מדריך לקיצוץ נוצות לתרנגולות ומחשבות על גידור

גינון וחקלאות

לפני שנה חברים הפקידו בידינו 4 תרנגולות מורשת מסוג גולדן קמפיין, זן שטופח להתמודד עם הרבה מוצרי חלב אי שם במאה השש-עשרה. הן היו די עצמאיות למשך מספר חודשים, עם לול פתוח ועם האכלות לא סדירות, הן בעצם העדיפו ללון על העץ מאשר בלול. הבנו אותן.
אך אם זאת, רצינו ביצים, ואילו הן הטילו במקומות מסתוריים כמו שיחי פטל קוצניים. חוץ מזה, הן היו מתעופפות לגינות הירק… מה עושים? מגדרים ו/או מקצצים.

 אחת המתנות הגדולות שקיבלנו השנה היא ההתאהבות ההולכת וגדלה בתרנגולות, זה לא רק שפע הביצים, החיים עם תרנגולות בחצר ממש קירבו אותן אל ליבנו. מכיוון שהן חלק גדול מהחיים שלנו אנחנו רוצים להמשיך ולכתוב עליהן עוד.

איך התחלנו

לפני שנה חברים הפקידו בידינו 4 תרנגולות מורשת מסוג גולדן קמפיין, זן שטופח להתמודד עם הרבה מוצרי חלב אי שם במאה השש-עשרה. הן היו די עצמאיות למשך מספר חודשים, עם לול פתוח ועם האכלות לא סדירות, הן בעצם העדיפו ללון על העץ מאשר בלול. הבנו אותן.
אך אם זאת, רצינו ביצים, ואילו הן הטילו במקומות מסתוריים כמו שיחי פטל קוצניים. חוץ מזה, הן היו מתעופפות לגינות הירק, וחששנו לשלומן כשקיבלנו איום חמור על חייהן מהגננית הראשית.

מה עושים?
מגדרים ו/או קוצצים.

מה זה הקיצוץ הזה?

מדובר על קיצוץ של בערך עשר נוצות תעופה בכנף אחת. הקיצוץ לא כואב ומשול לקציצת ציפורניים. הקיצוץ מפר את שיווי המשקל בזמן התעופה ופוגע ביעילות שלה. עם זאת, הן עדיין יכולות לקפץ על סולמות (או ענפים) ולהגיע למקום הקינון שלהן.

1. התבוננות. את הקיצוץ צריך לחדש כל שנה אחרי שהן מחליפות נוצות. אם הנוצות עדיין קצרות – לא צריך לחתוך. בתמונה הראשונה רואים את את עשר נוצות התעופה, כשרק את אחת מהן התרנגולת לא החליפה. במצב כזה צריך לקצוץ.

פריסת כנפיים

2. אחיזה נוחה בתרנגולת, ולהתחיל לחתוך. אם יד נוספת יכולה לעזור זה קל יותר. חשוב שלכם יהיה נוח, כדי שהתרנגולת תרגיש בטוחה ושתהיה רגועה. אחזו בכנף בעדינות.

קיצוץ

3. סקירת מצב. עשר נוצות התעופה קוצצו. התרנגולת בריאה ורגועה, והקיצוץ עבר בקלות :)

מקוצצת

גידור

האם בכלל צריך גדר? האם בכלל צריך לול? למה לגדל תרנגולות?

כשאנחנו בוחרים לגדל תרנגולות, אנחנו לוקחים אחריות עליהן ועל שלומן הפיזי והנפשי. הדרך בה נטפל ושמור עליהן תלויה בהרבה דברים, כמו מה אנחנו רוצים להפיק, איכות המרעה, סכנה מטורפים, כמות העצים לעומת שטח פתוח, אורח החיים שלנו, המשאבים העומדים לרשותנו וכו’. כשאנחנו קוצצים לתרנגולות שלנו את הנוצות, היכולות שלהן לברוח מטורפים קטנה מאוד וחושב מאוד לקחת את זה בחשבון. אם תשאלו את עצמכם מי יכולים להיות טורפים אפשריים באזורכם (עופות דורסים, כלבים, שועלים, חולדות וכו’.) תוכלו לעשות בחירה שקולה יותר.

אם בחרתם בלול (חביב ככל שיהיה) התחלתם לגדר. הלול מאפשר לנו להיות בטוחים שהתרנגולות שלנו מוגנות ובטוחות מפני סכנת טורפים, בעיקר בלילה ולרוב שם יהיו תיבות ההטלה לאיסוף נוח של הביצים.

שמענו על אנשים שיש להם שטחים מאוד גדולים ואין סכנה של טורפים, שהתרנגולות שלהן משוטטות חופשי בלי אף גדר מערכת ובלי קיצוץ נוצות.

לרוב, סוג כלשהו של גידור מעבר ללול הוא הכרחי. במיוחד כשאנחנו מעוניינים בתרנגולות שיוכלו להסתובב חופשי, לצאת מהלול, ולהיות בטוחות ומוגנות.

דגשים בבניית הגדר

  • גובה הגדר תלוי מאוד בסוג התרנגולות שלכן והאם נוצות התעופה שלהן קוצצו. כלל הזהב הוא שככל שהן יותר קטנות – הן עפות יותר גבוהה. כך שלתרנגולות שמנמנות לבשר, גדר נמוכה תספיק, גם אם הכנפיים לא קצוצות. תרנגולות רב תכליתיות (Dual Purpose), לביצים ולבשר, כמו שלנו היו צריכות גדר 180 ס”מ גובה לפני קיצוץ נוצות, בעוד שאחרי קיצוץ הנוצות גדר בגובה 80 ס”מ עוצרת אותן.
  • הרווחים צריכים להתאים לגודל התרנגולות, 5 ס”מ זה הסטנדרט.
  • על הגדר להיות מתוחה בחלק התחתון, צמודה לקרקע. אפשר להשתמש בתיל או עץ. אחרת התרנגולות ימצאו את דרכן תחתיה.
  • אם יש בעלי חיים אחרים, כמו כבשים, הם יגמרו על הגדר. כבל חיצוני מהגדר, שמונע מהכבשים גישה, עזרו לשקד לשמור על הגדר מפני כבשים שרעו באותו אחו.

    גדר עמידה לכבשים

    גדר עמידה לכבשים

  • אם אתן מתכוונות לגדל אפרוחים, חישבו על איזו גדר אתן רוצות לשים מראש. רשת צפופה תשמור על האפרוחים שלכן.
  • רצוי שהלול יהיה סגור לחלוטין מפני כניסה של חיות אחרות. טורפים שיכולים לפגוע בתרנגולות, חולדות שגונבות ביצים או ציפורים שמתחרות על האוכל. אנחנו נועלים את הלול בלילות

טיפ – תרנגולות לא יקפצו מעל גדר שנראית להן לא יציבה! בעוד שגדר יציבה באותו גובה לא תהווה מכשול כלל.

סוגי גדרות לשיקולכם

גדר היקפית היא הגדר המסמנת את גבולות השטח שלכן, והיא בדרך כלל קבועה, גבוהה ויציבה, ממתכת או מעץ. אותה כדאי שהתרנגולות לא יוכלו לעבור. אם יש לכן רווחים גדולים בגדר עץ, אפשר להוסיף לה רשת לולים די בקלות.

מסלול ריצה הוא שטח המחובר ישירות ללול ומאפשר לתרנגולות גישה לאדמה ולמרעה. ניתן לגדר מספר מסלולי ריצה היוצאים ישירות מהלול. הגידור של מסלול ריצה הוא בדרך כלל קבוע ומותאם לתרנגולות.

חלוקת המרעה לאזורים. שטח המרעה יכול להיות הגינה שלכם, אחו, או חלוקת הגינה שלכם לאזורי מרעה שונים בהתאם לעונות השנה וליבול שיכול להיפגע מנישנושי תרנגולות.

גדר לגינת ירק. שילוב תרנגולות בעבודות הגינה מספק הרבה יתרונות, אך יש זמנים בהם נרצה להרחיק אותן – כשעצים או שיחים מתחילים להניב או בשלב שבו הצמחים שלנו עדינים ורכים כדאי מאוד להרחיק מהם את התרנגולות. הן יכולות לאכול פירות ועלים או לחשוף את בית השורשים של הצמח בחיפוש אחרי חרקים טעימים. אבנים יכולות להגן על צמחים מפני חשיפת שורשים.

אפשר לגדר את כל גינת הירק או לחלק אותה לאזורים לפני זמני הבשלה ושתילה המתקיימים בדרך כלל בזמן מסוים בשנה. אפשר לגדר ערוגות ספציפיות ואפילו להגן על צמחים בודדים. על צמחים בודדים אפשר להגן על ידי רשת מסביבם, ענפים שימנעו מעבר או לשתול אותם במקום שהתרנגולות לא יכולו להגיע אליו.

לול וחצר לדוגמא

טס, שקד, ניבה ואני רצינו מתחם לתרנגולות שלנו. בחרנו למקמם אותו ליד העץ שהתרנגולות בחרו ללון בו כשהייתה להן בחירה. רצינו מתחם שבו לתרנגולות יהיה מקום לקנן ולהטיל ביצים עם חצר גדולה, שלא יהיה חוצץ בינה לבין הלול. שיהיה מוצל בקיץ ושתהיה מספיק שמש בחורף. בגלל שאזור המרעה שמחוץ ללול הוא מאוד גדול, אם הן יטילו במרעה הסיכויים שנמצא את הביצים נמוך במיוחד, רצינו שהחצר תהיה גדולה. התרנגולות משוטטות בחצר בשעות הבוקר, עם גישה לתיבות ההטלה, עד שפותחים להן את השער למרעה בשעות הצהריים. לקראת הערב הן מקבלות אוכל בחצר המגודרת, ואז אנו סוגרים אותן בפנים. הגדר שבחרנו היא בגובה 180 ס”מ והיא עוצרת אותן רק אם הנוצות שלהן קצוצות.

לול

לסיכום

אם מקצצים את הנוצות (פעולה עונתית פשוטה וקלה) אז גדר נמוכה (זולה יותר, קלה יותר להרכבה, פחות חומר גלם) לתרנגולות בינוניות וכבדות היא אפשרות טובה.אם כבר יש לכם גדר היקפית גבוהה, בלי רווחים, ואין לכם צורך להגן על גינת הירק, תוכלו לוותר על קיצוץ הנוצות.

דרך אגב, באוקטובר הקרוב אלכס כצנלסון, חובב העופות, פותח קורס לגידול עופות חופש לביצים ולבשר במדרשה לחקלאות פרמקלצ’ר בקיבוץ עמיר, בטוח שיהיה אליפות. לפרטים נוספים צרו קשר במייל permacollege@gmail.com

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן