עציץ הידרופוני בקלי קלות

גינון וחקלאות

במדריך זה נבנה מערכת מסוג מים עמוקים. במערכת זו שורשי הצמחים נמצאים כל הזמן בתוך מים וכדי שלא יווצרו רקבונות והתפתחות חיידקים אנאירובים (מסריחים) צריכים להזרים אוויר (חמצן) לתוך המים באמצעות משאבת אקווריום. העציץ הזה התגלה כפשוט ביותר לביצוע, חסכוני מאוד במים והיתרון הגדול ביותר הוא שלא צריך נקודות מים ואין נגר של מים מלמטה, מה שמאפשר לגדל גם בתוך הבית בלי שום בעיות.

במדריך זה נבנה מערכת מהסוג של מים עמוקים. מתוך סוגי המערכות שאמנה עוד רגע, זוהי המערכת הפשוטה וכנראה גם הזולה ביותר מכל המערכות. במערכת זו שורשי הצמחים נמצאים כל הזמן בתוך מים וכדי שלא יווצרו רקבונות והתפתחות חיידקים אנאירובים (מסריחים) צריכים להזרים אוויר (חמצן) לתוך המים באמצעות משאבת אקווריום. העציץ הזה התגלה כפשוט ביותר לביצוע, חסכוני מאוד במים והיתרון הגדול ביותר הוא שלא צריך נקודות מים ואין נגר של מים מלמטה, מה שמאפשר לגדל גם בתוך הבית בלי שום בעיות. אבל לפני שנתחיל, קצת רקע על הידרופוניקה. ניתן לסווג מערכות ההידרופוניות ל-5 סוגים שונים:

מערכות מים עמוקים (deep water culture) שעליה נרחיב בהמשך, מערכות הידרופונית בטפטוף שבה משאבה דוחפת את תמיסת הדשן בטפטפות למצע הגידול וישירות לשורשי הצמח (למעשה חוות חלון זה סוג של מערכת הידרופונית בטפטוף). מערכות ניקוז והצפה שבעזרת סיפון מיוחד מורידה ומעלה את המים לסירוגין במצע הגידול, מערכות הידרופונית זורמת (NFT- Nutrient Film Technique) שבה יש זרימה קבועה של מים בצנרת על שורשי הצמחים. ומערכת אירופונית שבהה מתיזים או  את המים ישירות על שורשי הצמחים עם מתז או מערפל. כמובן שיש גם מערכות אקוופוניות, מערכות פתיל ועוד ווריאציות למערכות שונות ומשונות אבל זה בגדול די מכסה את התחום. להרחבה בתחום תוכלו לקרוא באתר הזה.

 http://www.homehydrosystems.com/hydroponic-systems/images_systems/watercult_full.gifהשרטוט מהאתר: http://www.homehydrosystems.com

 אז בגלל שזה היה לי קל מידי הוספתי עוד שלושה דליים ליצירת מערכת המורכבת מ-4 דליים שמאפשרת גידול של 12 צמחים לכל היותר. במקרה הזה כדי שיהיה יותר מעניין הנחתי על כל דלי עציצים מסוג שונה בשביל הניסוי והלימוד: עציצי רשת 5 אינצ’, (ניתן לרכוש ברשתות ההידרופוניקה) עציצי רשת קטנטנים 3 אינצ’ (מוטי מליווינג גרין אמר לי שלא צריך יותר מזה) עציץ רגיל עם תוספת חריצים בצדדים (עם מלחם או סכין יפני) ולקינוח עציץ הידרופוני גדול (ויקר) שבקרוב יארח צמח עגבניה רציני ביותר…

עציצי רשת 5 אינצ'

עציצי רשת 5 אינצ’

עציצי רשת 3 אינצ'

עציצי רשת 3 אינצ’

עציץ רגיל עם תוספת חריצים בצדדים

עציץ רגיל עם תוספת חריצים בצדדים

עציץ הידרופוני גדול ויקר

עציץ הידרופוני גדול ויקר

דבר מעניין נוסף שיש במערכת הזו הוא הפיצול של משאבת אויר בעלת 2 יציאות לארבעה דליים, הסוד שמאפשר לעשות זאת ללא תקלות הוא הטפטפות המווסתות  8ליטר/שעה המחוברות אחרי פיצולי הT וכך הם משחררות אוויר ברמה אחידה לכל דלי. (שימו לב בשיטה זו ניתן להשתמש במשאבת 2 יציאות להפיכת חוות חלון 8 צמחים לחוות חלון 16 צמחים!!!)

ולעסק…

איספו 4 דליים נקיים עם מכסה (אפילו עדיף צבע כהה למניעת חדירת קרינה למים) ואת כל שאר הציוד שמופיע ברשימה. סמנו עיגולים לחיתוך בהתאם לגודל העציץ שבו תרצו להשתמש

IMG_5720

בצעו את החיתוך כחצי ס”מ בתוך הסימון שעשיתם בכדי להבטיח שהעציץ לא יפול פנימה. כנסו לתחילת החיתוך עם סכין יפני רגילה בלהב קצר, המשיכו לחתוך עם סכין יפני צרה בזווית של 45 מעלות בתנועת דחיפה קבועה. (תאמינו לי שניסיתי וזו השיטה הטובה ביותר, סכין צרה מתאימה יותר לחיתוך עגול קטן, רק תעבדו בזהירות ואל תפצעו את עצמכם).

IMG_5721

מערכת האוויר

קידחו חור עם מקדח בקוטר 6.5 מילימטר בדופן העליונה של הדלי, הכניסו את הצינורית לכל הדליים עד שהצינור מגיע לתחתית הדלי.חברו את המשאבה ל-2 מחברי T ול-4 טפטפות 8 ליטר/שעה, את הטפטפות המווסתות חברו לצינורות הנכנסים לתוך הדליים, כפי שנראה בתמונה. חברו את קצה הצינור בתוך הדלי לאבן אוויר.

IMG_5730

מלאו את הדלי במים והוסיפו דשן הידרופוני בהתאם לגידול (כלל אצבע הוא 1 מ”ל דשן לליטר אך זה תלוי בדשן ובסוג הגידול) לירקות עלים מומלץ בין 1-1.2 מיליסימנס במד מוליכות חשמלית.

השתילה

שיטפו את שורשי הצמחים מאדמה, הניחו את השורשים במרכז העציץ וכסו עם הטוף או ההידרוטון. אם השורשים ארוכים מידי יחסית לגודל העציץ פרגנו להם ועיזרו להם לצאת לחופשי

IMG_5738

ו….וואלה:

IMG_5744

מבט פנימה אחרי גידול של 3 שבועות בחממה (אני מהמר על עציצי רשת 5″ כמוצלחים ביותר, עדכונים בהמשך)

IMG_5789

בהצלחה.

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן