יוצאים מהסופר – נפרדים מהדאודורנט!

גוף בריא

כל שבוע נפרסם מידע על מוצר אחד הנבחר מסל הקניות הסטנדרטי. נשאל אם אנחנו בכלל צריכים אותו, נגלה איך אפשר להכינו לבד, איפה אפשר לקנותו מעסק מקומי, או למה עדיף בלעדיו… והפעם – דאודורנט!

למה לא?

מחקר אמריקאי שנערך לאחרונה טוען כי הריח הוא הגורם החבוי והסיבה האמיתית לבחירה בבן/בת זוג. קראו לזה כימיה או ניצוץ או חשמל, נטען במאמר, אבל המסקנה החד משמעית היא שמשיכה גופנית ראשונית מבוססת רק על ריח, במיוחד אצל נשים… הזיעה עצמה נטולת ריח. הריח הוא תוצר של פירוק חיידקים השוכנים על העור והמזון שאנו אוכלים. הזיעה משמשת וסת תרמי טבעי, לקירור הגוף כשחם לו.

אז למה אנחנו משקיעים כל כך הרבה אנרגיה בהסתרת הריח שלנו? הצעה למחשבה…

אבל עכשיו, רוצים להיות נטולי ריח אישי כשהולכים לבקר את הדודה? אחלה!
עוד לפני הדאודורנט – שמירה גבוהה על היגיינה מסייעת לסלק את מרבצי החיידקים ולמנוע את התרבותם על העור, ובכך למנוע את הריח. כדי לעזור לגוף “לנשום” אפשר ללבוש בגדים מאווררים העשויים מ-100% כותנה. רוב התכשירים הם אנטי פספירנטים: מונעים או מצמצמים ריח זיעה, כלומר ממש משנים את פעילות הגוף ואפילו נחשבים תרופה לפי ה- FDA בארה”ב. בין הרכיבים המובילים נמצא אלומיניום כלוריד ואלומיניום כלורוהידרט שעלול לשנות את ה DNA , טלק או אבקת מגנזיום סיליקט הקשורים לסרטן, אלכוהול או נפט (ממש כך), פרבנים הפעם ממחלקת סרטן השד, חומרי ריח כימיים ועוד הפתעות.
כל זה מגיע בתוך אריזה פלסטיק אימתנית שלא ניתנת למיחזור ובמחיר של 600 ש”ח לק”ג בערך. כן, כן, אתם מוזמנים לעשות את החישוב.

אז מה כן?

קונים משכן!

כדאי לקנות דאודורנט טבעי ממישהו שהכין אותו בבית באהבה ובאמת יכול לספר לך מה יש בו, מהיכן המרכיבים, מאיפה האריזה. חברים טובים  שעושים את זה “מיכל סבון טבעי“,  ניר פנר, או מגליה קרפול. מכירים עוד משהו? תספרו לכולנו!

מכינים לבד!

המתכון הכי פשוט מכיל רכיב אחד בלבד: סודה לשתיה! ממש כך. מורחים אותה על בית השחי בעזרת אצבעות לחות, ו-… וואלה! זה עושה את העבודה לכל היום! אריזת קילוגרם של סודה לשתיה אפשר לקנות בחנות הרוסית הקרובה למקום מגוריכם… היא תעלה שם 8 ש”ח לק”ג (לעומת 600 ש”ח לק”ג לדאודורנט מסחרי!)

אם נרצה דאודורנט מפנק יותר, אפשר לערבב את הסודה לשתיה עם ג’ל גולמי ולהוסיף כמה טיפות של אחד או יותר מהשמנים האתריים הבאים: לבנדר, גרניום, אקליפטוס, רוזמרין, נענע, ברוש, מרווה בהירה… מאחסנים בכלי ריק ונקי של דאודורנט רול-און ישן, מנערים לפני כל שימוש ומורחים כרגיל. לחלופין, אפשר לנסות גרסה פשוטה יותר: מערבבים סודה לשתיה בחמאת שיאה או שמן קוקוס, מאחסנים בכלי זכוכית קטן, ומורחים לפי הצורך.

לא יודעים מאיפה להשיג את החומרים? רוצים עזרה ממומחיות לטיפוח טבעי? כיף יותר להכין דאודורנט בקבוצה? בואו לסדנת “סבון טבעי” בעץבעיר בשבוע הבא ביום שלישי, נכין בה יחד דאודורנט ועוד הפתעות…

בוטל הכסף!

עוברים לכלכלת מתנות! מכינים דאודורנט? הכינו כמות גדולה יותר (זה יוצא כך גם אם לא התכוונתם) וחלקו לחברים! בפעם הבאה תקבלו אתם דאודורנט במתנה.

זה רק רעיון אחד, אנחנו מזמינות אתכם לשתף את כולנו בעוד רעיונות לדרכים חלופיות, למוצרים אחרים, לצריכה מקומית. ביחד, כקהילה, נוכל לומר לסופר שלום!

דאודורנט

מה קורה פה?

בעץבעיר יש לנו בועה חמימה, אבל כשיוצאים החוצה וחוזרים הביתה, עלול להיות קשה לשנות לבד. אנחנו מבינים שהכסף שלנו מזיז דברים בעולם, אבל איך מתחילים?

כל שבוע נפרסם כאן, בפייסבוק ובאימייל מידע על מוצר אחד הנבחר מסל הקניות הסטנדרטי. נשאל האם אנחנו בכלל צריכים אותו, נגלה איך אפשר להכינו בעצמנו, איפה אפשר לקנותו מעסק מקומי, או למה עדיף בלעדיו… הקמפיין נועד גם לשתף במידע ובעיקר ליצור קהילה תומכת שבעזרתה בסוף השנה לא ניכנס לסופר יותר.

למה אנחנו יוצאים מהסופר?

כסף מזיז דברים בעולם, בואו נשים אותו איפה שאנחנו באמת רוצים אותו. כשאנחנו קונים בסופר אנחנו מעודדים מקום די מדכא – חסר אור יום ואוויר, חסר יצירתיות ושמחה, נראה בדיוק כמו הסופר השכן, לא פלא שהקופאית עצובה.

הסופר כמו שאנחנו מכירים אותו היום מכוון כדי לגרום לנו לקנות כמה שיותר! לא משנה האם זה בריא לנו, האם זה מזיק לנו, האם יש צורך אמיתי בזה, איך ייצרו את זה ואיפה, ובעיקר זה לא האיכות שחשובה אלא הכמות…

הכסף הולך לתאגיד, לא ידוע לנו מהם תנאי העובדים, לאן בדיוק הכסף מגיע, מהיכן המוצרים מגיעים – הם לא מכירים אותי ולא אכפת להם ממני, אין להם קשר אישי איתי.

לצאת מהסופר זה גם להפסיק לקנות את ההבטחות שהוא מייצג: מהר, בזול, יותר!
גם אם תקנו מוצר זהה רק ממכר, שנמצא בקהילה, הכסף יישאר בקהילה ותהיה השפעה על מה שקורה איתו, כי עם בעל המכולת שלך יש דו-שיח, קשר.

העולם שאנחנו יוצרות (יחד עם המון-המון אנשים בכל העולם כרגע) הוא עולם שפועל מהלב. מה מרגיש יותר נכון? מה באמת עובד בשבילי ובשביל הסביבה, בכל הרמות. וגם מהראש – כשמתחילים לפרום את פקעת הצריכה הקפיטליסטית, נדרשת הרבה עבודה של איסוף מידע ותמיכה של קהילה ולשם כך הקמפיין שלנו נוצר.

ככל שנתארגן וניצור לעצמנו פתרונות טובים, ייקל עלינו. גם אחרי עשר שעות עבודה עדיין יש בידינו בחירה – גם הנסיעה לסופר היא תוצאת בחירה, ותקבע אותה נקודת המוצא שלנו – מה אנחנו רוצים? אם נחליט, שאת מעט הפנאי לא נשרוף בסופרמרקט ובמכונית, נתחיל למצוא את החלופות, ובסופו-של-דבר גם ייווצר לנו יותר פנאי.

אז נפגש מחוץ לסופר.

כתיבה: תמיא ואלינה ארביטמן.
עיצוב: אודליה ליפשיץ.
תמיכה נפשית: אלון אלירן.

לתוכן זה נכתבו 23 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן