הטיפ השבועי, בננות מכוערות – אל תסתכלו על הקנקן!

גינון וחקלאות

הטיפ השבועי מאת עץבעיר, מכופפי הבננות האמיתיות יספרו לנו איך לזהות בננות בשלות, ואיזה דברים מוזרים מתרחשים בחייה של הבננה הממוצעת?

אפרסמונים ובננות עושים עצירות? כן, כשהם נאכלים “כרגיל”, כלומר בעודם בוסר. ואם לא די בכך, הם עוברים הבחלה כדי לייעל את הקטיף והשיווק. כל הבננות והאפרסמונים בסופר הם כאלה. ורב הא’נשים אוכלים אותם לא בשלים, ומאמינים שהם עושים עצירות. חבל.

הבחלה היא תהליך נפוץ, ובו מכניסים פירות בוסר לחדר עם גז אתילן – ההורמון הטבעי הגורם להבשלת פירות – באופן מלאכותי ומרוכז. הגז גורם להבשלה מהירה ואחידה.

בטבע הפירות מבשילים על העץ בהדרגה, כל פרי ופרי בזמן שלו, וכך לנו, בני האדם והחיות, יש אספקת פירות לאורך תקופה ארוכה.

ככל שהזמן בין קטיף הפרי או הירק לאכילתו מתארך, כך יותר נוטריינטים אובדים וטעמם קהה. זה בדיוק מה שקורה כשקוטפים פירות בוסר, משנעים אותם לבית האריזה, מבחילים אותם, מסיעים אותם לשווקים סיטונאיים, משם לירקניות, מסדרים על מדפים, מכניסים אותם לשקיות, ולבסוף מכניסים אותם למקרר בבית, כל מכופף בננות שמכבד את עצמו יגיד לנו שאיבדנו את הנשמה, האיכות והטעם של הפרי.

קשה יותר להשיג בננות לא מובחלות, צריך למצוא את החקלאי שיסכים לספק אותן, או להתעקש עם הסוחר בשוק ולבנות איתו איזה אמון בסיסי. בכל מקרה הסימן שהבננות מבשילות כראוי, הוא הנמשים החמודים שמופיעים עליהן, ואז זה גם הזמן המתאים לאכול אותן. כשהבננות פשוט משחירות או לא מבשילות לעולם – סימן ש”הן לא אמיתיות” – נקטפו מוקדם מדי, הובחלו, ספגו מכות, נשמרו בתנאים לא טובים, שכחו שהן בננות. הן לעולם לא תהיינה טעימות כמו אחיותיהן שנאכלו קרוב לזמן הקטיף וללא הבחלה – אבל מה, זה טוב לכלכלה…

עוד דרך יצירתית להשיג בננות לא מובחלות היא ללקט אותן מהמטע! בטיול האחרון של חברי העץ לג’יסר א-זרקא עברנו ליד מטע בננות, לא התאפקנו ונכנסנו אליו. חיפשנו על האדמה בננות שאף אחד כבר לא יסחור בהן. מצאנו כמות אדירה שלא יכולנו להכיל בגופנו או בתיקינו!

אותו הדבר לגבי אפרסמונים… יש ה-מ-ו-ן אפרסמונים נטושים במטעים שהונחו לנפשם להבשיל על העץ או ליפול על הרצפה. הטעם והמרקם של אפרסמונים לא מובחלים הוא שונה לחלוטין! ומדהים! יש לחכות, לפעמים המון זמן, עד שהם נעשים רכים רכים – כל כך נימוחים שאפשר לאכול אותם בכפית. אז הם מאבדים לחלוטין את העפיצות והם מעדן שאף אפרסמון מהסופר לא חולם להיות – כמה עצוב.

אנחנו לא מבטיחות לכן’ם שחקלאי המטע יאהב את פעולת ההצלה שלכם, אם תעשו אותה ללא תקשורת איתו, אבל היא לגמרי הגיונית והירואית! יש המון בננות שמחכות למי שיציל אותן מריקבון בחשיכה (ועוד בשקיות ניילון), ואם אתן מהשכונה, למה לא לדבר עם החקלאי, להכיר אותו וליצור שיתוף פעולה? כידוע אנחנו תמיד בעד תקשורת – אפשר לפנות אל חקלאים ולתאם ביקור אחרי שסיימו את הקטיף ואף לשלם להם על הזכות לאסוף את מה שהשאירו אחריהם – למה לא?

כרגע אנחנו מחכות לעדכון ממגדל רימונים לגבי איסוף פירות של סוף העונה שאינם ניתנים לשיווק. אם מישהי’ו מכן’ם עובר’ת באזור שדה יעקב, נשמח להיעזר בך להבאת היבול לעץ.

אז בואו ונשמח את מכופף הבננות – נאכל בננות אמיתיות!

לתוכן זה נכתבו 2 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן