם למים. כמו כן, הזרם הרותח מסוכן לכתף שלי.
    => ניתקתי והעברתי אותו לנקודה אמצעית בירכתיי האמבטיה.
  6. צינור הנחושת די קורס בתוך החבית כשהוא חם
    => קיבעתי אותו עם וווים.
הספירלה מקובעת

הספירלה מקובעת בעזרת מוט ברזל ואליו מוברגים וווים אחד מעל השני.

צביעת החבית

בעזרת משחזת זווית עם ראש מברשת-פלדה גירדתי את כל החלודה ושאריות הצבע מהחבית. אח”כ ריססתי עם ספריי צבע שחור מיועד לחום, כזה של קמינים, והתוצאה יצאה יפה ומרשימה.

* אחרי 3 שימושים וכמה וכמה גשמים חלודה החלה להיווצר והצליחה להתגבר על הצבע. אולי כדאי לעשות 2 שכבות של ספריי. כרגע אני מניח את זה ככה.

 

החבית צבועה

החבית צבועה

ציר הדלת אחרי צביעה

ציר הדלת אחרי צביעה - קשוח!

ציפוי ובנית מדרגה לאמבטיה

זה החלק האסטטי, לבחירתכם. נדרש כאן ידע מאוד בסיסי בבנייה בעץ. אפשר לעשות את זה רק מרפסודות משומשות ושאריות עצים, אני מצאתי אחרי חג סוכות ערימת ענק של עץ משתלב דק (נוטפדר) ומאז אני משתמש בו בערך לכל דבר.

חששתי לתקוע את הנוטפדר עם מסמרים ישירות לאמבטיה, לא יודע כמה זמן זה יישרוד, וחבל להשתמש בעשרות ברגים לפרוייקט החצי מאולתר הזה. הפתרון היה לנסר ולחבר עם ברגים כמה קרשי רפסודה בודדים שישמשו בסיס, ועליהם למסמר את הנוטפדר. יחד עם יצירת הבסיס מקרשי הרפסודה הוספתי שדרוג לנוחיות: מדרגה-ספסל. מקום שאפשר להשאיר בו את הבגדים, לחלוץ נעליים, או להניח כוס יין בין שלוק לשלוק (בורגנים הא?).

אפשר כמובן להשקיע עוד, לעשות פינישים, לשייף, לצבוע… בטח אגיע לזה עוד חורף או שניים.

ציפוי הג'קוזי

ציפוי הג'קוזי - עץ משתלב ממוסמר לקרשי רפסודה שמוברגים למקרר.

כמעט מוכן

כמעט מוכן!

לסיכום

הג’קוזי נבנה בשלבים ולאט לאט במשך יותר משנה. המסקנות עד כה הן שהחלודה לא מפריעה, שלא צריך ארובה לתנור, ובימים הקרים של ינואר-פברואר לוקח למים המון זמן להתחמם (+6 שעות!). זה אומר שאם יש לכם שבת פנויה ורצון להזין עצים לתנור במשך חצי מהיום, אז יהיה לכם חם ומגניב לטבול אחרי הצהריים. הנה כמה חם ומגניב אצלנו:

מד טמפרטורה על 39 מעלות

לא לנשים בהריון וחולי לב.

הג'קוזי עם מים

מוכן לטבילת אש.

לתוכן זה נכתבו 12 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן