גינת דליים הידרופוניים

גינון וחקלאות

היום נבנה גינת דליים הידרופוניים במו ידינו לתפארת מדינת ישראל והעולם כולו. מדובר במערכת ההידרופונית הפשוטה והאמינה ביותר וכנראה גם הזולה ביותר מבין שאר המערכות ההידרופוניות. המערכת הזו מתאימה לגידול של הרבה יותר צמחים עם תוספת קטנה ומפנקת שמאפשרת השקיה אוטומטית ללא מערכת השקיה… איך עושים את זה? פשוט מחברים את כל הדליים עם צינור המגיע בסופו לדלי בקרה עם מצוף ניאגרה קומפקטי.

שלום חברות וחברים, היום נבנה גינת דליים הידרופוניים במו ידינו לתפארת מדינת ישראל והעולם כולו. מדובר במערכת ההידרופונית הפשוטה והאמינה ביותר וכנראה גם הזולה ביותר מבין שאר המערכות ההידרופוניות ואם אתם לא יודעים על מה אני מדבר, מוזמנים לקבל קצת רקע במדריכים קודמים: עציץ הידרופוני בקלי קלות. עציצים הידרופוניים ל12 צמחים. חוות חלון ואז תחזרו הנה.

במדריך הקודם הצגתי מערכת של 4 דליים הידרופוניים שבהם כל דלי עומד בפני עצמו, מה שמאפשר דישון ספציפי לכל גידול וגם מאפשר עריכת ניסויים מדעיים המשווים בין הצמחים בדליים השונים. המערכת של היום מתאימה לגידול של הרבה יותר צמחים עם תוספת קטנה ומפנקת שמאפשרת השקיה אוטומטית ללא מערכת השקיה… איך עושים את זה? פשוט מחברים את כל הדליים עם צינור המגיע בסופו לדלי בקרה עם מצוף ניאגרה קומפקטי. דלי הבקרה יחובר לברז מים שנמצא במצב תמידי פתוח (כמו בשירותי ניאגרה, למי שעדיין משתמש בטכנולוגיה הבזבזנית והמזהמת הזאת… לכל מי שרוצה להבין איך אפשר בלי במים בשירותים – לחצו כאן).

כאשר מחברים את כל הדליים ביחד חוק כלים שלובים דואג לכך שגובה המים יהיה זהה בכל הדליים. המצוף מאפשר לנו לקבוע את גובה המים הרצוי, כך שהתחזוקה היחידה שנשארה לכם לעשות זה להוסיף דשן במידת הצורך (אני בודק אחת לשבוע, תלוי בגידול ובעונה) ומה קורה אם תרצו לגדל צמח שצורך יותר דשן באחד הדליים? – פשוט מוסיפים עוד דשן לדלי הרצוי, יכולה להיות תנועה מועטה של תמיסת הדשן לדליים אחרים רק אם קצב האידוי שלהם יהיה גבוה יותר, אך לא מדובר בבעיה מהותית.

בתמונה משמאל גינה הידרופונית בתיכון אורט גאולה בשיתוף עם סלטה גינה למטבח

 

IMG-20160414-WA0007

אז איך עושים?

  1. הניחו את הדליים שלכם על משטח ישר (הבדלי גובה במשטח יגרמו להבדלי גובה מים בדלי) כדאי שהדליים יהיו חומים או בצבע כהה כדי לא להכניס קרינה ולגדל אצות (אלא אם אתם רוצים לגדל אצות אז לכו על דליים לבנים). זאת יכולה להיות גינה של 10 דליים וגם גינה של 100, כל עוד הדליים על אותו מישור.
  2. בעזרת מנקב השקיה 7 מ”מ חוררו חור 1 ס”מ מעל תחתית הדלי.
  3. הכניסו בעזרת פלאייר מחבר דו כיווני 7 מ”מ לחור.
  4. קדחו חור להכנסת צינורית האוויר חצי ס”מ מתחת למכסה, חמצון המים עם משאבת אוויר לא הכרחי אך נותן תוצאות טובות יותר (דווקא לכבוד הקיץ שמגיע אני כן ממליץ לחמצן את המים מכיוון שחמצן מתמוסס במים ביחס הפוך לטמ”פ, או במילים אחרות ככל שהמים חמים יותר יש בהם פחות חמצן מסיס וזמין לצמח).
  5. חברו את המחבר ישירות לצינור 16 מ”מ הסגור בשני צדדיו. (ניתן גם לחבר צינורית 7 מ”מ כהארכה ו/או להוסיף ברזון שיאפשר לכם לנתק ולחבר דלי לפי הצורך)
  6. הכנת דלי הבקרה למצוף: קדחו חור בחלקו העליון של הדלי בעזרת מקדח מדורג, הכניסו את הברגת הפלסטיק הבריגו וקבעו את המצוף לדופן הדלי.
  7. חברו את המצוף לברז המים עם מחבר זווית 1/2″ ל16מ”מ (בחממה שלי יש מערכת השקיה בטפטוף אז המצוף מחובר לטפטפות בצינור 16 חום עם מחבר T כי זה מה שהיה לי במחסן…) כוונו את המצוף כך שימלא מים לגובה חצי דלי, זה יאפשר מידה מאוזנת של מים וחמצן לצמח.
  8. מלאו את כל הדליים עד לס”מ מתחת לשפת הדלי – הרעיון שהעציץ ישחה במים העמוקים והשורשים ימשיכו לגדול עם ירידת גובה המים.
  9. העבירו דרך החור העליון שקדחתם מקודם צינורית אוויר שקופה ואבן אוויר חברו אותה למשאבת אקווריום (ניתן לפצל יציאות) וודאו שהמים מבעבעים וקדימה לשתול.
  10. קדחו חורים במכסה עם מקדח כוס גדול (טיפ של אלופים – קידוח נגד כיוון השיניים יצור קידוח חלק יותר) התאימו חורים לגודל העציץ ועדיף תמיד יותר קטן מגדול, אחרת הצמח שלכם פשוט יטבע…
  11. הניחו את השתיל בעציץ, כסו בטוף או הידרוטון ותנו שטיפה בזרם מים להוריד שאריות אדמה.
  12. הניחו את העציץ בדלי וודאו שהוא באמת בתוך המים אחרי שהמים התאזנו בכל הדליים…

זהו! מכאן הגידול הוא אותו גידול מבחינת הדליה, טיפול במזיקים (אין מן הסתם מזיקי קרקע כמו חולד, מחלות פטריתיות או נמטודות) וגם בגלל שהצמח לא נכנס לסטרס (תמיד שפע של מים ודשן) הוא מצליח להתמודד לא רע עם מזיקים מזדמנים. קחו בחשבון שכל הסולניים עגבנייה, פלפל וחציל גדלים להיות צמחים גדולים מאוד ומצריכים הדליה.

שימו לב להגבהה של מתחת לדלי במקרה שהמשטח שלכם לא ישר

שימו לב להגבהה של מתחת לדלי במקרה שהמשטח שלכם לא ישר

עגבניה וחסה בתוך עציץ רשת מרובע

עגבניה וחסה בתוך עציץ רשת מרובע

המצוף מחובר למעלה למקור המים. הדלי מחובר למטה לכל השאר

המצוף מחובר למעלה למקור המים. הדלי מחובר למטה לכל השאר

 

הדליים מחוברים יחדיו

הדליים מחוברים יחדיו – שימו לב לכניסת צינור האוויר השקוף למעלה

החסה גדלה יותר מהר מכל השאר

החסה גדלה יותר מהר מכל השאר

העגבניה עולה השמיימה- עגבניה ובזיל בעציצים הידרופונים

העגבניה עולה השמיימה – עגבניה ובזיל בעציצים הידרופונים

הבזיליקום מת על הידרופוניקה

הבזיליקום מת על הידרופוניקה

גינת 20 דליים הידרופוניים

גינת 20 דליים הידרופוניים

המלצת השף לעונת קיץ 2016. בזיליקום תרד ניוזילנדי ועגבנייה. לבזיליקום ולתרד תוכלו לעשות קצירים חוזרים ומרובים והעגבנייה, אם אתם מגדלים טובים ומסורים, תוכלו להגיע לצמח בגובה 3 ו4 מטר עם פירות רבים וטעימים.

בהצלחה!

לתוכן זה נכתבו 18 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן