חוות חלון עם משאבת אוויר: חסכונית שקטה ואלגנטית

גינון וחקלאות

אם אתם עדיין לא יודעים מהי חוות חלון, זה הזמן לשוטט במדריכים הקודמים… אם אתם רוצים לדעת איך לעשות את זה יותר טוב המשיכו הלאה. להלן חוות חלון המתבססת על גירסאת המערכת V3 של קהילת חוות חלון העולמית עם התאמות קטנות אך חשובות לישראל, בצירוף פטנט קטן שבזכותו תוכלו לקנות משאבת אוויר עם 2 יציאות במקום משאבת אוויר עם 4 יציאות. בכסף שישאר לכם תוכלו לקנות עראק! (לכם או כמתנה לאבא אם עוד לא עברתם את הגיל…). מערכת זו מורכבת מ-12 בקבוקי גידול ו-4 בקבוקי מאגר (הגודל הותאם לגודל החלון שלי), המערכת מסוגלת להגיע גם ל-16 בקבוקי גידול.

אם אתם עדיין לא יודעים מהי חוות חלון, זה הזמן לשוטט במדריכים הקודמים

אם אתם רוצים לדעת איך לעשות את זה יותר טוב המשיכו הלאה. להלן חוות חלון המתבססת על גירסאת המערכת V3 של קהילת חוות חלון העולמית עם התאמות קטנות אך חשובות לישראל, בצירוף פטנט קטן שבזכותו תוכלו לקנות משאבת אוויר עם 2 יציאות במקום משאבת אוויר עם 4 יציאות. בכסף שישאר לכם תוכלו לקנות עראק! (לכם או כמתנה לאבא אם עוד לא עברתם את הגיל…). מערכת זו מורכבת מ-12 בקבוקי גידול ו-4 בקבוקי מאגר (הגודל הותאם לגודל החלון שלי), המערכת מסוגלת להגיע גם ל-16 בקבוקי גידול.

איספו את הציוד והעמידוהו למסדר

מסדר ציוד

עמודות הבקבוקים: מורכבת מ-3 סוגי בקבוקים: מאגר מים, בקבוק גידול ובקבוק גידול עליון.

הכנה של בקבוקי גידול (12 בקבוקים):

  1. עיטוף במסקינטייפ: תפקידו להגן על הבקבוק בזמן הצביעה עם הספריי. עיטפו סביב החלק העליון של הבקבוק (יהיה החלק התחתון בחוות חלון) עיטפו מתחת לקו האמצע (לא כמו בתמונה, שם הצביעה יצאה נמוך מידי)
  2. צביעה: מלאו את הבקבוקים במעט מים כדי שלא יעופו ברוח. התיזו בספרי צבע לבן בזווית של 45 מעלות, 2 שכבות כדי להגיע לרמת אטימות מירבית (השורשים של הצמחים לא רוצים לראות אור, ואתם לא רוצים לראות אצות שיסתמו לכם את המערכת) ניתן לצבוע עם צבע אקרילי אך התוצאות פחות אסטטיות.
  3. סימון: יש לסמן 3 סימונים, חורים בצדדים לתלית החוטים, פתח עליון (בגודלו של הפקק למעבר המים) ופתח צדדי גדול להכנסת הצמח.
  4. חיתוך: חיתכו לפי הסדר הבא, חורים צדדיים – בצורת X עם סכין יפני, חשוב שיהיו בדיוק אחד מול השני. חור עליון – חיתוך קצת קשה כי הפלסטיק יותר עבה בתחתית הבקבוק, ניתן לבצע חור רחב עם סכין יפנית או חור בגודל של הפקק עם מקדח כוס. אחרון חביב חיתוך רחב בצידי הבקבוק לצמח ולעציץ.
  5. חיתוך פקק הבקבוק: חיתכו עם סכין צורת “V”. הבריגו את הפקק וסיימו שקודקודו הפתוח פונה לפנים הבקבוק. זה ימנע רסיסי מים על הקיר.

בקבוק אחד לדוגמא

הכנת בקבוק מאגר

הכנה של בקבוק עליון (4 בקבוקים):

ההבדל בין בקבוק רגיל לעליון הוא שאין צורך לחתוך את הפתח העליון. ניתן לעשות חור קטן בצורת X בחלקו העליון להכנסת הצינורית. (ראו תמונה)

הכנה של בקבוק מאגר (4 בקבוקים)

פס גובה מים: הדביקו פס של מסקינטייפ דק לאורך הבקבוק, וצבעו את כולו כולל התחתית בספריי צבע לבן. תפקידו של הפס הוא לאפשר מבט לגובה ולצבע המים במאגר התחתון.

פתח לדישון ומילוי: בעזרת סכין פיתחו פתח בצורת אליפסה בגודל של 4על 6 ס”מ. בחלקו התחתון של הבקבוק (קרוב לבסיס). חור עליון – כרגיל

תלייה: מעבירים עיפרון או במקרה זה חתיכת קנה אחר דרך 2 החורים הצדדיים. התחילו מלמעלה למטה עם חוט ניילון וקישרו קשר מוט סביב העפרונות. יתרונו של הקשר הזה שהינו חזק פשוט וניתן לכיוונון לאח התלייה של כל הבקבוקים (אם אתם לא יודעים לעשות קשר מוט פנו לשבט הצופים הקרוב למגוריכם או לגוגל). תלו את הבקבוקים שפתח היציאה של הצמח פונה לכיוון החלון, כיוון השמש ופס המדידה של המאגר לכיוון הבית (בתמונה שלי זה לא כך).

IMG_2016

התקינו ווי תליה על הקיר מעל החלון: ככל שהווים יהיו ארוכים יותר כך לצמחים יהיה יותר מקום לגדול ולא יפגעו בפתיחה וסגירת החלון. ניתן לקדוח ישירות בקיר או להוסיף קורת עץ יפה להרחקת הבקבוקים מהקיר.

קבעו את משאבת האוויר בסמוך לבקבוקי המאגר ולנקודת חשמל.

מערכת הצינורות (החלק המעניין…)

מערכת הצינורות - החלק המענייןחיתכו צינור 7 מ”מ באורך המתאים מהמשאבה לכל גוב עמודת הבקבוקים.פצלו את הצינור בעזרת מחבר T והכניסו את קצה צינורות לחור בצידו של הבקבוק העליון. חברו את הצינור למשאבה לאחר האל חזור (מגיע עם המשאבה). חיתכו 2 חתיכות צינור באורך שווה וחברו אותם בין הפקקים לצינור האוויר כפי שנראה בתמונה. חיזרו על השלבים (רק יותר טוב) בזוג עמודות הבקבוקים הנוסף.

20130708_075655

חיבור לפקק: בעזרת נועץ טפטפות צרו חור במרכז הפקק והכניסו לשם מחבר ישר של צינור 7 מ”מ. וודאו שהפקק לא נוזל לפני ההרצה. שימו לב שאורך הצינורות שמתפצלים שווה. ושהחיבור התחתון נמוך או באותו גובה מהפקק של בקבוק המאגר.

פקק עם מחבר 7 ממ

הרצה: מלאו את הבקבוקים עד לגובה פתח מילוי הדשן. חברו את המשאבה והגדילו את עוצמת השאיבה בהדרגתיות. עוצמה גבוהה מידי תשחרר בועות לתוך הבקבוק במקום להעלות את הטיפות. במערכת שלי המשאבה עובדת קבוע בחצי מעוצמתה יוצא בערך 2  וואט לשעה וגם עושה הרבה פחות רעש. שימו עין ולב ותנו למערכת לעבוד יום או יומיים לפני שאתם שותלים.

עציץ מחורר

הפחתת רעשים: הוסיפו אזיקונים קטנים כדי לעזור לטיפות המים להחליק בסבבה במקום לטפטפף להרעיש ולהשפריץ לכל עבר.

שתילה: חוררו כוסיות שתילה של 8 מ”מ בעזרת סכין או מלחם, כדאי לאפשר לשורשים לנשום ולהתפרע…שיתלו ירקות עלים לאחר ששטפתם (בעדינות!) את כל האדמה/מצע מבית השורשים שלהם. שיתלו את הצמח במצע הידרופוני כגון טוף 4 מ”מ או כדוריות חרסית (ניתן להשיג אך ורק בחנויות להידרופוניקה)

הוסיפו דשן הידרופוני (ניתן לקנות בחנויות הידרופוניות) או תה קומפוסט לדישון המים.

מצע הידרופוני

הערוה כללית: גם חוות החלון הטובה ביותר בעולם לא תצליח עם אין לכם מספיק אור שמש בחלון, אם אין לכם מספיק אור חפשו באתר windowfarm.org פתרונות לתאורה עם פלוריסנטים או עם נורות לד.

החווה במלוא תפארתה

החווה במלוא תפארתה

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן