זרעים במקום פצצות, או: איך להכין פצצות זרעים

גינון וחקלאות

חיפשתי פעילות למפגש סיכום עם ילדים שעבדתי ולימדתי איתם במהלך השנה על מזון ותזונה מקיימת. במהלך השנה הקמנו יחד גינה ומאוד רציתי שהילדים ייקחו איתם משהו מהגינה הביתה. יחד עם יואב חשבנו כל מיני רעיונות ולבסוף הרעיון הזוכה היה להכין פצצות זרעים. לפעמים דברים שהם כל-כך נדושים עבורינו יכולים להיות הפתעה מרגשת עבור אחרים וכך גם היה.

הקדמה

חיפשתי פעילות למפגש סיכום עם ילדים שעבדתי ולימדתי איתם במהלך השנה על מזון ותזונה מקיימת. במהלך השנה הקמנו יחד גינה ומאוד רציתי שהילדים ייקחו איתם משהו מהגינה הביתה. יחד עם יואב חשבנו כל מיני רעיונות ולבסוף הרעיון הזוכה היה להכין פצצות זרעים. לפעמים דברים שהם כל-כך נדושים עבורינו יכולים להיות הפתעה מרגשת עבור אחרים וכך גם היה.

מה הן פצצות זרעים

פצצות זרעים הן תערובת של אדמה חרסיתית, קומפוסט וזרעים שמתגבשת יחד בעזרת מים. כאשר הפצצות מתייבשות ניתן לפזר אותן בשטח, המעטפת החרסיתית מגנה על הזרע מפני פגיעה וגם מפני אכילה של בעלי חיים והקומפוסט הוא מקור לחומרי הזנה זמינים עבור הזרע הנובט. הזרעים יכולים להיות של פרחי בר או של צמחים למאכל. אפשר “להפיץ” את פצצות הזרעים בכל עונות השנה והם נשמרים בתוך מעטפת החרסית עד לזמן המתאים להם לנביטה.

בחקלאות העתיקה שימשו פצצות זרעים כדרך לשמר את הזרעים לעונה הבאה. החקלאי והפילוסוף מסנובו פוקאוקה גילה מחדש את השימוש בהם בגישתו לגינון טבעי. והיום פצצות זרעים היא טכניקה שמשתמשים בה רבות בגינון גרילה – פשוט זורקים את הפצצות לשטחים שאי אפשר להיכנס אליהם ומחכים לעונת הגשם הבאה שהם ינבטו.

מתכונים מהאינטרנט

החיפושים שלי לחומר בעברית על פצצות זרעים העלה בעיקר חרס :) למרות שבאנגלית יש הרבה מאוד חומר.

אלו שני סרטונים עם הסברים טובים לטעמי שמראים מתכונים שונים:

     המתכון שלו הוא: 5 יחידות אדמה חרסיתית, יחידה 1 קומפוסט ויחידה 1 של זרעים של פרחי בר.

  • פטי מורנו מהאתר http://www.GardenGirlTV.com המתכון שלה הוא: 5 יחידות אדמה חרסיתית, 3 יחידות קומפוסט ומצע קוקוס, יחידה 1 זרעים ויחידה אחת מים. 
 

מה אני עשיתי

לאורך השנה גיליתי איך כל פעם מחדש ילדים רבים מפחדים מאוד לגעת באדמה בוצית ובקומפוסט ורק אחרי שכמה אמיצות ואמיצים משתפים פעולה כולם רוצים גם. היה לי מאוד חשוב שכל מי שירצה יוכל לקחת לידיים שלו אדמה וקומפוסט ולהכין לעצמו כדורי זרעים.

התחלתי בסיפור

התחלתי בסיפור בלשי על איש אחד בשם פוקואוקה שיש לו שם קצת מוזר, אבל הוא מיפן ואם אנחנו היינו נוסעים ליפן כנראה שהשמות שלנו היו נשמעים מזור שם. פוקואוקה היה עובר כל יום ליד שטח נטוש ומוזנח שצמחים מעטים מאוד צמחו בו. הוא החליט שהוא רוצה שיגדלו בשטח פרחים יפים וצבעוניים אבל השטח היה מגודר והוא לא יכל להיכנס אליו. שאלתי את הילדים מה הוא יכל לעשות כדי להתגבר על הגדר? הם הציעו שהוא יזרוק זרעים מעבר לגדר. פוקואוקה באמת ניסה את השיטה הזאת אבל הוא הצליח לפזר זרעים רק קרוב לגדר והרבה מהם עפו ולא הגיעו ליעדם והאחרים נאכלו על ידי ציפורים. הוא ניסה לחשוב על דרך שבעזרתה הזרעים לא יעופו עם הרוח – הם הציעו לעטוף אותם באדמה. הוא ניסה את זה והצליח, אבל אז הוא גילה שהרבה מהזרעים לא מתפתחים לצמחים גדולים ויפים כי אין להם מספיק דשן – הוא הוסיף קומפוסט :)

המשכנו בהכנה

כמו שאמרתי היה חשוב שכל הילדים יתנסו בהכנת הפצצות ומכיוון שמדובר בילדים העדפתי לבחור שיטה שהם יזכרו ויוכלו להשתמש בה בעצמם גם בלי לזכור כמויות מדוייקות.

אותם הם יוכלו לקחת הביתה לאדניות שלהם כדי שחלק מהגינה שעשינו יחד השנה ימשיך אצליהם בבית או שהם יוכלו לפזר אותם או לתת אותם במתנה למישהו.

החומרים

החומרים

מוסיפים לאדמה החרסיתית מים בהדרגה עד שנוצר מרקם דביק וניתן לעצב את האדמה.

 

כדור אדמה

לוקחים גוש של אדמה ויוצרים ממנו כדור.

קערית

דוחפים את האגודל לתוך הכדור ויוצרים קערית

קערית קומפוסט

את הקערית ממלאים בקומפוסט

מגבשים שוב לכדור

מערבבים שוב ביחד לכדי כדור

IMG_1282

יוצרים קערית חדשה ומוסיפים זרעים

יוצרים קערית חדשה, ומוסיפים זרעים

ו...סוגרים!

ו…סוגרים!

עכשיו מייבשים (זמן הייבוש תלוי בשמש, זה יכול לקחת כמה שעות וגם יום-יומיים) וזורקים!

זורקים פצצות זרעים

הילדים בחלק מהקבוצות שעבדתי איתם בחרו לקחת את הפצצות הביתה ולזרוק בחצר או להניח בעדנית בבית. הילדים בתמונה החליטו יחד שהם רוצים לזרוק את הפצצות בגינה של בית הספר ולראות מה יקרה בשנה הבאה.

זאת הזדמנות מצויינת לדבר מה נתנה לנו הגינה, איזה דברים טובים לקחנו כציידה לדרך להמשך (ממש כמו הקומפוסט והאדמה הטובה שנתנו לזרעים).

אפשר גם להכין מתנות ולארוז את הפצצות בשקיקים.

מילה לגבי הזרעים

  • מכיוון שידעתי שחלק מהילדים יקחו את הכדורים הביתה, העדפתי להשתמש בזרעים של צמחים קטנים יחסית שאפשר לגדל בעציץ, הקפדתי על כך שהזרעים יהיו זרעים שאפשר לזרוע ישירות לאדמה.
  • אם בוחרים לשים זרעים של צמחי בר חשוב מאוד להקפיד להשתמש בזרעים של מינים מקומיים כדי לא לעודד פלישת מינים.

לתוכן זה נכתבו 16 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן