עציץ פתיל חוראני באמת, Quick & Dirty

גינון וחקלאות

באתר נכתב כבר לא מעט על עציצי פתיל, בעיקר מפרי עטו של יואב. אז אני כבר אומר, אני לא אחדש כאן כלום מבחינה עקרונית. מה שכן אחדש, זה במינימליזם ברמה חדשה בתחום עציצי הפתיל. רציתי Quick & Dirty. היו לי כמה שתילים של ליפה, והייתי זקוק לסוג עציץ שישמור על הליפה גם לאורך מרווחי השקייה גדולים. הבחירה בחומרי הגלם הייתה פשוטה – כמה שפחות חלקים, ולהשתמש בכמה שיותר חומרי גלם באיכות נמוכה.

באתר נכתב כבר לא מעט על עציצי פתיל, בעיקר מפרי עטו של יואב. אז אני כבר אומר, אני לא אחדש כאן כלום מבחינה עקרונית. מה שכן אנסה לחדש בו, זה מינימליזם ברמה אחרת בתחום עציצי הפתיל. 10 דק’ וסיימנו.

רציתי Quick & Dirty. היו לי כמה שתילים של ליפה, והייתי זקוק לסוג עציץ שישמור על הליפה גם לאורך מרווחי השקייה גדולים. הבחירה בחומרי הגלם הייתה פשוטה – כמה שפחות חלקים, ולהשתמש בכמה שיותר חומרי גלם באיכות נמוכה.

המיכל

3790005-4860ברשותי היו כמה ג’ריקנים של 18-20 ליטר ישנים, בהם אוחסן פעם שמן זית. מיכלים כאלו נזרקים בכמויות בקרב בעלי הכרמים ובתי הבד, כיוון שאי אפשר להשתמש בהם שוב. מבחינת חומר גלם לעציץ, ובטח ובטח לעציץ של צמח שכל פירותיו מיועדים לתחליף סקוצ’.

צינור ההשקיה

מכיוון שלא היה ברשותי באותו זמן שום חתיכת צינור מתאים, החלטתי לחבר שני קנקלי 1.5 ליטר, ניצבים אחד לשני, כשהפקק משמש כ”מחבר חבית” בין הקנקל העומד לקנקל השוכב. בפקק של הקנקל העומד חתכתי חורים גדולים עם סכין יפנית (זהירות!). בקנקל השוכב עשיתי פתח גדול בתחתיתו, ופתח קצת יותר קטן מקוטר ההברגה בדיוק מולו על קוטר הקנקל. הכנסתי שתי אצבעות עם הפקק המחורר לתוך הקנקל השוכב דרך חתך + בחלק התחתון של הקנקל, את ההברגה של הקנקל העומד (הפוך מן הסתם) לתוך החור המיועד, והברגתי את המחבר.

כשחותכים את ה”טוסיק” של הקנקל העומד וחותכים פתחים וחורים בכל הקנקל השוכב, נוצר צינור ההשקיה, יחד עם מאגר המים (הקנקל השוכב).

פקקים עם חוריםקנקלים ניצבים זה לזהאצבעות סוגרות את המחבר מבפנים

"מחבר חבית" מחבר את הקנקלים בניצב

“מחבר חבית” מחבר את הקנקלים בניצב

אחד בתוך השני, אדמת שתילה, חור ניקוז, ו…זהו

הזווית מקנקלים בתוך הג'ריקןאת הצינור והמיכל שהכנתי משני הבקבוקים הנחתי בתוך ג’ריקן צהוב (לעיל) שהורדתי לו את הראש במידה המינימלית ביותר שיכולתי כדי להשאיר בג’ריקן כמה שיותר עומק. מילאתי באדמה מהגינה מעורבבת עם שכבות טריות של חיפוי אלונים טבעי כמעט מקומפסט לגמרי, לצורך איוורור. לצורך ניקוז ראוי פשוט פתחתי חור עם מברג רחב בצד הג’ריקן, בגובה של הקצה העליון של הקנקל השוכב. מעל פתח הצינור, החזרתי את ה”טוסיק” של הקנקל העומד כמכסה שניתן להסרה לצורך השקייה נוספת.

עציץ פתיל מוכן

מחשבות ומסקנות

חשוב, כמו שיואב ציין באחד ממדריכיו, לא להשקות יתר על המידה, ותכנון של עציץ פתיל כזה בהחלט אפשר שיהיה כזה דבר. לא יקרה כלום אם יום או יומיים הצמח ינסה להסתדר רק עם הלחות העודפת באדמה אחרי שכל המאגר “נשתה”, וזה אפילו מאוד בריא כדי לפתח שורשים טובים. במקרה של הליפה (ודלואים בכלל) לחץ הטורגור בעלים יורד (מחוץ לטווח שעות החמות) עוד לפני שהצמח סופג מכה משמעותית. אז כל מה שצריך לעשות הוא לשים לב – אם אתם רואים את העלים ירוקים אך נפולים בשעות שאחרי 15:00-16:00, סימן שכדאי להשקות.

עוד עציץ פתיל עם מכסה מעל הצינור

עוד עציץ פתיל עם מכסה מעל הצינור

לתוכן זה נכתבו 17 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן