בצפר וקיימות? לא, זאת לא טעות!

חינוך, חברה וקהילה

אני לא יודעת איזה זכרונות יש לכן/ם מבית ספר אבל לי הוא לא זכור בתור גוף מקיים במיוחד. אבל מאז שהייתי תלמידה בתיכון חלפו כמה שנים ודברים השתנו וחלקם אפילו השתפרו. המהפכה הירוקה הגיע כבר כמעט לכל בית ספר, אני לא אגיד שבכל מקום זה מדהים, בדרך כלל זה תלוי בהימצאו של המשוגע/ת לדבר בבית הספר ובסדר העדיפויות של ההנהלה.

אני לא יודעת איזה זכרונות יש לכן/ם מבית ספר אבל לי הוא לא זכור בתור גוף מקיים במיוחד. אבל מאז שהייתי תלמידה בתיכון חלפו כמה שנים ודברים השתנו וחלקם אפילו השתפרו. המהפכה הירוקה הגיע כבר כמעט לכל בית ספר, אני לא אגיד שבכל מקום זה מדהים, בדרך כלל זה תלוי בהימצאו של המשוגע/ת לדבר בבית הספר ובסדר העדיפויות של ההנהלה.

אבל עד שהם יקחו את הדברים “בידיים” כמה פרוייקטים שאתם/ן בתור הורים יכולים לעשות כדי להפוך את בית הספר שילדיכם לומדים בו למקיים יותר.

פרויקט השאלת ספרי לימוד

פרויקט חדש-ישן שהשיק משרד החינוך ויתחיל לפעול כבר בשנת הלימוד הקרובה הוא פרויקט השאלת ספרי לימוד. בבתי ספר מושביים וקיבוציים השאלת ספרים היא דבר שבשגרה, כל תחילת שנה הולכים לספרייה ומקבלים הרמת ספרים ובסוף השנה חוזרים לספרייה ויש טקס קבוע שהספרניות עוברות ומצקצקות על כל מקום שיש קשקוש ולאט לאט הרצפה מתמלא בשאריות מחקים.

למה זה פרויקט מקיים? כי אין צורך כל שנה לקנות ספרי לימוד חדשים והספרים עוברים בין התלמידים משנה לשנה וברוב המקרים נשמרים בצורה טובה. אם הילד עבר הקבצה באמצע השנה לא צריך להוציא עוד עשרות שקלים להחליף ספרים. חוץ מזה אני חושבת שיש פה על הדרך שיעור לא פחות חשוב באחריות עבור הילדים, על ידי הפנמת ההבנה שספר זה אמור לשמש עוד באים בדרך ושהוא לא יזרק לפח (המחזור) בתום השנה.

אומנם כבר אי אפשר להצטרף לפרויקט אבל שווה לזכור אותו לשנה הבאה ולהתחיל לשכנע את ההורים האחרים להצביע בעד הפרויקט כי אחד התנאים להצטרפות בצפר הוא קבלת אישור מ60% מההורים שהם מסכימים לקיום הפרויקט בבצפר.

ניתן לקרוא עוד באתר משרד החינוך.

ולפני השנה הבאה אפשר לעשות שוק ספרים משומשים או שוק החלפות ספרים.

אוטובוס ההליכה לבצפר

השעה היא 8 בבוקר, עשרות מכוניות יוצרות שרוך ארוך, כולם ממהרים לעבודה, כולם רוצים להגיד שלום לילד/ה לתת להם חיבוק ונשיקה, המולה, רעש… מקווה שהצלחתי לצייר לכם את התמונה של תחילתו של יום לימודים סטנדרטי בבית ספר יסודי שאבאמא לוקחים את ילדיהם במכונית הפרטית לבית ספר – זה לא חייב להיראות ככה.

פרויקט מקסים שהתחיל בבריטניה, מתרחש במקומות רבים בארצות הברית ואפילו קיים בישראל – אוטובוס ההליכה לבצפר. במקום כל הרעש וההמולה מארגנים קבוצה של ילדים שהולכים יחד לבית הספר ומלווים עם אחד ההורים (או אולי יותר). אם אנחנו מחפשים הזדמנות ליצור קהילה מגובשת, לחסוך בפליטת CO2 ובדלקים, לתת לילדים חוויה חברתית וקהילתית חיובית ועל הדרך גם קצת בריאות וכושר זאת אחלה דרך בעיניי.

ניתן לקרוא על הפרוייקט הישראלי באתר בטרם  ומדריך מפורט איך להפעיל את הפרוייקט בצורה בטוחה ומהנה ניתן למצוא באתר הבריטי Walking School Bus.

אוטובוס ההליכה - הולכים עם ההוריםשומרים על הבטיחות בדרכיםהולכים ונהנים

 

 

 

 

בית ספר  ירוק

פרויקט שקיים במערכת החינוך כבר עשר שנים בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה שמטרתו לעודד אורח חיים מקיים בבית הספר ומחוצה לו. הפרויקט שם דגש על שימוש מושכל במשאבים ופעילויות קהילתיות בשטחים מחוץ לבצפר. בכדי לקבל את ההסמכה של בית ספר ירוק בצפר צריך לפעול בארבע מישורים: לימודים עיוניים, שימוש מושכל במשאבים, מעורבות קהילתית והקמת מועצה ירוקה.

עליי לומר שזהו פרויקט שבהחלט קם ונופל על משוגע לדבר ומאוד תלוי לאן לוקחים אותו, הוא יכול להיגמר בפחי מחזור שעומדים ריקים מכל תוכן (תרתי משמע) ויכול להיות פרויקט דגל של בצפר שדרכו מעצימים את הילדים וגורמים לחזות בצפר להשתדרג רבות.

“אפק” – בית הספר הניסויי אקולוגי בראש העין הוא דוגמא מצוינת לעד כמה רחוק אפשר לקחת את הרעיון. מסדרונות בצפר מלאים בעבודות אומנות ז(ה)בל שהילדים הכינו והחצר האקולוגית המרהיבה כוללת בין היתר מתקן איסוף מי גשם, בריכה אקולוגית, קומפוסטר, שלולית חורף, גינת ירק, פינת חי ומכלי מחזור. חוץ מזה התלמידים והתלמידות עורכים סיורי צפרות ביער הקרוב, משתתפים בפרוייקטים קהילתיים שונים ביישוב ולומדים על מורשת ראש העין.

כל הפרטים על פרויקט בית ספר ירוק באתר המשרד להגנת הסביבה.

עבודות בעיסת נייר בבית ספר אפקפסל מחומרים ממוחזרים בבית ספר אפקהבריכה האקולוגית בבית ספר אפק

 

 

 

 

מכירים עוד פרויקטים?

אם אתם מכירים עוד פרויקטים שאפשר ליישם בכל בית ספר אשמח מאוד אם תספרו לנו עליהם בתגובות כדי שאוכל להוסיף אותם לסיקור.

שתהיה לנו שנת לימודים רגועה, בטוחה, נעימה ומקיימת!

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן