כל מה שרציתם לדעת על בידוד ארגזי תריס

רוצה להיות הראשון?
תיקונים ושיפוצים

תריסי הגלילה המקובלים בארץ נתונים בארגז, כאשר בדרך כלל כל המפריד בין אוויר החוץ לבין פנים הדירה הוא חתיכה דקה של פח או דיקט. מקובל להזמין חלון חדש עם ארגז תריס אינטגרלי (“מונובלוק”), ולוח קלקר בעובי 2 ס”מ מודבק לחלקו הפנימי של מכסה ארגז התריס. אנו גרים בדירה כבת 60, ונהנים לשמור את כל פרטי הבניין המקוריים, לרבות חלונות עץ היכן ששרדו, וגם ארגזי תריס מעץ אשר נדגים כאן את הטיפול לו זכו.

אחרי המאמרים הקודמים על רשתות זבובים ועל חלונות, הגענו לארגזי התריס. נדבר כאן על ארגזי תריס גלילה המצויים בתוך עובי קיר החוץ.

עובי קיר החוץ של בנין לפחות 20 ס”מ וגם בבנין ישן יש לקיר בלוקים בעובי כזה תכונות בידוד תרמי מסוימות. נניח שבחרנו חלון עם זיגוג כפול (מרווח האוויר האידיאלי הוא בערך 15-16 מ”מ, כמעט שום חלון המיוצר בארץ לא מתקרב לנתון זה), נניח שפרופיל האלומיניום המהווה “גשר קור” דק יחסית לשטח הזיגוג (במדינות מתוקנות מייצרים חלונות העשויים שני פרופילי אלומיניום, פנימי וחיצוני, כאשר ביניהם גומיה מבודדת, או שהפרופיל הפנימי עשוי עץ), ונניח שהחלון נסגר ונאטם כמו שצריך בעזרת מברשות וגומיות (גם זה די אופטימי בתנאי הארץ, בכלל לחלונות ההזזה המקובלים בארץ, נחיתות מובנית באיטום, יחסית לחלון הנפתח על ציר).

תריסי הגלילה המקובלים בארץ נתונים בארגז, כאשר בדרך כלל כל המפריד בין אוויר החוץ לבין פנים הדירה הוא חתיכה דקה של פח או דיקט. מקובל להזמין חלון חדש עם ארגז תריס אינטגרלי (“מונובלוק”), ולוח קלקר בעובי 2 ס”מ מודבק לחלקו הפנימי של מכסה ארגז התריס. אנו גרים בדירה כבת 60, ונהנים לשמור את כל פרטי הבניין המקוריים, לרבות חלונות עץ היכן ששרדו, וגם ארגזי תריס מעץ אשר נדגים כאן את הטיפול לו זכו.

קניתי לוחות קלקר בעובי 2 ס”מ, במידות כ- 50/125 ס”מ, במחיר 7 ₪ ללוח, וחתכתי בתנועות ניסור בעזרת סכין יפנית עם להב חד:

חתכתי בתנועות ניסור בעזרת סכין יפנית עם להב חד

חתכתי בתנועות ניסור בעזרת סכין יפנית עם להב חד

לוח הקלקר נחתך במידות פנים ארגז התריס. אם יש לכם חלון אלומיניום עם ארגז תריס, סביר כי זו המידה הנכונה עבורכם, ולאחר הרכבת ניסיון תדביקו את הקלקר למכסה הארגז וגמרנו:

לוח הקלקר נחתך במידות פנים ארגז התריס

לוח הקלקר נחתך במידות פנים ארגז התריס

התברר כי במקרה שלנו, פנים הלוח קטן מהפתח אליו הוא נכנס, ולכן מדדתי וחתכתי לוח נוסף, כמה מ”מ יותר ממידות הפתח אליו יתאים. הנה ארגז התריס ללא המכסה:

הנה ארגז התריס ללא המכסה

הנה ארגז התריס ללא המכסה

הנה הקלקר במקומו לאחר החיתוך. מאחר והוכנס בלחץ, כרכתי חוט משיכה סביבו לסיוע בפירוק:

הנה הקלקר במקומו לאחר החיתוך

הנה הקלקר במקומו לאחר החיתוך

ב”שן” בהיקף מכסה ארגז התריס הודבק סרט ספוג דביק, למניעת חדירת רוח סביבו:

הודבק סרט ספוג דביק, למניעת חדירת רוח סביבו

הודבק סרט ספוג דביק, למניעת חדירת רוח סביבו

והנה המכסה במקומו:

המכסה במקומו
הביקורת אותה יש לי על העבודה, היא שלוח הקלקר נטה להתפורר במשיכה בעת פירוקו לתחזוקת התריס, והחוטים שבחרתי דקים מדי וקורעים בו. אפשר לחשוב על פתרון עדין יותר למשיכה, כמו דף נייר 3A, או על חומר בידוד עמיד יותר כמו פוליפאן (רונדופאן), העולה פי 3, גם זה לא הרבה כסף. עוד שימו לב כי לוח בידוד עבה מדי, או לוח שהוכנס עמוק מדי לארגז התריס, עלולים להפריע לתריס הגלילה עד תקיעתו.

בדירתנו גם דלתות עץ ליציאה למרפסות, מעליהן ארגז תריס החשוף כולו לרוח. במבט מלמטה לתוך חלל הארגז, ניתן לראות את לוח העץ שהוכנס לתוך חלל הארגז, לחסימת כניסת רוח ממקום זה. הלוח הונח על רצועות איטום.

במבט מלמטה לתוך חלל הארגז

במבט מלמטה לתוך חלל הארגז

מכסה ארגז תריס זה הוחזר למקומו ונאטם בלוח קלקר ובפס איטום סביב המכסה, בדומה לטיפול בארגז התריס הקודם. בפעם הבאה נדבר על החלפת כמה תריסי גלילה, ומדוע כדאי בתנאי הארץ להתקין תריסים חיצוניים.

לתוכן זה נכתבו 15 תגובות

    • יעקב גילת

      אין לי ניסיון בהדבקת קלקר.
      הניחוש שלי הוא סופר 7 או מסטיק אקרילי, מתוך מחשבה שעץ הוא חומר סופג. איני יודע איך קלקר יתייחס לחומרים האלה.
      אם תגגל, יש דיונים ברשת על דבקים מיוחדים לקלקר. לא יודע מה הכמות המינימלית שאתה יכול לקנות (בהנחה שאתה מדבר על כה ארגזי תריס בודדים בדירתך), וכמה הם עולים.

    • יעקב גילת

      אפשר להדביק את הקלקר למכסה העץ של ארגז התריס.
      יש לנו שני חלונות אלומיניום חדשים, ובהם הקלקר אכן מודבק למכסה.
      בחלון אלומיניום המידות מדויקות, ובמפעל יש כלי מקצועי לחיתוך קלקר (יותר נכון פוליסטירן בשיחול – פוליפאן\רונדופאן). אצלי יש ארגז תריס בן 60 וסכין יפנית איתה קשה לנסר קלקר במדויק.
      רציתי מסיבות תפקודיות לקבל מגע רציף סביב הקלקר ולכן ניסרתי אותו חצי ס”מ גדול יותר והכנסתי בכוח.

    • יעקב גילת

      לוחות קלקר בעובי 2 ס”מ משמשים באתרי בניה למטרות כמו תפרים בין יציקות, והגנה על איטום מבנים תת קרקעיים.
      לכן הם נמכרים בעסקים לחומרי בנין, אלה שיותר גדולים מהטמבוריות השכונתיות, המוכרים מוצרים כמו באלות חצץ, שקי מלט, לוחות גבס, ושירותי פינוי פסולת לשיפוצניקים.
      חפש באזור מגוריך היכן השיפוצניקים קונים חומרים לעבודתם

  • שלום יעקב,
    אם אני מבין הפתרון המוצע היא בעיקר לבידוד תרמי ולא אקוסטי?
    מחפש כזה ואם קיים בלי הוצאות מטורפות
    תודה

    • יעקב גילת

      ראובן שלום,
      בארגז תריס קיים, זה מה שאפשר לעשות. ייתכן שפוליפאן\רונדופאן ייתן ערכי בידוד תרמי טובים יותר. חיתוך מדויק של הקלקר\רונדופאן, והדבקת ספוג סביב כך שלא יהיה מעבר רוח מצד לצד, תורמים לתוצאה.
      לבידוד תרמי וגם לבידוד אקוסטי, חפש ב”בידיים” פוסטים אחרים שלי על בידוד ושיפוץ חלונות (הרי הבעיה היא לא רק ארגז התריס, אלא גם החלון הצמוד לו) –
      כאשר מסירים את ההלבשה סביב החלון – האם רואים את החוץ? (כלומר הרווח בין החלון למשקוף העיוור צריך להיות אטום).
      האם המברשות סביב כנפי החלון תקינות? חלקן ניתן להחלפה עצמית, אחרות מחייבות פירוק כללי שמוטב להשאיר לבעל מקצוע.
      האם הזיגוג הוא המיטבי מבחינת בידוד תרמי או אקוסטי? (לא בכל חלון ניתן להחליף את הזיגוג, בכל מקרה זה עניין לבעל מקצוע)
      מקווה שסייעתי
      יעקב

      • שלום יעקב
        יש לי חלון בידודית 4+6+4 ואני עומד להחליף ל-4+6+6 (השכבה החיצונית עבה) בתוספת קרוב ל-מ”מ חומר נדמה לי PVB בעלות זניחה למדי ולפי זה אחליט על שאר החלונות.
        כרגע התוצאה אינה מה שציפיתי.האיטום נראה טוב ומקצועי.
        כנראה שחלק מהבעייה היא מעבר קול דרך ארגז התריס והפתח דרכו הוא עובר.
        לא כ”כ הבנתי את החלק על המשקוף העיוור
        אעיין עוד.
        תודה

  • ניצן ברבר |

    שלום יעקב..
    תודה על השיתוף במידע הנחוץ הזה.
    אשמח אם תוכל לענות לי על שאלה בנושא..
    בן זוגי ואני מחפשים דרך טובה לבודד את קירות המשאית-בית שלנו. מחומרים קיימים ומתכלים..
    האם יש רעיונות מרעננים בראשך?
    כל טוב,
    שבת שלום
    ותודה.
    ניצן

    • יעקב גילת

      ניצן שלום,

      בידוד תרמי של בתי מגורים חייב לעמוד בדרישות עמידות אש למיניהן, איני בקיא בדרישות הנוכחיות למבנים חד-קומתיים בכלל (אמורות להיות פחות מחמירות מאשר בבתים גבוהים), ומשאיות בפרט.

      יש תקן לעמידות אש של חומרי בנין, אבל מכון התקנים הממומן מכספי הציבור, מסרב להעלות את התקנים לאינטרנט ודורש הון עתק בעבור רכישת כלל אחד מאלפי התקנים שהוציא.

      אם המשאית נוסעת, מניח שתוכלו לבודד אותה רק מבפנים – קונסטרוקציה של קירות גבס, חומר בידוד כמו צמר זכוכית (עדיף צמר זכוכית ירוק, שמשחרר פחות סיבים מזיקים בעת העבודה איתו) ועליו לוחות גבס. זה מה שעשיתי בחדר של הילדה שלי בדירתנו. אלה לא חומרים טבעים ומתכלים, אבל בידוד תרמי הוא צורך בסיסי, ותורם גם לחיסכון באנרגיה. אפשר גם לראות האם אפשר להחנות את המשאית בקיץ במקום מוצל או מתחת לסככה.

      אם המשאית כבר לא נוסעת, אפשר לבודד מבחוץ. חפשי כאן באתר מאמרים על בניה בבוץ, קיבוץ לוטן מתמחים בכך. בידוד בבאלות קש ועליהן טיח אדמה, על אחריותך במידה ולא עומד בתקני אש (שוב, המומחים פה הם קיבוץ לוטן). קירות “אדמה נגוחה” מסובכים יותר, ויכולים כבר להחזיק גג בעצמם כך שאולי זו הגזמה למשאית). לגבי הגג – קירוי קל עם בידוד (שוב, לבדוק עמידות אש, לבדוק עם קונסטרוקטור שלא יעוף ברוח), או בלי בידוד ולהסתפק בהצללה בלבד

  • ליאור זינגר

    יעקב, כל הכבוד, הפתרון שאתה מציע הינו כה פשוט אך יחד עם זול חוסרך את איבוד החום (או הקור במקרה של קיץ) המיותר הזה, מפתיע לראות כמה בידוד טוב של הבית חוסר הרבה בהוצאת האנרגיה החודשית.

    עקבתי רבות אחרי המדריכים שלך לבידוד הבית וחיסכון בחשמל, לא זכור לי כציינת כי בידוד אחד החדרים, הפיכתו לחדר בו שוהים את מרבית הזמן בבית, ועל ידי כך לא נדרש לחמם או לקרר את הבית כולו זוהי שיטה נוספת טובה לחיסכון עצום באנרגיה.

    דרך אגב, אולי הגיע הזמן שתשקול עכשיו לפרסם E- BOOK,
    ליאור

    • יעקב גילת

      ליאור, תודה על הפרגון, ושוב מזל טוב.
      מנסה לבדוק ולהראות איך להפוך דירה רגילה לגמרי לקצת יותר ירוקה ויעילה אנרגטית.
      בניה ירוקה זה לא רק מבני בוץ מצד אחד, ומבני היי טק מרובי מערכות מצד שני, ובטח שלא רק בניית בתים חדשים.
      לגבי e-book, מנסה עכשיו להעלות לאמזון ספר (שלא אני כתבתי) בתחום אחר לגמרי, זה לא נורא מסובך. יש כמובן עוד הרבה תוכן ראוי של גדולים ממני באתר. שווה שיחה נפרדת.
      יעקב

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן