גינת משטחים אנכית – לוטן סטייל

גינון וחקלאות

גינת אנכית היא שיטה מלהיבה ומרתקת לגידול צמחים במקומות שלא חשבנו שזה יהיה אפשרי בהם. גינת אנכית יכולה להיות ממוקמת לצד קיר או לשמש כגדר. המבנה שלה יכול לחסוך מקום, מה שהופך אותה למתאימה במיוחד באזורים עירוניים שאין בהם קרקע כגון מרפסות וגגות או לחילופין, להקמת גינות קטנות מאוד

במדריך נציג תוצאות ומסקנות מהניסויים של המרכז לאקולוגיה יצירתית בלוטן בבניית גינות משטחים אנכיות.

גינת אנכית היא שיטה מלהיבה ומרתקת לגידול צמחים במקומות שלא חשבנו שזה יהיה אפשרי בהם. גינת אנכית יכולה להיות ממוקמת לצד קיר או לשמש כגדר. המבנה שלה יכול לחסוך מקום, מה שהופך אותה למתאימה במיוחד באזורים עירוניים שאין בהם קרקע כגון מרפסות וגגות או לחילופין, להקמת גינות קטנות מאוד. בעיר, הגינה תורמת להפחתת זיהום האוויר ולרומם את הרוח במקומות עתירי בטון וחסרים בצמחיה. אפשר גם לגדל צמחי מאכל ולהקטין הFood Mileage של המזון שלכם (המרחק שהמזון שלכם נוסע ממקום הגידול ועד לקרקעית הבטן.

במרכז לונדון השופע בטון, רעש וזיהום גיליתי גן אנכי עצום שמילא את ליבי באושר ושמחה.במרכז לונדון השופע בטון, רעש וזיהום גיליתי גן אנכי עצום שמילא את ליבי באושר ושמחה. בשנה האחרונה יחד עם תלמידי ההתמחות הירוקה שלנו התנסנו בגינות המשטחים, כחלק ממשפחת ה”גינות האנכיות”.

אנחנו נמשכנו לרעיון זה בגלל הפשטות שלו וניצול חומרים שלעתים קרובות הולכים לזבל.

לרוב משטחי העץ (רפסודות) יש פיקדון אך הם נראים זרוקים ברחובות.

לרוב משטחי העץ (רפסודות) יש פיקדון אך הם נראים זרוקים ברחובות.

מספר אפשרויות לגינות משטחים

2 משטחים

אפשרות זו דורשת דחיסה של הרבה תערובת שתילה, אך עשוי להיות מתאימה יותר עבור צמחים מסוימים במיוחד אם רוצים לשתול משני צידי המשטח. מחברים אותם יחד חזק עם חוט מפלסטיק ולא ממתכת כדי שלא יחליד ויתפרק מהרטיבות.

גינת עובי של שני משטחיםגינת עובי של שני משטחיםגינת עובי של שני משטחים - מלבלבת

 

 

שני משטחים מחוברים יחדיו על עוביים יוצרים גן אנכי רחב יותר אשר מתאים לגידול ירקות משני צידיו. שימו לב: הידוק האדמה נעשה על ידי עץ זמני בקצה המשטח כדי שאדמה לא תיפול.

משטח אחד

משתמשים במשטח אחד ומשלימים את הצד הפתוח ועל ידי חיבור הקרשים ממשטח אחר כדי שהאדמה לא תיפול החוצה. ניתן להשתמש בלום, בפטיש ובמברג גדול כדי לפרק את המשטחים אך צריך זהירות מכיוון שקורות המשטחים עלולים להתפצל בתהליך הפירוק.

גינה אנכית ממשטח יחידגינה אנכית ממשטח יחידגינה אנכית ממשטח יחיד

 

 

גינת משטח יחיד מחוברת לעמודי תמך ליציבות. שימו לב לגידול המנגולד, חסה, שעועית ולופה.

שני משטחים משולבים

על ידי הזזת המשטחים מעט כדי שיתאימו בנוחות אחד לתוך השני (ראה תמונה) מה שהופך את הגינה לצרה יותר וכך באופן אוטומטי יש קרשים משני הצדדים כדי להחזיק את האדמה פנימה.

חיבור המשטחים משתלבים אחד בשני.

חיבור המשטחים משתלבים אחד בשני.

וניתן ליצור חלל פנימי על ידי חיבור ארבעה משטחים, שיחד יכולים לשמש כמיכל קומפוסט. אחת מן הפאות (משטח יחיד) משמשת כדלת המיכל, בעת הצורך, ולכן אי אפשר למלא אותה באדמה ולשתול בה גינה.

גינה אנכית שמרכיבה מיכל קומפוסט

 

צורות

אנחנו עשינו גינות משטחים שהם רק ממשטח אחד, עשינו שלושה משטחים כפולים יחד בצורת U וגם עשינו שבעה משטחים בצורת ריבוע סגור כך שהוא משמש כמיכל קומפוסט אשר בצד אחד ישנה דלת להוצאת הקומפוסט (ראו תמונות לעיל). יש לנו תוכניות עתידיות לעשות ניסויים גם עם גדר זיגזג.

אדמה

אנו משתמשים בתערובת שתילה המורכבת משני חלקים שווים של קומפוסט מוכן וחומר סיבי (אנו משתמשים בסיבים מגללי פרות). עלים שעברו תהליך קומפוסט באופן חלקי, גללי סוסים או זבל חמורים יתאימו לתפקיד הסיבים. כדאי לודא שגללי בעלי החיים לא יהיו טריים מדי כדי למנוע צריבת שורשי הצמחים מעודף חנקן. תמיד אפשר להשתמש בחומרים רגילים לתערובת השתילה כמו סיבי קוקוס. מבחינת תפקוד, סיבי הקוקוס מעולים אך אין זה חומר מקומי ויש כאן מחיר אקולוגי משמעותי. כדאי לנסות להיות יצירתיים ולמצוא פתרון מקומי.

דחיסת האדמה

כדאי לודא שהקרקע לא רטובה מדי או יבשה מדי. זה דומה להכנת ארמון חול בלחות ובמרקם. אנו משתמשים בקרש עץ עבה כדי לדחוס את האדמה אל תוך המשטח ומחזיקים קרש זמני אל הפתחים עד שהאדמה נדחסת לגובה זה. בפתחים גדולים שבקצה המשטח אפשר לפעמים לדחוס בצורה זו ללא צורך לסגור את קצה המשטח באופן קבוע עם קרש. זכרו! כמות האדמה המצטברת במשטחים כבדה מאוד ועל כן צריך לנהוג במשנה זהירות כאשר מתכננים אותה על גגות ומרפסות.

חברים מחזיקים קורות עץ בפתחי המשטח בזמן הידוק האדמה על מנת שלא תיפול החוצה

חברים מחזיקים קורות עץ בפתחי המשטח בזמן הידוק האדמה על מנת שלא תיפול החוצה

השקיה

אנו חיים באזור אקלים חם ויבש שבו השקיה בטפטפות הינה חיונית (לוטן). על כן אנחנו משתמשים בטפטפות של 1.2 או 2 ליטר לשעה, אותן אנו ממקמים בחלק העליון של המשטח והמים זורמים מטה ומשקים כל מה שבמורד המשטח, בקומות התחתונות. בהתחלה כדאי לדאוג שכל האדמה לחה ואחרי התבססות של השתילים, אפשר להתנסות עם זמן ההשקייה הרצוי לצמחים ולמשק המים. אני התרשמתי לטובה מהצריכה הנמוכה של גינת המשטחים.

צינורות ההשקיה מחוברים לחלק העליון של משטח הגינה עם חתיכת צינור השקיה ישן ומסמרים.

צינורות ההשקיה מחוברים לחלק העליון של משטח הגינה עם חתיכת צינור השקיה ישן ומסמרים.

דשן נוזלי

ככל שהזמן עובר ומתחילים להוציא את הצמחים הישנים ולשים חדשים במקומם, או לחילופין אם ישנם צמחים שדורשים יותר דישון, כמו עגבניות, כדאי להוסיף דשן נוזלי מלמעלה. אנו משתמשים בתה קומפוסט – שמים בדלי 1/3 עד 1/2 קומפוסט מוכן וממלאים את השאר במים ומשאירים למשך שבוע או שבועיים לפני השימוש. מסננים את הנוזלים ואם זה נראה יותר כמו קפה שחור מוסיפים קצת מים. המוצקים שנותרו לאחר הסינון טובים לפיזור על צמחים, עצים או כמובן שאפשר לשים בערימת הקומפוסט.

ניקוז

זכרו! כל גינות המשטחים צריכות ניקוז, הן לא יכולות להיות אטומות בתחתית. אם מניחים את המשטחים על אדמה מחלחלת זה בדרך כלל לא מהווה בעיה. במקרה של רצפת בטון כדאי לבנות מסגרת מוגבהת עם חצץ בתוכה ועל החצץ להניח את המשטח. לחילופין אפשר להשמתמש במיכל עמיד במים מסוג כלשהו. כמו כן ניתן למלא את 8 הסנטימטר הראשון של המשטח בחצץ.
עם כמות נכונה של השקיה לא אמור להיות יותר מדי מים עודפים אבל כדאי תמיד לכלול בעיצוב אפשרות לניקוז הנוזל העודף.

מה לגדל

בראש המשטח התנסינו בגידול גזר או בגידולי שורש ובעגבניות שיכולות אחר כך לטפס על מסגרת שמחוברת למשטחים. בין הקרשים גידלנו סלק, חסה, ברוקולי, בצל ירוק, חצילים, שעועית וסוגים שונים של צמחי תבלין. אנו מקווים שקיבלתם השראה להתנסות בגידול צמחים שונים.

בהצלחה בבניית גינת משטחים שמחה ומוצלחת,
מייק קפלין

נ.ב. – תודות גדולות לגוון, קשת, אחינועם ומרום שעזרו לי בעריכה ותירגום.

לתוכן זה נכתבו 15 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן