אפס פסולת: בגינת המאכל הביתית וקצת יותר

גינון וחקלאות

אני ומשפחתי זוכים יומיום לקטוף, לאכול ואפילו לחלוק מהשפע הגדל בחלקת האדמה הקטנה סביב ביתנו. עם ההשקעה בשימור וטיפוח האדמה אנחנו מבינים שנוצרת לא מעט פסולת בתהליכים השוטפים של תחזוקת הגינה

אני ומשפחתי זוכים יומיום לקטוף, לאכול ואפילו לחלוק מהשפע הגדל בחלקת האדמה הקטנה סביב ביתנו. עם ההשקעה בשימור וטיפוח האדמה אנחנו מבינים שנוצרת לא מעט פסולת בתהליכים השוטפים של תחזוקת הגינה, בעיקר ב-3 תחומים:

מערכת השקייה – החלפות של חלקי מערכת השקייה.

גידול שתילים – שימוש בעציצי פלסטיק לגידול שתילים, שלאחר השתילה מסתיים השימוש בהם.

הדליות ותמיכות אחרות – חוטי ניילון לקשירות והדליות. בסיום העונה הם נדרשים להפרד מהצמחים שנעזרו בהם כדי שאלה יהפכו לקומפוסט.

הפסולת הנוצרת אמנם מוצאת את מקומה הרחק במטמנה (במקרה הנורא) או במפעל מחזור (במקרה הגרוע), אך בשורה התחתונה היא מזהמת מאוד את האדמה בחצר האחורית של מישהי אחרת איפשהו (שיצא במקרה שאני לא היא). (עוד בנושא)

למה? או יתרונות וחסרונות

עלות כספית

הפתרונות המוצעים בהמשך עולים (מעט) יותר בעת הרכישה בחנות האהובה עליכם, אך מביאים לחיסכון פשוט בזמן ומאמץ לאורך העונות ובמעברים ביניהן.

עצלנות

פה אנחנו מנצחים. בסוף יום אנחנו נמנעים מהתעסקות בהפרדת פסולת (לא אורגנית) ופינוי שלה. התקלות במערכת השקייה פוחתות, וגם כשהן קורות עבודת התיקון קלה יותר.

זמינות

חלק מהפתרונות זמינים (מאוד) וכבר נמצאים אצלך בגינה בלי ששמת לב (עד עכשיו). חלקם דורשים מאמץ יותר מיוחד (וחד פעמי). האמת שפשוט ראינו את כמות הפסולת מצטמצמת (ומתקרבת לאפס) מצעדים פשוטים, הרצון להתקדם בתהליך גבר ומכשול הזמינות איבד מחשיבותו.

איך מתחילים? ומתקדמים

 

הכל מתחיל כרגיל במודעות וערנות. אם נשים לב יומיום לפסולת שנוצרת בגינה, נהיה בחצי הדרך מלפתור את הבעיה (או לצמצם אותה מאוד). כל שנשאר הוא לחשוב ו/או לאמץ את הפתרון שמתאים עבורנו.

אני שמחה לשתף כמה מהפתרונות שאימצנו בגינה:

מערכת השקייה

בוחרים בחלקים העמידים (והקצת יותר יקרים) בהקמה של המערכת. התקלות מועטות מאוד והן בעיקר “פיצוצים” בצנרת, כמעט אפס שברים ותקלות באביזרים.

גידול שתילים

בתור התחלה, זריעה עצמית ישירות בקרקע, או בעציצים של הצמחים אותם נרצה לגדל. (ממליצה על זרעי מורשת וגם ירוק) וגם שימוש חוזר בעציצים שונים, בעיקר כשמדובר בצמחים עונתיים. סיפרנו לכל אחד ואחת שבחרו לשתול צמח שגידלנו שאנחנו עושים שימוש חוזר בעציצים. כך אנחנו זוכים לקבל לפתח ביתנו (מהקהילה הנפלאה שלנו) בדיוק את העציצים שאנחנו צריכים (וגם הם מצמצמים את הפסולת בביתם).

למתקדמים (: יש אביזרים שונים להכנת שתילים שדורשים רכישה חד פעמית, ועם זאת חוסכים המון פסולת (אנחנו משתמשים בזה). אני מכינה שתילים עם התבנית הזו על ארגזי פלסטיק פשוטים, באמת שזה הרבה יותר כיף מלזרוע בעציצים (והבנות שמחות להכין עם אמא “עוגות בוץ”). “Soil blocker” בגוגל יוביל אותך לאביזר המתאים לך.

הדליות ותמיכות אחרות

רוכשים חוט או חבל (תלוי בשימוש ובחוזק הנדרש) מחומרים טבעיים, כנראה בדיוק באותה חנות שרכשת בה עד עכשיו חבל ניילון ודומיו. האפשרות הטבעית מעט יקרה יותר והבלאי גדול יותר. עם זאת נחסכות פעולות ההפרדה מהצמח בסיום עונה ופינוי הפסולת. במהלך העונה חיזקנו בעוד חוטי הדליה פה ושם, אבל בסופה הכל פשוט הלך לקומפוסטר, זהו.

לעצלנים במיוחד (: בסיום העונה משאירים את הצמחים שסיימו את העונה, ועליהם מדלים את הצמחים של העונה הבאה. אנחנו אכלנו כל הקיץ במיה (מתכוני קיץ קלילים בהזדמנות), והנה סתו וכבר מתפסות עליהן לאיטן מגוון אפונות שנאכל בחורף. שתלנו וזרענו אפונות ממש באותן טפטפות של הבמיות, בלי להשקיע בפינוי מקום וכו’, עצלנות לתפארת. מוזמנים לגלות את השילוב המנצח של הצמחים העונתיים האהובים עליכם בגינה (ולשתף אותנו, כן?).

לסיכום

זאת הדרך שעשינו משפחתי ואני לכיוון “אפס פסולת” בגינת המאכל הקטנה סביב ביתנו. ההשקעה בתהליך הלמידה והגעה לפתרונות הנ”ל נעשו בזכות חשיפה לרעיונות וחוויות של אנשים שבחרו לשתף מהנעשה בגינתם. נשמח לשמוע מכם, ללמוד ולהתפתח יחד ברעיון של גינת מאכל ביתית ב”אפס פסולת”.

 

 

לתוכן זה נכתבה תגובה אחת

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן