ברגליים! איך לטייל בחו”ל על אופניים

טכנולוגיה נאותה

מהיום שבו התחלתי לטייל על אופניים אני מתקשה לטייל בכל דרך אחרת. כשיצאתי לטיול הגדול אחרי הצבא למזרח הרחוק, המחשבה על טיול ברכיבה על אופניים עם כל הציוד על הסבל, בכלל לא עלתה במוחי. אך קרה המקרה והתמזל המזל שבבירת מונגוליה פגשתי זוג ישראלים אמיצים ומסבירי פנים שזה עתה סיימו טיול של חודש במונגוליה! אותו זוג ישראלים בוודאי לא האמין שאני מתכוון לממש את הזמנתם ולהצטרף אליהם להמשך המסע דרומה במחוז סצ’ואן שבסין הגדולה.

מהיום שבו התחלתי לטייל על אופניים אני מתקשה לטייל בכל דרך אחרת. כשיצאתי לטיול הגדול אחרי הצבא למזרח הרחוק, המחשבה ההזויה על טיול ברכיבה על אופניים עם כל הציוד על הסבל, בכלל לא עלתה במוחי. אך קרה המקרה והתמזל המזל (זה מוטיב חוזר למי שעוקב אחרי המאמרים שלי) שבבירת מונגוליה פגשתי זוג ישראלים אמיצים ומסבירי פנים שזה עתה סיימו טיול של חודש במונגוליה על אופניים! (אחר כך גיליתי שזו ארץ סופר קשה לרכיבה). אותו זוג ישראלים בוודאי לא האמין שאני מתכוון לממש את הזמנתם ולהצטרף אליהם להמשך המסע דרומה במחוז סצ’ואן שבסין הגדולה. שחזרתי לבייג’ין יצאתי למסע קניות לא קטן עם הרשימה שהבחור הישראלי נתן לי, ואותה (פחות או יותר) אני רוצה לשתף אתכם. אבל לפני זה…

עיזרו לי למצוא את זוג הישראלים המדהימים. שאוכל להגיד להם תודה

עיזרו לי למצוא את זוג הישראלים המדהימים. שאוכל להגיד להם תודה

הלל לטיול האופניים

כששואלים אותי חברים או משפחה איפה כדאי לטייל בעולם, אני אומר שזה לא כל כך משנה איפה אתה מטייל, אלא איך אתה מטייל. הרכיבה על אופניים מאפשרת לך חופש מוחלט לצד גמישות, אם בא לך טיול רגלי בעיר או בטבע אתה פשוט קושר את האופניים במחסן של הגסטהאוס או ליד תחנת המשטרה המקומית ויוצא לדרך. נגמר לך הכח לרכב או שיש לך תקלה מכנית שאתה לא מצליח להתגבר עלייה, פשוט שים את האופניים בתא המטען של האוטובוס או או בקרון הרכבת היעודי לכך וסע לשלום.

מצפן פרח ספידומטר ומד מרחק

מצפן פרח ספידומטר ומד מרחק

פרפר על רגל שעירה

פרפר על רגל שעירהבקרון הרכבת היעודי לכך וסע לשלום.

האופניים שקטות, כמעט לא משאירות עקבות, אין להם ריח מסריח של אגזוזים, והם פועלות על אנרגיה ירוקה ומתחדשת !. קצב הרכיבה על האופניים הינו לא מהיר מידי ולא איטי מידי, אבל יותר מכך קצב הטיול והרכיבה נתון לשליטתך המלאה, כך אצלי ההפסקות הפכו להיות ארוכות יותר ויותר, ובעודי מנופף לשלום לרוכבים אירופאים חרוצים שמתחילים את הרכיבה ב- 6 בבוקר ועוקפים אותי עם 90 ק”מ ביום אני הגעתי לממוצע של 30 ק”מ ליום. עוד בונוס קטן שגיליתי עם הזמן הוא היחס המועדף מהמקומיים (עובד בכל הארצות שטיילתי בהן עד כה) יחס של כבוד פירגון והערכה או במילים אחרות, אתה מוזמן ללון לאכול וגם לשתות שיכר מקומי (בתמונה) הרבה יותר מהמטייל הנורמאלי המדלג לו מאטרקציה תיירותית אחת לאחרת. אני לעולם לא אשכח איך אוטובוס שלם של תיירים סינים הריע לי באחד הטיפוסים הארוכים בהרי סצ’און, וזה בהחלט עזר!

רכיבה על אופניים ידועה בין השאר כדרך החסכונית והיעילה ביותר מבחינה אנרגטית לנוע ממקום למקום. ואכן במישור הרכיבה היא תענוג והכתפיים לא כואבות ממשקלו של התרמיל הענק כמו אצל חברי ההולכים. בירידות אתה רוצה שהזמן יעצור מלכת ומרגיש ברקיע השביעי, ובעליות…אחריהן יבואו הירידות. בעניין זה השריר החשוב ביותר אותו יש לחזק לפני טיול שכזה הוא שריר המוח החיובי, כי רק הוא יגרום לך להמשיך לפדל בעלייה ולא לשקוע במחשבות על כמה שקשה לך ולמה לא שמעת לאמא ושאתה לא מסוגל וכו וכו וכו…מומלץגם לאמן את שרירי הרגליים לפני היציאה לדרך (אבל פחות קריטי). וכך ממש בלי כוונה הדרך הופכת להיות יותר משמעותית מהיעד, עם כל המשמעויות הרוחניות הנלוות לכך, תשומת הלב לדפיקות הלב, לפרטים הקטנים, לאנשים, לפרחים ולפרפרים.

איפה הברקן ? אחרי החפלה הזו רכבתי בזיגזגים

איפה הברקן ? אחרי החפלה הזו רכבתי בזיגזגים (שימו לב לכלים השהם הביאו לפיקניק)

אבל רגע, איך מטיסים אופניים באוויר?

מוצאים קרטון של אופניים חדשות בפח המיחזור של חנות האופניים הקרובה לביתך. מפרקים את האופניים עד לרמת השילדה, כולל פדלים וכידון כדי שיכנסו לאריזה. חשוב חשוב ביותר להוציא את האוויר מהגלגלים בגלל שינוי לחצי האוויר בטיסה!!! 99% סיכוי שיפתחו לכם את הקרטון כדי לבדוק אותו אז אל תסגרו אותו יותר מידי טוב, וקחו איתכם גליל של מסקינטייפ לשדה התעופה. חשוב גם להגן על המערכות הרגישות של האופניים, קרי מערכת ההילוכים, עטיפה במגבת או בניילון פצפצים תספיק. אם לא תרצו או אין לכם זמן לארוז בעצמכם כל חנות אופניים בארץ תשמח לעזור באריזה בתמורה סכום סימלי. המדיניות לגבי הטסת אופניים משתנה מחברה לחברה, לפעמים זה נכנס לחישוב over weight  ולפעמים משלמים על האופניים מחיר קבוע של 25-50 יורו, ולפעמים פשוט לא משלמים כלום, אז שווה לבדוק את הנושא לפני שאתם קונים כרטיס. החלק הקשה יותר בעניין זה הוא למצוא קרטון ולארוז בדרך חזרה, אם לא מוצאים קרטון אופניים אפשר לחבר כמה קרטונים רגילים והרבה (המון) מסקינטייפ.

פירוק האופניים בגסטהאוס האחרון

רשימת ציוד לטיול אופניים:

אופניים: קודם כל שיהיו נוחות, שעות ארוכות של רכיבה יכולות לגרום לכאבי גב וצוואר אם שלדת האופניים, גובה הכיסא או הכידון לא מתאימים. על כן עדיף לקנות את האופניים בארץ ולהתייעץ עם המוכרים. כדאי גם להתאים את סוג האופניים לתוואי השטח בארצות היעד. בגדול, ככל שהארץ מערבית יותר יותר סביר שתרכבו על כבישי אספלט ופחות על שבילי עפר, לכן אני ממליץ במיוחד למתחילים לצאת עם אופני הרים בעלי זנב קשיח עם צמיגים משולבים (חלק באמצע ומחוספס בצדדים). עדיף שהאופניים יהיו מסגסוגת של מתכת שסופגות זעזועים בצורה טובה יותר לעומת שילדה מאלומיניום. לקוראות שבינכם אני ממליץ לבחור אופניים שעוצבו במיוחד לנשים, תוכלו להנות מהן גם אחרי הטיול. מניסיוני אני ממליץ על מערכות הילוכים ומערכות בלמים הכי פשוטות לתיקון והאמינות ביותר שיש כדי להימנע מתקלות מיותרות (אני נכוותי קשות עם בלמי דיסק).

אופני נשים של scott מומלצות בחום, פחות טובות בשטח

אופני נשים של scott מומלצות בחום, פחות טובות בשטח

אילתור מארץ האילתורים אחרי שבלם הדיסק חדל לעבוד

אילתור מארץ האילתורים אחרי שבלם הדיסק חדל לעבוד

תיקיים או באנגלית :Panniers פיסת הציוד החשובה ביותר פרט לאופניים שכן הם מחזיקים את הכל… אני ממליץ בחום על תיקיים אטומים למים של חברת Ortilab אמנם יקרים, אבל שווים את זה. חשוב שמנגנון השליפה יהיה ידידותי למשתמש כי התיקיים האלה הולכים לעלות ולרדת לפחות פעם ביום. חישבו היטב לפני שאתם מכניסים פיסת ציוד מיותרת לתיקיים שלכם אבל את זה יספרו לכם כבר שרירי הרגליים. כדאי מאוד גם להשאיר מקום ריק להצטיידות באוכל וצידה לדרך.סבל: כמה שיותר חזק ומאסיבי, סבל שנשען רק על מוט הכיסא לא בא בחשבון, למתקדמים יש אופציה להתקין סבל קידמי ועליו תיקיים קידמיים כדי לחלק את המשקל בצורה שווה, אבל כמעט בלתי אפשרי להשיג בארץ.

ציוד תיקונים וחלקי חילוף: כאן מאוד חשוב היעד שלכם, במדינות מתפתחות או ברכיבה רחוקה מערים גדולות עם חנויות אופניים, כדאי לקחת כמה שיותר כלים וחלקי חילוף, בקטע הזה חוק מרפי לא מפספס, הכלי היחידי שתתעצלו לסחוב הוא זה שהכי תצטרכו. כלים: כלי אוניברסלי של מפתחות הלן, מפתח שבדי קטן, פלאייר פטנט, לדרמן או פלאייר רגיל, כלי להחלפת חוליות שרשרת. ציוד לתיקונים: משאבה ידנית, ערכת החלפת פנצ’רים, 2 פנימיות עם הוונטיל המתאים, כבל ברקס חלופי, בקבוקון שמן, כבל הילוכים, רפידות ברקס, ברגים נפוצים שיכולים ליפול (במיוחד בסבל), ברקס חלופי, חוליות שרשרת ספייר להחלפה מהירה (הציל אותי פעמים רבות), שפיצים באורך המתאים.

ציוד לאופניים: מחזירי אור, אפוד זוהר ו/או פנסים (לא כדאי לזלזל בבטיחות), חוט באנגי לקשירת חפצים, מתקן למפות בתיק קידמי, מחשב אופניים: עוזר מאוד עם מנווטים לבד (יש גם אפליקציה).

ביגוד: מכנסי רכיבה (גם לנשים), כפפות וקסדה חובה! חולצת רכיבה פחות קריטית אבל כדאי במיוחד באזורים חמים, לאשכנזים שבינינו כדאי לחשוב על חולצה ארוכה, קרם הגנה פשוט לא עושה את העבודה. נעלי רכיבה עם קליטים מאוד משפרות את הרכיבה אבל הן לחלוטין לא הכרחיות.

ציוד טיולים: גזיה או אשפחיה (מה שיותר קל), כלי בישול קלי משקל, מפה טובה, מצפן, שק שינה, מזרן, אוהל קל משקל – אמנם כבד לסחיבה אבל מוריד לחץ מלהגיע לאיזשהוא מקום, שמתעייפים פשוט פותחים אוהל והולכים לישון, ולא לשכוח נגן מוסיקה ואוזניות  (עובד יותר טוב מכל משקה אנרגיה בעליות).

אופני ג'איינט זנב קשיח עמוסות לעייפה

הראשונות שלי – אופניי Gaint ATX כבדות קשוחות ונוחות

השניות שלי - אופני windsor tourist קלות מהירות ועמידות תוכננו במיוחד לטיולים

השניות שלי – אופני windsor tourist קלות מהירות ועמידות תוכננו במיוחד לטיולים

זיכרו שזוהי רשימה כמעט מלאה למי שהולך לעשות טיול ארוך לבדו, אבל לא צריך להבהל. רכבתי גם עם אנשים עם אופניים מצ’וקמקות וללא חלקי חילוף והכל היה בסדר, אבל עדיף בקטע הזה לא לנסות את חוקי מרפי…

תהנו לכם, אני מחכה שהבת שלי תגדל קצת עד לטיול הבא… וספרו איך היה לכם בתגובות.

לא מומלץ להתחיל את הטיול שלכם בהרי ההימליה ...אבל אם בכל זאת יצא, זו חוויה מדהימה

לא מומלץ להתחיל את הטיול שלכם בהרי ההימליה …אבל אם בכל זאת יצא, זו חוויה מדהימה

לתוכן זה נכתבו 6 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן