חומה, מגדל ויער מאכל

גינון וחקלאות

במדינת ישראל גדלנו על תרבות של חומה ומגדל – נבנה מהר מהר שהבריטים לא יתפסו אותנו ויהרסו, נייצר עובדות בשטח ונקים את מדינת ישראל! אין ספק שמבחינת הספקים בעבודה, השיטה הזאת מביאה תוצאות אבל לפעמים גם מביאה לבעיות ועבודה כפולה. הממ… עקב חוסר תכנון בנינו את הישוב שלנו במקום לא מתאים? לא נורא, נהרוס אותו ונבנה ישוב חדש במקום אחר.

במדינת ישראל גדלנו על תרבות של חומה ומגדל – נבנה מהר מהר שהבריטים לא יתפסו אותנו ויהרסו, נייצר עובדות בשטח ונקים את מדינת ישראל! אין ספק שמבחינת הספקים בעבודה, השיטה הזאת מביאה תוצאות אבל לפעמים גם מביאה לבעיות ועבודה כפולה. הממ… עקב חוסר תכנון בנינו את הישוב שלנו במקום לא מתאים? לא נורא, נהרוס אותו ונבנה ישוב חדש במקום אחר. אם נוסיף לזה הפחדות קיומיות כגון הגרעין האיראני מהצד המדיני או התחממות גלובאלית ושינויי אקלים מהצד הסביבתי, פתאום תכנון פרוייקט ל-60 שנה נראה הזוי (טוב, אולי לא כל כך הזוי מהצד הסביבתי), הרי מי יודע איפה נהיה ואם בכלל נהיה עוד 60 שנה…

זאת לדעתי, גם הסיבה שישראלים לא מוכנים להשקיע ולשלם כראוי על תכנון רציני ומעמיק של פרוייקט, לפחות לא במידה שהם מוכנים לשים את כספם על קניות של ציוד ועל עבודה פיסית (רואים את זה בעיניים). היו לי כבר כמה וכמה מקרים שגינות פרמקלצ’ר לא יצאו לפועל בגלל שללקוח לא נראה מתאים לשלם על עבודת התכנון (איך אוכל לתת הצעת מחיר על הגינה ללא תכנון כראוי?).

כשמדובר בפרוייקט ענק וארוך טווח כמו תכנון יער מאכל שדמה נושא התכנון הוא קריטי, ואין כמעט מקום לטעויות. למשל, אם לא חישבנו נכונה את גודל שלולית החורף או להפך, אם לא חישבנו נכונה את כמות המים הנכנסת לשטח ובעקבות כך שתלנו עצים לא מתאימים, לא נוכל להכנס מאוחר יותר לשטח ולתקן את הנעשה עם השופל. דוגמא נוספת היא תכנון ובחירת העצים (גילדות) כך שיתמכו אחד בשני במקום שיתחרו אחד עם השני. יש גם את תכנון הגורם האנושי שיכול להיות הכי מסובך ולא צפוי, תנועה בשבילים (אנשים ומכוניות תמיד יחתכו בדרך הקצרה ביותר), תנועה של טרקטורים במשק החקלאי השכן, נגישות לקטיף ותפעול של היער.

בעזרתה של הדס הוכברג המתכננת המנוסה, התחלנו את תהליך תכנון הנגר ליער באמצעות פורטל המפות החינמי govmap. כל מה שצריך זה להרשם ואתם מקבלים גישה למפות טופוגרפיות 1:50000 בפריסה ארצית. האתר מאפשר לתכנן למדוד ולסמן שטחים אגני ניקוז ושכבות שונות של מיפוי לתכנון השטח, כלי חובה לכל מתכנן פרמקלצ’ר ואני בהחלט הולך ללמד את השימוש בו בקורס פרמקלצ’ר הבא שיבוא עלינו לטובה.

govmap

החלק החשוב וגם המעניין ביותר לדעתי הוא תכנון המים, בעזרת מדידות שטחים באתר ובשטח עשיתי את הטיוטה לתכנון המים ליער המאכל שדמה.

תכנון מים ליערבדיקת קרקע

עוד אלמנט מרתק בתכנון היער הוא בדיקות קרקע, על פניו נראה שהקרקע היא חולית לחלוטין אבל אם נחשוב כמו עץ צריך לחשוב לעומק של כמה מטרים לתוך האדמה ובאמת בבדיקת קרקע שנעשתה לביסוס יסודות בית התגלתה הפתעה בתוך ים הקרקע החולית פתאום התגלה כיס של אדמה חרסיתית בעומק 6 מטר.  לעץ המעמיק שורשים זו יכולה להיות הפתעה משמחת. מעניין אילו עוד הפתעות נמצאות מתחת לפני השטח..

אנחנו נמצאים בעיצומו של קמפיין מימון המונים לגיוס משקיעים ליער המאכל שדמה וכן חלק יפה מהתקציב של היער מוקדש לתכנון מים ותכנון צמחייה. כמה חבל שתכנון סזיפי מול המחשב ומול הנייר לא מצטלם כל כך יפה כמו נטיעת עץ… אז הנה תמונה של נטיעת עץ.

הקהילה שותלת

וזה התכנון ראשוני ליער שהעברנו מהדף המקושקש למחשב בפוטושופ רק כדי שנוכל לתקשר אותו לאנשים בקמפיין מימון המונים שלנו. מוזמנים להכנס לתמוך ולהשקיע בתכנון גן עדן חקלאי וטבעי.

תכנון יער מאכל שדמה עם טקסט הסבר

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן