קומפוסט פרמידה – גם זו שיטה

פרמקלצ'ר

בעקבות סיקור המשטחים המוצלח בשבוע שעבר, שלח לי גל לוין באדיבות רבה כמה תמונות של דרך מעניינת לסדר את ערימת הקומופסט הביתית – מעניינת מספיק עד שהחלטתי להקדיש לה סיקור משלה. קומפוסט בפרמידה בנוייה מעץ משטחים מפורק – מבנה אחד לערימות מרובות, שווה צפייה.

לבנות פעם אחת, להשתמש כל החיים

טוב, כל החיים זאת הגזמה. אבל כמה שנים טובות בהחלט. את הביצוע הזה ללקומפוסטר אני מכיר עוד מאדמאמא (קישור) מלפני כמה שנים טובות (ואני לא אתפלא אם גם שם הפרמידה הייתה באחריות גל). הרעיון פשוט עד מאוד.

קומפוסט - פשוט וקלבדרך-כלל, את המבנה הקלאסי לקומפוסטרים המרובעים כמו זה שאנו רואים כאן, בונים מארבעה משטחים, המחוברים אחד לשני במסמרים או אפילו בחבל. הבנייה היא מאוד מהירה, אך בזמן שהקומפוסט מתבשל, חייבים לבנות עוד קומפוסטר, כי אם נסיר את קירות הקומופוסטר הערימה תתפרק.

קומפוסטר הפרמידה שונה בכך שצריך לבנות אותו רק פעם אחת ודי. הקומפוסטר בנוי כפרמידה עם ארבע צלעות, כשבין הקרשים האופקיים יש רווח, לא גדול כמו במשטח המקורי, אלא רווח של 2-3 סנטימטר, שמספיק לאוורור, אך מונע בריחה של פסולת אורגנית דרך החריצים. באופן עקרוני, 2-3 ס”מ הם עדיפים על הריווח המקורי של המשטחים, אבל כדי לחסוך בעבודה, בקומפוסטר המרובע פשוט משתמשים במשטחים כמו שהם.

קומפוסטר הפרמידה, ופרמידת הקומפוסט שנולדה ממנוכך אנו ממלאים את הקומפוסטר פרמידה, כמו כל קומפוסטר אחר, עד שהוא מתמלא – וכאן מגיע היתרון המעניין של הפרמידה. את הפרמידה ניתן פשוט להרים מעל הערימה (לא יותר מדי כבר, שני אנשים יכולים לעשות זאת בקלות) מבלי לפגוע במבנה הערימה, שיכולה עכשיו להמשיך ולהתבשל עד שנחליט שהגיע הזמן לערבב אותה ונפרק את פרמידת הקומפוסט.

את הקומפוסטר פשוט נעביר למקום הבא שבו הוא יישב, ונתחיל מהתחלה-לה-לה, בדיוק כמו שבפתיחת קומפוסטר חדש. כך אפשר לבנות פרמידה אחת ולהשתמש בה שוב ושוב ושוב…

והנה הקומפוסטר זז, ואפשר להתחיל מחדשאני רואה שני חסרונות לקומפוסטר הפרמידה –

  1. אי יכולת לערבב את הערימה – את הערימה בתוך הפרמידה אי אפשר ממש לערבב, כי אין מקום לתמרן עם כלי עבודה, ואת הערימה לאחר שהפרמידה עברה מקום, גם לא כדאי לערבב כיוון שלא נוכל לשמור על הצורה שלה ואז לא הרווחנו כלום בשימוש בקומפוסטר פרמידה. מה שכן, גם די מסובך לערבב את הקומפוסט בקומפוסטר המרובע, כך שזה לא חיסרון מאוד גדול. הקומפוסט עובד יפה גם בלי ערבוב, וזה מה שחשוב.
  2. במידה ואתם מייצרים כמות גדולה של זבל אורגני, ומהר, לא תוכלו ממש לנצל את היתרונות של קומפוסטר הפרמידה, כיוון שהקומפוסטר יתמלא מהר, ולא יהיה יפה ודחוס ומוכן בחלקו הגדול כמו שרואים בתמונה היפיפיה הזאת שגל שלח. מה שיקרה כשתרימו את הפרמידה זה שתשאר לכם חצי פרמידה עם הרבה זבל אורגני לא מוכן מפוזר מסביב לערימה.
  3. וגל לוין מוסיף עוד עניין – בפינוי זבל אנושי מדלי לקומפוסטר פרמידה, כדאי ללבוש מגפייםכי ריקושטים עפים שם. או פשוט לעשות קומפוסטר מרובע, כמובן.

אז הנה, עוד דרך להכין קומפוסטר, עם היתרונות שלה, ותוך כדי לעשות שימושאחר בעץ ממשטחים. שוב תודה לגל לוין, שעזר בהכנת הסיקור.

לתוכן זה נכתבו 10 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן