אז איך נגרום להם להתאהב בטבע?

חינוך, חברה וקהילה

איך יוצרים את הפטישים הנכונים כדי לפתוח לילדים את הלב לטבע ולפרמקלצ’ר. רגע, מה זה פטיש? פֶטישיזם (מצרפתית fétiche, דרך הפורטוגזית feitiço, ובמקור מן הלטינית, facticius – מלאכותי) היא נטייה לייחס תכונות מדומות לעצמים, ובייחוד לעצמים מעשה ידי אדם. עצם המהווה מושא לפטישיזם מכונה פֶ’‏טיש. אז תראו. יצרתי מפלצת. מפלצת מהסוג הטוב. אני מקווה.

או – איך יוצרים את הפטישים הנכונים כדי לפתוח לילדים את הלב לטבע ולפרמקלצ’ר.

רגע, מה זה פטיש?

פֶטישיזםצרפתית fétiche, דרך הפורטוגזית feitiço, ובמקור מן הלטינית, facticius – מלאכותי) היא נטייה לייחס תכונות מדומות לעצמים, ובייחוד לעצמים מעשה ידי אדם. עצם המהווה מושא לפטישיזם מכונה פֶ’‏טיש.

אז תראו. יצרתי מפלצת. מפלצת מהסוג הטוב. אני מקווה.

אני מדריך כבר כמה שנים טובות בכל מיני צורות ומסגרות בנוער העובד והלומד. יצא לי לגרום לחניכים לעשות כל מיני דברים הזויים ולהרגיש הכי מגניבים בעולם וזה בדרך כלל תואם את העובדה שאני מאוד נכנס לזה. מלשיר שירים ללא תכלית, ללדבר ג’יבריש שעות, ועד להתלבש בצורה הכי מטופשת ובגדול פשוט לאבד את זה.

סיפור אגדה על צמח בסוך שיעור - עם כוס תה צמחים

סיפור אגדה על צמח בסוף שיעור – עם כוס תה צמחים

בשנה וחצי האחרונות התחלתי ללמד חקלאות בבית הספר היסודי במצפה רמון וההתנסות הזו הפכה לסוג של מעבדה למפגש של הילדים שלנו עם הטבע. זה מרתק לראות ילדים שמסוגלים באמת לערבב בוץ במשך שעתיים ולהיות מרותקים מזה, לראות ילדים מפרקים תרמילים קאלה הודית במשך שעה וחצי ולא מתעייפים, ואפילו ממלאים במשך שלוש שעות דליים של אדמה ונהנים מזה! בשנה הזו פיתחתי אובססיה קלה לזרעים ואני מסתובב עם שק זרעים בתיק בצורה קבועה – אוסף ומחלק מכל לכל.

גיליתי שהזרע הוא המפתח, אנשים נקסמים ממנו – מהיכולת להוציא “יש מאין” מה שנקרא. “מכזה קטן מוציא כזה גדול?” הם שואלים – ואני בחיוך נותן להם שפע מכמה סוגים. אני עוד אכתוב מדריכים נוספים על הפטיש המדהים שאני ושותפיי הצלחנו ליצור סביב מינים שונים של זרעים אך הפעם אבחר שני סיפורים שהם טכניקות משעשעות ליצור עניין סביב זרעים ובכך להפיץ אותם בדומה לצורה שבה דבורה לוקחת אבקנים מפרח לפרח. הדגש במדריך הזה הוא על ילדים והמדריכים הבאים יעסקו במבוגרים.

הסוס בלי האביר

הסוס בלי האביר

הסיפור הראשון הוא על הפורימון של קן מצפה רמון. אירוע פורים בהפקה של בני נוער רציניים וחולמים. בשנה שעברה הוא היה בסימן אבירים פיות ודרקונים – היה בו יער פיות ליצירה עדינה ואיפור, מתחם אבירים ללוחמה במספר אתגרים, מרטף עינויים עם פרופסור מטורף, מגדת עתידות, והשיא של כל זה – רכבת ההרים! הילדים עבדו עליה עד 5 בבוקר של הפורימון – תראו סרטון! הפורימון הוא ברוחו מאוד דומה לפסטיבל burning man בכך שמושקעת בו עבודה עצומה וברגע שהילדים עברו את כל המתקנים ויצרו את העולם המיוחד הזה במשותף – מפרקים הכל עד לשנה הבאה.

 

מפת התמצאות ותעריפים

מפת התמצאות ותעריפים

הסיפור התחיל בבוקר של אותו היום שבו ניסיתי להבין איך הילדים יעלו על המתקנים בצורה מסודרת ואיך הופכים את האירוע להרפתקה אחת גדולה. החלטנו להמציא מטבע מקומי – הילדים ישיגו את המטבע דרך אביר על סוס שנותן משימות, מכשף שנותן חידות, ומדריכה רחמנית שמחלקת בתמורה למשימות קטנות. אך מה יהיה המטבע? ניסיתי להדפיס אך המכונה התקלקלה – ועלתה לי הברקה מדהימה!

דוכן הכנת כדורי ג'אגלינג מאורז ובלונים

דוכן הכנת כדורי ג’אגלינג מאורז ובלונים

היה לי מאגר רציני של זרעי לבלב (שעועית היקינטון) מהקציר האחרון בפינת החקלאות והחלטנו שהוא יהיה המטבע המקומי. זה היה מדהים. הילדים העלו את הלבלב לרמת קדושה! ניסו להשיג אותו במרמה, עשו משימות בשבילו, שאלו מה אפשר לעשות איתו, ושאלו אינספור פעמים – אם יוכלו לשמור אותם אחרי הפורימון!

הלבלבים הופכים לצמח מצוי בגינות במצפה רמון בעקבות הרפתקה זו ואני יצאתי מסופק מהמפגש החיובי של הילדים עם הזרע הנפלא הזה.

הסיפור השני הוא קצת חדש יותר ועם יותר היסטוריה. בבית הספר היסודי שלמדתי בו בארצות הברית היה משחק מיוחד שהיינו משחקים בכיתה. כל ילד קיבל דף עם 40 משבצות. על כל 20 דקות שהוא קרא ספר בביתו – ההורים היו חותמים לו על משבצת. כשסיים את הדף כולו, היה ניגש למורה ויחד איתה הולך לארגז הספרים! בארגז הספרים היה מפשפש עד שמצא את הספר שמשך אותו וקיבל אותו מתנה. אני קראתי עשרות ספרים שעד היום מחממים לי את המדף דרך המשחק הזה.

כל שיעור מתחיל בעקרונות החקלאי

כל שיעור מתחיל בעקרונות החקלאי

השנה החלטנו לפתוח את השנה עם תורת הדרכה חדשה ועם הערכה החדשנית שלנו שנקרא – חקלאי לעתיד (המסמך הזה כולל דף עבודה, מכתב להורים ודף חקר עץ!) השיטה בגדול עובדת לפי משבצות בטבלה הזו. על כל 20 דקות עבודה(המפורטים בעמוד השני) הילד מקבל חתימה מההורים. ככל שהוא מתקדם במשבצות הוא זכאי לפרסים – זרעים, מגש הנבטה, חוברת פרמקלצ’ר למתחילים, והפרס הגדול מכולם – בחירה חופשית של 20 זרעים משק הזרעים שלנו!

הם עפים על זה, יש ילדים שעבדו במהלך כל חופש חנוכה וחזרו עם טבלאות מלאות. דורשים מאיתנו בזעם מגשי הנבטה, חוברות חקלאי, ושפע של זרעים. חוזרים שבוע אחרי זה ומספרים בהתרגשות עצומה על הצמחים שנובטים להם. זה מדהים. את הזרעים אנחנו מביאים להם על דף – על הדף כותבים סוגי צמחים ולידם מדביקים בסלוטייפ שקוף את הזרעים המתאימים. ככה הם יכולים להסתכל עליהם בצורה נוחה.

בגדול הכלי הזה עושה את העבודה מדהים. כבר הוצאנו את הטבלה #2 שיש בה פרסים נוספים ומיוחדים. הילדים עובדים קשה בשביל זה וההורים מגיבים לזה נפלא. מי לא ירצה שהילד שלו יעבוד בגינה שעות נוספות הא?

אגב, תכירו את קמפיין הפרמקלצ’ר התנועתי של הנוער העובד והלומד!

פרמהקן 2012

לתוכן זה נכתבו 10 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן