שחק זאת בעצמך: איך לבנות לבד חדר בריחה

יצירה ושימוש חוזר

חדרי בריחה הם טרנד מתפתח בשנים האחרונות ויש כאלה מושקעים ביותר, אבל במאמץ קטן ומעט תכנון אפשר לבנות לבד חדר בריחה ביתי מהנה לא פחות.
איך להתחיל? ולמה חשוב לשים לב? ומה זה אומר בכלל ״חידות״? – כל זאת ועוד טיפים ורעיונות – במדריך שלפניכם.

חדר בריחה diy – שחק זאת בעצמך!

 

בפעם הראשונה שהזמינו אותי להצטרף לחדר בריחה – נלחצתי. מה זאת אומרת חדר בריחה? מה הקטע בלנעול אנשים בחדר סגור ולשים להם שעון מתקתק מעל הראש? מה צריך לעשות בכלל, ומה קורה אם אני לא אצליח?? 

אלא המחשבות שעברו לי בראש לפני החדר הראשון שלי. לא העליתי בדעתי שזה משהו שאני אהנה לעשות, ועוד יותר – שאתאהב בליצור חדרי בריחה בעצמי. רק אחרי שנכנסתי לתוכו גיליתי שה״בריחה״ היא חלק קטן מאוד מהסיפור, ושלפעמים בכלל אין ממה לברוח. העניין האמיתי בחדרי בריחה הוא להיכנס לתוך סיפור, לתוך הרפתקה, ולהתקדם בה על ידי פתרון רצף של חידות שמוביל לסיום הגדול. 

כל כך נהניתי מהקונספט, שהחלטתי להכין חדר בריחה ליום ההולדת של הבת שלי – חדר בריחה מכושף עם שיקויים ולחשים ודרקונים. כשאחי חגג ארבעים ותכננתי לו הרפתקת מסע בזמן, היה כבר ברור שחדר בריחה יכול להיות איך שארצה בעצם – עם או בלי מגבלת זמן, עם אלמנט של ״בריחה״ – פיזית – מהחלל שבו משחקים או עם סיום אחר לגמרי, כמו הפעלה מוצלחת של תאורה ומוזיקה והתחלת המסיבה. 

מה שחשוב כדי לבנות חדר בריחה לבד – הוא סיפור מסגרת, מטרה סופית, ורצף של חידות מגניבות שמוביל אותנו לשם – וזה ממש כיף להכין משחק כזה. אז בואו נבנה חדר בריחה!

 

קודם כל - סיפור

המכניקה של חדר בריחה הוא פתרון חידות. אבל רצף אקראי של חידות שלא קשורות אחת לשניה יהיה ממש משעמם. סיפור המסגרת מכניס אותנו לאווירה, ונותן לנו מטרה להגיע אליה. כל דבר יכול להיות נושא לחדר בריחה! מעולמות פנטזיה של מכשפות, פיות, גמדים והוביטים, דרך מעבדות, חלל, רובוטים וחייזרים, ועד לסיפורים היסטוריים, מרגלים, זירות רצח, גניבת המונה ליזה או העלמת מס במשרד רואי חשבון (לא יודעת למה שתרצו לשחק בלפתור העלמת מס במשרד רואי חשבון, אבל אם תרצו – זה אפשרי!)
הסיפור יכול להיות מפורט או כללי, לפי נטיית לבכם, אבל כדאי להתחיל מסיפור מאוד כללי – מה סיטואציה שנכנסנו אליה? האם יש דמויות בסיפור, ואם כן – מי הן? זה יכול להיות מאוד בסיסי, למשל ״פיית הממתקים איבדה את הדרך למסיבת יום ההולדת של שירלי ועלינו לעזור לה״ או ספינת החלל שלנו נתקעה על כוכב לכת מרוחק ועלינו למצוא מקור אנרגיה חלופי כדי להצליח לחזור לכדור הארץ״. כמו כל סיפור טוב, רצוי שתהיה כאן תעלומה או תסבוכת שעלינו לפתור.
אם ההרפתקה שאתם בונים היא עבור מישהו מסוים – ליום הולדת, מסיבת רווקות או כל אירוע אחר, אפשר וכדאי לקשר את נושא החדר לסיפור האישי של אותו אדם, או לתחומי העניין שלו או שלה. 

 

מה המטרה?

סיפור המסגרת אמור להגדיר לנו את המטרה אבל חשוב לתת עליה דגש – מה הגראנד פינלה של ההרפתקה? מה המשתתפים מנסים בסופו של דבר להשיג? סיום ברור ומשמעותי של ההרפתקה נותן תחושה של הצלחה והוא חלק משמעותי מהכיף של חדרי בריחה.
בחדרי בריחה ״מקצועיים״ הרבה פעמים הסיום הוא פשוט פתיחה של דלת ויציאה פיזית מהמתחם, אבל כאמור – בחדרי בריחה ביתיים אין צורך באמת ״לברוח״ משום מקום, ואפילו רצוי להימנע מזה. כן כדאי שהסיום יהיה כייפי ורלוונטי לאנשים שהולכים לשחק את ההרפתקה, כמו למצוא מתנה מוחבאת, ולא רק ״הידד, הצלחתם״. 

ועכשיו - חידות!

בניגוד לDND שבו ההרפתקה מתרחשת רק בדמיון, ועיקרה הוא הסיפור והבחירות שהשחקנים עושים בתוכו, חדר בריחה הוא הרפתקה מבוססת חידות. החידות מובילות את הסיפור, ומקדמות את השחקנים והשחקניות משלב לשלב על לסיום הגדול. רצוי לקשר את החידות באופן קוהרנטי לסיפור, או לפחות לאדם שעבורו החדר נבנה.
כל פתרון החידה מוביל אותנו לשלב הבא במשחק – נותן רמז למיקום בו מוחבא מפתח, יוצר קוד לפתיחת מנעול מספרי וכן הלאה. ניתן לבנות סיפור שבו רצף החידות הוא לינארי – כלומר, כל חידה מובילה לחידה הבאה האחריה בשרשרת, עד הפתרון.
אפשר גם ליצור מקבץ חידות שניתן לפתור אותן בסדר אקראי, או כמה משתתפים ומשתתפות במקביל כשכל אחת עובדת על חידה אחרת, שהפתרון של כל אחת מהן נדרש ומצטרף כדי לפתור חידה אחת סופית.

הנה כמה רעיונות לחידות

מה זה אומר חידות? כמעט כל דבר יכול להפוך לחידה, אבל הנה כמה דוגמאות קלאסיות ופשוטות להכנה:

כתב סתרים:
המרה של אותיות באלמנט גרפי אחר. זה יכול להיות קווים ונקודות, אימוג׳ים, או תמונות של בני משפחה, כל עוד לכל אות מוצמד אלמנט מסוים ספציפי, ויש למשתתפים דרך לדעת מהו. הפתרון הוא די פשוט – ממירים את האלמנטים הגרפיים בחזרה לאותיות ומקבלים את המשפט המוצפן, שיוביל לחידה הבאה.
כדי להגביר עניין, אפשר למקם את הצופן ואת הטקסט המוצפן בשני מקומות שונים בחלל (כך שנדרש שיתוף פעולה בין שחקנים כדי לפתור את החידה), או בשלבים שונים במשחק (כך שצריך לפתור עוד לפחות חידה אחת ביניהם כדי להשיג גם את הטקסט המוצפן וגם את הצופן).

מבוך:

אפשר לקחת כל מבוך מוכן (יש מבוכים חינמיים להורדה) ולמקם בתוכו מספרים או אותיות. פתרון המבוך במסלול הנכון יתן רצף של אותיות או מספרים שהוא קוד לפתיחת תיבה או רמז אחר לשלב הבא במשחק. רצף המספרים יכול ליצור גם מספר טלפון שכאשר המשתתפים יחייגו אליו תחכה להם שם החידה הבאה.

סידור חפצים:

ניקח אוסף של חפצים שעליהם יש אותיות/מספרים. סידור שלהם על פי מפתח מסויים – מהגדול לקטן, לפי צבעים או לפי כל קטגוריה אחרת – ייתן לנו רצף של אותיות/ מספרים שהוא פתרון החידה.

סידור תמונות:

וריאציה נחמדה על חידת סידור החפצים, שמתאימה במיוחד לאירועים משפחתיים. לוקחים תמונות מתקופות שונות בחיים ועל הצד האחורי שלהם כותבים אות/מספר/מילה. סידור של התמונות על פי רצף כרונולוגי נכון ייתן את הפתרון.

תשבץ:

אפשר ליצור תשבץ עם הגדרות מותאמות אישית – פרטי טריוויה, שאלות על בני משפחה, ציטוטים מסרטים אהובים וכל העולה על דעתכם ומתאים לסיפור או לשחקנים. על המבוך מסמנים משבצות מודגשות, שהאותיות שמשתבצות לתוכן מפתרון ההגדרות יוצרות מילה או משפט שהם פתרון החידה. בדוגמה כאן פתרון המבוך שולח את המשתתפים ל״ארון נעליים שמאלי״.

פאזל:

כתבו מספר או מילה על דף וחתכו את הדף כך שרק כשמחברים את חלקי הפאזל ניתן להבין מה כתוב. פאזל קטן ובעל מעט חלקים ניתן לחלק לחידות שונות כך שפתרון כל אחת מהן ייתן חלק אחר בפאזל, וצריך לפתור את כולן כדי לקבל את כל החלקים.

פאזל 2:

דרך אחרת להשתמש בפאזל כחידה היא לקחת פאזל רגיל פשוט, של עד 100 חלקים לכל היותר. בהכנת החידה יש להרכיב את הפאזל, ואז להוציא ממנו חלקים כך שה״חור״ החסר הוא בצורת מספר. את החלקים האלה יש להרחיק ולתת למשתתפים את הפאזל החסר, כך שכאשר הם ירכיבו אותו יתגלה הפתרון.

שימוש בצבעים:

הסתכלו שוב על דיאגרמת החדר המקבילי. כל חידה עומדת בפני עצמה, אך מסומנת בצבע שונה שרומז למשתתפים איפה ברצף ממוקמת הספרה שמתקבלת מאותה חידה. על התיבה, על המנעול או בחידה נפרדת – צריך להופיע רצף הצבעים שהוא המפתח לסידור הספרות בסדר הנכון.

לסיכום, וכמה טיפים אחרונים

ליצור חדר בריחה לבד זה פרוייקט כייפי, עם המום מקום ליצירתיות.

  • יש עוד אלפי חידות מסוגים שונים שאפשר ליצור, רק הדמיון והיצירתיות הם הגבול. 
  • עיצוב החידות בצורה ויזואלית אסתטית יגביר את ההנאה מהמשחק, כמו גם תפאורה, אביזרים, מנעולים ותחפושות. 
  • אל תנסו להתחכם מידי עם רמזים מסובכים וחידות קשות, המטרה היא ליהנות! 

בהצלחה!

לתוכן זה נכתבו 3 תגובות

עליך להתחבר כדי לבצע פעולה זו...

הצטרפות

דילוג לתוכן