עדכון ממשתלת יער המאכל בקדרון: מעקב אחר נביטת צמחי בר שימושיים

פרמקלצ'ר

הנבטת זרעים מאפשרת מעקב נוח אחרי התפתחות הצמח והכרות עם שלבי חייו השונים. במהלך חודש נובמבר זרענו צמחי בר ארץ ישראלים רבים ושונים: ורד הכלב, געדה מצויה, קרקש צהוב, אזוב מצוי, עירית גדולה, מליסה, לחך גדול, קורנית, מרווה ריחנית, מרווה משולשת, חרשוף ומרווה רפואית (שני האחרונים אינם צמחי בר בארץ אבל שניהם עמידים ושימושיים). כעת, שבועות אחדים לאחר הנביטה, רציתי לשתף אתכם בתמונות של חלק מהנבטים הצעירים

כשהתחלנו את פרויקט יער המאכל בקדרון, הקמנו משתלה לגידול צמחים ייעודיים ליערות מאכל. במשתלה אנו מגדלים עצי פרי, עצי חלוץ, צמחי בר שימושיים, תבלינים וצמחי מרפא. על מנת לגדל שתילים עמידים, שיצמחו להיות עצים עצמאיים, אנו שמים דגש על מינים וזנים עמידים והדבקה בפטרייה מיקוריטית  (פטרייה החיה בסימביוזה עם הצמח ומשפרת את עמידותו במצבי עקה).

זרעים וייחורים למשתלה אנו מלקטים, בין היתר, מצמחים פוריים בעלי יבול משובח ועמידות גבוהה- צמחים מהבר, מבוסתנים נטושים או מבוסתנים המטופלים בצורה אקסטנסיבית (כמו בפרויקט הנפלא של שיחזור חקלאות ההר בסטף). לאיסוף זה ישנה חשיבות רבה בשימור המגוון הגנטי של צמחי התועלת השונים: בסטף, לדוגמא, גדלים מעל 30 זני תאנים (ואצלנו במשתלה גדלים יותר מ-10 זנים). אנחנו מחפשים כל הזמן עוד עצים ושיחים שימושיים, עם יבול שופע ופירות טעימים במיוחד, ביחוד כאלו המשגשגים ללא השקייה או מניבים יפה גם בצילם של עצים אחרים. נשמח לשמוע מכם על על עצים ושיחים ספציפיים אותם כדאי להרבות.

הנבטת זרעים מאפשרת מעקב נוח אחרי התפתחות הצמח והכרות עם שלבי חייו השונים. במהלך חודש נובמבר זרענו צמחי בר ארץ ישראלים רבים ושונים: ורד הכלב, געדה מצויה, קרקש צהוב, אזוב מצוי, עירית גדולה, מליסה, לחך גדול, קורנית, מרווה ריחנית, מרווה משולשת, חרשוף ומרווה רפואית (שני האחרונים אינם צמחי בר בארץ אבל שניהם עמידים ושימושיים). כעת, שבועות אחדים לאחר הנביטה, רציתי לשתף אתכם בתמונות של חלק מהנבטים הצעירים:

מרווה ריחנית- פסיגים
נבט צעיר של מרווה ריחנית. הפסיגים צומחים ראשונים, והעלים האמיתיים צומחים לאחר מכן.
מרווה ריחנית- נבט צעיר
נבט מעט בוגר יותר של מרווה ריחנית. העלים האמיתיים כבר צמחו, והם מזכירים את הצורה המוכרת של עלי המרווה.
מרווה רפואית
נבט של מרווה רפואית. ניתן לשים לב לדימיון הרב בין הפסיגים של המרווה הרפואית לפסיגים של המרווה הריחנית.
נבט של חרשוף. העלים החלקים הלא קוצניים הם הפסיגים.
נבט של חרשוף. הפסיגים הם זוג העלים הלא קוצניים.

על ריבוי צמחי בר מומלץ לקרוא כאן, במדריך שכתבה מימי רון, אוצרת הגן הבוטני של אוני’ ת”א.

כמו כן, לחברת אגן המייצרת כימיקלים יש “מגדיר עשבים” מצולם הכולל זיהוי נבטים, פרחים ויחידות  תפוצה עבור כ-250 מיני עשבים הנחשבים מזיקים לחקלאות. ניתן לגשת אליו באתר או לקבלו מודפס ללא תשלום (צרו עמם קשר טלפוני), ויש גם אפליקציה חינמית לסמארטפון.

בינתיים שיהיה המשך חורף נעים. מוזמנים לעקוב אחר התפתחות הנבטים, אלו שזרעתם בעצמכם ואלו שצמחו להם בחצר או בשטחים הפתוחים.

נ.ב. תודה רבה לעינב מאור על הסיוע בהגהת הסיקור.

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן