כליבות – חלק ה’

בבית המלאכה

המשך וסיכום הניסיונות לבנות כליבות ארוכות וקלות עם שידרת פרופיל אלומיניום

ניסיון שלישי ואחרון עם הכליבות האלה.

הפעם בדיקה של מנגנון אחר ללחי הנעה, כמה התאמות, והשוואה לכליבות הצינור החדשות שהגיעו מאמזון.

הלחי הנעה

בהמשך לשני הפוסטים הקודמים, הפעם הקידוחים בחלק העליון של השידרה בלבד. בחלק העליון של הלחי הנעה בורג הנתפס באחד מהחורים האלה. הזזת הלחי הנעה ע”י הטייתה וגרירתה על השידרה.

הכליבה המורכבת

יתר חלקי הכליבה נבנו כמקודם.

שינוי שלא נראה לעין – הלחי האמצעית יותר חופשית, כלומר הושארו מרווחים בינה לבין השידרה. זאת בדומה לכליבות הקנויות, ואכן יחסית  לניסיונות הקודמים סיבוב הבורג הרבה יותר קל והחלק הזה נע בחופשיות.

השוואה לכליבות קנויות

בתמונה זוג כליבות קנויות דומות.

מקדימה כליבת אלומיניום קלה, פחות או יותר מקבילה לכליבות שנבנו. כבר כתבתי על כליבה זו בפוסט קודם, יתרונותיה יחסית למה שבניתי – פסיעה מהירה יותר של הבורג ונוחות הזזת הלחי הנעה.

באמצע כליבת צינור, יותר מסיבית והרבה יותר כבדה.

כליבות צינור

בינתיים הגיעה כליבת צינור מאמזון. התירוץ לקניה היה מבצעי נובמבר, משלוח חינם באמזון, והתייעצות עם החברים בקבוצת הפייסבוק “נגרות מסורתית וכלי עבודה ידניים” לגבי מחירי צינורות ברזל.

זו כליבה בה השידרה עשויה צינור מים מפלדה בקוטר “3/4. ברוב כליבות הצינור הלחי הקבועה מתחברת לצינור בהברגה, והלחי הנעה נאחזת בצינור בעזרת דיסקיות פלדה קפיציות.

עוד בתמונות – סרט טפלון להברגה, שיהיה קל לפרק אם אי פעם ארצה, קפיץ על ההברגה האחורית כדי שהלחי הנעה לא תיפול לכם על הרגל, והדבקת שעם על הלחיים כדי להפחית את הלחץ המרוכז על העץ.

העניין בכליבות אלה הוא שאפשר לבחור צינור באיזה אורך שתרצו. זה פיתרון זול לכליבות באורך 1.5-2 מ’ יחסית לכליבות מסילה, אך באורכים אלה השידרה גמישה ותתכופף תחת לחץ הכליבה. כמה כליבות מאותו דגם, כלומר באותו הפרש גובה מהשולחן, נוחות לכליבת פלטה

אפשר גם להתחיל עם צינור באורך מסוים, ולהבריג מופה וצינור נוסף כדי להאריך את השידרה.

חסרונות הכליבות האלה הן משקלן, כ- 3 ק”ג לכליבה באורך מטר ברוטו, יש בשוק פתרונות ששוקלים חצי או שליש, וכאשר כולבים משהו עם הרבה כליבות, הפרש המשקל מצטבר. יחסית לכליבות F הלחיים בולטות פחות מקו השידרה, מה שעלול להגביל את העבודה איתן.

 

אז מה יצא לנו מזה?

שלושת הכליבות שנבנו די סיפקו את סקרנותי לגבי מה שאפשר לעשות עם פרופילי אלומיניום. עוד כמה פרופילים אוחסנו במרפסת ליום שתגיע איזו מוזה, סירטון מעניין מהגראז’ של מישהו יצוץ ביוטיוב, או שקפה התיקונים שמנסה לארגן כאן בשכונה יקום סוף-סוף, ונצטרך ערימה של כליבות זולות

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן