פינת נגרות בסיסית לילדים

בבית המלאכה

מה צריכה לכלול פינת נגרות בסיסית לבני 6 – 12? כדי שהעבודה בעץ תהיה חוויה טובה, מעצימה ויצירתית נדרשת תשומת לב לתכולת פינת העבודה. מדריך לחווית בניה בעץ שלאו דוקא מכוונת תוצר.

במדריך זה אציג את כלי העבודה הבסיסיים וההכרחיים שכדאי לתת לילדים כדי שיחוו עבודת נגרות בסיסית עם חווית הצלחה. מתוך ניסיון למדתי שילדים עד סיום בית ספר יסודי נהנים מחווית העבודה ולא תמיד שואפים לתוצרים. כדי שחווית העבודה תהיה חיובית וטובה כדאי לצייד את שולחן העבודה בכלים וחומרים שיאפשרו להם הצלחה. ילד שניסר, לדוגמא, פיסת עץ חווה מסוגלות והעצמה, ולעיתים זו הפעולה היחידה שתעניין אותו. המדריך מתייחס לעבודות בניה בעץ שמיועדות להנאה שבבניה ובהתנסות, ויצירה חופשית ולא עבודות מכוונות מטרה.

שולחן עבודה

אם לא בונים שולחן עבודה מדוגם כפי שאסף בנה כאן, אפשר להשתמש בכל שולחן, אבל להקפיד על כמה כללים. שולחן העבודה צריך להיות בגובה מעט מעל מותני הילד. משטח השולחן צריך להיות עשוי מעץ מלא או לוח סנדוויץ (דיקט) חשוף או צבוע. על לוחות פורמייקה או מלמין קשה לעבוד כי חסרה בהן מידת חיכוך, וקשה ליצב עליהם עבודה, כליבה או מלחציים. במקרה ומשטח העבודה של השולחן המיועד עשוי פורקמייקה או מלמין ניתן להסיר אותו ולחבר משטח מתאים או לחבר משטח מתאים למשטח הפורמייקה עם ברגים.  לשים לב שראשי הברגים אינם בולטים מעל משטח העבודה.

שולחן עבודה: שולחן ישן שחיברתי אליו לוח דיקט

מלחצי שולחן

רצוי, שלא לומר הכרחי, שכל פעולה שנעשית בעץ תעשה כשהעבודה יציבה, ושתי הידיים פנויות. לימניים כדאי להשים מלחציים מימין כך שיד שמאל תומכת בעבודה ויד ימין אוחזת במסור. בנוסף כדאי למקם את המלחציים כך שמבוגר המלווה את העבודה יוכל לאחוז בקצה המסור השני במידת הצורך.
רצוי להשתמש במלחצי שולחן שכולבים לשולחן עם בורג תחתון. זה מאפשר פירוק והזזה שלהם בקלות. מלחצי שולחן 3 אינטצ’ יספיקו לנגרית או נגר צעיר.

מלחצי שולחן. מתחברים עם הברגה למשטח העבודה

קליבות

כשהעבודה היא על משטח העבודה, רצוי לקלוב אותה כדי לפנות שתי ידיים לעבודה וכדי לייצב אותה.  כדאי שיהיו 2-3 קליבות של 20-25 ס”מ. הן משמשות גם כדי להחזיק שני חלקים אלו לאלו בהדבקה. קליבה קטנה אוניברסלית תעשה עבודה טובה.

 

סוגי עצים

שאריות עצי אורן מוקצעים ופיסות דיקט חשוף למיניהן הם חומרי עבודה אידיאליים. האורן עץ רך יחסית, כמוהו הדיקט. יש להמנע מדיקט מכוסה פורמייקה או מלמין שמקשים על העבודה – מסמרים מחליקים עליהם, הם יותר קשים לניסור, ודבק לא נספג בהם. כדאי למצוא חתיכות קטנות ברוחב שאינו עולה על 5 – 7 ס”מ, כיון שניסור של חתיכות אורן עבות, או משטחי דיקט רחבים מזמין תסכול. גם שאריות עץ לבן, או עץ משטחים עשויות להיות מתאימות בתנאי שהן חלקות, או מוקצעות: לא נעים כששביב עץ ננעץ ביד.
כל נגריה מוציאה בסוף יום כמויות נאות של שאריות שניתן לקחת מהן בשפע.

כלי עבודה

מסמרים – כדאי שיהיו מגוון מסמרים בגדלים שונים. ככל שהמסמר גדול יותר כך קשה יותר לדפוק בו ולהחדיר לעץ. כדי להקל על הכנסת המסמרים בשלב הראשון, כדאי להשתמש בצבת (למסמרים גדולים) ובשפיץ פלייר (לקטנים) שאיתם אוחזים ומייצבים את המסמר במקומו מבלי לסכן את האצבעות. את המסמרים כדאי לארגן בתאים/מיכלים לפי גודלם.

דבק – אפשר להדביק בדבק פלסטי משובח כמו 305 של טמבור או דבק נגרים (צהבהב). דבק נגרים מהיר ייבוש אבל יקר. דבק 305 של טמבור יקר פחות אבל מתייבש יותר לאט. גם דבק פלסטי פשוט של חנויות יצירה יעשה את העבודה אבל זמן הייבוש שלו ארוך מאוד.
מורחים דבק בנדיבות על אחת הפאות וקולבים עד לייבוש. צריך לזכור שככל ששטח המגע גדול יותר ההדבקה תהיה חזקה יותר.

מסור – יש שפע סוגי מסורים לעץ. זה כלי יקר באופן יחסי אבל כדאי להשקיע  כי זה כלי משמעותי. רצוי להצטייד במסור קשת לעץ. הוא קל לשימוש וניתן למי שעוזר בעבודה לאחוז את הצד שכנגד. לחזק היטב את המסורית בעזרת הבורג כדי שתהיה יציבה ולהחזיק מלאי של מסוריות נוספות. מסור נוסף שרצוי שיהיה הוא מסור גב יד (מסור גרונג)  עם גרונג ידני. גרונג ידני הוא מעין תעלה שבתוכה מניחים את חתיכת העץ. בדפנותיה יש חריצים שבתוכם מניעים את המסור קדימה ואחורה. רצוי לקלוב את חתיכת העץ והגרונג לשולחן העבודה. יש גרונג שמגיע עם הכנה לקיבוע בהברגה. בדרך כלל הגרונג יגיע עם מסור. בטווח המחירים של 30-40 ₪ לגרונג, המשמעות תהיה שהמסור גרוע. מומלץ לקנות מסור בנפרד (מסורי סטנלי או אירווין מומלצים).

גרונג ידני. ניתן לקלוב אליו את פיסת העץ איתה עובדים

מסור קשת לעץ עם מבחר מסוריות

פטישים – גודל של פטיש נגרות פשוט נקבע על פי משקל הפטיש (מוטבע בדרך כלל בברזל. פטיש 250 או 300 גרם יתאים למסמרים קטנים ובינוניים. פטיש בנאים שמגיע בגודל אחיד יתאים למסמרים גדולים (מסמר 5 ומעלה) וגם יכול לשמש לחילוץ מסמרים.

צבת – לחילוץ מסמרים קטנים כגדולים.

שפיץ פלייר ופלייר – כאמור משמשים לאחיזת המסמרים כדי לא לדפוק אצבעות…

שופין עבה ודק – משמשים לשיוף גס של העץ, ושיוף פינות. השופין הדק מיועד אמנם למתכת אבל ישייף גם עץ. נוח ליישר איתם פאה לא ישרה אחרי ניסור.

זוית נגרים – לא הכרחית, בכל מקרה להצטייד בזוית פשוטה וזולה אלא אם כן מתכוונים לצור עבודות מדוייקות

מברגה – ניתן למצוא מברגות נטענות זולות. בשולחן הנגרות נשתמש בה כמקדחה ולא מברגה. אפשר לקדוח איתה חורים מובילים למסמרים. קודחים בפיסת העץ אותה רוצים לחבר מכניסים את המסמר, מצמידים לפיסת העץ השניה וממשיכים לתקוע את המסמר בעזרת פטיש. בדרך כלל משתמשים בקידוח מקדים (או מוביל) להברגה, אבל השיטה עובדת מצויין עם מסמרים ומקלה על חיבורים.

בלי שום אינטרס אישי: ממליצה לבדוק עבור המברגה את חברת deko הסינית שיש לה חנות באליאקספרס. מוצרים זולים ומספיק טובים לעבודה בסיסית.

 

פטיש 400 גרם

פטיש בנאים

שפיץ פלייר

פלייר

שופין דק ועבה

זוית נגרים

מברגה

לסיכום

כדי להבטיח הנאה כדאי לסכם עם הילדים כללי בטיחות, ולהתנות שימוש בחלק מהכלים בליווי של מבוגר אחראי בשטח (בהתאם לתפיסת עולמכם או גיל הילדים). להקדיש זמן ללמוד וללמד את השימוש הנכון בכלי או בחומר. אם אתם לא מנוסים בעבודה עם אחד הכלים, תתנסו בעצמכם לפני שאתם מציעים לילדים.
בהתאם לעניין של הילדים תוסיפו כלים. כדאי לזכור שחלק מהעבודה בגיל צעיר היא רכישת מיומנות, ולכן אין צורך להרבות בכלים.

לסיום מספר צילומים של יצירות עץ שנוצרו על ידי בני 6-12 שנהנו מעצם היצירה בשולחן הנגרות.

שער

"שער"

תבליט מפיסות עץ מודבקות

תבליט מפיסות עץ מודבקות

מטוס

שלט ממסמרים

בית

לתוכן זה נכתבו 0 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן