עובדימים: כליבות- סוגים שונים וצורות שימוש לעבודה עם עץ

בבית המלאכה

כליבה היא כלי עזר חשוב מאוד בסדנת העבודה ויש לה שלושה תפקידים עיקריים: לקבע את העץ בזמן עבודה, ללחוץ את העץ בזמן הדבקה ולשמש כיד שלישית.
הכליבה בעצם תאפשר לכם לשחרר את האחיזה בעץ לטובת פעולות אחרות שצריך לעשות עם הידיים.
יש משפט ידוע בקרב נגרים שאומר שללא קשר לכמות הכליבות שיש לכם, תמיד תצטרכו עוד. זה בהחלט חשוב שיהיו לכם כמה כליבות אבל לפני שאתם רצים לקנות או להשיג כדאי להכיר את הסוגים השונים ואת צורות השימוש.
במדריך הבא נכיר סוגים שונים של כליבות ושימושים שונים שניתן לעשות באמצעותן בעבודות עץ.

לכל אדם הרגלי עבודה שונים ויחודיים שבאים לידי ביטוי בתהליכי העבודה שלו/ה. א.נשים שאוהבים לעבוד עם הידיים לרוב יסתגלו למצב הקיים וימצאו פתרונות סביב כלי העבודה שיש ברשותם. לפני שמסגלים הרגלים ופונים לרכוש או להשיג כליבות כדאי לחשוב מהן צורות העבודה האישיות שלכם וסוגי הפרויקטים שמאפיינים את עבודתכם, הניתוח הקטן הזה יביא לרכישה מושכלת.

הכליבות שבחרנו לסקור שימשו אותנו בשנים האחרונות במהלך בניית פרויקטים רבים ומגוונים, חלקן באופן יומיומי וחלקן במקרים מיוחדים. לא מדובר בכל סוגי הכליבות הקיימות אך לדעתנו די בהן (ואפילו בחלקן) כדי לבנות את רוב הפרויקטים ברמת הנגר החובב.

 

כליבת C

כליבת C הייתה בעבר הכליבה שנגרים חובבים ובכלל בעלי מלאכה היו משתמשים בה בשגרה. אנחנו באופן אישי פחות אוהבים להשתמש בה כי לוקח זמן רב יחסית להבריג את ידית הלחיצה והיא פחות נוחה לעבודה ביחס לכליבות אחרות. מה אנחנו כן עושים איתה? מקבעים דברים שמזיזים לעיתים רחוקות.

 

כליבת C

כליבת F

הכליבה השימושית ביותר אצלנו בסטודיו היא הכליבה הזו שנקראת כליבת F או כליבת בורג. יש לנו המון כאלה במידות שונות ואם אתם מתלבטים עם איזו כליבה כדאי להתחיל אנחנו בפירוש ממליצים על כמה כאלו באורכים ובגדלים שונים. אין יום שבו אנחנו לא משתמשים בכליבות מהסוג הזה. המחיר שלה נגיש ויש לה כח לחיצה מצוין. בנוסף לכך, בניגוד לכליבת C יש אפשרות לשלוט באופן מהיר על המפתח שלה דבר שהופך את השימוש בה למהיר ויעיל.
דבר שחשוב לשים לב אליו הוא סוג הידית שלה. יש כליבות עם ידית Tמברזל שלא כל כך נעים לעבוד איתן, ויש עם ידית מעץ שהן הנוחות ביותר לדעתנו.

כליבת F

כליבה מהירה

היתרון המשמעותי של הכליבה המהירה היא העובדה שצריך רק יד אחת כדי כדי להדק אותה. היא די שימושית בעיקר עם אתם עובדים לבד וזקוקים ליד אחת שתאחוז את החומר. אם אתם מתכננים לרכוש כמה כאלו וודאו שמדובר בכליבה איכותית , הפשוטות עלולות להשבר וכח הלחיצה שלהן לא גדול במיוחד.

כליבה מהירה

כליבת פטנט

כליבת פטנט יש ראש שטוח שאוחז את העץ בעוצמה גדולה. היתרון הגדול שלה יבוא לידי ביטוי כאשר תבצעו פעולה חוזרת על כמה חלקים בעובי זהה. תוכלו לכוון אותה למפתח הרצוי מראש ע”י סיבוב הבורג ולאחר מכן לקלוב ולשחרר במהלך העבודה באמצעות יד אחת בלבד.

כליבת פטנט

מלחציים

אם אתם אוהבים קלאסיקות אז מלחציים זה כלי חובה עבורכם. בניגוד לכליבות האחרות המלחציים מחוברים לשולחן ומאפשרים קיבוע של החומר בכל מיני צורות. אנחנו אוהבים במיוחד להשתמש בהן כאשר אנחנו מנסרים חלקים עדינים או עגולים שקשה לתפוס לשולחן עם כליבה.

מלחציים

כליבת צינור

כליבת צינור נמצאת אצלנו בשימוש די תדיר בעיקר בכל הקשור לחיבור לוחות במטרה לייצר פלטות באופן עצמאי. היתרון הגדול שלה הוא העובדה שניתן להסיר את החלקים הלוחצים ולהתקין אותם על צינור בכל אורך. החיסרון הוא המשקל הגדול שלהן והעובדה שהן די יקרות.

כליבת צינור

כליבת קפיץ

אנחנו לא בטוחים שהכליבה הזו נועדה מראש להדק דווקא חלקי עץ כי כח הסגירה שלה לא ממש מספק אבל היא די שימושית בכל מיני מצבים אחרים אצלנו בסטודיו (מקום להומור) ותמיד נחמד שיש אחת או שתיים כאלו בהישג יד.

כליבת קפיץ

כליבת 90 מעלות

בכל הקשור לחיבורים ב-90 מעלות הכליבה הזו תקל עליכם מאוד. במקום למדוד ולוודא בכל פעם שהחלקים נמצאים במנח הנכון, הכליבה הזו תחזיק אותם בזווית 90 מעלות ותשחרר אתכם להתרכז בפעולה הנדרשת.

כליבת 90 מעלות

כליבת רצועה

כליבת רצועה היא כליבה נהדרת שמאפשרת לכלוב פרויקטים שבנויים כצורות סגורות, למשל מסגרת , קופסא, מדף משושה וכו’… . מדובר בפעולה שכליבות אחרות פשוט לא יוכלו לבצע. 

כליבת רצועה

כמה טיפים בנוגע לכליבות

יש עוד מיליון סוגים של כליבות אבל אנחנו בטוחים שהכליבות שעליהן דיברנו יתנו לכם מענה כמעט לכל מצב ופרויקט. בנוסף, חשוב לדעת שאפשר גם לאלתר כליבות בעזרת משקולות ביתיות, סרטים, גומיות ורצועות.

כמה טיפים בנוגע לכליבות:

  1. שימו לב שהידיים לא יתפסו במנגנון שלהן, במיוחד כאשר אתם מזיזים אותן ממקום למקום , לא נעים להצבת מכליבה.
  2. במרבית המקרים לא חייבים להפעיל לחץ מירבי כדי שהחלקים ידבקו או יישארו במקומם, לפעמים זה אפילו יכול לעשות נזק. היו קשובים לחומר והדקו את החלקים במידה.
  3. שמרו על העבודות שלכם. הכליבות מפעילות לחץ גדול על העץ, כדי למנוע סימנים מכוערים וודאו שיש פקקי פלסטיק בנקודות הלחיצה או מקמו שאריות עץ שיגנו על הפרויקט שלכם.
  4. אם רוצים לכוון את העץ לנקודה מדויקת אנחנו ממליצים לכם  לכלוב בשני שלבים. בשלב הראשון הדקו את החומר ברגישות כך שעדיין תוכלו להזיז את החלקים. ע”י מכות פטיש או אגרוף קלות, תוכלו לכוון את החלקים למקום הרצוי. לאחר מכן הדקו את הכליבה עוד קצת וודאו שהלחיצה מקבעת את החלקים במיקומם הסופי.
  5. אם אתם כולבים חלקים גדולים אל תהיו גיבורים, בקשו עזרה של עוד 2 ידיים זה תמיד עדיף מאשר להחזיק את העץ  עם הרגל או המצח.
  6. תלו את הכליבות שלכם. כאשר הן שוכבות הן תופסות הרבה מקום ומסרבלות את האיחסון סביבן. כאשר הן תלויות זה גם חוסך מקום וגם תורם לאווירה טובה בסדנה.

לסיכום

אז איך תוכלו לדעת כמה כליבות צריך ומאיזה סוג? 

אם אתם רוצים ללכת על בטוח אנחנו ממליצים לקנות לפחות 2 קליבות F בגודל בינוני ו-2 בגדול קטן. בהמשך כדאי להתאבזר לאט לאט ביחס לפרויקטים שאתם בונים. זו הדרך הנכונה ביותר לדעתנו להגדיל את מספר הכליבות ובכלל את אוסף הכלים בסדנה הביתית.

כליבות יאפשרו לכם לעבוד ביתר זהירות ובנוחות רבה, הן מהחברות הטובות ביותר בסדנה שלכם!

עבדו בכיף ובזהירות :)

יפעת ואמיר, סטודיו9

*ניתן לצפות במדריך מצולם ודוגמאות לעבודה עם הכליבות בלינק הבא ,
הסרטון הוא חלק מסדרת סרטוני ההדרכה של סטודיו9-  “נגרות בקטנה” -המיועדת לנגרים.ות חובבים.ות

 

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן