לגדל גרעיני דלעת ירוקים בלי קליפה

גינון וחקלאות

האם חשבתם פעם איך מקלפים לגרעיני הדלעת את הקליפה והציפוי שלהם כדי שהם יהיו ירוקים? לא מקלפים – אלא מגדלים זן בלי קליפה! השנה גידלנו בפעם הראשונה זן מורשת של דלעות לזרעים, שנקרא “אוסטרי ללא קליפה” (Austrian Hulles), בלטינית Cucurbita pepo L. var. styriaca. הדלעת עצמה ללא טעם (החזירים אוהבים אותה), אבל הזרעים שלה ירוקים ישר מהדלעת. זה זן מורשת שפותח באוסטריה ושמשמש בעיקר ליצירת שמן זרעי דלעת.

האם חשבתם פעם איך מקלפים לגרעיני הדלעת את הקליפה והציפוי שלהם כדי שהם יהיו ירוקים? לא מקלפים, אלא מגדלים זן בלי קליפה!

השנה גידלנו בפעם הראשונה זן מורשת של דלעות לזרעים, שנקרא “אוסטרי ללא קליפה” (Austrian Hulles), בלטינית Cucurbita pepo L. var. styriaca. הדלעת עצמה ללא טעם (החזירים אוהבים אותה), אבל הזרעים שלה ירוקים ישר מהדלעת. זה זן מורשת שפותח באוסטריה ושמשמש בעיקר ליצירת שמן זרעי דלעת.

גידלנו כ-20 צמחים, וקיבלנו כ 4 קילו של גרעינים. נראה לי שאם נגדל יבול שלהן אחת לשנתיים נוכל לספק לעצמנו את כל זרעי הדלעת שאנחנו צריכים. בהתחשב בכך שזרעי הדלעת שניתן להשיג בחנויות גדלים בסין וקשה להשיג אותן בצורה מקומית, המאמץ נראה לי שווה.

לא מצאתי איפה אפשר להשיג את הזרעים בישראל. אם מישהו/י יודע/ת בבקשה ציינו בתגובות. בכל מקרה ניתן להזמין גם מחברות זרעים בחו”ל. אני לא יודע אם אילו אותן דלעות בשמות אחרים או באמת דלעות שונות, אבל קראתי שגם לזנים האלו אין קליפה –

מידע נוסף על הדלעת המיוחדת הזאת באנגלית באתר של המכון לשמירת זרעים שאני עובד בו וגם כאן.

טיפים לגידול

3

הצמח צריך עונת גידול ארוכה כדי שהזרעים יוכלו להתפתח במלואם.

הצמח יוצר “שמיכה” המכסה שטח של 3-4 מטרים ואז הוא גדל עוד קצת עם שלוחות עדינות. אפשר לכוון את כיוון הגדילה שלו על ידי הזזה של השלוחות הצעירות לאן שאתן רוצות.

קראתי באינטרנט המלצה לגדל אותם במרווחים של 30-60 ס”מ בשורות שהמרווח ביניהן הוא 2-3 מטר. אני גידלתי אותן בערוגות ברוחב של 1.2 מטר שעברו תיחוח כפול והמרווח בין הצמחים היה כ70 ס”מ באלכסון, כך שהם יצרו זיגזג לאורך הערוגה.

כשהדלעות הירוקות מפתחות פסים צהובים/כתומים זה הסימן לכך שהן מוכנות לקטיפה. אם האקלים יבש, ניתן להשאיר אותן למשך עוד כמה שבועות להבשיל על הצמח, אך אם לח ורטוב צריך לאסוף אותן למקום יבש יחד עם הצופציק של הגבעול, כדי שהן לא ירקבו על האדמה (הן די רגישות). הן יכולות להחזיק מספר חודשים באחסון.

כמה דלעות מקבלים?

צמח אחד יכול להניב בין 2-6 דלעות, תלוי בפוריות הקרקע שלכן ובאיכות הזרעים. כל דלעת מניבה בין 100 ל-200 גרם של זרעים (לפני הייבוש).

41

עיבוד הזרעים

  1. להוציא את הזרעים מהדלעת אל תוך קערה
  2. להוסיף מים ולהשרות בין 8 ל-48 שעות. לילה אחד מספיק כדי להוריד את הציפוי ולנקות אותן, אבל השרייה ארוכה יותר יכולה גם להנביט אותן, מה שאמור להעלות את הערכים התזונתיים. בהשרייה ארוכה חשוב להחליף את המים כדי שהזרעים לא יתססו.
  3. לשטוף ולייבש. עדיף לייבש בטמפרטורות נמוכות מתחת ל-40 מעלות במייבש מזון סולארי או חשמלי כדי להגיע לאחוזי לחות נמוכים שמאפשרים איחסון בצנצנת מחוץ למקרר. כדי לבדוק אם הם יבשים כראוי מנסים לשבור אותם, אם הם באמת נשברים ולא מתכופפים אז הם טובים.

ובכן, מה עושים עם זרעי דלעת?

  • טיפול בתולעים וטפילים. כדי למנוע חזרה של תולעים מומלץ לאכול כ-5 זרעים בבוקר. חשוב שהם יהיה לא קלויים.
  • לקלות ולהוסיף לכל סלט או תבשיל.
  • להוסיף לתערובת אגוזים או גרנולה.
  • כתוסף תזונתי הם עשירים במגנזיום, מנגן, אבץ, ברזל, אומגה 3, ויטמין D. להרחבה כאן.
  • יש בהם חומר שהופך לסרטונין בגוף ומעודד שינת לילה טובה.

 (אם רוצים בכל זאת לקלף, הנה קישור למדריך באנגלית. תהליך הקילוף כרוך בבישול ובפגיעה בתכונות המרפאות של הגרעינים ובדרך כלל מתרחש במפעל. אנחנו בדרך כלל מעבירים את הגרעינים של דלעות רגילות עם הקליפה לתרנגולות)

2

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן