קיבלתם משימה לתכנן פרוייקט בקורס הפרמקלצ’ר… אז מאיפה מתחילים?

פרמקלצ'ר

כל מי שעשה או עושה קורס פרמקלצ’ר (או בשמו המלא PDC, שזה Premaculture Design Course) מגיע לשלב בו עליו לבחור נושא לתכנון אותו יבצע כפרוייקט סיום לקורס. מכיוון שזו היא ההתנסות הראשונה של כל מתכנן פרמקלצ’ר בתכנון מא’ ועד ת’, והכלים עדיין טריים ולעיתים מבולבלים, החלטתי לנסח רשימה של כללי “עשה-אל-תעשה” שיעזרו למתכנן הטרי לבחור פרוייקט מתאים למידותיו. לכל המתכננים הותיקים, אני מזמין אתכם להוסיף כללים ודגשים נוספים בתגובות. ונתחיל מהתחלה…

כל מי שעשה או עושה קורס פרמקלצ’ר (או בשמו המלא PDC, שזה Premaculture Design Course) מגיע לשלב בו עליו לבחור נושא לתכנון אותו יבצע כפרוייקט סיום לקורס. מכיוון שזו היא ההתנסות הראשונה של כל מתכנן פרמקלצ’ר בתכנון מא’ ועד ת’, והכלים עדיין טריים ולעיתים מבולבלים, החלטתי לנסח רשימה של כללי “עשה-אל-תעשה” שיעזרו למתכנן הטרי לבחור פרוייקט מתאים למידותיו. לכל המתכננים הותיקים, אני מזמין אתכם להוסיף כללים ודגשים נוספים בתגובות. ונתחיל מהתחלה…

להתחיל בקטן

להתחיל בקטן

1. התחילו בקטן – כמו בחיים, גם בפרמקלצ’ר, הגודל לא קובע. תכנון פרמקלצ’ר ניתן לבצע בכל קנה מידה, משטח של מרפסת עירונית קטנה ועד מאוד ואלפי דונמים, מתכנון הזמן האישי ועד לתכנון עסקים ומערכות כלכליות. אותן איכויות שנדרשות לביצוע טוב של תכנון פרמקלצ’ר, נדרשות בכל קנה מידה. כשלוקחים בחשבון את העבודה שעבור תכנון פרוייקטים קטנים נדרשים משאבים קטנים בהתאמה, עבור משימת סיום קורס פרמקלצ’ר ראוי לקחת פרוייקט קטן, ולתכנן אותו על הצד הטוב ביותר. זאת בניגוד לאפשרות לקחת פרוייקט גדול ולתכנן אותו לרמה לא מספקת.

2. אל תתקבעו על תכנון קלאסי – אמנם זה התכנון הראשון שתעשו לבד, והפרמקלצ’ר בכל זאת צמחה מתוך העיסוק במזון, צומח ובעלי חיים, אך זכרו שפרמקלצ’ר היא הרבה יותר מגינה מבולגנת. אם יש לכם רעיון מדליק לגבי ביצוע תכנון מחוץ לאזור הנוחות של הפרמקלצ’ר, נסו לשחק איתו קצת בראש ועל הדף לפני שאתם זונחים אותו אל כיוונים יותר ידועים.

3. חפשו בעיות אמיתיות לענות עליהן – תכנון טוב הוא כמו סיפור טוב. סיפור טוב זקוק לעלילה חזקה, לבעיה שאותה הגיבורה צריכה לפתור. זה מה שהופך את הסיפור לטוב. זה נכון גם לתכנון. אם יש לנו בעיה אמיתית להתגבר עליה, יהיה מרחב מספק עבור היצירתיות והתכנון. אם אין בעיה ממשית, התכנון יראה וירגיש מאולץ, גם עבורכם המתכננים וגם עבור הקהל מולו תציגו את התכנון.

תכננו עבור אנשים אמיתיים

תכננו עבור אנשים אמיתיים

4. תכננו (גם אם כתרגיל) עבור אדם או מוסד ממשי – הדרך הטובה ביותר לייצר בעיה ממשית היא להתמודד עם מרכיבים אנושיים בתכנון שלנו. דאגו שיהיה אדם או קבוצה אותם תוכלו לראיין, למפות ולדון על חלופות אפשרויות. תכנון פרמקלצ’ר שמתעלם מהמרכיב האנושי יהיה סטרילי, יבש וטכני. במילים אחרות, אם הפרמקלצ’ר היא גישה וכלים לתכנון מערכות אנושיות מקיימות, רצוי שבתכנון שלכם המרכיב האנושי יהיה מרכיב אמיתי וממשי כך שתוכלו להתמודד עם בעיות אמיתיות. כמובן שאפשר שמושא התכנון יהיה אתם עצמכם ובני ביתכם.

5. דייקו את ההקשר – בחיפוש אחר פרוייקט התכנון אותו תרצו לבצע כתרגיל לקורס, חפשו דרכים לדייק את ההקשר ביניכם לבין הנושא. למשל, בחרו מסגרת התייחסות שקרובה ללבכם כך שתוכלו במידה מסויימת להזדהות עם הלקוח ועם עולמו. בתכנון אתר קלאסי, בחרו בפרוייקט בעל אקלים רלוונטי עבורכם, שתוכלו לעבוד איתו בנוחות יחסית ועם הכרות מקדימה מסויימת. ככל שתתרגלו את כלי התכנון בעתיד, תוכלו להרחיב את יכולתכם ולתכנן גם בהקשרים רחוקים יותר, אך עבור תרגיל התכנון זכרו, שככל שההקשר מתרחק מכם, כך יהיה לכם קשה יותר לתת מענה ראוי לבעיה.

הוצאה מהקשרה - ספירלת תבלינים

הוצאה מהקשרה – ספירלת תבלינים

6. אל תפלו למלכודת ספירלת התבלינים (או: תכננו מתוך הקשר ולא מתוך המרכיבים) – ספירלת תבלינים היא מרכיב אהוב על מורים ומתכננים רבים, ועל כן היא נלמדת בקורסים רבים ומופיעה כדרך קבע בתכנוני פרמקלצ’ר. המלכודת מתחילה כשתופסים מרכיבים, כמו הספירלה, כמאפיינים של תכנון פרמקלצ’ר ולא כמרכיביו של התכנון. כך הספירלה ומרכיבים נוספים (כמו שבימינו כל ארבעה עצים הופכים להיות “יער מאכל”) מופיעה בהקשרים ובקני מידה לא רלוונטיים בעליל, שהופכים את המרכיב הזה למצועצע, לקישוט יותר מאשר למרכיב משמעותי במערכת.

הצגה טופוגרפית באמצעות חימר

הצגה טופוגרפית באמצעות חימר

7. גשו לפרוייקט דרך החוזקות שלכם – גם אם אינכם יודעים לשרטט מפות מדהימות או לעבוד בתוכנות הדמייה מתוכחמות, אולי קל לכם יותר ליצור דגם בקנה מידה מלגו, פלסטלינה, קרטון, או אולי בכלל דרך כתיבה ותיאור מילולי. זהו את נקודות החוזק שלכם ומצאו את הדרך שלכם דרכן. במידה והנכן מרגישות בכל זאת שחסרים לכן כלים וכשרונות אישיים כאלו או אחרים על מנת לעבד ולהציג את התכנון, אל תהססו לבקש עזרה, או אולי אף לעבוד בזוג ולמצוא כיצד כל אחת מכן תורמת את חלקה לתכנון המלא.

דגם להצגת פרוייקט תכנון

דגם להצגת פרוייקט תכנון

שימוש בלגו להצגת שכבות חיפוי

שימוש בלגו להצגת שכבות חיפוי – וזאת רק ההתחלה-לה-לה

8. ועם זאת, אל תוותרו לאתגרים – באותה נשימה, אל תפספסו את ההזדמנות להעזר בחברים ובמנחי הקורס על מנת לשפר את יכולתיכם בעזרתם תוך כדי עבודה על תרגיל התכנון האישי. נצלו את הסביבה התומכת במהלך הקורס, ואל תחששו לשחק מעט באזורים שמחוץ לאזור הנוחות שלכם. הרי לעולם לא תדעו אם אתם חלשים בשרטוט מפות אם מעולם לא עשיתם זאת. העזרו באחרים ולמדו מהם כיצד להתקיל את אותן חולשות. חפשו דרכים להרחיב את ארגז כלי העבודה שלכם.

9. קבלו השראה והשאירו את האגו בחוץמתכנן טוב לא נמדד ביכולת שלו להמציא את כל התכנון מאפס, אלא ביכולת שלו להתבונן על האתר ועל פתרונות טובים שכבר אחרים ניסו ושיפרו לפניו ולמצוא את הקשרים המיטביים בין האלמנטים. האלגנטיות ואיכות התכנון נמצאת בחיבורים בין המרכיבים, ולכן מתכנן פרמקלצ’ר טוב ישמח לשמוע על רעיונות טובים מחבריו ומאנשי פרמקלצ’ר נוספים, לאמץ אותם ולמצוא להם את המקום המתאים בתוך המערכת אותה הוא מתכנן. הידע שייך לכולם ולעולם.

10. היו אותנטיים – לשאוב רעיונות טובים מאחרים בצורה אלגנטית לתכנון שלכם זאת לא עבודה קלה. המנעו מלייצר תכנוני “העתק-הדבק”. זהו את הסיפור הספציפי שהבעיה שאתם ניצבים לפניה מספרת לכם, התבוננו בה ונסו לשכוח לרגע שאתם מתכנני פרמקלצ’ר, כדי להביט בבעיה בלבן של העיניים. בעוד שלעיתים קרובות העתקה עשויה לתת תפוקה טובה, לרוב היא לא תוכל להתעלות אל מעבר ולתת תפוקה מצויינת. במקום להכריח את התכנון להתאים למרכיבים שהבאתם איתכם, תכנון טוב מתאים את המרכיבים לתכנון ודואג במיוחד לפינות הקטנות בהם העתקה-הדבקה פשוט לא עושה את העבודה.

תעדו כאילו אין מחר, ובשמחה

תעדו כאילו אין מחר, ובשמחה

11. תעדו כאילו אין מחר – תיעוד תהליך התכנון עצמו חשוב לאין ערוך מתיעוד הפרוייקט בסופו. כשאנו עוסקים בתכנון פרמקלצ’ר אנו עוסקים בתהליך, בשינוי, ולא במצב סטטי. החלק החשוב של כל תכנון, גם ברמה האנושית וגם במערכות הביולוגיות או הטכנולוגיות שניישם בתכנונים שלנו, הוא הדרך שבה הם משתנים לאורך תהליך התכנון, מרעיון מעורפל בהתחלה דרך התבוננות חוזרת ונשנית וניתוח חלופות ועד היישום, ההפעלה והתחזוקה. התהליך הוא השלב שממנו נלמד הכי הרבה כמתכננים, אם רק נתעד אותו מתוך ההבנה כי אנו תמיד נמצאים בלמידה אחת מתמשכת (במקום הרעיון הקרטזיאני שיש זמן ללמידה וזמן ליישום). וכשאני אומר לתעד, אני אומר הכל – משירבוטים על מפית בבית קפה, דרך צילומים של האתר לפני, וכלה בסיעור מוחין עם הלקוח ובטבלאות תקציב וכתבי כמויות.

12. זכרו שזה רק פרוייקט תכנון – המטרה היא להתנסות בתכנון ולא בביצוע. אך זה לא אומר שמותר לפרוייקט להיות דמיוני לגמרי. קודם כל, כי אולי תרצו להשתמש בעבודה שביצעתם מאוחר יותר. שנית, פרמקלצ’ר עושים במציאות ולכן התרגילים הטובים ביותר הם כאלו שמתמודדים עם בעיות והזדמנויות אמיתיות בשטח ממשי. זכרו שהמטרה היא לתרגל, להשתפשף בכלי התכנון וכמובן – להנות תוך כדי.

בהצלחה.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן